Recenzia cårții "Såptåmîna roșie 28 iunie-3 iulie 1940 sau Basarabia și evreii" de Paul Goma
(Editura Museum, Chișinåu, 2003, 91 p.
Intitulat
cu modestie “eseu”, studiul lui Paul Goma este o lucrare în genul
“eseului de investigație literarå”, gen fåcut celebru de nu mai puțin
celebrul dizident Alexandr Soljenițîn.
Ca
și la Soljenițîn ori la alți dizidenți din Blocul sovietic, talentul
artistic al celui care a fost numit în mod inspirat și îndreptåțit “un
Soljenițîn român” se împletește - și în aceastå, din urmå, carte - cu
fina analizå psihologicå, cu competența istoricului și cu reflecția
moralå.
Lucrarea a fost scriså în februarie 2002, iar de atunci a fost publicatå în țarå, în serial, în revista “Vatra”. Împreunå cu o bunå parte a lucrårilor scriitorului, Såptåmîna... poate fi gåsitå, în acces liber, și pe situl såu, la adresa www.biblioteca.paulgoma.net,
șiunde se aflå la a doua ediție. Spre deosebire de toate celelalte
scrieri ale lui Goma apårute în România, lucrarea a fost întîmpinatå cu
o tåcere pe måsura subiectului: mormîntalå adicå. Iar rațiunile acestei
tåceri colective par så rezide în cu totul altceva decît în “legea
tåcerii” impuså scriitorului de intelighenția românå “interioarå”,
pentru îndråzneala unui “exterior” ca el de a o fi întrebat cu ce se
prezintå la judecata de apoi a intelectualilor. Ele par så stea - cum
vom cåuta så aråtåm în continuare - în subiectul însuși.
De
aceastå datå autorul ne propune o interogație-meditație pe marginea
unui eveniment istoric bine determinat: cel al retragerii trupelor
române din Basarabia și Bucovina și al evenimentelor tragice din
același an 1940. În ciuda scurtimii, textul este foarte dens, bine
închegat, clar, iar argumentația impecabilå. Fapt care îl face så fie
citibil dintr-o suflare, înså greu de rezumat. Tocmai de aceea nici nu
vom încerca så o facem, låsînd plåcerea cititorului, ci îi vom da
oarecum ocol.
Întrebarea
de început este puså și urmåritå într-o manierå riguros științificå. Ea
pornește de la o observație psihologicå: aceea cå_ brutalitatea cu care
românii i-au masacrat pe evrei în timpul celui de-Al Doilea Råzboi
Mondial își are resortul în comportamentul reprobabil și/sau criminal
al populației neromâne din Basarabia și Bucovina, între care majoritari
erau evreii, în perioada retragerii autoritåților române din
teritoriile cedate Uniunii Sovietice în urma notelor ultimative
sovietice din 26 și 27 iunie 1940. Explicația autorului pentru aceastå
brutalitate constå în råzbunare. În amplul såu studiu asupra
exterminårii evreilor din Europa (Hasefer, București, 1997, pp.
668-702), Raul Hilberg nu gåsea o explicație pentru alternanța dintre,
pe de o parte, modul neorganizat cu care românii îi masacraserå pe
evrei și, pe de alta, stoparea procesului de exterminare cerut
insistent de germani. Cåci termenul de “oportunism ambiguu”, folosit de
autor, nu explicå nimic.
Råspunsul
ne apare acum, în urma studiului lui Goma, într-un mod clar: românii îi
masacraserå pe evreii din Basarabia și Bucovina (dar și de pe
teritoriul național: Pogromul de la Iași și Trenul Morții), și în
primul rînd pe aceia - cåci cei din Vechiul Regat nu au fost deportați
-, cu o grabå care îi speriase și îngrijorase chiar și pe germani,
tocmai pentru cå ei aveau problema lor cu evreii, și în primul rînd cu acei evrei. Resortul motivației lor poate fi gåsit în chiar såptåmîna relatatå de autor.
O
asemenea manierå de a pune întrebarea este posibilå pentru cå Goma
ståpînește un lucru indispensabil istoricului: cronologia. și se
întreabå ce a fost înainte nu pentru a justifica ce a fost dupå, ci
pentru a-l explica și a-l declara ca nejustificabil.
Citåm:
“Oricum, în sarcina și pe conștiința României råmîn în jur de 200 000
de suflete - și se știe: crima începe de la unu.” (p. 6) Deși poate fi
cititå ca o invitație implicitå la un exercițiu de responsabilitate
pentru orice membru al unei comunitåți - asumarea cinstitå a vinei de
cåtre români, în paralel cu asumarea vinei de cåtre evrei pentru råul
fåcut de conaționalii lor - cartea nu are nimic pedagogic. Ea este în
egalå måsurå o manierå de exersare a facultåții intelectualului,
intelectul, și un model autentic de examen de conștiințå.
