Who's Online
Exista in mod curent, 44 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Polemici: Yossef Abraham. Eminescu si altii. Conspiratia.
Eminescu și alții. Conspirația.
Am mai scris
despre felul mârșav în care a fost lichidat Lorca. Lorca nu era poet național –
în Spania nu există așa ceva, ci e vorba de o tradiție seculară de mari poeți,
pe care Lorca îi continua; dar el era unul dintre marii poeți ai lumii. Toate
acestea nu l-au deranjat pe denunțător, un neom limitat și stăpânit de
impulsuri. Și Lorca a fost asasinat. Dar Eminescu era
poet național: într-o literatură inexistentă apare dintr-o dată perfecțiunea
formală, pe care toți românii o citesc cu lacrimi în ochi! Numai că îi deranja
pe mulți, așa că și el a fost lichidat. Oficial,
Eminescu a murit de sifilis, la balamuc. Ce legătură are balamucul cu sifilisul
vom vedea mai încolo; numai că admiratorii poetului spun, da’ de unde, sifilis
n-avea, e o greșeală de diagnostic… Trebuie însă să avem în considerație cea
mai grozavă combinație, și boală mintală, și boală infecțioasă, și felul mârșav
în care s-a făcut uz de combinarea lor. În primul rând, boala mintală. Eminescu
suferea de depresiune maniacală – crea mai ales în perioadele de depresiune –
diagnoză făcută azi, după mărturii contemporane. În privința sifilisului –
n-avem la dispoziție probele de sânge ale lui Eminescu, dar inflamația
gleznelor, de care suferea poetul, îl poate indica. O altă indicație, n-aș
spune bună dar puternică, este copilul născut mort, pe care poetul voise să-l
aibă cu Veronica (Ana) Micle. Patrimoniul
genetic al acesteia era excelent: două fiice cu soțul, ambele de cea mai bună
calitate, una profesoară de fizică și alta cântăreață de operă; așa o femeie nu
naște copii morți, afară numai dacă-i la mijloc o boală infecțioasă! Și nu știm
cine-a molipsit pe cine: nici ea, nici Eminescu nu erau prea cuminți…
Oricum,
între ei s-ar fi descurcat; dar aici s-au băgat politicienii, pe care Eminescu
îi detesta. În versuri (Voi
sunteți urmașii Romei? Niște răi și niște fameni!…), dar mai ales în
publicistică, unde dădea și nume; un asemenea obraznic trebuia lichidat! Cu
atât mai mult, căși băga nasul și în politica mare (agitație iredentă împotriva
Imperiului Habsburgic). I s-au făcut atunci provocații verbale care au dus la
altercații – nu-i greu să faci un bolnv mintal să vorbească vrute și nevrute,
tot felul de năzbâtii, că vrea să-l omoare pe Rege… Repede i-au pus cămașa de
forță și l-au internat la balamuc. Acolo a fost
diagnostic ca suferind de neurosifilis – de ce tocmai? Pentru că acesta poate
avea simptome asemănătoare cu depresiunea maniacală. Așa poate fi explicată și
aruncarea la gunoi a creierului poetului, după autopsie, sub pretextul că s-ar
fi stricat – n-avea când, în scurta perioadă dintre moarte și înhumare! Dar
trebuia ascuns faptul că poetul nu suferea de neurosifilis, creierul lui nu
fusese lezat. Pe atunci,
sifilisul era tratat cu clorură de mercur – medicament eficace, dar și foarte
toxic. Atunci când un om liber își dă seama că tratamentul îi face rău, îl
întrerupe, singur sau cu avizul medicului curant. Dar la balamuc, și încă la
furioși, tratamentul poate fi făcut cu de-a sila… nu i-au dat dintr-o dată o
doză letală, ci l-au otrăvit încet, ani, până ce-a murit de la sine. Teoria „marelui
întuneric” este valabilă numai parțial.
Vlahuță l-a vizitat pe poet, și l-a auzit declamând cu voce sonoră
versuri lipsite de sens; dar după moarte, admiratorii au găsit un carnețel cu
versuri care dovedeau integritate mintală (publicate mai apoi în revista
literară Fântâna Blanduziei). Așa ceva este posibil, și menținerea poetului
izolat, fără posibilitatea de a scrie și de a comunica, este și ea o crimă.
Dac-ar fi fost lăsat în pace ar fi trăit mai mult, și ar mai fi creat. * Cu câteva zeci
de ani înainte fusese ucis, în Rusia, poetul lor național, Pușkin – și el boier
care-i deranja pe mulți (spre deosebire de Eminescu, Pușkin avea ceva bani). Nobilimea nu
lucra; pentru ei, ar fi fost o rușine. Singurele cariere posibile erau cea
miltară și cea diplomatică; altfel, se țineau numai de adulter. Cu o condiție:
să nu se vorbească. Că dacă se vorbea, onoarea era pătată, și trebuia spălată
în sânge. La fel și
Pușkin; dar el, pe deasupra, scria versuri nemuritoare. Versuri care chemau la
libertate, și care au fost găsite în posesia revoluționarilor, și ei boieri. Ce
facem cu el? Nu luase armele, și să judeci un nobil era greu. S-a făcut atunci
uz de serviciile unui aventurier francez, d’Anthès, bun trăgător. Provocația a
fost organizată imitând acțiunea romanului în versuri al lui Pușkin, Evgeni
Onegin. D’Anthès s-a căsătorit cu sora soției lui Pușkin, și imediat a început
s-o curteze pe soția lui Pușkin. Afacerea a fost larg difuzată, însuși țarul a
menționat-o, și a fost răspândit un pamflet batjocoritor în franceeză, limba
nobilimii, însă incorectă. Pușkin a fost nevoit să-l invite la duel pe
d’Anthès, și atunci… D’Anthès a fost
arestat, însă repede țarul l-a grațiat, l-a degradat (era ofițer) și l-a
expulzat, așa că fapta nu a fost anchetată. Cei implicați știau cine este
Pușkin, dar aceasta nu i-a oprit. * Cu câteva zeci
de ani înainte fusese ghilotinat André Chénier, al cărui versuri l-au
influențat mai apoi pe Pușkin. El era cel mai mare poet francez al vremii sale,
dar nimeni nu știa, nici măcar el: publicase foarte puțin, și oricum, marea mea
creație a fost scrisă în puținele zile în care-și aștepta execuția; atunci și-a
exprimat mânia împotriva regimului de tiranie Mai înainte
fusese revoluționar legalist, și, ca publicist, protesta împotriva căii
teroriste pe care o adopta revoluția. Când n-a mai putut-o face, s-a ascuns, și
a fost arestat din întâmplare, când se dusese să facă o vizită, și a fost găsit
de zbiri care căutau pe altcineva… E interesant amănuntul că era însoțit de o
tânără, dra d’Estat, cu care avea pare-se doar legături politice;
însă, gentleman, știind ce pericol o amenință, s-a pus în evidență, a fost
arestat, și însoțitoarea lui a putut să se salveze. Situație paralelă (nu
identică) cu o situație din opera de după un secol, Andrea Chénier. La închisoare el
și-a scris cele mai importante poezii – culese de fratele său, care-l vizita,
și care mituia din gros temnicerul. (Regimul era condus de Incoruptibilul
Robespierre; toți ceilalți luau șpagă.) Fratele a vrut să intervină pe lângă
Robespierre, dar acesta nu-l uitase pe André, publicistul care-l atacase; e de
presupus că nici nu cunoștea conținutul poeziilor, care denunțau regimul
terorii. Ei, André Chénier a fost ghilotinat; după două zile. Adunarea Națională l-a scurtat de-un cap pe
Robespierre, și toată această nebunie a încetat. La închisoare, André Chénier a
văzut-o pe muza lui, Aimée de Coigny, despre care a scris poezia Frumoasa
captivă; atât și nimic mai mult. Ea, pare-se, habar n-avea de el, și în
memoriile ei nu-l menționează. Pe atunci, ea
avea alte probleme. Acuzată de nuștiuce complot, moartea îi era sigură.
