Who's Online
Exista in mod curent, 34 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Geopolitica: Magda Ursache. Ard malurile Prutului
Scris la Thursday, May 07 @ 12:29:22 CEST de catre asymetria |
Partea esențială a României, deghizată
temporar sub numele de „Republica Moldova”, nu mai poate
fi ținută departe de țara-mamă, nici de Europa.
Tinerii nu mai vor asta. Și-i de presupus că ei vor pune
capăt crizei identitare desfășurate de mult prea multă
vreme. Dacă nu azi, cu siguranță foarte curînd. Magda Ursache
Magda
URSACHE. Ard
malurile Prutului
„Din
calidor se vede totul.”
Paul Goma
Unul dintre
primele locuri pe lista cărților prohibite după
„cotitura” de la 23 august 1944 l-a deținut Ard
malurile Nistrului de Constantin Virgil Gheorghiu. Subtitlul
volumului, Mare reportaj de război din teritoriile desrobite,
explică intervenția agitpropilor contra martorului care
străbate 2000 de kilometri de teritoriu românesc trecut
prin foc de trupele sovietice în retragere. în
prezentarea datată 9 septembrie 1941, Tudor Arghezi nota: „cu
pana poetului scrie soldatul, soldatul în război”,
poetul Constantin Virgil Gheorghiu și soldatul cu același
nume fiind „cei doi camarazi ai lepădării de sine”.
Ce vede reporterul sînt scene de apocalipsă: orașe
devastate și incendiate (Soroca – ars, Bălți –
ars, Orhei – ars, Chișinău – ars), altare
transformate în closete, troițe cu Iisus frînt în
două, ca pentru a fi răstignit a doua oară, fîntîni
otrăvite, ogoare pîrjolite, depozite de alimente secătuite
pînă la ultima mînă de făină. La
retragere, armata roșie a distrus deopotrivă instituții
și gospodării umile, a preschimbat în grămezi de
moloz școli și spitale, a aruncat în aer, cu
dinamită, muzee și biblioteci, a împușcat țărani
care-și strîngeau grîul de pe cîmp, „să
nu se scuture pîinea”. Biserica regimentului 7 Vînători
își schimbase destinația, devenind sală de
divertisment: crucea de pe turlă, dată jos; în loc de
ctitori, Lenin și Stalin; în loc de icoane, decorurile lui
Jules Perahim. De la Paul Goma știu că Perahim a fost
„comisar bolșevic în Basarabia ocupată în
1940 și, în România ocupată după 1944,
persecutor și epurrator nemilos al artiștilor
plastici români”.
Mai ales
morile, morile de vînt ale Basarabiei le plînge
reporterul. Morile de vînt arse:
„Am
avut totdeauna impresia că aceste mori de vînt, cu aripile
lor uriașe și fragile, sînt niște făpturi
vii, care apără tihna satelor, care străjuiesc porțile
de pămînt ale acestor sate de pămînt, de pe
Bugeac.
Bolșevicii
au ars însă toate morile de vînt (…).
Cînd
au ars criminalii morile de vînt, flăcările lor
trebuie să fi fost ca flăcările oamenilor pe care îi
arzi de vii”.
După
28 iunie 40, bolșevizarea Basarabiei s-a făcut în
forță, cu mitraliera. Trebuia zdrobit culacul, adică
omul gospodar, prins și dus în Siberia, torturat înainte
de execuție. Basarabenii, pe care Constantin Virgil Gheorghiu îi
numește „oameni de pîine”, cuviincioși,
cumsecade, credincioși, cinstiți, muncitori au fost
împovărați de sinistrele „cote”,
preschimbați în sclavi ai Gulagului. Singura alternativă:
moartea. Ard malurile Nistrului se deschide cu Drama lui
Constantin Beccin. Somat de primarul bolșevic al satului
Feștelești să dea pentru stat „pînă
mîine seară” 500 de ruble, sumă în plus
față de dările achitate deja (toată recolta plus
lucrurile din casă, vîndute, să poată acoperi
birul) după ce colindă zadarnic satul pentru a afla banii,
fuge ca să scape de arest și de deportare. Fuge printre
ogoarele Tighinei cu polițiștii călări după
el și, cînd e ajuns din urmă, își taie
gîtul „cu briceagul cu care curăța pomii și
via”.
