Who's Online
Exista in mod curent, 16 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Polemici: Magda URSACHE. Avem trecuturi!
Scris la Friday, August 21 @ 15:04:22 CEST de catre asymetria |
Cu
indiferență etnică și etică, valorile sînt planificat superficializate,
eroii des-figurați, tocmai pentru puterea lor de a forma conștiința
identitară a românilor, despre care ni se spune că nici n-ar exista. Să
evităm istoria națională, cu eroii, asta ne-ar chema la realitate, ni
se tot explică. Eroismul e zădărnicie, bravura pe front – un fiasco.
Nu-i blama Roller pe „imperialiștii” de la Mărășești-Oituz? Altă acuză
gravă? Am fi un popor care „nu are conștiința renașterii sale”. Ce dacă
în Piața Universității se adunau, zilnic, în 1990, zece mii de oameni?
S-au văzut numai interlopii de pe margini.
Magda Ursache
Magda URSACHE
Avem trecuturi!
De-formatoarea
noastră tranziție pare a fi pămînt fertil pentru „nifiliști”
de calibru mare ori foarte mic, gata să batjocorească file
vrednice de remember privind cronica românilor
și a mai multor neamuri, cu spusa lui Șincai, scos din manuale
alternative cu tot cu Școala Ardeleană. S-a umblat la
ceea ce se numește epoch-making, declarîndu-se ritos că trebuie
scrisă (și predată în școli) o istorie a României, non-combat;
eventual, o history din capitulări și umilințe, din acte de
trădare, din eșecuri peste eșecuri.
Cineva îi
trăgea în derizoriu pe dacii lui Zalmoxis care, în formularea sa,
„rîdeau ca proasta”, murind. Lectura lui Steinhardt, cu totul diferită,
e nesocotită: „Taina libertății nu este altceva decît curajul
de a înfrunta moartea […]. Dacă vrei să fii liber, trebuie să
nu-ți fie frică de moarte […]. Cîștigător va ieși numai cel
căruia nu-i este teamă de moarte sau este destul de tare pentru a
acționa ca și cînd nu i-ar fi teamă. De multe ori și în felul
acesta poate fi obținută victoria” (Nicolae Steinhardt
în dosarele Securității, Nemira, 2005). Altcineva disprețuia
bătăliile militare. Mai bine nu ne-am fi luptat cu turcii, concluziona
autorele, că am fi avut alte valori culturale. Care, cum, n-am mai
aflat. De-aia sîntem defecți, conchidea fostul light de Externe
(mulțumesc, Paul Goma!), pentru că sîntem românocentrici.
Ia să fim turcocentrici! Asta ar fi cu totul altceva!
Și cîți
nu sînt gata să reformeze eroismul românesc eurosalvator, implicit
pe Mircea Eliade, fără să fi citit măcar Os Romenos, latinos
do Oriente.
Ce mai păstrăm
din trecut? Sabia lui Ștefan cel Mare ori caninii vampirului Dracula?
Brâncoveanu e recunoscut ca „protoșpăgar”, Mihai Viteazul deține
diagnosticul de „paranoic”, ca să i se mai taie o dată capul.
Unirea Mică e contestată, cu tot cu Al.I. Cuza. Facem apologia lui
Carol I, dar neapărat în detrimentul lui Cuza: „om vrednic de legenda
sa”, după Iorga.
Cu indiferență
etnică și etică, valorile sînt planificat superficializate,
eroii des-figurați, tocmai pentru puterea lor de a forma conștiința
identitară a românilor, despre care ni se spune că nici n-ar exista.
Să evităm istoria națională, cu eroii, asta ne-ar chema la realitate,
ni se tot explică. Eroismul e zădărnicie, bravura pe front – un
fiasco. Nu-i blama Roller pe „imperialiștii” de la Mărășești-Oituz?
Altă acuză gravă? Am fi un popor care „nu are conștiința renașterii
sale”. Ce dacă în Piața Universității se adunau, zilnic, în
1990, zece mii de oameni? S-au văzut numai interlopii de pe margini.