Printrun intermediar a plătit șpagă zdravănă acuzării, așa că a fost scoasă de
pe listă. Adevărat, era nobilă, ceea ce tot moartea însemna; dar între timp
căpătase un respiro. Socoteala s-a dovedit a fi justă: Robespierre a fost
scurtat de-un cap, și Aimée a scăpat. În opera prezentată peste un secol,
toate acestea se amestecă astfel. Maddalena di Coigny, iubita lui Andrea, după
ce-a epuizat toate posibilitățile de a-l salva, vrea să moară împreună cu el.
Mituindu-l pe temnicer, e lăsată s-o înlocuiască pe altă nobilă condamnată la
moarte, și ambii, Andrea și ea, se duc fericiți la execuție, cântând: Trăiască
moartea împreună. * În tinerețe,
având o treabă la biblioteca Universității din Iași (Fundația, lângă statuia lu
Eminescu), am intrat în sala de lectură și am găsit – colecția revistei
Convorbiri Literare (prima serie), deschisă tocmai la pagina cu poezia lui
Eminescu, Doină, interzisă sub comuniști, și am putut s-o citesc. Așa se difuza
pe atunci cultura națională.
Nota:
|
Scris de asymetria on Saturday, August 31 @ 20:20:33 CEST (130 citiri)
Citeste mai mult... | 17981 bytes in plus | Polemici | Scor: 0 |
In epicentru: Magda Ursache în dialog cu George Motroc
Modele. Cum trebuie înțelese…
Magda Ursache în dialog cu George
Motroc
George
Motroc : Doamnă Scriitoare Magda Ursache, vă rog să-mi
permiteți să vă adresez, atât în numele redacției revistei,
Actualitatea literară′′, dar și al celor care vă citesc, 80
urări aniversare de sănătate, bucurii și putere de muncă
literară ! De asemenea, vă rog să acceptați un interviu
despre modelele dvs. umane și literare, de ieri și de azi, despre
lumea în care trăim, pornind de la cartea dvs. Dialog cu scriitorul
Adrian Alui Gheorghe -, Supraviețuiri în Post-Moralia” Dar,
înainte de toate, v-aș ruga să acceptați să ne spuneți sau
altora să reamintiți ce înseamnă pentru dvs. un model literar și
uman ?
Magda Ursache : Dragă
George Motroc, am răspuns de-atâtea ori, de-atâtea ori la
întrebarea asta. Totu-i să găsesc cuvinte noi, că opiniile,
convingerile mele sunt aceleași. Modelele sunt temelia, pietrele de
temelie. Cum să construiești pe nisip ?
Nu mi-ar ajunge spațiul întregii
reviste pentru a le enumera. Mai exact spus, reperele. Sunt și eu o
sapiensă acum, dar tot am nevoie acută de repere. Vechi și
noi. Încep cu primul model uman : tatăl meu, Alexandru
Marinescu, un avocat de elită, multilingv, zvârlit din baroul
bucureștean la judecătoria de ocol din Pârscov. Norocul meu a fost
că acolo viețuia, atunci, V. Voiculescu. Aducea a sfânt, cu
pletele lui albe, cu barba albă. Când l-am văzut în privdor, l-am
întrebat pe tata : „E Doamne-Doamne ? Poetul mi-a dăruit
poveștile Reginei Maria, pe care am făcut imprudența să le duc la
școală. Ce huiet, ce zbucium ! Cât pe ce să fiu
exmatriculată. Și tot la Pârscov, în casa – muzeu am primit
Premiul „V. Voiculescu”, pentru mine cel mai important dintre
toate.
Tata mi-a pus în mâini cărțile
care trebuiau citite. Da, am făcut ocolul pământului în o mie de
cărți. De la el mi se trage ideea că binomul bellus-bonus se
impune ca un criteriu al judecății estetice. Că modelul implică
statutul clasicist : armonie, proporție, măsură.
Mi-e frică să nu fi spus de prea
multe ori că evenimentul cel mai important a fost când Petru
Ursache a intrat în viața mea. Și-i singurul eveniment de
neschimbat. Petru e motivul să fiu recunoscătoare lui Dumnezeu.
Este stabilopodul meu etic și estetic. Ca și el, nu consider total
depășit nici etnicul, nici eticul, nici esteticul.
G. M. : Dincolo de
aceste exemple fericite de modele din viața dvs. și cărora sper să
le dedicăm niște interviuri separate, la fel de bine stau
lucrurile și în lumea scriitorilor de ieri de azi ?
Magda Ursache : Mai greu
decât să-ți scrii opera este să-ți „scrii” biografia. Nu-mi
plac autorii fără măduvă spinală, oameni de apă, chiar geniali
fiind, în grația celor 9 muze la un loc. Și sunt mulți oameni de
apă, care iau forma vasului în care sunt turnați. Nu pot și nu
vor să-și păstreze forma.
Reperele mele sunt scriitorii cu
spatele drept ca firul de plumb, cu postură impecabilă în fața
politicienilor. În Ars expectandi, am un astfel de
personaj, dar nu-i scriitor. Cu scriitorii e mai greu. Self-elitei
actuale îi place să facă sluj la președinți. Un adevărat
scriitor nu poate sluji puterea, orice i s-ar oferi. Cei trei F :
faimă, favoruri, fonduri se obțin. Dar ce faci cu demnitatea, cu
onestitatea ? Ca să nu mai pomenesc de conștiință. Puterea,
după David Owen, e agent patogen. Alta e menirea „cărțarului”
(e un trouvaille al editorului G. Pienescu) și trimit la o
carte a mea : Viețile cărțarilor contimporani
după Magda U., Eikon, Cluj-Napoca, 2012. I-ul boldit e o
reverență la Titu Maiorescu. În studenția mea, statuia lui zăcea
în curtea lui Ioan Nădejde, socialistul ateu care scrisese vreo
patru volume ca să se întrebe : „Este sau nu este Dumnezeu ?
Statuia lui Maiorescu a fost topită și din bronzul ei s-au făcut
clanțe pentru Rectorat. Sunt și acum aceleași clanțe. În
Decembrie 1989, studenții i-au pus ceva urât mirositor pe clanță
rectorului de atunci, Viorel Barbu. A demisionat sau a fost demis, că
nu mai știu.