„O,
dar dacă în Basarabia ar fi fost un singur Constantin
Beccin!
Între
Prut și Nistru au fost fugăriți, ca și Constantin
Beccin, și mai grozav decît dînsul, sute de mii de
oameni (…).
Drama
aceasta au trăit-o toți basarabenii. Unii și-au pus
capăt vieții. Cei mai mulți au fost prinși de
bolșevici și coborîți în întunericul
pușcăriilor, duși în infernul de gheață
al Siberiei sau asasinați în camerele de tortură și
execuție”. Fapt confirmat de istoricul Andrei Vartic, în
Cealaltă Românie (Casa de presă Typodar Press
– Ploiești, 2007): între '40 și '52 a dispărut
din Basarabia un milion de oameni. Români. Trenuri ale groazei
au cunoscut și evreii și românii: basarabenii trecuți
prin răsculăcire, adică avere confiscată
și deportare. Și nu relativizez moral Holocaustul, cum cred
unii, prin compararea celor două cumplite tragedii.
Dar cînd
n-a fost greu de trăit printre armistiții, convenții,
antante și tratate, cum am scris în romanul Astă-vară
n-a fost vară…?
La
retragerea din Principate, în 1812, țarului i se lipește
de cizmă o bucată de pămînt. Nimica toată,
mai puțin de 40.000 de kilometri pătrați, dimpreună
cu tot ce suflă. Jumătate din Principatul Moldovei.
în
1856, aruncă înapoi Moldovei, prin tratatul de la Paris,
30 martie, trei pumni de țărînă, trei județe:
Cahul, Cetatea Albă și Ismail. Luați-le voi! A, nu
chiar de tot! împăratul tuturor Rusiilor la cere iarăși
și la și ia în 1878. Le ia nu de la români, ci
de la turci, ca daune de război, pe motiv că Regatul Român
a primit Dobrogea. Fapt confirmat de Tratatul de la Berlin, 1 iulie,
același an. Ca și cum nu marele duce Nicolai implorase
(„Que tu désires faire”) ajutorul prințului
Carol. Ca și cum nu românii luptaseră cot la cot cu
rușii. Ca și cum nu ei fuseseră sfîrtecați
de ghiulelele și șrapnelele turcești, presărînd
zece mii de morți pe șesul bulgar. Ca și cum nu țarul
își dăduse cuvîntul de onoare că va
respecta integritatea teritoriului nostru. N-a fost consecvent decît
cu tradiția expansionistă a imperiului absolutist rus. Mai
mult încă, a exclus România de la Tratatul de pace
de la San Stefano. Asta a fost recunoștința muscalului
pentru ajutor în războiul ruso-turc.
Frontierele
se mișcă, se tot mișcă sub nasul indiferent al
Europei: „Eh! Polonia a pățit-o și mai rău!”
Dalta răzuie o bucată de pămînt. O dată cu
ea, schilodește trupurile viilor și morților. La
cheremul dălții, aceiași hăituiți ai
re-re-reanexărilor și ai tratatelor de pace. întru
fruntariile mișcătoare, se nasc oameni care nu mai apucă
să moară la locul nașterii. Cel ivit sub numele
generic de român, înainte de 1956, în Ismail ori în
Kahul, pribegește în 1878. Ce dacă la butonieră
poartă „Crucea Sfîntul Gheorghe și-a României
stea”? După alt război, cu alte jertfe, cu alte
tributuri de sînge, e norocos dacă-și mai află
frații rămași la vechea vatră. La cheremul
dălții, pomul poate fi tăiat oricînd, înainte
de-a da rod. Dalta crestează cînd vrea ea. Deopotrivă,
trupuri, grădini și morminte.