Principala
bazå documentarå a analizei autorului este incontestabilå chiar și
pentru lectorul cel mai partizan, fie el sionist ori naționalist român:
Cartea Neagrå - suferințele evreilor din România a sionistului comunist Matatias Carp (Diogene, București, 1996), Rusia, România și Basarabia
a evreului fost comunist Mihail Bruhis (Universitas, Chișinåu, 1992) și
mårturia evreului fost comunist utopic Z.K. Gr. Vindeleanu (în “Basarabia”,
nr. 6, 1991, Chișinåu). Înseși rapoartele din epocå ale Armatei și
Jandarmeriei Române, publicate de Comunitatea Evreiascå din România (Evreii din România între anii 1940-1944,
vol. III, 1940-1942: Perioada unei mari restriști, partea I-a, Hasfer,
pp. 16-41), sînt, în marea lor majoritate, seci, fårå culoare
ideologicå și sînt confirmate de celelalte surse. Înså scopul
publicårii lor a fost acela de a anula veracitatea unei pårți
neprecizate cu ajutorul... minunii Securitåții, Mihai Pelin (p. 31).
Paul
Goma demistificå, pe rînd: dubla contabilitate a victimelor dintre
evrei (în fapt, imputabile ungurilor, includerea în contabilitate a
emigranților, a dispåruților, a comuniștilor care au optat pentru URSS
și a emigraților în Palestina); pretinsa obiectivitate a lui Matatias
Carp; anexarea memoriei șoahului întreprinderii sioniste de spoliere a
fostelor state comuniste; pretinsa inocențå a evreilor în instaurarea
comunismului în Basarabia și Bucovina și, ulterior, în România;
diabolizarea lui Antonescu, cel care, pe de o parte, ordonase trecerea
Prutului și eliberarea românilor de sub teroarea bolșevicå, iar, pe de
altå parte, masacrarea evreilor de dincolo de Prut. și, îîn demersul
såu, Goma îndepårteazå zgura ideologicå ce se așeazå peste discursul
istoric și peste cel moral: sionismul și naționalism-comunismul
românesc remanente.
Mișcare
naționalistå evreiascå nåscutå în perioada de apogeu a statelor
naționale și de maximå expansiune a colonialismului european, sionismul
politic capåtå caracteristici noi dupå Holocaust și dupå constituirea
statului Israel. Exclusivismului doctrinar tradițional i se adaugå o
pedagogie specificå a șoahului: acesta din urmå este prezentat ca proba
de netågåduit a validitåții sionismului, iar statul Israel este propus
ca realizare finalå a naționalitåții evreiești. În plus, începînd din
1951 victimele nazismului și militanții evrei din Rezistențå sînt
comemorați împreunå, fapt care privilegiazå o logicå a acțiunii, în
dauna inacț_iunii; indicå o distincție între eroi și victime, primii în
teritoriile israeliene, ceilalți în diaspora - våzutå ca o vale a
plîngerii, ca o succesiune de persecuții, de pogromuri și de opresiuni.
Consecința este o neîncredere a sioniștilor în lumea exterioarå,
consideratå ostilå și capabilå de distrugere. Iar reciproca: criticii
politicii sioniste (de ocupație și de segregare fațå de palestineni, de
instrumentalizare a șoahului) sînt tratați de antisemiți (dacå sînt
neevrei) sau de bîntuiți de “ura de sine” (dacå sînt evrei).
Chestionat de The New York Times,
în martie 2001, ce crede despre cartea lui Jan T. Gross, Vecinii - care
vorbește despre masacrul de la Jedwabne din Polonia, unde polonezii au
asasinat, tot dupå 21 iunie 1941, 1 600 de evrei, pe care i-au acuzat
de colaborare cu NKVD la maltratarea, deportarea și lichidarea fizicå a
populației locale - Adam Michnik s-a întrebat oarecum retoric dacå ei,
evreii, nu au partea lor de vinå în acea tragedie colectivå.
La
noi, publicațiile Comunitåții Evreiești nu fac altceva decît så evite
aceastå întrebare-asumare a pårții de vinå a evreilor, atît pentru
comportamentul lor în timpul cedårii Basarabiei și Bucovinei, cît și în
instaurarea comunismului. Este cazul nu doar al culegerii de documente
indicatå mai sus, ci și a lucrårii lui Teodor Wexler și Mihaela Popov, Anchete și procese uitate 1945-1960
(Fundația Wilhelm Filderman, f.l., f.a. - 2002), unde declarații
politice de tipul: “Un evreu fårå Dumnezeu este un pågîn chiar dacå
vorbește evreiește” sau “Un evreu care a devenit comunist a încetat så
mai fie evreu” (p. 57) nu explicå nimic, ci întrețin mistere și acoperå
culpe.
Și
este suficient så indicåm aici doar existența sioniștilor comuniști din
Israel, Mapam și a organizației sale de tineret, Hașomer Hațair -
foarte activå în România pînå la lichidarea definitivå a mișcårii
sioniste - care aveau în programul lor atît principiul luptei de claså,
cît și pe cel al naționalitåții evreiești (sionismul); apoi, numårul
foarte ridicat al comuniștilor de origine evreiascå, comparativ cu
procentul acestei populații din totalul populației României, în
structurile represive ale României comuniste din primul såu deceniu de
existențå și, în special, în nomenclatura superioarå.