T. Maiorescu rămâne spiritus
rector, de care ducem mare lipsă. Așadar, înapoi la
Maiorescu :
„Să învățăm marele adevăr că
mediocritățile trebuie descurajate de la viața publică a unui
popor (...). Ceea ce are valoare se arată de la prima sa înfățișare,
în meritul său și nu are trebuință de indulgență, căci este
bun pentru toți și pentru totdeauna !” Ca Eminescu. Iar noi
suntem covârșiți de mediocritate, incompetență, jocuri de
interese.
„Dreapta măsură” e greu de
păstrat. Prăvălim statui. Constant se lucrează la ajustarea
statuii lui Kogălniceanu, pentru că nu mai place direcția „Daciei
literare”, pentru că irită datoria față de etnie. Imediat după
„cotitura” din '44, a fost decapitat bustul lui Goga, din Rotonda
grădinii Cișmigiu. Chichireaua useristă a urlat pe seama unui bust
modest de pe Bulevardul Copou. Cică Goga a fost înmormântat cu
svastică pe sicriu, ca și cum mortul o pusese acolo. Pe soclu, a
apărut o plăcuță unde sta scris că poetul a fost hitlerist,
fascist, etc. Rasist Octavian Goga, prieten cu Petöfi Sandor,
maghyarul ? Noaptea, placa incriminantă a fost demontată de un
om de bine. O s-o pună la loc vreo Ana Pauker useristă ? De la
Internaționala la Infernaționala e un lat de palmă, ca și între
adevăr și minciună.
Mă mir că mă mai mir.
Shakespeare e intezis în câteva universități ca prea „albist”,
antisemit și alte bazaconii puse pe seama contemporanului lui Jan
Kott, dar și al nostru, al tuturora, așa cum Eminescu e
contemporanul de neprețuit al românilor. Ei, nu chiar al tuturora.
Un editor de Carte Românească îl consideră „idiot”. Da, ați
citit bine. I.P. Culianu afirmă sfidător că Eminescu e „pretins
poet”, „grosolan”, „ambiguu sexual”, „libidinos”
Nefericitul număr al „Dilemei”, din '98, întâi m-a indignat.
Acum chiar mi-e milă de dilematici. Eminescu e vechi, don' le, noi
suntem noi. Dar care „noi” ? Cei pe care îi înfurie
sintagme „ca poet național”, „ om deplin”, „arheu”,
venind dinspre Noica, Petru Creția, Th. Codreanu.
În aceste „zile nevrednice” (e
sintagma lui Iorga) trebuie să avem urechi deschise pentru cuvinte
înalte. Din păcate, Nicolae Iorga e pamfletat în stilul lui I.
Ludo, „vulcan care scuipă borș”, acum declarat „hârb”,
„iresponsabil”, luptând pentru „o tradiție inventată”. Și
câți bâlbâiți fără cuviința cuvântului nu-i critică pe
Pârvan, pe Const. Rădulescu-Motru, pe Ion Petrovici, ca țărăniști
conservatori, „distrugători de civilizație”. Se pun curent în
ghilimele simțul istoric și tradiția, ca să
ne distanțăm de ele. Const. Rădulescu-Motru e acuzat că se ocupă
obsesiv de specificul național, pus în ghilimele și
el. Or, specificul e consubstanțial unității stilistice a culturii
românești, ritos negată de alții și alții.
|
Scris de asymetria on Tuesday, February 06 @ 18:46:30 CET (367 citiri)
Citeste mai mult... | 32515 bytes in plus | In epicentru | Scor: 0 |
Istorie recenta: Cora Muntean, Bucurestii, sub dictatura Coronavirus
„Am
ajuns,
iată,
s-o invidiez pe Cora Muntean. Pentru că ea a avut
avantajul
de a ieși din casă. De a ajunge cu legitimația
de
reporter nu la Polul Nord sau în Deșertul Gobi, ci în
Bucureștiul
primăverii lui 2020. Față de cititorul închis în
casă,
ea a avut avantajul de a ieși pur și simplu pe străzile
Capitalei.
Ca să vezi A ajunge pe străzile Bucureștiului
a
fost timp de două luni o aventură mai ceva decît a
ajunge
pe Lună. Are însă și al doilea mare avantaj al
reporterului.
Știe să observe. Acolo unde privirea
cititorului
lunecă fără să se oprească, reporterul descoperă amănunte
semnificative pentru
halucinanta
atmosferă dată de un oraș care trăiește
sucit,
mai ceva ca acel Cănuță al lui Caragiale.
Pe
parcursul documentării, se vîră
acolo
unde pare mai interzis, mînată de curiozitatea
de
gazetar, care nu diferă prea mult de curiozitatea
omenească
pur și simplu, observă ceea ce ochiului
obișnuit
i-ar scăpa și vorbește despre ea însăși.
Reporterul
e prin definiție atent la lumea din afară,
concentrat
asupra lumii din jur pentru a nu-i scăpa
nimic
din ceea ce rămîne important”. Ion
CRISTOIU
Extras
din Cora Muntean, Bucureștii,
sub dictatura Coronavirus
MX
Editura Mediafax
©
SC Editura Mediafax SRL, 2020
La
un gard de președinte,
la
un pas de o încurcătură
22
aprilie.
Înainte
de a mă aventura prin Rahova și Ferentari,
căci
mă bate gândul să ajung și pe acolo, miercuri am
descins
în Cotroceni. Cu metroul până la Politehnică,
iar
de acolo e o aruncătură de băț până la palatul unde
stă
domnul președinte. Am ajuns înaintea premierului și
a
miniștrilor cu care avea ședință de lucru, prin urmare
la
intrarea Leu era o mare foșgăială de trupe: militari,
jandarmi
și polițiști. Cum eram singura persoana care
staționa
peste drum de intrare, toate privirile s-au oprit
asupra
mea. Desigur, nu am avut curajul să trec. De
fapt,
curaj aș fi avut, dar nu am vrut să mă complic.
Parcă
și leul din vârful statuii s-a zbârlit la mine. Mi-am
zis
că ia mai bine fac eu cale întoarsă și merg să văd
care-i
treaba pe la AFI. Circulau salvările cu sirenele
urlând
de aveam senzația că sunt în Beirut. La un
semafor
așteptau două doamne în vârstă, când a trecut
o
ambulanță SMURD în care și șoferul și cel din dreapta
erau
în combinezoane albe, cu măști, cu glugi. Sirena
chirăia
de-ți țiuiau urechile, deși nu era nicio mașină
în
față. Doamnele s-au închinat de zici că a trecut
Preafericitul,
apoi una a decis: „Hai să mergem în casă,
că
poate ne adună de pe străzi ".
La
„Președintele României
Probleme
cetățenești”
era închis
La
mall era dezolant. Nu doar că era pustiu, dar
pe
lângă că erau ferecate ușile, în fața lor au fost
așezate
garduri de fier, ca pe stadion, de parcă voiau
să
stăvilească o invazie a dependenților de shopping.
Doar
fata frumoasă de pe un banner imens, care
făcea
reclamă pentru un parfum, părea vie pe acolo.
Și
porumbeii. Adunați grămadă, nici nu se urneau când
treceai
printre ei, ba parcă te priveau cu reproș că le
calci
teritoriul. M-am învârtit cât m-am învârtit în jurul
clădirii
și am dat și peste un homeless.