Ca prin
miracol, în 27 martie 1918, Sfatul Țării a trimis
Regelui Ferdinand telegrama anunțînd unirea Basarabiei cu
România. A făcut să dispară „obstacolul”
dintre cele două maluri „dintr-o sorbire”. Pentru ca
în '40, după Ultimatum, să se formeze, iarăși,
Convoiul. Același, alt Convoi de hăituiți, ducînd
în spate toată enormitatea, toată cruzimea situației.
Atîtea condeie l-au descris la fel: neapărat tăcut,
neapărat sub burniță, neapărat poticnindu-se de
întunericul închegat. Bătrîni, copii, femei,
bărbați, rostogoliți între armistiții,
avînd ca viitor doar promisiunile convențiilor. Strînși
unii în alții, cu umerii zdrobiți de poveri,
înaintează căznit, se opintesc spre același
punct terminus, România, uniți întru același
reazim: limba română. Fiecare a lăsat în urmă
o ușă neînchisă și morții fără
lumînări.
în
1944, fălcile uriașe ale URSS și-au slăbit
strînsoarea ca să se smulgă afară, din calidorul
casei din Mana-Orhei, un copil. Așa a putut Paul Goma să
scrie Arta refugii, a fugii și re-fugiului.
„Morala
nu lucrează cu sau, ci, la nevoie, cu nici”,
susține încă refugiatul din Bellville, în
Dialog (cu Flori Stănescu, editura Vremea, 2008), punînd
degetul pe răni. Și mă refer aici numai la una dintre
ele: Basarabia. Trăiesc în două state nemții?
Numai românii, după cîte știu, au două
țări, ba chiar două diaspore: una românească,
alta moldovenească. Și pentru că „din calidor se
vede totul”, Goma promite și se ține de cuvînt:
„Voi
vorbi cînd nu voi fi întrebat”. Mereu inconvenabil
pentru dîmboviței și dîmbovițele
(vorbele sale), care nu contenesc să bage apă în
moara separatiștilor.
Și
cîți „panglicari în ale țării care
joacă ca pe funii” nu s-au găsit, din Parlament
pînă-n paginile cotidianelor. Ca S. Brucan, profetologul,
gata să dea alarma că Bucureștiul va pierde
Transilvania – vrabia – cu ochii la cioara din gard,
Basarabia. De reținut: cînd în septembrie 1991,
România a recunoscut independența „Republicii
Moldova” (eu scriu Republica Moldova între ghilimele),
singurul „împotrivă” a venit dinspre deputatul
Claudiu Iordache. „Nu se pune problema dacă Basarabia este
sau nu pămînt românesc”, se scria la gazetă.
Dacă așa ar fi gîndit germanii, mai cădea zidul
Berlinului?
Declarațiile
rău-voitoare la adresa Basarabiei și basarabenilor n-au
fost sancționate. La provocări s-a răspuns cu
provocări: de la „Ce mai vor ăștia? Au imn, au
tricolor, au alfabet latin, ce mai vor?” la glumițe
penibile ca „Vă ordon sugeți Prutul”. La teama
oficialităților „Republicii Moldova” că
România vrea să-i asimileze cetățenii (cei cu
dublă cetățenie nu pot participa la viața
publică, prin ukaz), discursul antibasarabean a decretat că
basarabenii vor cetățenie europeană, nu română,
numai ca să poată munci în Occident; nu pentru că
s-ar simți români, deși sondajele de opinie dovedesc
exact contrariul. N-am procedat nicicînd radical împotriva
celor care au desfășurat activități antistatale,
pledînd pentru federalizare. Este Unirea de la 1918 prezentată
sovietizat în stînga Prutului, nici noi nu ne lăsăm
mai prejos. Găsim cu cale ca de ziua Unirii din 1859 să
scriem despre revolta separatistă a ieșenilor, din 3
aprilie 1866, organizată de antiunioniști ca N.
Rosetti-Roznovanu (iar „roznovanii” se tot clonează)
ori bifăm simpozioane mortăcioase/ mortifere
pe tema aniversării a 90 de ani de la votarea Actului Unirii,
din 27 martie 1918.
