Asymetria - revue roumaine de culture, critique et imagination

Modules

  • Home
  • Arhive
  • AutoTheme
  • AvantGo
  • Avertizari
  • Conținuturi
  • Recommend_Us
  • Submit_News
  • Surveys
  • Top
  • Topics

  • Who's Online

    Exista in mod curent, 56 gazda(e) si 0 membri online.

    Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici

    Cautare în labirint




    Languages

    Select Interface Language:


    Lecturi critice Jurnal: Ion Lazu. Despre ce vorbim?

    Ion Lazu. Despre ce vorbim?

    Foarte interesant și binevenit textul d-nei Magda Ursache comentând un pamflet din 1934 al lui Mircea Eliade. (Dl Dan Culcer îl inserează pe-al d-sale blog, tradus în franceză de Alain Parruit). Citisem textul la vremea când a fost retipărit în România, l-am recitit acum, cu viu interes. Se adeverește că ideile importante își păstrează pe deplin valabilitatea în timp. Eliade se adresa ”tinerilor intelectuali și scriitori” care la începutul anilor treizeci cârteau împotriva poporului român, găsindu-i la rigoare toate defectele din lume - nu insist - și dorindu-și să devină orice altceva, numai nu români, conaționali pe care îi copleșeau, mefienți, cu puzderie de reproșuri.
    Scris de asymetria on Thursday, March 02 @ 19:22:06 CET (104 citiri)
    Citeste mai mult... | 12937 bytes in plus | Scor: 0

    Etnografie Jurnal: Magda URSACHE Neverosimilul Petru U.

    Magda URSACHE
    Neverosimilul Petru U.
    „Privește mut în inimă și scrie”. Aura Christi
    Simpozionul din 5 iunie, 2014, de la Piatra Neamț in memoriam s-a numit (mulțumesc, Adrian  Alui Gheorghe!) Cărturarul Petru Ursache în căutarea „omului frumos”, dar tot atît de bine s-ar fi putut numi Neverosimilul Petru U.De ce? Pentru că etnologul, istoricul literar, criticul, publicistul Petru Ursache a mers, în toate cărțile lui, în răspăr cu estetica urîtului.
    Scris de asymetria on Monday, June 23 @ 16:45:39 CEST (1601 citiri)
    Citeste mai mult... | 12694 bytes in plus | Scor: 5

    Distribuitor de afise Jurnal: Paul Tumanian. Proza scurta, un plus de rafinament

    Proza scurtă: un plus de rafinament

    Am primit de la revista Vatra din Târgu–Mureș invitația de a participa la o anchetă privind starea prozei scurte, în prezent, în România. Iată textul cuprinzând eventuale repere pentru răspunsurile așteptate.

    Starea prozei scurte


    Revista Vatra inițiază un număr despre starea prozei scurte actuale. Vă trimitem, în ideea că v-ar putea stimula, câteva idei directoare formulate sub formă de întrebări. Evident acestea nu sunt nici pe departe toate întrebările care se pot pune. Puteți răspunde la ele, le puteți folosi pentru a vă organiza materialul, vă puteți pune altele mai bune și mai la obiect. Ca urmare orice fel de intervenție pe această temă va fi considerată binevenită. 
    Astfel am aprecia dacă prozatorii ne-ar trimite (și) proză scurtă, criticii ne-ar onora cu opinia lor despre avatarurile acestui gen în zilele de azi, iar poeții (este privilegiul lor dintotdeauna) ne pot trimite ce cred ei de cuviință. Ne stă în intenție și alcătuirea unei antologii a momentului, dacă vom reuși să adunăm destule și valoroase pagini de proză.