Stătea pe o
bancă
și vorbea singur. Instinctiv, m-am îndepărtat
când
l-am văzut. „Nu sunt periculos, nu vă fie teamă.
Sunt
plictisit", a strigat el în urma mea.
Am
decis să merg înapoi la palat. Cred că se terminase
reuniunea,
că mai era doar mașina armatei în față. Am
făcut
niște poze de departe și am luat-o în jos pe lângă
gard.
La poalele dealului, când s-a terminat și imensa
curte
a palatului, am dat de o poartă pe care scria:
„Președintele
României. Probleme cetățenești". Evident,
era
închis, de parcă tocmai atunci se terminaseră toate
problemele
cetățenilor. Știu, le transmitem online, dar
dacă
tot eram în zonă, am zis să încerc să le transmit
și
verbal. Am strigat de câteva ori: „E cineva ?", dar nu
mi-a
răspuns decât un câine tot mai nervos.
Am
traversat și am dat de un șir de magazine, toate
închise,
cu excepția celor care vindeau sicrie. Am
scuipat,
imaginar, în sân de trei ori și am traversat. La
un
atelier de reparat pantofi, omul și-a lăsat numărul
în
ușă „pentru orice urgență". Clar, de la atâta umblat,
oamenii
chiar își tocesc pingelele. Bag de seamă că
meseriașii
vor începe să aibă valoare.
Mi-a
plăcut optimismul din afișul altui magazin,
„Închis.
Dar vom redeschide”.
La
Spitalul Universitar era liniște, chiar prea multă
liniște.
În curte au fost amplasate două corturi mari,
probabil
pentru pacienți cu COVID, de ordinul sutelor
de
mii, pe care-i tot anunțau doctorii responsabili cu
panicarea
populației.
Peste
drum, ruinele Casei Radio răsăreau ca o pată
rușinoasă,
pe care nimeni, de 30 de ani, nu reușește să
o
șteargă. În drumurile mele prin Capitală am întâlnit
multe
astfel de ruine, unele care ar fi putut deveni niște
perle,
așa cum au fost odată.
Am
dat de o biserică, Sfântul Elefterie Nou, o
capodoperă
a arhitecturii. Chiar este foarte frumoasă,
fără
a fi opulentă. M-a mirat când am văzut că felinarul
de
deasupra intrării era aprins deși era ziua-n amiaza
mare ;
mi s-a părut a fi un far care-și risipește lumina.
Pe
lateral, în curtea bisericii, printre dalele de beton, a
început
să răsară iarba. Dincolo de gard, alți porumbei
stăteau
în tihnă pe iarbă. Mi-am amintit că azi este Ziua
Pământului.
Peste tot parcă Pământul se bucură că azi
sărbătorește
singur. Nu mai recurg la retorica potrivit
căreia
am batjocorit atât de mult natura, fără să ne pese
de
nimic, doar că azi mi s-a părut că ei îi este mult mai
bine
fără noi, că eram ca niște musafiri obraznici.
Cum
m-am simțit o clipă
ditamai
spioana
Am
ținut-o pe Splai, să ajung la Izvor și m-am ghidat
după
clădirea Parlamentului, pentru că dacă s-ar da un
premiu
pentru cea mai talentată rătăcită, aș urca sigur
pe
podium. Și ajung la Institutul Național de Cercetare-
Dezvoltare
Medico-Militară „Cantacuzino”. Fac repede
o
poză și dintr-o dată aud că strigă cineva că nu am
voie.
Mă uit pe gard și văd semnul, privesc dezolată
la
militar. „Mergeți mai departe”, îmi spune el. îi fac
un
semn amical și plec. Dau de Institutul de Cercetare
„Victor
Babeș”, unde era pustiu. Doar un domn de la
pază
uda florile cu un furtun. Iar dau de o poartă tot
cu
Institutul „Cantacuzino”. Aici era mare agitație, de
parcă
tocmai descoperiseră vaccinul-minune. Mai
mulți
militari umblau încoace și încolo. Nici nu am mai
încercat
să fac poză, doar m-am oprit puțin să mă uit.
Când
aproape ajung în intersecție, mă trezesc, dintr-o
dată,
cu trei bărbați în fața mea. Efectiv am trăit pe
viu
expresia că au răsărit din pământ. Așa cum eu par
o
doamnă, ei păreau din servicii. „Bună ziua”. „Bună
ziua”,
răspund eu. „Ce căutați în zonă?” Am vrut să
răspund :
„Spionez, că am auzit că s-a descoperit
vaccinul-minune”,
dar am zis că e mai înțelept să nu mă
apuce
tocmai acum glumele. M-am uitat la haine, să
observ
vreo umflătură la brâu, dar nu am văzut nimic. „În
documentare”,
spun eu. „Documentele dumneavoastră,
vă
rog”. „Cred că mai întâi ar trebui să știu cine sunteți,
nu?
Cel cu care conversam și-a scos o legitimație și
mi-a
fluturat-o prin față. Cum eram la distanța fizică,
în
acest caz și socială, cerută și cum el a manevrat-o
în
viteză, nu am văzut nimic. Scot legitimația, buletinul
și
declarația. întinde mâna după ele. „Dacă vreți să vă
atingeți
de lucrurile mele, vă dau un pic de Mona”, spun
eu.
Ceilalți doi au intrat în alertă. Bag mâna în geantă și
scot
flaconul de spirt. Cei doi au luat pe loc repaus. Între
timp,
văzuseră legitimația de presă, că am pus-o să se
vadă.
Am despăturit declarația, apoi am arătat buletinul
și
legitimația. „Sunteți jurnalistă”, constată el. „Da”. „Și
ce
documentați, nu vedeți că totul e pustiu?” „Păi, cum
să
vă spun, un jurnalist talentat este în stare să scrie
ceva
foarte interesant și despre nimic, despre pustiu”,
îi
explic eu. Bine, adevărul este că îmi cam bătea inima.
„Și
tocmai în această zonă v-ați găsit?” „Să vă explic
cum
stă treaba. Eu vin de la Cotroceni. De la Palatul
Cotroceni,
și nu mă descurc deloc cu orientarea, așa
că
am ținut drumul pe Splai. Habar n-aveam ce este
în
zona asta. Și nici nu cred că e un obiectiv secret, că
dacă
era l-ați fi izolat”. „Bine, dați-mi, vă rog, totuși,
buletinul”.
I l-am dat, s-a uitat o secundă pe el și mi
l-a
înapoiat. Am scos un șervețel dezinfectant și l-am
șters.
„L-ați și scanat?”, am întrebat eu zâmbind.
Doar
că având mască, evident că am risipit degeaba
zâmbetul.
Ei nu aveau. „Mergeți”, m-a îndemnat el.
„Unde
veți scrie despre asta ?" „Pe cristoiublog." „A,
OK,
o zi bună, aveți grijă!" Asta cu „aveți grijă" nu am
știut
cum să o interpretez. Apoi,
ajunsă acasă am deschis mailul și am aflat că
„joi,
la ora 8:30, premierul Ludovic Orban face o vizită
la
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Medico-
Militară
„Cantacuzino”, la care participă și ministrul
Apărării
Naționale, Nicolae Ciucă. Apropo de măști și „par o doamnă",
deschid două
paranteze.