Gîlceava
dintre cele două maluri au întreținut-o și
criticaștrii declarînd literatura de peste Prut primitivă.
Acuza de „orientare naționalistă” oarbă,
demodată, caducă în ce-l privește pe Grigore
Vieru a venit și dinspre Chișinău, și dinspre
București. O turtă de Iași (e vorba de turtele care se
dau de-a rostogolul, de la politica partidului unic la cea așa-zis
„corectă”) susținea, nu mult după moartea
lui Vieru, că poetul a înșelat Basarabia venind la
București; adăuga că tinerii scriitori nu-i recunosc
talentul. Și cîte personalități, ca Mihai
Cimpoi, care avertizează că „nu-i de glumit cu
etnia”, n-au fost denigrate, minimalizate, marginalizate…
în
contrapartidă, moldoveniștii strigă că Jandarmul
român e iarăși ante portas. Perioada 1918-1940
e numită în manuale „ocupația” României.
Titlu din Istoria Moldovei de Vasile Stati (Chișinău,
2002): Războiul. Ciuma fascistă învăluie
Moldova. De precizat că acest Stati, autorul scîrbavnicului
dicționar moldo-român, a fost exclus din U.S. Chișinău
pentru că a plagiat după un român. Fără
să-l „traducă”.
Schimbarea
violentă a etnoidentității basarabene, „cu
tancu-n poartă” (îi mulțumesc lui Grigore
Vieru!) a însemnat și falsificarea istoriei după teze
de inspirație moscovită. Basarabia a fost prezentată
ca un lagăr de concentrare, în perioada
interbelică. Acuza: tarele guvernării de la București,
fără a pomeni nimic despre modernizarea regiunii,
întreprinsă atunci și numai atunci: cele 3
aeroporturi de la Chișinău, Cetatea Albă, Ismail, au
fost construite în 1921, primul și în 1935,
celelalte două. Ca și Facultatea de Teologie, în
frunte cu profesorul preot Irineu Mihălcescu sau facultatea de
Agronomie. S-a dezvoltat un excelent învățămînt
superior muzical. S-au ridicat Teatrul Național, Muzeul Național
de Istorie, Societatea de Belle-Arte.
Istoriografia
moldovenească a preluat de la agenții proruși ideea că
funcționarii publici, soldații, jandarmii erau expediați
în Nașa Maldova după fraude, încălcări
de regulament ori dovezi de incompetență. Astfel de cazuri
au fost, e știut. Ce nu se spune cînd se mediatizează
abuzurile Brigăzii a III-a de Jandarmi, introdusă în
1918, e că 20% din efectivul ei provenea din Regat, restul fiind
oameni de-ai locului. Și aici am să reproduc din Cealaltă
Românie bancul de rîsu-plînsu repovestit de
Andrei Vartic:
„Un
ziarist îl întreba pe un țăran român din
Basarabia:
– îți
plac rușii?
– Da.
– Îți
plac românii?
– Nu.
– De
ce?
– Fiindcă
l-au bătut pe tata cu rigla la școală în 1937.
– Și
unde-i tatăl Dumitale acum?
– Ehee,
nu-i.
– Da’
unde-i?
– L-au
împușcat rușii în 1940”.
„Jandarmii
băteau, iar NKVD-iștii împușcau”, pune
lucrurile la punct Nicolae Dabija.
În
Ard malurile Nistrului, Constantin Virgil Gheorghiu relatează:
tinerilor basarabeni, care întrebau de ce Basarabia a fost
livrată Kremlinului, li se răspundea că muncitorii au
făcut revoluție, cerînd protecția URSS. Care,
generoasă cum o știm, le-a dat-o cu vîrf și
îndesat. Cît despre rezistența la sovietizare,
dincolo de Prut rămîne subiect-tabu. în Osîndiți
la nemurire (1991), cercetătorii Petru Bunăcale și
Andrei Calcea narează un fapt cutremurător. Imediat după
cedare, cîțiva tineri de 18 ani au îndrăznit
imposibilul: să urce tricolorul deasupra orașului Orhei.