Nu vă
luați copii, după istorici ca Iorga, Hasdeu, Pârvan…
Ăștia au făcut știință subiectivă. Da, dar știință,
aș replica eu.
Reflexele identitare
se pierd, după cum se pierde memoria istorică, etnică.
În numărul din iulie-august 2009 al „Acoladei”, Ana Blandiana
aducea una dintre multele probe că trăim într-o țară desmemoriada:
un profesor de la Arhitectură a constatat, vorbind despre ctitoriile
lui Ștefan cel Mare, că, dintr-un amfiteatru întreg, nimeni n-a știut
în ce secol a trăit voievodul. Am fost dezmembrați de cei trei F
(foame, frig, frică), pentru ca, în nebănuitul postsocialism, să
vină la rînd dezmembrarea memoriei colective, cu miturile ei cu tot.
Să fie noul mit al lumii postmoderne distrugerea miturilor?
Ne fac rău
și alții, dar cît rău ne facem ca nație singuri, prin exersarea
amneziei! Și-mi vine în minte o pagină superbă din O zi mai lungă
decît veacul: în Sarî-Ozeki, istorisește Cinghiz Aitmatov, se
înfruntă janjuanii cu localnicii, aimani. Prizonierii sînt lăsați
fără memorie. Cum? Pe scalp se aplică o piele de cămilă, care se
lipește de craniu și-l strînge, și-l strînge, pe măsură ce se
usucă. Pielea nu mai poate fi desprinsă. Cine supraviețuiește torturii
devine mancurt: rob supus. O femeie din neamul aiman descoperă că
feciorul pierdut trăiește, dar că a rămas fără identitate. Mancurtizatul
fiu e convins de janjuani că mama lui vrea să-i fure căciula și
o ucide cu o săgeată. Numai că năframa mamei moarte se preface într-o
pasăre albă, care nu contenește să-i strige: „Amintește-ți cine
ești! Cum te cheamă? Ești fiul lui Donenbai! Donenbai! Donenbai!”
În paranteză fie spus, destinul cărții lui Cinghiz Aitmatov,
O zi mai lungă decît veacul, a fost lipsit de noroc față cu
acela al cărții lui Márquez, Un veac de singurătate, vîndută
anual în jumătate de milion de exemplare.
Ridicăm din
umeri la tot soiul de aberații, cu gîndul consolator (și comod) că
autorii lor vor fi sfărîmați în măselele timpului. Numai că
aceste aberații au prins și prind.
Concertat,
s-a afirmat că dezideratul Unirii Mari a fost invenție, că ne-ar
fi păcălit cu asta istoricii naționali și naționaliști. Să nu
se uite că spiritul național nu i-a plăcut lui Leonte Răutu și
nu place nici răuților de azi: „Ia mai sfîrșiți cu continuitatea
și cu identitatea românească! Doar nu credeți că mii de oameni
s-au adunat să strige „Trăiască România întregită”. Cît pe
ce să ni se spună să nici marii unioniști n-au murit în temnițele
Republicii Populare Penitenciare. Faptul istoric petrecut e pus
la îndoială, rememorăm ce nu s-a
întîmplat, producem ficțiuni mai mult sau mai puțin literare,
iar „povestea” are mai mult impact decît documentul. Visăm la
o apartenență nomadă, suspinăm literar după ea, avantaj nomazii.
Studiul construit pe documentul prezentat corect a fost declarat depășit.
Ce obiectivitate critică? Noi ficționalizam, dar și ficțiofecalizăm,
vorba lui Luca Pițu. Documentariștii au intrat în umbră, ca și
omul de bibliotecă, eruditul. Vă aduc aminte că proletculturnicii
dezavuau cultura de performanță, „savantlîcul!, cum îi ziceau
ei. Și ținuta academică a istoricului doct. Vocabule ca savant,
erudit primeau ghilimelele deriziunii.
Atunci, ca
și acum, documentația amplă trezește repulsie, ca fiind de
sorginte… marxistă. Îl citez pe Daniel Barbu, din lucrarea
colectivă Iluzia anticomunismului, Cartier, 2008, p. 82:
„Această încredere în capacitatea studiului științific de a pune
la contribuție arhivele și de a restitui întocmai fapte, de a descrie
fidel realități, de a descifra cu precizie relații ce ar fi avut
loc (sau ar fi ocupat un loc) în trecut poartă însă marca unei clare
orientări marxiste. Dimpotrivă, istoriografia marxistă este înclinată
să creadă că trecutul este epistemologic, «ireal»”.
