Who's Online
Exista in mod curent, 35 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Istorie recenta: Excluderea lui Noica si a poetilor martiri din cultura romaneasca
Scris la Saturday, October 17 @ 11:13:14 CEST de catre asymetria |
Isabela Vasiliu-Scraba
V. Centenar Noica (1909-1986)
Excluderea lui Noica și a poeților martiri din cultura românească
Adevărații
autori ai crimelor care au dus din 1945 până în 1989 la uciderea
a 890 000 (optsute nouăzeci de mii) de români fără a socoti
victimele comunismului din teritoriile românești înstrăinate (v.dr.
Florin Mătrescu, Holocaustul roșu, ed.I-a 1994, ed.II-a 1998,
ed. III-a 2009, București, Ed. Ericson), și la cca două milioane
de întemnițați politici pe diferite termene între 23 august 1944
si 1964 (v. Monumentul
victimelor comunismului de
la Chene Bourg, Geneva, Elveția) n-au fost nicicând pedepsiți, ei
și urmașii lor au rămas să controleze falsificarea istoriei pentru
a-și ascunde vinovăția.
Isabela Vasiliu-Scraba
V. Centenar Noica (1909-1986)
Excluderea
lui Noica și a poeților martiri din cultura românească
De dincolo de Cortina de
Fier, Mircea Eliade scria despre ocupația comunistă a țării sale,
descriind-o drept “vremea sterilizării spirituale prin distrugerea
sistematică a elitelor și ruperea legăturilor organice cu tradițiile
autentic naționale” (1953). El îndemna exilul românesc la creație
culturală, salvarea prin spirit fiind unica soluție rămasă. Cu o
clarviziune de profet, filozoful religiilor descrisese tactica neprietenilor
noștri, valabilă atât pentru anii cincizeci, cât și pentru cele
două decenii de pustiire culturală românească ce au urmat căderii
comunismului cu menținerea puterii politice în aceleași mâini ca
înainte de 1989: “neamul românesc are de-a face cu un adversar nu
numai excepțional de puternic, dar și hotărât să întrebuințeze
orice mijloace pentru a ne desființa spiritualicește și culturalicește”
(M. Eliade, aug.1953). Pentru creațiile culturale de dincoace de granițele
închise, nicăieri nu apare mai pregnant adevărul intuiției lui Eliade
privitoare la salvarea românilor prin spirit decât în poezia religioasă
din închisorile sovietice de pe teritoriul României ciuntite. Auto-declaratele
elite, preferă însă a ignora antologiile post-decembriste de versuri
salvate de la pieire prin memorare (1).
Se poate ca în această
atitudine să fie și un reflex de auto-apărare a reprezentanților
unei culturi materialiste în care Pavel Apostol infierase “misticismul”
filozofului Blaga precum și religiozitatea
dintr-o scriere a lui Noica (v. referatul lui Pavel Apostol la manuscrisul Povestirilor după Hegel,
predat la ESPLA în 1957). In 1988, din îndepărtata Americă un fost
membru PCR încă mai critica “misticismul” filozofilor români
după șabloanele învățate în RSR (v. postfața lui Virgil Nemoianu
la vol. Mihai Șora, Dialog
interior, București,
Humanitas, 1995, p.219-242).
Cum s-o mai ridice în slăvi
Nicolae Manolescu pe Marta Petreu, cu proza și Poemele
ei nerușinate,
dacă i-ar fi trecut o clipă prin gând să compare poezia fostei profesoare
de socialism cu măiestria versurilor unor poeți schingiuiți după
gratii: “Unde iese sânge, luați vătraie/ înroșite-n jar -nu fiți
haini! -/ și-astupați-l. Gâtița cu paie/ umpleți-li-o; 'nfigeți
mărăcini/ orișiunde-i mustul mai zemos” (Ion Caraion) … “Nici
pe pruncii lor cu cărnuri crude/ n-ar fi, iarăși, musai să-i mai
țineți./ Deșertați-le benzină-n ochii vineți/ și-ardeți-i, cu
mume și cu rude” (Ion Caraion, Nu-i iertați pe cei ce v-au iubit). Binevenite pentru falsificatorii
istoriei noastre care uită de asasinarea pe timp de pace a sute de
mii de opozanți și-i dau zor cu “inspirația bolșevică” a unui
așa-zis comunism “românesc” ar fi câteva versuri din poezia
Bolșevism compusă de Ion Caraion pe 30 aprilie 1950: “Cântă
megafoane-n limba rusă,/ dănțuie în piață alte javre/ și de pretutindeni,
drag ne-acoperi,/ viață muzicală, cu cadavre” (Ion Caraion, Poezii arestate,
București, Ed. Muzeului Literaturii Române, 1999, p.38).