    Putem vorbi despre o criză a prozei scurte (așa cum se vorbește din când în când despre criza romanului, chiar dacă lumea preferă să vorbească despre criza romanului)? De când durează ea?
    Sau e vorba mai degrabă despre o neglijare, o ieșire din modă etc.?
    Care ar fi cauzele?
    Putem prefera unui roman o proză scurtă așa cum preferăm uneori un hambugher în locul unei mese copioase?
    Există și critici (I. Simuț e unul dintre ei) care n-au ezitat să anunțe moartea genului scurt, în sensul că nu mai există cititorii pasionați ai genului, „nu se mai poartă”. E îndreptățită poziția lor sau...? A avut vreodată proza scurtă cititorii ei specializați, sau doar mai puțin răbdători decât cititorii de romane?
    în general nu se poate spune că proza scurtă ar fi în vreun fel în competiție cu romanul. Și totuși la noi parcă s-ar putea spune. Interesul pentru roman, să fie acesta motivul pentru care proza scurtă se află în suferință?
    Genul acesta a dat capodopere în literatura universală. Chiar marii romancieri ai lumii își au de multe ori vârful de creație în genul nuvelistic (Hemingway – Bătrânul și marea, Faulkner – Ursul, Tolstoi – Moartea lui Ivan Ilici, Dostoievski – Jucătorul, Thomas Mann – Moartea la Veneția, Joseph Conrad – Inima întunericului, și lista ar putea continua. Au fost scriitori făcuți celebri în exclusivitate de genul scurt: Cehov, de exemplu, și scriitori maeștri ai genului scurt, care au scris ocazional romane: Saroyan, Cheever, Maupassant. Au existat și există scriitori care excelează în ambele genuri: Updike, William Trevor și mulți alții. Când s-a împlinit genul acesta în literatura română și care au fost condițiile favorabile?
    Proza scurtă este în general menită revistelor literare. Un program bine coordonat prin care periodicele (literare, cele mondene etc.) să fie încurajate să publice proză scurtă ar rezolva problema? Sau un concurs național de proză scurtă? Tentative, e adevărat, au mai fost. Au dat acestea rezultatele scontate, s-au dovedit măcar a fi calea de urmat?
    Generațiile noastre de prozatori au avut campionii lor la proza scurtă (generația 60, generația 70, generația 80 – poate cu asupra de măsură). Există evident și astăzi autori cu performanțe în acest gen. Puteți aprecia?

    Să fi excelat generația 80 în proză scurtă și datorită faptului că debuturile în roman erau pe vremea aceea aproape imposibile? Strecurate în reviste, trecute astfel de furcile caudine ale cenzurii, editurile nu mai aveau niciun motiv să se opună volumelor cu texte care deja văzuseră în prealabil lumina tiparului, integral sau fragmentar. 
    Proza scurtă românească așa-zis clasică: Negruzzi, Odobescu, Slavici — „Moara cu noroc”), Caragiale, Sadoveanu, Pavel Dan – a făcut aceasta școală? Se poate demonstra acest lucru? Sau a rămas din păcate fără efectul pe care ar fi trebuit să-l aibă, cu dinamica ei recunoscută, până astăzi?
    Au existat antologii de proză scurtă, însoțite de argumentări critice: Mircea Iorgulescu — „Arhipelag”, Cornel Regman - „Proza scurtă românească din deceniul opt”, urmate de tentativele lui Dan Silviu Boerescu (am lăsat pe dinafară celebrul „Desant”). De ce nu există ele astăzi, ca o preocupare a criticilor sau editorilor? Nu mai există materialul necesar? 
    Iată niște idei de antologii tematice: proze de dragoste, proze fantastice, proze didactice, proze urbane, proze rurale, proze crepusculare, proze din calendar, proze de închisoare, proze cu băieți buni și proze cu băieți răi, prozele vârstei de aur, și ar fi posibile multe altele. Ar avea acestea cititori, ar fi astfel sortate mai atrăgătoare pentru publicul larg?
    Și, după cum am spus, ar mai rămâne ce credeți dumneavoastră de cuviință să adăugați.
    Alexandru Vlad
    Kocsis Francisko
    Scris de asymetria on Tuesday, March 04 @ 20:44:27 CET (1554 citiri)
    Citeste mai mult... | 10220 bytes in plus | Scor: 0

    Lecturi critice Jurnal: Titus Filipas. Iancu Vacarescu si Sri Aurobindo despre Zeitatea în miscare


    Muzele sunt cele nouă fiice ale Memoriei, și le poartă numele loja masonică Les Neuf Soeurs ce i-a ajutat pe Ideologii primari să își propage ideile de emancipare. Ajunge cumva, purtată pe val ori pe un curent spiritual, vestea aceasta și la poetul român Iancu Văcărescu ? 
    Scris de asymetria on Thursday, March 14 @ 19:25:00 CET (898 citiri)
    Citeste mai mult... | 2516 bytes in plus | Scor: 0