A fost, n-a
fost, parc-ar fi fost, parcă nu. Întocmai, fidel, cu precizie,
ce utopie!
Așa, nesocotind
fapte și documente putem avea nu un trecut ci trecuturi, dar și un
viitor improbabil.
Ficționalizarea,
dublată de inapetență pentru materialul faptic, mi se pare mai
periculoasă decît istoria lacunară, aproximativă, falsă
(prin omisiune), pe care am făcut-o în școală. Manipularea memoriei
colective e comparabilă cu aceea din perioada Roller, autodidactul
ajuns vicepreședinte al Academiei și aghiotant al lui Iosif Chișinevschi.
Iar rolleri apar destui.
Cînd am dat,
în '62, examen la Istoria românilor pentru a intra în Facultatea
de Filologie (cu Janeta Benditer, un fel de Ana Pauker a Universității
Cuza) subiectele erau: constituirea cnezatelor, participarea României
burghezo-moșierești la războiul antisovietic (gura păcătosului
Roller!), formarea PCR, rolul PCR în și în și în și în. O trișare
continuă. În postsocialism, relativizarea e dublată de inocentare
pe sărite. Moartea lui Pătrășcanu e deplînsă, fără a se ține
seama că a fost ministrul Justiției în perioada cumplitei terori.
Deplîns e și Luka Lászlo (Vasile Luca), fostul gardist al lui Bella
Kun, pentru că ar fi fost debarcat, pe nedrept, de Dej. Ana Pauker
își găsește avocați, s-o scoată Albă
ca neaua, seducătoare oratoare. Poate și pentru că îl caracterizase
pe regele Mihai ca „tînăr bun și de folos”! Numai că „Ana
noastră” (sintagma lui Silviu Brucan, din „Scînteia”) i-a reproșat
lui Dej, la coborîrea din avion, chiar implicarea comuniștilor alături
de rege în lovitura de stat de la 23 august '44. Soluția Pauker era
alta: Armata Roșie l-ar fi dat jos pe Mihai și ar fi „eliberat”
România. Așa că serbăm cu paradă militară „Marele Război (victorios!!!).
Pamfil Șeicaru, care a respins actul din acel 23 august, considera
că regele a căzut în plasa unei conspirații, că a declarat armistițiu
la orele 22.00, fără text semnat de cele două părți; românii au
capitulat, dar sovieticii i-au luat prizonieri.
Statisticile
spun că, în perioada Dej-Pauker-Teohari, au murit în închisori
mai mulți generali decît pe frontul de luptă.
Ion Rășcanu,
general de corp de armată, comandant de brigadă la Mărășești,
mort la Sighet; generalul Constantin Pantazi, ministru al Apărării,
condamnat la moarte în '46, pedeapsă comutată în închisoare pe
viață, mort în '58 în paidaimos; Ion Pantazi, fiu, 16 ani condamnat;
închisorile lui: Aiud, Gherla…
Inocentările
se fac pe sărite. Avem, în capitală, cartierul Sălăjan (de la Leontin
Sălăjan oare?). A păstra numele Moghioroș (de piață, de parc,
de patinoar) mi se pare crasă indecență civică. Dar vederii
de pe pod, non-identitare, ca să nu-i zic extraidentitară, nu-i pasă
de asta. S-au găsit alibiuri și pentru Brucan, și pentru Valter Roman,
și pentru Maurer, și pentru Niculescu-Mizil. Grigore Preoteasa, dacă
nu s-ar fi prăbușit cu „avionul grangurilor PCR” în '57, ar fi
fost alternativa „benefică” la Ceaușescu. Pavel Cîmpeanu, activist
greu în Secția Propagandă/ Agitație, a ajuns membru fondator GDS.