Sugerate prin muzica rusească
după care țopăie javre umane, hoardele trimise de Moscova împreună
cu slugile lor “din piață” se făceau simțite în anii cincizeci
prin maldărele de cadavre de români cu care acoperiseră țara. Lumina
vieții stinsă prin demența bestialității nu putea să-l lase indiferent
pe Cel de Sus: “în creștetul veciei Dumnezeu/ Cu capu-n mâini stă,
abătut și trist/ în jur se sting luminile mereu/ Si-ngenunchiat alături
plânge Christ” (Demostene Andronescu). In 1947 Alice Voinescu (care
urma să fie și ea trimisă-n pușcărie) observase că “e în politica
rusească ceva demonic”, fiindcă se bazează pe “minciună, perfidie
și teroare” (Jurnal, București, Ed. Albatros, p.504).
Din dosariada prilejuită
de centenarul nașterii lui Noica, prin volume astfel alcătuite încât
să încrimineze victime și nu călăi, unii repetă nume de victime,
alții de trepăduși din Securitate cu toții “uitând” de cei
care i-au făcut viața amără filozofului cenzurându-i textele care
urmau să apară în reviste și cărți sau de cei care îi făceau
referate negative (de ex.
Alex. Elian). în volumul Noica
și Securitatea (București, Ed. Muzeul Literaturii Române, 2009)
Dora Mezdrea nu include documente din 1957-1958 când Zigu Ornea
l-a băgat pe Noica în pușcărie dând pe ascuns Securității manuscrisul
Povestirilor după Hegel (v. Obs. Cult. Nr.20/277, 14-20
iulie 2005; Ziua, 31 martie 2007 și Ziua, 7 aprilie 2007).
Indeletnicirea cripto-comunistă
de a găsi vinovați printre victime a ieșit la iveală și din verdictul
unui proces de calomnie (2003-2004) în care instanța judecătorească
i-a dat dreptate calomniatorului, un fost bursier Soros (2),
care ținuse a-l face informator de Securitate pe fostul deținut politic Radu
Ciuceanu cu dovezi din
1949-1951 furnizate de dosarul re-educării studenților în temnița
de la Pitești (Nr. 26
979, vol.1-24).
Dirijată din umbră de
adjunctul șefului Securității, generalul rus Nikolski, tehnica
nesfârșitelor schinghiuiri fizice și psihice în închisoarea de
la Pitești a urmărit după 1949 scopul precis de a transforma opozanții ocupației sovietice în roboți
de anihilat dușmanii comunismului. Cu o simpatie greu de explicat,
televiziunea română (TV-Cultural, 27 sept.2009) a difuzat la o oră
de vârf interviul luat fostului gardian Gabor Tiberiu,
unul din cei care torturau
deținuții politici de la Gherla (3).
Având 17 milioane de
lei vechi pe lună și aparența unui pensionar oarecare, torționarul, fără
urmă de remușcări,
vorbea în limbajul de lemn al fostei sale meserii
sale despre anchetele făcute în rândul gardienilor după sistarea
“experimentului Nikolski” în închisoarea din Gherla. Desigur, gardianul nu
a desemnat tehnica reeducării prin tortură după numele organizatorului
din umbră, si s-a limitat
să spună vag că
numai altora li se întâmpla
să mai
aplice corecții corporale dușmanilor închiși la Gherla.