Prima, scurtă: pe mine, care sunt „din spate
liceu,
din față muzeu", purtatul măștii mă avantajează.
Nu-mi
place, dar decât ridurile…
Amintire
de
pe Șeremetievo
A
doua, la Moscova, în 2014. M-am coafat, m-am
machiat,
m-am îmbrăcat la costum. în avion, am nimerit
între
jucătorii unei echipe de fotbal. Români. Eu eram la
margine,
doi lângă mine și în jur numai fotbaliști. Ceilalți
râdeau
și făceau poante, ca băieții. Ăștia de lângă
mine
ședeau atât de rigizi, săracii, că le era jenă să se
manifeste.
La
coborâre, când am ajuns la controlul de frontieră,
mie
îmi reține polițistul pașaportul, iese din cușcubeta
lui,
mă ia de cot și mă pune lângă perete. Lipită. Adică
într-un
loc în care mă vedeau toți ceilalți care treceau.
Când
a trecut echipa de fotbal, au făcut jucătorii niște
ochi
cât cepele.
Ce
s-or fi gândit? Că sunt vreo traficantă, că ceva
nu
e în regulă cu mine. Se termină coada, polițistul
rus
cred că uitase de mine. M-am dus la geam și l-am
întrebat
ce fac. Mi-a făcut semn să mă întorc la loc.
Doamne,
dar ce am mai putut pătimi! Mi-am amintit că
la
ambasadă, când am luat viza, ofițerul mi-a spus că
„asta
nu vă garantează că veți putea intra pe teritoriul
Federației
Ruse”. Doamne, dar de ce tocmai eu dintr-un
avion
întreg ? Văd că vine spre mine un alt polițist, foarte
dichisit.
îmi spune : „Sunteți binevenită pe teritoriul
Federației
Ruse!" Văzând privirea mea nedumerită, a
adăugat :
„A fost aleatoriu".
Gazda
mea, Vladimir (altul), s-a amuzat teribil și mi-a
spus
că așa se procedează. Iau din grup o persoană,
care
pare cea mai inofensivă, și o expun, apoi studiază
reacțiile
celorlalți și unii pică în plasă când se gândesc
că
„dacă pe asta au ghicit-o…”, au anumite manifestări
care
îi dau de gol. Prietenul lui Vladimir, cu care eram la
masă,
a spus că s-a întâmplat din cauză că „you
look
like
a lady".
De atunci, de câte ori mă amuz pe seama
mea
spun că par o doamnă.
Închid
parantezele și revin la drum. Am ajuns la
Parlament
și am constatat că mi-e foarte dor să merg
acolo,
să stau de dimineața până seara, să discut cu aleșii
neamului.
Din fericire, am primit informația că începând
de
mâine putem fi prezenți fizic la lucrările aleșilor.
Parcul
Izvor era închis, dar după garduri natura dădea
un
spectacol impresionant. Mi-am amintit de diminețile
când
veneam de la metrou pe acolo și de fiecare dată
mă
opream zece minute și ședeam pe o bancă.
În
drum către tramvaiul din Victoriei, am făcut un
popas
la anticariatul Târgul Cărții, de la Colțea, și am
stat
acolo aproape o oră. Nu degeaba, am răsfoit și citit
câteva
pagini din ultimele apariții. Oricum, într-o lume
înțepenită,
cărțile ne-au dat posibilitatea de a evada din
prezentul
aproape apocaliptic.
Parlamentul
a devenit
încă
o sală a pașilor pierdut
23
aprilie.
Joi,
de Sfântul Gheorghe, a fost prima zi, după 13
martie,
în care noi, jurnaliștii, puteam intra în Parlament,
la
ședința de plen a Camerei Deputaților. Îmi amintesc
perfect
ziua de 12 martie, atunci când trebuia să fie
învestit
guvernul Cîțu. Știți toată tevatura, că Florin Cîțu
nu
a mai venit. Era 12 martie, noul Coronavirus era în
floare,
însă liberalii și lohannis aveau un singur refren:
alegeri
anticipate, să scape de ciuma roșie. Simptomele
date
de boală erau catalogate de președinte drept
mofturi.
Eu și Marius, un coleg de la TVR, am plecat
ultimii.
S-au stins toate luminile de la P1, acolo unde
e
sala de plen, și am plecat pe bâjbâite. Povesteam
despre
cât de mult ne-am săturat de jocurile făcute
de
politicieni, apoi ne-am luat rămas bun și am spus
„pe
mâine". A doua zi nu erau lucrări la Parlament, dar
aveau
liberalii ședință, după criza cu Cîțu. „Pe mâine"
i-am
spus și doamnei de la poartă după ce mi-a dat
legitimația
de acces. A doua zi, vineri, 13 martie, m-am
tot
sucit și învârtit prin casă până când am zis că nu mai
plec.
Pe la prânz, îl văd pe premierul demis și interimar,
Ludovic
Orban, cu toată presa lângă el, flancat de
ministrul
Sănătății, Victor Costache, și îl aud că anunță
senin
că e posibil să fie infectat cu noul Coronavirus. De
senatorul
Vergil Chițac. Mi-am făcut cruce de trei ori.
Unu,
că îmi pune cu atâta nonșalanță colegii în pericol.
Doi,
că nu am fost nici luni la ședința de pomină, unde
Chițac
ar fi dat cu generozitate boala la toată lumea.
Așa
mă gândeam atunci, sub primul impuls, apoi, încet-
încet,
am realizat că a fost un circ fără bani și că nu a
fost
nimeni în pericol. Și un circ prost, că politicienii nu
prea
reușesc să producă scenarii beton.
La
câteva zile s-a închis Parlamentul, s-a instaurat
starea
de urgență, s-a făcut bine și domnul Orban, a
devenit
premier plin și s-au apucat de treabă cu epidemia.
|
Scris de asymetria on Friday, January 19 @ 10:23:23 CET (603 citiri)
Citeste mai mult... | 36696 bytes in plus | Istorie recenta | Scor: 0 |
In epicentru: Magda URSACHE. Masca peste tot
Zice presa de
octombrie 2021 că Pas
cu pas,
cartea Președintelui nost’, costă 80 de
bani, dacă ți-o comanzi n-am reținut unde. E singurul obiect care
s-a ieftinit. Cât despre librăriile din România educată, nu poți
intra decât cu certificat verde, pe motiv că ele, librăriile,
nu-s „esențiale” ca magazinele alimentare. Se pare că nici
școlile. De ce? Ministrul Învățământului Sorin Cîmpeanu spune
că nu știe să răspundă la această întrebare. În ritm de rock,
Împrumutătorul Câțu deschidea fizic
școala. Era asomat (pardon, asumat) să riște. Supermanul cu emisie
accelerată (de nu-l înțelege mai nimeni) riscă, dar riscurile
sunt ale noastre. Decizia asomată
de Iohannis a fost să-l ținem sus-sus-sus, însă incompetența noi
o plătim. Cu abandon școlar, cu școli închise iarăși, luni, 25
octombrie, în re-deschidere promisă ... Păcănelele or fi rămas
permanent deschise? Primarul - interjecție din Cluj se lăuda că a
rezolvat problemele cu laptopul. Domnu’
Boc, chiar credeți că țăranul ardelean are computer și laptopuri
la copiii de școală? Are doar coasă.
|
Scris de asymetria on Sunday, November 07 @ 18:27:01 CET (1098 citiri)
Citeste mai mult... | 16319 bytes in plus | In epicentru | Scor: 0 |
Editoriale: Magda Ursache. OAMENI DE APA
Magda Ursache. OAMENI DE APĂ
„Conștiința a ceea ce
este și hotărârea fermă e puterea cea dintâi a unui popor.”