Nici
printre istoricii din România situația nu se prezintå în mod radical
diferit. Probabil de fricå så nu fie taxat drept naționalist sau chiar
antisemit, ori pentru cå se aflå sub influența sionismului, Marius
Oprea, istoric din tînåra generație, nu trage nici o concluzie din
faptul cå 25 % din ofițerii superiori și 10 % din cadrele Securitåții
erau îîn 1949 de origine evreiascå, fațå de circa 2 % cît reprezentau
evreii în ansamblul populației țårii (Banalitatea råului. O istorie a Securitåții în documente 1949-1989, Polirom, Iași, 2002, pp. 66-67).
În
mod egal, același autor folosește vocabularul sionist pentru a desemna
emigrarea evreilor în Palestina dupå cel de-Al Doilea Råzboi Mondial
(Alya în arhivele Securitåții, în “Observator cultural”, nr. 101,
ianuarie-februarie 2002). Termenul de alya
semnificå în ebraicå migrația unui evreu cåtre påmîntul lui Israel, iar
din punct de vedere istoric este folosit pentru a indica cele cinci
valuri ale emigrației evreiești cåtre Palestina, înregistrate în mod
oficial de cåtre istorici, între 1882 și 1939.
Semnificația
primå a termenului este religioaså, și ea trimite în primul rîînd la
antichitate, cînd poporul lui Israel fåcea pelerinaje de trei ori pe an
pentru a aduce ofrande și sacrificii în sanctuarul central de la
Ierusalim.
Dupå
dispersie, alya semnificå plecarea celui care, din motive religioase,
vrea så viziteze țara Sfîntå sau dorește så moarå acolo.
Apropriindu-și
o asemenea terminologie, istoriografia sionistå stabilește o legåturå
directå între prezent și trecut, amestecînd în mod nepermis sacrul cu
profanul (v. Jean-Cristoph Attias și Esther Benbassa, Israël, la terre et le sacré, Flammarion, Paris, 2001, p. 260 în special).
Istoriografia
chestiunii raportului evreilor și românilor cu comunismul și a celei a
masacrårii evreilor de cåtre români se resimte, în acest moment, și de
pe partea ei sionistå (care am våzut cå nu corespunde perfect cu cea
evreiascå), și de pe cea a româniștilor (care nu este reprezentatå doar
de români). Cåci istoriografia sionistå este asemånåtoare întrucîtva celei a fostului front istoric naționalist-comunist: ea nu se poate reconcilia cu realitatea fårå så-și nege bazele ideologice și mitologia aferentå. Iatå de ce o recunoaștere ca cea a Lyei Benjamin este singularå: “Pînå
så se confrunte cu realitatea dictaturii comuniste tineretul trecut
prin ororile råzboiului a sperat cå o societate egalitarå și internaționaliså [a se citi: comunistå - n.n.] ar fi alternativa așteptatå, menitå så asigure o lume nu numai mai bunå ci și fårå råzboaie și conflicte interetnice. O generație a crezut în idealuri care s-au dovedit tot propagandå.”
(în “Realitatea evreiascå”, nr. 180, 25 ianuarie-15 februarie 2003)
Comparativ înså cu situația din Israel, unde se poate constata o
anumitå democratizare a dezbaterii publice și/sau istorice, o punere în
discuție a postulatelor de bazå ale sionismului și a efectelor sale
asupra discursului științific, sub presiunea mediilor intelectuale din
Occident, în România situația este comparativ mai proastå, cåci asiståm
de 13 ani doar la o liberalizare a discursului public și/sau istoric,
care este din ce în ce mai limitatå dupå venirea la putere a forțelor
politice de extracție bolșevicå din 2000. și ea va råmîne astfel atîta
vreme cît va fi greu de înțeles ceea ce Paul Goma nu obosește så
repete, și anume: cå democrația este ceva care se cucerește, iar nu
care se primește cadou.
Paul
Goma a fost și a råmas un înaintemergåtor în acțiunea civicå, la fel ca
și în literaturå (înțeleaså în sensul cel mai general). El reprezintå
dacå nu singurul, printre puținele repere certe în deriziunea
contemporanå româneascå, un exemplu și un îndemn pentru istoricii
tineri de a aborda cu curaj subiecte nu doar complicate din punct de
vedere intelectual, ci și încårcate moral, precum cel din cartea pe
care tocmai o recenzåm. Sau, råmînînd în același registru, chestiunea
raporturilor evreilor și românilor cu comunismul ori vinderea de cåtre
comuniștii naționaliști români a cetåțenilor români de origine
evreiascå și germanå - subiect tabu pentru istoriografiile de
inspirație sionistå și naționalistå românå.
Så fie acesta începutul!
Mircea Stånescu, București, 23 mai 2003
Nota: *Titlul recenziei aparține redacției.
|