Altă „victimă” a lui Ceaușescu? Secretarul C.C. Virgil Trofin,
care înfiera la Conferința Națională a studenților, în '68, revista
„Echinox” pentru traduceri din Heidegger și tendințe avangardiste.
Ca să parafrazez titlul lui Mircea Platon: Cine (re)scrie istoria?
Mă tem că istoricii responsabili, fideli nației nu se mai aud din
pricina istoricilor-„prozatori”.
Unul dintre
re-scriptori e Traian Răzvan Ungureanu. „Cum să ne plîngem de „vicisitudinile
istoriei”, întreabă TRU, cînd istoria cu noi a fost atît de amabilă
constructiv?”. Ba chiar vorbește de „favoritismul deșănțat (sublinierea
îmi aparține, Magda U.) cu care împrejurările fac jocul românilor
și al aspirațiilor lor latente” (Traian Ungureanu, Încotro duce
istoria României, Humanitas, 2008); că „forțele istorice pe
care ne-am obișnuit să le blestemăm, lucrează de 150 de ani, vîrtos,
în folosul României.
Ce dacă
s-a murit vîrtos, la '77, pentru independența României? Ce
dacă era să fim dezagregați ca stat în primul război mondial? Ce
dacă am intrat, de nevoie, din cauza cleștelui Ribbentrop-Molotov,
în două războaie pierdute? Ne-au garantat granițele Anglia și Franța
după tratatul de la Versailles (1918)? Pactul de neagresiune germano-sovietic
('39) ne-a dus la pierderea Basarabiei, Bucovinei de Nord, ținutului
Herței; prin Diktatul de la Viena (30 aug. '40), am rămas fără jumătatea
de nord-vest a Transilvaniei și fără Cadrilater. Repet aceste date
arhicunoscute pentru generația care habar n-are cine a fost Stalin
sau îl crede un fotbalist: „fundaș dreapta la echipa Dinamo Minsk”.
Bolșevismul,
pe care TRU îl exclude, totuși, dintre „noroacele” perioadei
1850-2007, ne-a transformat într-o gubernie URSS; ne-a izolat după
impenetrabila perdea de fier. Locul 4 în „efortul militar”
(Gh. Buzatu) după U.R.S.S., S.U.A., Anglia n-a însemnat mai nimic
în favoarea României. Putin se lăuda că Maica Rusia a retras un
milion de soldați cu stea roșie în frunte din spațiul estic sovietizat.
De la noi trupele sovietice au plecat în '58, dar au rămas „consilierii”,
retrași abia în '64. De ce-am mai fi, ca Eminescu, muscalofobi, cînd
sîntem atît de norocoși? Avem două state românești, vorbim, din
născare, două limbi indoeuropene, una nou-nouță, apărută în 1988,
traducem fără efort din română în moldoveană și invers. Halal
avantaj istoric!
Ne repugnă
să rememorăm patimile românilor. Dar au fost cu
asupră de măsură. Împotriva cedării, acceptată de guvernul lui
Tătărescu, s-au pronunțat Iuliu Maniu, C.I.C. Brătianu, I. Mihalache.
Au murit în temniță pentru poziția lor: C.I.C. Brătianu, mort în
'52, la Sighet, Maniu, mort în '53, la Sighet. Istoricii care au protestat
împotriva cedării au fost interziși: Iorga, Gh. Brătianu, Șt. Ciobanu,
C.C. Giurescu, I. Lupaș, I.I. Nistor, P.P. Panaitescu… Iorga ar fi
murit și el la Sighet, dacă n-ar fi fost deja asasinat de legionari,
ca Gh. Brătianu, în '53. Pe Ion I. Nistor comuniștii l-au închis
la Sighet între '50-'55. S-a stins în '60.
Spuneam că
documentația amplă trezește iritare. Repulsie, în cazul lui
Paul Goma și al celui mai avizat documentar, Săptămîna Roșie.
Trei milioane de români au devenit sovietici în '40
(după retragerea armatei noastre și a administrației din Basarabia
și Bucovina). Sovietici în trei zile. Ca-n blesteme, nu ca-n basme.
Dinspre minoritari: răzbunare, sînge, jaf. Sigur că a urmat revanșa.