Cum se știe (dar la emisiunea
de duminică 27 septembrie 2009 nu s-a spus!) în iulie 1951 Radio
Londra dezvăluise atrocitățile orchestrate de Nikolschi în temnița
de la Pitești și rezultatele obținute. Aceasta a determinat Securitatea să înceteze torturarea
studențimii și să înceapă
anchetele în Procesul
“Țurcanu” (1952-1954).
La “experimentul Nikolski”
de chinuire psiho-fizică a unor oameni ajunși piele și os nu s-a renunțat însă pe de-antregul. Doar a fost transplantat
(în forme mult mai puțin
virulente) în alte închisori
precum (Jilava, Gherla, Târgul Ocna, etc.).
In ce privește închisoarea
din Pitești, la procesul intentat torționarului Eugen Țurcanu
preotul Gheorghe Calciu “n-a putut fi judecat în lotul lui
Țurcanu, deoarece a anunțat că nu va răspunde la nici o întrebare
până când nu va fi adus la proces adevăratul inițiator al experienței,
generalul Nikolski” (v.Virgil
Ierunca, Fenomenul
Pitești, București, Ed. Humanitas, p.47).
Pentru că adevărații
autori ai crimelor care au dus din 1945 până în 1989 la uciderea
a 890 000 (optsute nouăzeci de mii) de români fără a socoti
victimele comunismului din teritoriile românești înstrăinate (v.dr.
Florin Mătrescu, Holocaustul roșu, ed.I-a 1994, ed.II-a 1998,
ed. III-a 2009, București, Ed. Ericson), și la cca două milioane
de întemnițați politici pe diferite termene între 23 august 1944
si 1964 (v. Monumentul
victimelor comunismului de
la Chene Bourg, Geneva, Elveția) n-au fost nicicând pedepsiți, ei
și urmașii lor au rămas să controleze falsificarea istoriei pentru
a-și ascunde vinovăția. De exemplu, termenul de “reeducare” este
explicat în 2007 fără menționarea lui Alexandru Nicolschi/ Nicolau
aflat 16 ani la conducerea Securității (v. Dicționar de istorie
a României, Ed. Meronia,
2007, p.285).
In 1952 (anul în care fiica
sa Măriuca de 18 ani era băgată după gratii) Mircea Vulcănescu
devenea una dintre victimele educării rusești (NKVD) prin bătaie.
Deși anchetele pentru proces se terminaseră de mult, din nedreapta
condamnare rămânîndu-i de ispășit doi ani, sub pretextul elucidării
unor detalii din dosar, Mircea Vulcănescu a fost adus de la Aiud la
Jilava, unde Securitatea introdusese program special de schingiuire
a deținuților. La Jilava filozoful a fost sistematic bătut împreună
cu alți încarcerați care trebuiau să treacă între gardieni lovind
puternic cu bîtele. Dincolo de eroismul lui Mircea Vulcănescu sacrificat
spre a salva viața unui tânăr, jertfă pe care nimeni n-o poate nega,
apropierea sfârșitului i-a venit din umezeala podelei pe care s-a
întins în condițiile în care avea o coastă ruptă și intrată
în plămân de la bătăile îndurate, provocându-i o pleurezie.
Dacă
în istoria noastră călcată în picioare de Mihail Roller si de urmașii
săi de azi amintirea luptei ardelenilor pentru dezrobirea națională
s-a predat falsificată în comunism și continuă să se propage murdărită
de minciuni, figurile martirilor uciși de unguri s-au arătat într-o
noapte “jefuită de stele” unui poet (1926-1964) “tras pe roată”
de un general rus (Nikolski) la Pitești: “Ah! Cum își mai holba
ochii istoria!/ Nu-i venea să creadă că-n geamătul nostru/ Scrâșneau
Cloșca și Horia/ Că-n sufletul nostru, de nădejde orfan/ atârnau
nojițele de la opincile lui Badea Crișan” (Sergiu Mandinescu, Re-educarea, apud. Preot Gh.