    Lecturi critice Jurnal: Titus Filipas. Teoria umorilor, varianta antica si cea moderna


    DEX și Wikipedia românească despre Teoria umorală. Foarte pe scurt, liniile din amintitul dicționar expun bine esența problemei : “UMOáRE –  Dispoziție sufletească; fire, temperament. / caracter, fire, natură, structură, temperament./ Stare sufletească; dispoziție./ Dispoziție sufletească de moment. Dispoziție obișnuită, stabilă a cuiva; fire, temperament./ dispoziție sufletească de moment. / Dispoziție, toană./ Caracter, temperament: umoare veselă./ a avea umoarea verde expr. a avea chef de scandal. / a cădea la umoare expr. a se lăsa pradă deznădejdii.” 
    Scris de asymetria on Thursday, March 14 @ 19:19:06 CET (969 citiri)
    Citeste mai mult... | 2803 bytes in plus | Scor: 0

    Limba dulce Jurnal: Titus Filipas. Prosopografia la Marin Sorescu


    Prosop, Prosopoeia și Prosopografia fac parte din aceeași familie de cuvinte. în legătură cu primul cuvânt, care înseamnă șervet, ștergar,  obiect de uz casnic pentru ștersul feței, aflăm din DEX căprovine din elinică sau vechea limbă greacă, unde prosopon însemna față. Iar Prosopoeia este o figură de retorică propusă de Quintilian. în fine, Prosopografia descrie trăsăturile comune ale unui grup de oameni care au trasat Istoria. 
    Titus Filipaș 
    Scris de asymetria on Wednesday, March 13 @ 08:05:46 CET (948 citiri)
    Citeste mai mult... | 2167 bytes in plus | Scor: 0

    Biblioteca Babel Jurnal: Andrei Zanca. Din Cartea Surâsului

    Să contempli o vale înzăpezită, iarna, fără vreo obligație, fără gândul câștigului ori pierderii, fără de grija ridicolului, fără de ghesul apărării, fără de nici un ghes; să guști pur și simplu această clipă în oprire deplină, să dai drumul la toate, fără de gândul că trebuie să lași totul să cadă, să te delectezi cu această splendoare, fără a încerca a o reține, fără de speranța că trebuie să dăinuie mereu: mișcare în nemișcare, totul ... har, artă și trudă .... Andrei Zanca
    Scris de asymetria on Saturday, February 02 @ 15:11:52 CET (895 citiri)
    Citeste mai mult... | 37141 bytes in plus | Scor: 0

    Distribuitor de afise Jurnal: Nicolas Trifon. O Groapa la Paris


    A apărut zilele astea la Paris romanul lui Eugen Barbu Groapa, sub titlul Le Grand Dépotoir, în traducerea Laurei Hinkel la editura Denoël cu sprijinul material al Centrului cultural român.
    Ce e amuzant este sa citesti numeroasele precauții luate de la început de traducatoare și editor în Avertismentul destinat cititorului cu privire la rolul autorului tradus prezentat ca « relais de la Securitate, la police politique, auprès des écrivains » în anii 1980, si, imediat dupa căderea lui Ceausescu , ca « cofondateur d’une publication, la Grande Roumanie, d’abord vouée à la haine des minorités avant de se recentrer sur un populisme aggressif », înainte de a-l compara cu Céline si de a conclude ca Groapa, publicata pentru prima data în 1957, e una dintre marile opere ale literaturii române. Ce e mai puțin amuzant, e că, contemplând coperta cărții si răsfoind-o, e greu să nu te gândești la noile gropi care s-au înmulțit în ultimul timp la marginea unor orașe din România și nu numai din România. In acest sens cartea este, poate involuntar, de actualitate chiar și pentru cititorul francez.