Numai că acest subiect nu-i clean din punct de vedere politic.
Cum nu-i
clean nici să discutăm despre Antonescu. Cu luciditate și fără
inhibiții tematice, Gh. Buzatu o face și consecințele sînt pe măsură:
volumele îi dispar din vitrinele Academiei Române; ca mortul să rămînă
fără mormînt și omul politic fără imagine corectă. Mareșalului,
victimă a delirului istoric (avioanele americane care au bombardat
România se realimentau cu combustibil de la ruși) îi reproșăm totul:
eroarea de-a lupta lîngă Hitler, deși, atunci, Stalin nu avea un
adversar mai crîncen, iar spectrul extinderii comunismului(ceea ce
s-a și întîmplat) era amenințare gravă. Hitler îi arăta, crede
Adrian Cioroianu, hărți false cu victoriile armatei germane și Antonescu
se lăsa amăgit. Și atunci de ce ar fi trimis în Elveția un fond
uriaș – milioane de franci elvețieni – pentru a repara consecințele
unei eventuale înfrîngeri în război? Fond dispărut.
În fapt, Ion
Antonescu voia să recupereze o Românie ruptă-n bucăți, să mute
la locul lor granițele. N-a cucerit puterea, i s-a oferit la moment
de mare cumpănă, provocat de presiunea Imperiilor. Citesc în jurnalul
Marthei Bibescu, din 6 septembrie 1940. Doamna nota că soția lui Fabricius
i-a spus că tînărul rege îl implorase pe tatăl său, Carol II,
să-l ia cu el din România: „Er weinte wie ein Schlosshund”. Așadar
Fabricius îi povestise soției sale că Mihai „plîngea ca un cîine
în lanț”.
„Se știe
foarte bine, scrie Șerban Alexianu (File din viața tatălui meu),
că atît comunitatea internațională, cît și cea din Ungaria nu
a reacționat în nici un fel cînd, duminică, 3 septembrie 1993, la
Kenderes a fost reînhumat cu onoruri militare în prezența unei imense
mulțimi, și nenumărați membri ai guvernului, Miklos Horty.“ Guvernatorul Miklós Horthy a fost reabilitat la 4 septembrie 1993 de parlamentul Ungariei, în timpul mandatului premierului József Antall.
Cît despre
Stalin, în septembrie 2008, Partidul comunist din Sankt-Petersburg
a cerut bisericii ortodoxe ruse să-l canonizeze.
Noi n-am fost în stare să-l reabilităm pe guvernatorul Basarabiei, Gheorghe Alexianu, profesor universitar de drept public. Potrivit unor surse, în '45, Stalin ar fi comandat procesul guvernatorilor, unsprezece, la Odessa. Zece guvernatori au fost trimiși la moarte de un fel de Tribunal al Poporului sovietic. Numai Gh. Alexianu ar fi fost achitat. Chiar la Odessa, subliniez, nu în altă parte. Justiția de la București a fost cu mult mai severă: l-a executat pe nedrept, la Jilava, 1 iunie '46.
„Doresc neamului
românesc să-și îndeplinească năzuințele și idealurile pentru
care cad eu astăzi, aici”.
Da, ne repugnă
să vorbim despre patimile românilor, disprețuim modelele
paideice (Memorialul de la Sighet al Victimelor Comunismului și al
Rezistenței este marea excepție, confirmînd regula). Programul contra
istoriei-paideia a funcționat ceas Rollex în manualele postdecembriste.
O fi în ele Mircea Vulcănescu, o fi Valeriu Gafencu sau Esca și Tatulici?
În cîțiva
luștri, s-a generalizat lipsa de respect față de trecut. Categoricul
Paler ne-a avertizat că o țară fără monumente nu are viitor. Iar
timpul pierdut o să-l recuperăm numai dacă vom ști bine ce-a fost,
ce ni s-a întîmplat.
Piața Unirii
din Iași devine, temporar, Piața Distracției, cum stă scris
pe bannere uriașe. Fosta Piață a Dughenelor e și actuala Piață
a Dughenelor. Ce dacă Mihail Kogălniceanu, căruia nu prididim
să-i ironizăm Introducția la „Dacia literară”, declara
răspicat în discursul funebru de la Ruginoasa:
„… suntem
datori să spunem că nu greșelile lui l-au răsturnat, ci faptele lui
mari”.