Calciu).
Problema consecințelor
unor eventuale relații dintre pușcăriașii care au supraviețuit
regimului de exterminare din închisorile politice și tânăra generație
educată în universități de profil științific l-a preocupat pe
Mircea Eliade într-una din povestirile sale scrisă în 1975. Intr-un
mod criptic și extrem de bine elaborat prin meandrate peripeții relatate
indirect, în niște discuții purtate la Securitate, hermeneutul universurilor
religioase imaginează un tânăr inginer care este solicitat a lămuri
unui necunoscut o greșală de datare a ziarului Scânteia.
Pentru tânărul acostat
în plină zi pe o stradă din București de un fost deținut politic,
lumea în care trăise până în acel moment își schimbă brusc înfățișarea.
Inginerul este imediat luat în vizorul Securități, fiind făcut părtaș
la o mulțime de întâmplări de care află doar cu prilejul anchetelor.
își pierde postul de la universitate, are un timp o slujbă în provincie,
iar la sfârșit, la interogatoriul cu care se încheie povestea sa,
tânărul inginer este adus dintr-un sanatoriu de boli psihice și află,
chiar de la agentul care-l chestiona, că iubita lui rămasă într-o
țară de dincolo de Cortina de fier i-a trimis pe căi misterioase
îndemnul să nu deznădăjduiască și să aibe incredere în puterea
lui Dumnezeu.
Oricine-și poate închipui
că povestirea Pelerina, terminată de Mircea Eliade în
august 1975, exclude situațiile “de serviciu”, în care foști
deținuți politici intrau în legătură cu colegii lor mai tineri,
cum au fost cele în care Noica, angajat la Centru de Logică, a luat
contact cu tinerii. Printre altele, întrucît întâlnirile de la Păltiniș
dintre Constantin Noica și discipolul său preferat - care nota
cu sinceritate că filozofia de mult îi devenise “greu suportabilă”
(Liiceanu, Ușa interzisă) - n-au avut prea multe rezultate
fericite, nici în ce privește posteritatea celor douăzeci de volume
de scrieri filozofice noiciene, nici în direcția publicării de scrieri
filozofice românești din perioada interbelică sau din exil.
In schimb, consecințele
negative ale contactului dintre un fost deținut politic și un “discipol
al lui Henry Wald” (cum l-a desemnat Noica pe Liiceanu în 1974, într-o
conversație cu filozoful Octavian Nistor, fost coleg de facultate și
prieten cu Alexandru Dragomir) s-au văzut cu prisosință în ultimii
douăzeci de ani.
Pe cât de insistent se
propun volumele comuniștilor de ieri deveniți “filozofii de azi”,
pe atât de insidios se lucrează la eliminarea “filozofilor de ieri”.
în mod surprinzător, treptata excludere a lui Noica și a lui Eliade
dintre valorile de seamă ale spiritualității românești a venit
chiar din tabăra lui Liiceanu, editorul lui Noica și a lui Eliade.
Astfel că, în anul centenarului, în puținele librării din centrul
capitalei, Editura Humanitas nu mai distribuie decât un titlu sau două
din opera lui Noica (la Librăria “Sadoveanu”, pe 9 septembrie 2009
nu exista chiar nici o carte de-a filozofului!), câteva titluri din
Eliade mascând cu greu tactica desființării sale ca scriitor și
ca istoric al religiilor.
Sigur, povestirea imaginată
de Mircea Eliade nu intră în categoria de “virulentă satiră politică
la adresa statului totalitar” propusă de editorul Handoca în 1991
odată cu publicarea volumului de Nuvele
inedite, pe hârtie
din cea mai proastă la obscura editură “Rum-Irina” din București.
Pentru că mesajul biblic venit de la iubita inginerului stabilită
în Uganda (“Fericiți cei săraci cu duhul căci a lor va fi împărăția
Cerurilor”) implică inexistența granițelor la un anumit nivel de
comunicare.