    Nicolas Trifon
    Scris de asymetria on Friday, December 07 @ 18:58:56 CET (909 citiri)
    Citeste mai mult... | Scor: 5

    Distribuitor de afise Jurnal: Dumitru Augustin Doman despre romanul lui Ion Nete


    Ne face plăcere să cităm masiv din cronica lui Dumitru Augustin Doman, dedicată romanului Ninge cu suflete de morți al colaboratorului nostru, prozatorul Ion Nete. Receptarea acestei cărți deosebite începe cu un semn bun. 
    Dan Culcer
    Scris de asymetria on Thursday, October 18 @ 20:13:45 CEST (853 citiri)
    Citeste mai mult... | 2689 bytes in plus | Scor: 0

    Rezistenta Jurnal: Roxana-Luiza Moldovan. Referendum încheiat. Durere perpetua

    Cititor scrie "
    Roxana-Luiza MOLDOVAN
    Îndemnul demiterii prin referendum al președintelui suspendat Traian Băsescu a devenit un soi de brand național. Democrat-liberalii au beneficiat din plin de prigoana mediatică, păcatele lor fiind aduse unul câte unul, în centrul atenției publice. La acest moment, cărțile sunt însă jucate. Mult-disputatul referendum a luat sfârșit, ultimul cuvânt aparținând firește, cetățenilor. Trebuie să mărturisesc că, indiferent de identitatea celui care se află la conducerea României, pe mine tot mă doare inima. Experimentez o durere surdă, acută, și tare îmi este teamă că în absența oportunelor remedii, se va croniciza.

    Mormane de paragină și de uitare.
    Iată și metamorfoza fabricilor noastre, în marea lor majoritate. Atât de prospere altădată, acum, sălașuri pentru insecte, șoareci, șobolani și alte asemenea viețuitoare. Iau în calcul numărul de posturi care ar fi putut să fie disponibile dacă aceste clădiri nu ar fi fost lăsate astăzi, în voia lui Dumnezeu. Câte destine fericite? Câte vieți sigure, lipsite de grija cumplită a zilei de mâine, a pierderii slujbei, a pașaportului garantat spre stradă, sau spre lumea largă? Mă doare inima atunci când văd că din tot ce a fost nu a mai rămas decât ruină, paragină, mizerie, uitare...
    Ai absolvit, dar trebuie să te reprofilezi!
    Da. Finalizarea studiilor universitare tinde să primească tot mai ades alternativa injustă a reprofilării. Fiecare scoate cămașa pe unde poate. Locurile din domeniul specializării absolvite sunt limitate, iar criteriile de cooptare nu sunt similare întotdeauna competenței. Câtă vreme simpatiile sunt ridicate la rang de cinste, mulți chemați, puțini aleși...
    "
    Scris de asymetria on Tuesday, September 11 @ 09:37:42 CEST (992 citiri)
    Citeste mai mult... | 3053 bytes in plus | Scor: 4.5

    Distribuitor de afise Jurnal: Lansare Estetica lui Norman Manea de Claudiu Turcus

    Lansare la Cărturești Verona: Estetica lui Norman Manea de Claudiu Turcuș, Marți, 15 mai, la ora 18.00, Editura Cartea  Românească și Cărturești Verona (str. Arthur Verona 13-15, sector 1, București) vă invită la lansarea volumului Estetica lui Norman Manea, de Claudiu Turcuș, apărut recent în colecția „Critică și istorie literară”.
 Alături de autor, vor lua cuvîntul: Carmen Mușat și Paul Cornea.
    Scris de asymetria on Monday, May 14 @ 16:51:27 CEST (1026 citiri)
    Citeste mai mult... | 3630 bytes in plus | Scor: 0

    Jurnalul unui vulcanolog Jurnal: Dan CULCER. Despre demnitate si umilinta

    O lungă și aproape integrală epocă de anomie.
    Scris de asymetria on Thursday, May 03 @ 15:54:05 CEST (1018 citiri)
    Citeste mai mult... | 3795 bytes in plus | Scor: 5

    Distribuitor de afise Jurnal: Sanda Cordos. Lumi din cuvinte. Reprezentari si identitati in literatur