Organizația lor a fost descoperită; în 31 mai '41 au
fost torturați și împușcați. Dintre cei opt
îngropați sub cîteva lopeți de țărînă
și găsiți de un cîine, unul mai respira. A
reușit să îngaime ceva despre crimă.
Cartea asta n-am văzut-o în librării. Am aflat despre
ea de la Dan Dungaciu (Cine suntem noi?, editura Cartier,
2009). Dar Radio Moscova, unde funcționau Valter Roman și
subordonații, Leonid și Hermina Tisminețchi
(Tismăneanu), pare a se auzi și acum.
Tot foarte
tineri au fost și manifestanții din 6-8 aprilie 2009,
cerînd refacerea hotarelor de la 1 decembrie 1918 și
redobîndirea cetățeniei românești.
Ar fi atît
de greu – întreb – să acordăm cetățenie
română celor 800.000 de basarabeni care au vrut-o? Sau
preferăm să încurajăm aberația ca
basarabenii să se declare moldoveni sau români
(minoritari)?
Și
încă o întrebare: ministrul de Justiție Monica
Macovei a certificat ori ba existența „Comunității
Moldovenilor din România” (Iași), cărora
președintele Voronin vrea să le acorde grabnic cetățenie,
estimînd numărul lor la 10 milioane? Nu-i clar oare că
existența unei „etnii moldovenești”, chipurile
discriminate, în România se trage din ideologia URSS de a
numi Basarabia Moldova, cu gînd de „reîntregire”
cu partea de dincolo de Prut? Și n-a fost generalul Lebed
înțepenit în acest proiect al Statelor Unite Ruse,
unde să intre și „Moldova Mare”?.
După
cedarea Basarabiei din 28 iunie '40, populația n-a mai avut voie
să utilizeze noțiunile de popor român și de
limbă română. Prin decizia autorităților
Republicii Sovietice Socialiste Moldovenești (RSSM), s-a anulat
identitatea națională; au fost interzise și arse cărți
„cu litere burgheze, antisimite” (Paul Goma).
Episodul „rugul cărților” din curtea școlii
din Mana, 13 ianuarie '41 ar trebuie să figureze în toate
manualele școlare, de pe cele două maluri ale Prutului,
deopotrivă.
Bibliotecile
au fost purificate de „literatura fascistă, dăunătoare”,
adică română. Ele, cărțile, erau vînate
la percheziții la fel ca oamenii.
„Doamna
Magda, îmi trimite Andrei Vartic un mesaj, în 21
septembrie 2008,
La vama
Leușeni au fost nimicite zilele astea 64 de titluri de carte
românească, numai pentru că ele dețineau în
denumire termenul român. Cărțile erau o donație
a municipiului Călărași din România orașului
Călărași din Basarabia.
Masmedia
din România tace. Guvernul României tace”.
S-a spus că
limba română, așa cum a dictat nauka din
Velicaia Rasia, e diferită de cea moldovenească și
asta se spune și acum. Las’ că și Guvernul
nostru, prin ministrul de Externe, Mihai Răzvan Ungureanu, crede
și afirmă că basarabenii vorbesc românește,
dar light. Light Rumanian. Cu chiu cu vai, s-a scăpat
de chiriliță în 31 octombrie 1988, pentru ca
în '96 limba oficială să nu mai fie cea română,
ci moldovanca neaoșă. Impunerea cuvintelor rusești ori
a arhaismelor omologate ca fiind ale „limbii moldovenești”
a devenit o strategie care consumă energie multă. Pentru a
face jocul Moscovei.
împotriva
acestei limbi artificiale ca și granițele, lingvistul
basarabean Eugeniu Coșeriu s-a pronunțat net: limba
moldovenească nu există. A o promova e „o fraudă
științifică, lingvistic; „o absurditate
și o utopie”, istoric, „un genocid
etnocultural”, politic.