N. Titulescu
Am aflat, în
„Jurnal israelian” Nr. 33, 2021, un poem magnific de Șerban
Foarță, intitulat Om-de-Apă.
Mâhnit „că nu-și poate forma/păstra-o,-asta e enorma/ rușine a
Omului de-Apă” ; el se lamentează, ce-i drept, dar ia forma
vasului în care e turnat.
Spuneam în
foiletonul precedent, Anulează
Cultura !”,
că nu vreau să mă supun acestei politici/mișcări sau ce-o fi ea,
Cancel
Culture.
S-a mai dărâmat o dată statuia lui Maiorescu. În studenția mea,
zăcea pe strada Sărărie, în curtea lui Ioan Nădejde,
propovăduitor al socialismului și ateismului, care se tot întreba
între 1881 și 1884 : Este sau nu
este Dumnezeu ? Statuia a fost
apoi topită și din bronzul ei s-au făcut clanțe rectorale. O
prăvălire iarăși de statui ? Îl prăvălim pe Kogălniceanu
pentru că nu ne mai place direcția sa, a Daciei
literare,
dar și pentru că omul din Cogâlnicul Basarabiei arată, din fața
Universității „Cuza”, direcția : peste Prut. După
„cotitura” din 1944, a fost decapitat bustul lui Goga din rotonda
Cișmigiu. La Iași, recentuț, doamna parlamentar Chichirău a făcut
zarvă mare privind bustul de pe Copou al „poetului părtimirii
noastre”. Altă consoră a sa a apărut într-un tricou cu chipul
Anei Pauker.
Magda URSACHE
|
Scris de asymetria on Thursday, April 15 @ 17:55:25 CEST (1327 citiri)
Citeste mai mult... | 14356 bytes in plus | Editoriale | Scor: 0 |
Istorie recenta: Ioan ROSCA. Analiza contrarevolutiei din 1990: O revenire
Concluzie? 3.4
O revenire imaginară… Cei ce am
reuși să coborîm de pe Everestul ucigaș al ascensiunilor
filosofice extreme, înainte de a fi răpuși de lipsa aerului
(materiei spirituale), ar trebui să re-construim, asumîndu-ne
situația demiurgică- deci arbitrară, un spațiu coerent de
sensuri, de care să putem sprijini un păienjeniș de atitudini,
misiuni, acțiuni. In amenajarea vechilor/noilor cuiburi ale gîndului
ne-am putea lăsa pilotați de coerența adecvării la o nouă
realitate sau motivați de bucuriile rezonanțelor cu sinele din
trecut. Dacă am procedat la deconstrucție cu oarecari menajamente,
vom mai găsi material de zidit printre ruinele fostelor noastre
înjghebări, poate chiar întregi clădiri conceptuale, rămase în
picioare- cu temelii valorice cu tot- mulțumită
continuității/inerției existențiale. Să spunem că am alege
întoarcerea în sine, întru Bine. Am descoperi atunci de ce se
poate re-crede în ceva, de ce te poți împlini ca adept al
dreptății sau adevărului- sfidînd teama de zădărnicie. După
care, coborînd spre un nivel mai concret , ne-am regăsi
"datoriile", acele sarcini/răspunderi care ne întăresc
unuitatea/forma, combătînd transformarea devenirii în destrămare.
Mai e un pas pînă la acte, dar bănuiesc că aici reconstrucția
internă nu mai poate evita dimensiunea socială- totul depinzînd de
ce fac și cei din jurul nostru, cu care ne-am sincronizat sau nu, pe
drum. E deja greu să-ți țeși singur o religie socială, dar să o
și practici fără colaborări- devine absurd. Dacă am trece
și de hopul acesta, împreună cu cei cu care am rămas în
rezonanță, am putea recuceri poziția din care am plecat, cu
avantajul de a fi parcurs spirala ce ne-ar permite să jucăm cu
chef, deși știm că jucăm- și chiar ce , cum, și de ce. Atunci
ar apare din nou, în lumină întărită de întunericul din care
revenim, umbrele celor care au mers pînă la capăt în apărarea
demnității. Și mișcîndu-ne dezinvolt printre etajele peșterii
lui Platon, am repercepe păpușarii care au terciut destinele celor
înlănțuiți de regimul comunist, care ne-au irosit scînteia
vieții. Intii, actorii direcți, instrumentele oarbe ale
represiunii, mercenarii și profitorii. Apoi, în fundal- stăpînii
dinăuntrul lagarului, în culise-regizori externi și în prim plan-
marionetele "civice" (vezi si [96]) . Vom re-constata că
păpușarii de afară s-au aliat cu ticăloșii locali întru
paralizarea emancipării victimelor- care nu convine paraziților
mondializați (vezi și [97]). Reveniți la nivelul simplu/curat de
discernămînt, curățați de propagandă, vom sesiza de ce
condamarea comunismului a fost înlocuită cu denunțarea
"antisemitismului" (vezi și [98, 99]), răsturnare care
revalidează sentințele Tribunalului poporului și spune tot despre
destinul țării. Faptul că "sfinții închisorilor"
trebuie considerați iar "bandiți" (vezi și [100]) arată
pe ce mîini am ajuns/rămas, mutînd lumina de la est la vest.
Dezbărați de toxinele ideologice care ne-au paralizat, vom revedea
sintetic istoria încercării de ridicare a națiunii Române și vom
observa piedicile de care s-a lovit și care sînt pe cale să o
răpună, jertfind-o pe altarul unui cosmopolitism anihilant, legitim
pentru anumite plămădiri conștiențiale, dar incompatibil cu
justițiarismul. S-a suferit prea mult pentru ca renunțarea la visul
românesc să nu ne scopească. Am sosit la capătul incursiunii
regresive: aici ar urma să recucerim candoarea cu care sălbăticii
din care ne-am diluat iși făceau bărbătește dreptate…7 iulie 2020
Ioan Roșca
(PhD în fenomenul explicației, http://www.ioanrosca.com/
)
P { margin-bottom: 0.21cm }A:link { so-language: zxx }
|
Scris de asymetria on Saturday, March 06 @ 21:52:48 CET (1387 citiri)
Citeste mai mult... | Istorie recenta | Scor: 0 |
Recenzii: Social-democratia ca utopie la Henri H. Stahl (Nicolas Trifon)
Școala Gusti face obiectul unei multitudini de contribuții regrupate în două volume. Primul, Marginal și experimental – Cooperativa Gusti: două decenii de cercetare în istoria sociologiei (coord. Ionuț Butoi, Martin Ladislau Salamon, București, Eikon, 2020), a apărut acum câteva luni; al doilea, Condamnare, marginalizare și supraviețuire în regimul comunist. Şcoala gustiană după 23 august 1944
(coord. Zoltán Rostás, Chișinău, Cartier, 2021) a ieșit săptămâna
aceasta de la tipografie. Într-un caz, ca și în celălalt, cercetările în
materie de istorie orală și interviurile realizate încă din anii ’80 de
Zoltán Rostás sunt la originea perspectivei adoptate de o bună parte
dintre autori, deseori membri ai Cooperativei G. Convorbirile lui cu
Stahl, publicate cu titlul Monografia ca utopie: interviuri cu Henri H. Stahl: 1985-1987
(București, Paideia, 2000), constituie actul de naștere al acestei
structuri informale care se prezintă mai degrabă ca o cooperativă decât
ca o instituție academică.