In plus, un autentic filozof
al religiilor (precum Eliade) niciodată nu se va preocupa de timpul
istoric pe care marea cultură l-a pus mereu în paranteze. Mircea Eliade
se simte acasă doar în Marele Timp. Acesta e timpul din care imaginează
mesaje ce nu țin seama de teroarea politică și de sârma ghimpată
menită să transforme o întreagă țară într-o închisoare.
Suferința fără de leac
a mercenarilor ocupantului orchestrând torturile din închisori, ca
și a cohortelor de păzitori ai non-valorii înlocuind valorile puse
sub obroc a iscat-o mereu punerea în paranteze a timpului istoric în
care aceștia masacrau poeți sau poezii. Cum să nu dorească ei să-i
disloce pe veci din cultura românească pe toți poeții martiri ai
credinței (Costache Oprișan, Radu Gyr, Nichifor Crainic, Ion Omescu,
Ion Caraion, Aurel Ciurunga, Zahu Pană, Aurel Dragodan, Stefan I. Nenițescu,Vasile
Voiculescu, Ioan Victor Pica, Valeriu Gafencu,Virgil Maxim, și
mulți, mulți alții) ? Cum să îndure ei nemurirea acelui creator
de geniu călcat în picioare, bătut zile și nopți în șir, trezit
din leșin prin cufundarea în hârdăul cu excremente, chinuit mai
apoi în fel și chip, care odată revenit în fire a compus următoarele
versuri:
“Ah, Doamne,
iată-mă aici, la ceasul comorilor
îmbrățișându-mi
durerea sub lespezi de patimi și chin
Aștept
îngerul zorilor, aștept învierea,
în numele
Tatălui, al Fiului și-al Sfântului Duh, Amin. (Sergiu Mandinescu).
Mircea Eliade consemna în 1974 că nu-l
interesează decât “viitorul”. Si, ca să nu rămână nici un
dubiu asupra sensului intenționat, el specifică felul în care românii
își pot “împlinii” viitorul care le-a fost hărăzit: “trăind liber orice epifanie a prezentului,
cât s-ar dovedi ea
de tragică, născută din nenoroc și ursită deznădejdii” (Incognito la Buchenwald ). Parcă ar fi scris aceste rânduri
în marginea poeziei din exil a lui Horia Stamatu, a versurilor
atâtor poeți din închisori, sau, bunăoară, a poeziilor prietenului
său Radu Gyr compuse și difuzate după zăbrele.
Note:
1.v. Constantin Oprișan, Cărțile
spiritului, București, Ed. Christiana, 2009, postfață de Isabela
Vasiliu-Scraba, C-tin Oprișan, unul din discipolii necunoscuți
ai lui Heidegger, p.81-91.
2. Mircea Stănescu (n.1968) a luat
doctoratul în filozofie la Facultatea de Filozofie din București cu o teză despre “experimentul
Nikolski”. Desigur, el nu-l arată pe tartorul principal, ca să-și
poată desfășura originalitatea gîndirii prin următoarea triadă,
pe cât de stupidă, pe atât de falsă: reeducarea la sovietici ar
fi fost “prin muncă”, la chinezi “prin reforma gândirii” și
la români “prin demascare și auto-analiză”. Lucrarea i-a fost
publicată în 2008, completând imaginea manipulatoare oferită de
volumul din 1995 de la Editura Vremea, unde s-au publicat texte scrise
de deținuți în timpul torturilor pentru “reeducare”. Cu informații
din dosarul reeducării “tip Pitești” Mircea Stănescu si-a probat
acuzațiile, fără a mai aduce vreo altă dovadă.
3.v.
teolog Vasile Militaru, Biserica
din temniță: mărturisire și jertfă creștină în închisorile
comuniste. 1948-1964, Bacău, Ed. Vicovia, 2008,
p.94. Cartea este o
dezvoltare a lucrării de licență din 2007 de la
Facultatea de teologie din Sibiu.
|
Chestionarul articolului:
|
Associated Topics
|
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|