Că
mentalitatea sovietică în zonă e încă
puternică o dovedește și faptul (relatat de Mariana
Codruț, în „Ziarul de Iași”, vineri, 1
mai a.c.) că pe vagoanele fostului Tren al Prieteniei,
Chișinău-Iași, au reapărut inscripții în
chirilice. Se va oficializa iarăși alfabetul slav, pentru
limba statului moldovean? Vremelnic, n-ar fi exclus. Pe extern,
președintele Voronin vorbește nu în limba oficială
a „Republicii Moldova”, ci… rusește și
tot pa ruski îi admonestează pe tinerii protestatari din
6-8 aprilie a.c., care se știu și se vor români și
care uzează, ca să devină europeni, de argumentul
etnic. Pentru Vladimir Voronin e umilitor să intre în
Europa prin România. „E mai rău decît o
cortină de fier”, s-a rostit indignatul președinte.
Pentru
„forța a treia”, însă, cum ar spune
Ovidiu Hurduzeu, adică oamenii noii generații, e calea
dreaptă. Partea esențială a României, deghizată
temporar sub numele de „Republica Moldova”, nu mai poate
fi ținută departe de țara-mamă, nici de Europa.
Tinerii nu mai vor asta. Și-i de presupus că ei vor pune
capăt crizei identitare desfășurate de mult prea multă
vreme. Dacă nu azi, cu siguranță foarte curînd.
Magda Ursache
Nota: Cartea lui C. V. Gheorghiu, Ard malurile Nistrului poate fi descărcată pentru lectură pe situl Scribd (http://www.scribd.com).
Magda Ursache, autoarea textului de mai sus ne trimite următorul PROTEST.
« Am datoria morală să-i anunț pe cititorii revistelor la care colaborez că articolul Ard malurile Prutului,, semnat cu numele meu în „România Mare”, a fost reprodus fără voia mea. E o farsă de prost gust și care depășește orice măsură. „România Mare” nu este, pentru mine, o revistă creditabilă.
Rog pe cei publicați, ca și mine, fără acordul lor, să mă contacteze: magdaursache@yahoo.com.»
Alăturăm protestul nostru de redactori de revistă cu următoarele precizări. Copierea textului Magdei Ursache în periodicul «România Mare», o gazetă făcută prost și fără program, care din această pricină nu servește interesele României, servind în schimb interesele unui politician și ale unui poet ratat, se face la data de 23 noiembrie și, respectiv, 30 noiembrie, cu mențiunea Copyright Romania Mare. Dublă stupizenie. Nu poți să pui un © pe ceva ce nu-ți aparține. Trebui să ai tupeu ca după ce o faci totuși să menționezi pe propria ta foaie «Toate drepturile precum si raspunderea pentru conținutul editorial aparțin redacției România Mare. Orice reproducere parțiala sau integrală a conținutului acestui site fără acordul autorilor sau [fără] citarea sursei se pedepsește conform legilor în vigoare.»
Așteptăm ca redacția să se autopedepsească pentru furt. Deci Corneliu Vadim Tudor, responsabilul acestei publicații nu este doar furăcios ci și un ziarist incompetent. Nu poți deține un © decât dacă poți proba că ai publicat primul un text original. Nu e cazul, fiindcă articolul Magdei Ursache a apărut în revista Pro Saeculum din aprilie 2009, apoi în Flacara Iasului de vineri, 15 Mai 2009, ora 10:56. Dar și în Asymetria pentru publicul din Franța și de pe rețeaua Internet. Nu știu cine redactează de fapt săptămânalul lui CVT. Dar știu că oricine ar fi, nu este un profesionist. Dacă opiniile exprimate de Magda Ursache i se păreau interesante, nimeni nu-l împiedica să le comenteze și citeze. De cerut aprobarea reproducerii, nu avea curajul știind că nu o va avea desigur. Căci nu se face revistă împăunându-te cu stilourile altora. Și apoi, pentru alții, cârcotașii de toată mâna, o vorbă veche spune «Non idem est, si duo dicunt idem.» ("Nu este același lucru, când doi par că spun același lucru.")
Dan Culcer
|
Associated Topics
|
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|