|
Scris de asymetria on Wednesday, March 03 @ 17:28:29 CET (1433 citiri)
Citeste mai mult... | 33771 bytes in plus | Recenzii | Scor: 0 |
Editoriale: Paul Goma, ANTISEMIT CHIAR SI DUPA MOARTE ? de Radu Negrescu-Sutzu
ANTISEMIT
CHIAR ȘI DUPĂ MOARTE ?
Într-un
excelent interviu dat lui Cristian Pătrășconiu, în România
literară
din 20 martie 2020, intitulat ,,Scriitorii și delațiunile la
Securitate”, doamna Germina Nagâț de la CNSAS spune că nu
are în minte niciun caz de scriitor care să fi refuzat în mod ferm
să toarne la Securitate. Omițând să-l citeze pe Paul Goma, care
numai turnător nu a fost, înseamnă ori că d-na Nagâț nu-l
consideră scriitor, ori că-l consideră scriitor ,,antisemit’’,
și deci îl exclude din start.
După
doar câteva zile, pe postul de televiziune Epoch
Times Romania,
în 29 martie 2020, când Paul Goma nici nu fusese încă incinerat,
doamnele Nicoleta Savin și Doina Jela, la emisiunea ,,Ora de
veghe’’, îi aduceau un pios omagiu... acuzându-l de
antisemitism!
Paul
Goma a fost întreaga viață soțul unei doamne evreice și tatăl
unui fiu evreu, după legea mozaică. Ambii l-au iubit și i-au fost
sprijin de neclintit în viață, cu un devotament rar întâlnit,
până-n ultima clipă. Dar cum poate oare un evreu iubi un antisemit
feroce, care-i urăște neamul?
Este
cunoscut că de multe ori adevărul supără, deranjează. Paul Goma
l-a rostit până la sațietate, făcându-și astfel mulți
prieteni, dar și mai mulți dușmani. Aceștia l-au acuzat toată
viața, cu o inspirație diabolică debordantă, de multe ori
contrazicându-se. Din ,,jidan’’ și ,,jidănit’’, Goma a
sfârșit prin a deveni ,,antisemit’’.
Ei
bine, eu unul nu am crezut niciodată în aceste acuzații, întrucât
am primit la vremea respectivă, în 2004, de la scriitor, lucrarea
sa intitulată Săptămâna
roșie (Basarabia și evreii),
unde nu am găsit nicio urmă de antisemitism sau de negare a
tragediei holocaustului.
Aici
era vorba despre unii evrei bolșevici din Basarabia noastră
românească, a anului 1940, cu mâinile pătate de sânge românesc
și care nu pot în niciun caz reprezenta poporul evreu în
totalitatea sa. După cum, atunci când îi amintește pe criminalii
comuniști români ne-evrei, care nici ei nu reprezintă, din
fericire, întregul popor român, care nu este răspunzător de
faptele și fărădelegile lor, Paul Goma nu poate fi acuzat de
atitudine antiromânească.
Experiența
vieții m-a învățat să nu generalizez, ci să-i apreciez pe
oameni individual. Evreii nu sunt toți răi sau toți buni, întrucât
niciun popor, oricare ar fi el, nu este o entitate omogenă și orice
pădure, oricât ar fi de frumoasă, are și uscături.
Transmutarea
sentimentelor pe care un ne-evreu le poate nutri la adresa unui evreu
care l-a nedreptățit, nu poate fi proiectată asupra întregului
popor evreu, după cum nici recunoașterea calităților morale ale
unui evreu care a ajutat un ne-evreu nu se referă decât la persoana
respectivă și nu la întreg poporul evreu. Nu acuzând, pe drept,
pe un evreu (sau pe unii evrei) devii antisemit, după cum nici
lăudând, pe merit, pe alții, nu-ți conferă calitatea de
filosemit.
Radu
Negrescu-Suțu
|
Scris de asymetria on Wednesday, September 30 @ 17:26:18 CEST (1593 citiri)
Citeste mai mult... | 10686 bytes in plus | Editoriale | Scor: 0 |
Anunturi: Radu Negrescu-Sutzu, Paul Goma nu a pus piciorul la Centrul Cultural Român
Paul Goma nu a intrat niciodată pe teritoriul României, după 1977 Stimate
domnule Băciuț (nicolaebaciut@yahoo.com),
Spre
surprinderea și nedumerirea mea și a altor persoane apropiate lui Paul Goma, colaboratorul Dvs., d-l Mircea I. Bătrânu, scrie un neadevăr în paginile revistei ,,Vatra
veche’’ din aprilie 2020, prin care întinează memoria marelui opozant anticomunist, acuzându-l indirect de colaboraționism. (In
memoriam. Paul Goma, de Mircea I. Bătrânu, pag. 15)
Domnul
Bătrânu susține că l-a întâlnit pe Goma în vara anului 1991, la Centrul Cultural Român din Paris (devenit apoi ICR), care aparținea atunci de Ministerul de Externe, deci o anexă a Securitatății, situat în localul Ambasadei României.
Or, Paul Goma nu a fost cetățean francez și n-a avut toată viața în Franța decât statutul de azilant politic și-un act care-i permitea să călătorească în toate țările, în afară de România.
Ambasada României este, după cum toată lumea știe, teritoriu românesc, unde Goma nu a pus niciodată piciorul.
În
anul 1991, exilații români din Paris organizau frecvent
manifestații de protest în fața sediului Ambasadei României, unde
Paul Goma venea de fiecare dată spre a-și manifesta dezacordul față de politica dusă de guvernul lui Ion Iliescu. Să nu uităm că în septembrie a avut loc cea de-a patra ,mineriadă’’. Aceste manifestații se țineau însă în stradă, sub protecția Poliției
franceze, și nu în interiorul clădirii.
Aceasta ar putea fi o explicație a neadevărului scris de d-l Bătrânu, care s-ar transforma astfel într-o regretabilă confuzie. Însă explicația nu poate veni decât din partea dânsului.
Vă rog să binevoiți a publica această dezmințire, necesară păstrării nealterate a memoriei lui Paul Goma, model de curaj și de probitate pentru conaționalii săi și nu numai.