Inapetența
pentru subiecte istorice o pot înțelege, nu și disprețul, hazul
tîmp. Dacii ne stîrnesc rîsul, „isprăvile” din bătălii ne
stîrnesc rîsul, Nicopole ne stîrnește rîsul, bietul Peneș Curcanul
(alias Ion Țurcanu) ne stîrnește rîsul, jertfa Ecaterinei Teodoroiu
ne stîrnește rîsul. Și avem atîtea subiecte de rîs! Rîdem de
nerozii (cei 7 frați) morți tineri pe frontul primului război mondial,
de cei care, și mai nătîngi, au închis ochii la Cotu Donului. Val
Gheorghiu a pierdut în Basarabia doi frați; lor nu li s-ar fi părut
o glorie ca România să cîștige războiul lîngă Stalin.
Hohotim (ca
TRU) pe seama „paradoxului cultural fundamental (cultură orientală
– limba latină)”, căruia „latinitatea într-o mare slavă”
i se pare un kitsch și atîta tot. În volumul citat, salută
proiectul „orașe-stațiuni autonome norvegiene în Dobrogea”, cu
alte cuvinte țară for rent. „Viitorul sună bine”, n’așa?”.
O vorbi TRU în Parlamentul Europei despre „românism inventat”?
Neîntrecut,
de nota zece la hazul pe seama miturilor fondatoare, a rămas editorialul
lui Adrian Cioflâncă, din '98, din „Monitorul”:
„Poporul
român este un cozonac. Faceți un aluat romano-geto-dac și înmuiați-l
cu puțină zeamă slavă. Adăugați «nenorocul» și «vicisitudinile
istoriei», dar și mirodenii precum vitejia, cinstea și determinarea.
Lăsați la dospit cu drojdie orientală. După ce aluatul devine gogonat,
puneți-l în tăvi anume construite de ciobanii din spațiul mioritic.
În fine, băgați tăvile la focul dragostei de țară și veți vedea
că iese o minunăție de popor: chiar poporul român. Cînd veți consuma
produsul în școli veți găsi o stafidă mai arătoasă: este Mircea
cel Bătrîn (nefericitul, trebuie să dea seamă și pentru istoria
care s-a consumat după moartea sa). O felie de cozonac echivalează
cu o clipă din creația poetică a lui Eminescu”.
Nu s-ar fi
ajuns la o astfel de „manipulare” a elevilor, opinează
Cioflîncă dacă profii ar fi predat demonstrația lui Popper despre
„găunoșenia esențialismelor”.
Mircea Dinescu
e gata să ne ofere un duș și mai rece: ia mai terminați
cu himera Basarabiei care nu ne vrea și gata! În viziunea sa onirică,
„sora mai mică” e fugită de-acasă „cu bătrînul soldat
Ivan Turbincă”, nu răpită de-acasă. Și, ca să fie convingător,
trimite la un distih popular „celebru”, dar necunoscut multor etnologi:
„Limbă dulce, cur viclean/ caracter de moldovean”. România Mare,
dacă s-ar fi realizat, ar fi fost „obligată să poarte o insulă
rusofonă în spinare” și, pe cale de consecință, „ar fi plutit
și mai greu prin băltoaca posttranziției capitaliste”. Or, brînza-i
pe bani! Din pactul de la 23 august '39 a rămas doar cocteilul cu același
nume, Molotov, pe care-l uzităm cu grăbire între noi.
„Istoria
României se apropie de sfîrșit”, titrează TRU din avion. „Viața
de stat a atins punctul mort”, este de părere același specialist
în viitorul țării și parlamentar Euro.
Așa va fi
dacă nu vom ține pe verticală conștiința identitară,
dacă om dori să fim popor mereu învins, între hotare vremelnice.
Numai că, e știut de la Dante Alighieri. „cine și-a pierdut patria
nu mai are nimic”.
Magda Ursache
|
Associated Topics
|
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|