    « Indiferent de deceniul, ideologia sau problematica pe care o investighează, indiferent că se ocupă de reprezentările transversale (la fixarea cărora participă operele mai multor scriitori) sau de cele individuale (care angajează doar opera unui singur autor), eseurile Sandei Cordoș trasează o hartă a literaturii române postbelice, evidențiind ideologii literare și reprezentări comunitare acute și de neignorat, și dau seamă, astfel, de forța de reprezentare a literaturii, ca și de puterea de seducție a lumii asupra căreia se exercită, cu atît mai seducătoare (într-o ecuație proprie artei) cu cît este mai primejdioasă.»
    Scris de asymetria on Tuesday, May 01 @ 16:54:08 CEST (956 citiri)
    Citeste mai mult... | 3360 bytes in plus | Scor: 5

    Memoria Jurnal: Mircea DINUTZ. UNDE NE SUNT COMICII?!


    Nevoia de divertisment, copleșitoare, de parcă în jurul nostru ar curge doar râuri de lapte și miere, a condus la trivializarea umorului ce ar trebui să fie, într-o bună tradiție românească, un factor de socializare și înseninare a frunților ori, cel puțin, un mijloc eficient de corecție în fața injustițiilor sociale fără număr, fără număr…

    Mircea DINUTZ
    Scris de asymetria on Thursday, December 22 @ 14:10:56 CET (1935 citiri)
    Citeste mai mult... | 7475 bytes in plus | Scor: 4

    Memoria Jurnal: Mihai Rogobete, Revansa paraforei. La moartea lui Mihai Buracu


    Amuțitoare, terifianța denotațiilor deverbalizează, dacă nu ocultează memoria și discernământul, amenințând creatic sensibilitatea. Sub-umanul este sub-verbal, sub-grafic. Tăblițele de săpun de la Itset-Ip, (Ed.Limes,2008), sunt ultimele lespezi ale treptelor involuției în care Mihai Buracu vede doborâtă umanitatea. Nici umilirea tânărului carturar, nici terfelirea educației reprezentate, nici pălmuirea credinței întruchipate nu sunt aplicate de o brută sau alta, ci, auto-distructiv, de o lume aceleiași lumi. Opinia este sugrumată de suspiciune, dialogul de turnătorie, scrierea de pâră și auto-denunț.

    Nota: Mihai Buracu. Tăblițele de săpun de la Itset-Ip . Revista Asymetria este onorată pentru privilegiul de a fi publicat textul integral al acestei cutremurătoare cărți. Ne luăm acum rămas bun de autorul ei.
    Scris de asymetria on Thursday, March 10 @ 20:22:54 CET (1701 citiri)
    Citeste mai mult... | 11830 bytes in plus | Scor: 5


    Asymetria si Dan Culcer va recomanda





    Enciclopedia României

    Blogul ideologic. Titus Filipaș

    Ioan Roșca
    Contrarevoluția din România. O cercetare

    Antiakvarium. Antologie de texte ideologice vechi și noi

    Constantin Noica: Cultura, performanta, antrenor

    Revista Verso



    Geovisite

    Revista NordLitera

    Arhiva Asymetria, începând cu septembrie 2000, este stocată și accesibilă consultării la adresa Internet Archives-Wayback Machine

    Universitatea din Lausanne. România : Hărți interactive. Geografie, demografie, climatologie, degradări, regiuni istorice. Colaborare helveto-română.
    Etimologii. Resurse lingvistice

    Azi

    Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi.

    Societatea de maine

    Daca nu acum, atunci cînd?
    Daca nu noi, atunci cine?

    S'inscrire a Societatea de maine
    Intrati in Societatea de maine
    Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
    Inscriere : fr.groups.yahoo.com
    Se dedica profesorului Mircea Zaciu

    Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
    Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
    Nicolae Iorga

    Sondaje

    Regionalizarea sau dezmembrarea. Este acceptabilã pentru români aceastã prop




    Rezultate | Chestionar

    Voturi 0

    Identificare

    Nickname

    Parola

    Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs.




    copyright Dan Culcer 2008
    Contact Administrator — dan.culcer-arobase-gmail.com
    «Cerul deasupra-ti schimbi, nu sufletul, marea-trecand-o.» Horatiu in versiunea lui Eminescu.
    Responsabilitatea autorilor pentru textele publicate este angajata.
    PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
    Page Generation: 1.54 Seconds