Asymetria - revue roumaine de culture, critique et imagination

Modules

  • Home
  • Arhive
  • AutoTheme
  • AvantGo
  • Avertizari
  • Conținuturi
  • Search
  • Submit_News
  • Surveys
  • Top
  • Topics

  • Who's Online

    Exista in mod curent, 55 gazda(e) si 0 membri online.

    Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici

    Cautare în labirint




    Languages

    Select Interface Language:


    Eseuri: Aurelia Satcau. Triviala pedagogie a globalismului
    Scris la Friday, June 02 @ 15:17:41 CEST de catre asymetria
    Sociologie Analiticului ‘De ce?', nimeni nu vrea, în aceasta clipa a istoriei, sa-i raspunda.

    Descrierea asa-numitului ‘eveniment’ (istoric) se face nu in parametrii motivatiei, ci in aceia, adesea patetici, afectiv-triviali, ai urii, controversei, si ai tuturor acelor nuante care vor sa mascheze adevarata ‘natura a lucrurilor’. Evenimentul – conflictul! – fie el 9/11, Holocaustul (cel nazist, dar si cel, in cazul Romaniei, rezultat din masacrele din Basarabia si Bucovina), sau chiar congestionata, recrudescenta polemica sistemico-etnico-larg culturala, existenta in permanenta in presa romaneasca de dupa ’90', 'evenimentul’ ajunge pina la noi numai un palid crochiu, desfigurat de infinitele linii de forta care sînt interesele de tot felul si care, in crasa auto-reflexivitate, se feresc sa faca altceva decit sa se defineasca pe sine (in parametrii superlativi, desigur), lasind in ceata acel ‘De ce’ inquisitiv care, odata ancorat analitic, ameninta cu definirea insasi a motivatiei sale celei mai adinci; si aceasta nu place, caci este chiar amenintarea cu reabilitarea celei devenite astazi atit de promiscua, in istorie, ‘clasa’…dar despre asta mai tirziu. Iata ca nu ‘Cum?’, cit ‘De ce?’ ar trebui sa fie miza oricarei negocieri. Iar pentru aceasta, o buna ‘pedagogie’ ne este inca datoare. O anume ‘hermeneutica’ (instanta a ‘interpretarii’) tinde sa induca un ‘semn cultural’ gata sa corupa propria noastra constiinta; mai simplu spus, ‘construim’, imaginam ‘o’ realitate – aceea care ‘trebuie’! – in marginea a varii practici nu doar etico-morale, dar strict legate de pedagogii mincinoase si manipulative.
    Cine’ ne invata, ‘ce’ ne invata, ‘cum’ ne invata, si, mai ales, ‘de ce’ ne invata ceea ce ne invata, iata intrebarea.
    De la academicii cu emfaza si cu acel stiff upper lip (un soi de buza de sus imobila, spinzurata in actul vorbirii spre a da protocol si o selecta decenta a ‘neparticiparii’ si detasarii regale), si pina la invatatorii de ciclu primar, natura pedagogiei prestate e, cel mai adesea, lacunara si primejdioasa, caci ea nu reflecta decit propria ‘stare’ a dascalului, prins in actul ‘livrarii’ unei ‘marfi’ ce trebuie consumata si subtil regurgitata, diseminata, la rindul sau, într-un lant al coruptelor circulatii de valori, pe care , vai, atit de multi le confundam cu ceea ce nu sînt.
    Am crezut intotdeauna, de 16 ani incoace cel putin, ca o tara ca Romania, cu cit se cufunda mai adinc in confuzie, condamnata la maniheistul ‘albul’ e ‘alb’ si ‘negrul’ e ‘negru’, cu atit mai mult isi va dovedi incoruptibila intuitie ca, de fapt, ‘albul’ chiar este ‘alb’ si ‘negrul’ este chiar ‘negru’, iar expunerea la confuzie nu are decit 'sansa' disparitiei totale sau…renasterea; o renastere de Phoenix, de Pluto a carui ‘ardere de tot’, paradoxal, va lansa, deodata, tisnirea in sus, cu violenta, a flacarii celei mai vii.
    Romania – si nu numai, dar trebuie ceva ‘stagiu’ in suferinta, confuzie, si iar suferinta pentru aceasta, o combinatie letala care nu a incercat multe popoare, si nu, nimic nu este aici partinic, nationalist sau limitativ – reprezinta una din acele pepiniere si intersectii unde istoria a incrucisat ‘atitea’, încît pedagogia e si ea o cursa sisifica, iar esecul unei ‘bune’ pedagogii ramine nu doar efectul abilelor, sistematicelor manipulari in constiinta, dar si expresia unei configuratii arhetipale aproape, in sensul in care, in timp ce arhetipurile sînt containere specific-umane care isi asteapta ‘substanta’, ei bine, istoria a generat, in cazul Romaniei, o lava fierbinte, pirjolitoare, dar in al carei foc, toate cele incalzite, fertile, vor fecunda inca odata.
    Dar sa configuram, pe scurt, noua pedagogie a globalismului, incercind sa traduca ambitiile si nevoile acestui nomad aventurier, si peri-patetic agent provocateur, acel globe-trotter responsabil pentru macdonaldizarea noastra nu numai in ‘gastronomic’ dar si in ‘ideologic’ – un soi de ‘pedagogie universalista’ si ‘universalism pedagogic’ care vrea sa descrie o omenire a acelorasi, repetate, istorii, tragedii, configuratii si delinieri de ‘viitoruri’ ale omogenizarii; o pedagogie a ‘povestii’, a ‘fabulei’, a descriptivismului si a trivialismului, a ‘picanteriei’ si a qui-pro-quo-urilor de bal mascat. Nivelele afectiv, sentimental, experiential si particularist fiind cu toatele un rezultat al relatiior de clasa ce nu pot fi nici confundate si nici re-tribuite, nici atribuite si nici distribuite aleatoriu sau cu un scop anume, sînt, in cadrele falsei, ludicei pedagogii a globalismului, simptome ale unei istorii imbricate într-o realitate ‘spontana’ (sic) si care in loc sa unifice istoria din fiecare, monadizeaza, ineaca subiectul într-un particularism care-i va bloca accesul la unitatea de constiinta, adica la unitatea a ceea ce face sursa comuna a suferintei.
    Desigur ratiuni clar (!) economice functioneaza aici, cu o miza care este foarte serios pusa, într-un joc pe viata si pe moarte (resursele sînt totdeauna generatoare de asemenea culmi ale flagrantei, caci resursele sînt baza insasi, obliterate cum ar vrea unii sa ramina, ascunse in spatele diverselor aparente de ‘estetic’, formal si ‘bon-vivant’ universalist). Mimetismul - in predarea istoriei Romaniei, spre exemplu - fata de alte, asemanatoare, pedagogii cu grad general-uman, universalist si, deci, nivelator, nu face altceva decit sa intretina abolirea oricarei sanse la interogatie, la pura, genuina, sanatoasa interogatie asupra acelui de ce motivational, care face din istoria unui popor – fie ea si aparent manihesitica – o ‘anume’ istorie si nu alta, caci realitatea este ca a venit vremea sa reabilitam Realitatea, iar nu acel ludic ‘real mai real decit realul insusi’!
    (va urma)