Rămân,cu distinse salutări,
Al Dvs., Radu Negrescu-Suțu, Paris, 11 aprilie 2020
|
Scris de asymetria on Wednesday, September 02 @ 10:07:19 CEST (1342 citiri)
Citeste mai mult... | Anunturi | Scor: 0 |
Roata vremii: Din viata profesorului de limba româna Ioan George Ciama - IV
Bătrânețea are avantajele ei. Mi-a permis să descopăr că am trecut prin școală multe prea neatent, ca printr-un fel de tunel, unde din când în când apar trape de lumină. Luminile acestea îmi apăreau doar mie. Alte lumini erau vizibile celorlalți colegi. Asincron. Din păcate. De aceea nu cred că suntem o generație. Ioan Ciama a trăit cu totul altceva, deși frecventa același spațiu urban, uneori aceeași bibliotecă, același anticariat, pe aceleași străzi vechi. Scrierea lui autobiografică îmi oferă zeci de probe despre asincronia trăirilor, experiențelor, în cadrul aceleiași tranșe de vârstă. Descopăr acum, bucuros, o personalitate de o complexitate și de o verticalitate pe care diferențele între spațiile în care trăiam mi le făceau greu accesibile, ba chiar inaccessibile. Ioan Ciama locuia la cămin, chiar dacă în centrul orașului. Eu locuiam într-o periferie situată la vreo șase kilometri de liceu. Coexistența noastră era definită de un loc geometric, clasa, eventual curtea școlii. Nu cred că am schimbat în cei vreo cinci ani de coexistență pașnică prea multe vorbe între acești pereți. Mare îmi este bucuria că am avut șansa să trăiesc suficent pentru a afla câte ceva despre personalitatea și activitatea fostul meu colegul de liceu. Locuim prea departe unul de altul, el— la Pâncota, în România, eu — la Elancourt, în Franța, pentru a mai putea schimba ceva dintr-o relație care, prin natura lucrurilor, a fost superficială. Tot ce pot face este să permit și altora să afle ce am pierdut eu neștiind cine este Ioan Ciama, profesor de limba română. Unul dintre aceia fără de care neamul românesc ar fi fost mai slab și mai sărac. Dan Culcer
|
Scris de asymetria on Thursday, August 13 @ 22:12:22 CEST (2510 citiri)
Citeste mai mult... | 37639 bytes in plus | Roata vremii | Scor: 0 |
In epicentru: Magda Ursache. Politica si politica (2)
Spuneam, în foiletonul precedent, că trăim
vremuri eliptice de onoare. Timpul nu spală păcatele nimănui,
însă propagandiștii „ iepocii” istorice cred că se pot spăla
pe mâini ca Pilat din Pont.Și le merge. La noi, acuzele de pact cu
Puterea se fac pe sărite.
Magda Ursache
|
Scris de asymetria on Wednesday, May 27 @ 11:33:35 CEST (1194 citiri)
Citeste mai mult... | 17883 bytes in plus | In epicentru | Scor: 0 |
In epicentru: Magda Ursache. Politica si politica
„Religia iartă sau mai iartă. Politica niciodată.”
Constantin Țoiu, Căderea
în lume
Am primit de la regretatul Aurel Sasu carte
grea la propriu și la figurat : Politică
și Cultură,
Antologie de Aurel Sasu, Liliana Burlacu și Doru George Burlacu,
editată de Asociația culturală Eikon & Editura Școala
Ardeleană, Cluj-Napoca, 2016. Trudă, presupunând documentare
îndelungată, ireproșabilă. Acum, când ne „distanțăm” de
istorie, dar și de istorie literară, teme ca Arta
și
politica,
Cultura
și
politica,
Literatura
și
politica,
Intelectualii
și politica
sunt de învățătură. Mereu politică și politică ! „E-n
toate”, cum spunea maestrul în eschive George Lesnea că era
Partidul Comunist. Și era.
Titlul prefeței, Politica
de
persoane,
este o sintagmă dintr-un articol al lui I.G.Duca, din „Viața
literară”, 1906. Duca a fost asasinat de legionari pe peronul
gării din Sinaia, în 1933 ; acum, se spânzură păpuși :
în Ardeal, Avram Iancu ; la București, în Piața
Universității, pesediști. De-am fi intransigenți nu numai cu
unii…
Magda Ursache
|
Scris de asymetria on Wednesday, May 27 @ 10:56:38 CEST (1220 citiri)
Citeste mai mult... | 23329 bytes in plus | In epicentru | Scor: 0 |
Dialoguri: Radu Negrescu-Sutzu. IN MEMORIAM - LEON GHIKA
IN
MEMORIAM - LEON GHIKA
Anul
acesta, pe 12 iulie, se împlinesc cinci ani de la plecarea dintre
noi a prințului Leon Ghika, o personalitate remarcabilă a exilului
românesc, pe care am avut onoarea să-l cunosc și să mă bucur de
prietenia sa, prietenie și rudenie veche de trei veacuri între
familiile noastre. Bun creștin și intelectual rafinat, evocările
tribulațiilor sale nu conțineau niciun mesaj de ură sau răzbunare,
preferându-i o armă mult mai redutabilă, ironia. Excelent
observator, chiar dacă educația nu-i permitea a face comentarii,
lui Leon Ghika nu-i scăpa absolut nimic și observațiile sale erau
întotdeauna de o justețe remarcabilă. Fiica sa, Manuela
Ghika-Oroveanu, a avut amabilitatea de a ridica stavilele timpului,
evocând figura tatălui dânsei.
Radu
Negrescu-Suțu
|
Scris de asymetria on Tuesday, May 19 @ 11:34:07 CEST (1840 citiri)
Citeste mai mult... | 20399 bytes in plus | Dialoguri | Scor: 0 |
In epicentru: Magda Ursache. Paul Goma : Un igienist al memoriei
La
trecerea lui Paul Goma din viața pământeană în viața cerească,
întâmplată de Bunavestire, 25 martie 2020, îmi spun și vă spun
că Goma nu are nevoie de necrolog. Goma rămâne viu, numai că
depinde și de noi să rămână viu. Și dacă nu l-am auzit când
trebuia, măcar să nu-l uităm.
Mariana
Sipoș, autoarea volumului Destinul
unui disident. Paul Goma (ediția
întâi, Universal Dalsi, 2005 ; a doua, Eikon, 2014), a
întrebat pe un post Tv, în iulie 2015 :” De ce nu am avut
nevoie de Paul Goma ?”.
Răspunsul
meu, atunci și acum : pentru că este în felderința lui
curajul de-a spune lucrurilor pe nume, iar intransigența nu place
aliniaților, oportuniștilor, turtelor ideologice rostogolite de la
stînga la dreapta, cărora le e frică de Goma. Scriitorul
(„rostitor de adevăr”, cum îl definește Bujor Nedelcovici) a
promis : Voi vorbi când nu voi fi întrebat” și și-a ținut
cuvântul, asumându-și rolul inconfortabil de igienist al memoriei.
Umberto Eco dixit : „Să-ți amintești e o muncă, nu un
lux.” (Magda Ursache)
|
Scris de asymetria on Thursday, April 09 @ 17:15:31 CEST (1761 citiri)
Citeste mai mult... | 32036 bytes in plus | In epicentru | Scor: 0 |
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|