    Aurelia Satcau
    Melbourne, iunie 2006

    Nota: Traim o epoca a anacronismului. Si o eclipsa a analizei multi-cauzale? Singurul instrument care poate fi folosit pentru a iesi din aceasta criza metaistorica este analiza multicauzala, evocare contextelor si subtextelor, fara de care textele - Istoriile sunt texte- devin de neînteles. Acesta ar fi subtextul eseului propus de colaboratoarea noastra din Australia.
    Dan Culcer
    Associated Topics

    Societatea de mâine


    Asymetria si Dan Culcer va recomanda





    Enciclopedia României

    Blogul ideologic. Titus Filipaș

    Ioan Roșca
    Contrarevoluția din România. O cercetare

    Antiakvarium. Antologie de texte ideologice vechi și noi

    Constantin Noica: Cultura, performanta, antrenor

    Revista Verso



    Geovisite

    Revista NordLitera

    Arhiva Asymetria, începând cu septembrie 2000, este stocată și accesibilă consultării la adresa Internet Archives-Wayback Machine

    Universitatea din Lausanne. România : Hărți interactive. Geografie, demografie, climatologie, degradări, regiuni istorice. Colaborare helveto-română.
    Etimologii. Resurse lingvistice

    Azi

    Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi.

    Societatea de maine

    Daca nu acum, atunci cînd?
    Daca nu noi, atunci cine?

    S'inscrire a Societatea de maine
    Intrati in Societatea de maine
    Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
    Inscriere : fr.groups.yahoo.com
    Se dedica profesorului Mircea Zaciu

    Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
    Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
    Nicolae Iorga

    Sondaje

    Descrierea situatiei din România

    este exactã
    nu este exactã
    este exageratã
    este falsã
    este exactã dar nu propune soluții
    este exactã dar nu existã solu&#



    Rezultate | Chestionar

    Voturi 21

    Identificare

    Nickname

    Parola

    Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs.




    copyright Dan Culcer 2008
    Contact Administrator — dan.culcer-arobase-gmail.com
    «Cerul deasupra-ti schimbi, nu sufletul, marea-trecand-o.» Horatiu in versiunea lui Eminescu.
    Responsabilitatea autorilor pentru textele publicate este angajata.
    PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
    Page Generation: 0.31 Seconds