Stimate Dan Culcer, am reflectat cu
privire la invitația dvs de a raspunde la chestionarul despre situația
socială și economică a sciitorului român, însă trebuie să vă mărturisesc
cu oarecare jenă că nu cunosc în amănunt aceste aspecte ale vieții de
breaslă. Mi-e teamă că nu le cunoaște cu adevărat și cu exactitate mai
nimeni. Să se fi făcut un studiu științific nu prea cred, deși o
asemenea sugestie s-ar putea transmite de Conducere facultăților cu
profil economic-financiar-social etc, dintre cele multe, de care
capitala nu duce nicicum lipsă, ba îi chiar prisosesc.
Nu e vorba propriu-zis de lipsa transparenței din partea
Conducerii, ci probabil e un aspect comun al dezinteresului general față
de situația de fapt a scriitorului român, cum același lucru se constată
la nivelul întregii națiuni. Statistici nu prea avem, oricât le-ar fi
discreditat Disraeli și mulți alții, noi avem sondaje care în cazul
concret al starii scriitorului român nu există. Am apelat la blogurile
USR și ASB, n-am găsit nimic de acest fel, nu am găsit Raportul dlui
Manolescu, poate a fost postat și apoi șters, nu-mi dau seama. Oricum,
din ce-am reținut, participând la lucrările Conferinței naționale din
noiembrie 2009, Uniunea are în acest moment peste 2500 de membri.
Majoritatea absolută sunt oameni trecuți de "o anumită vârstă", deci
pensionari. Poate s-a spus și vârsta medie, ea însăși impresionantă. Și
am mai aflat că în intervalul 2005-2009 ne-au părăsit cam 400 de
confrați. Asta spune mult despre starea de sănătate a breslașilor,
trăitori mereu la limita subsistenței, dacă nu sub ea...
Personal nu am mulți prieteni printre scriitori, mai corect ar fi
să spun că nu-i mai am, colegii mei de generație ne-au părăsit, din
păcate, la vârste cuprinse între 50 și 60 de ani. Despre unii am referit
în Himera literaturii... Din câte îmi dau seama, scriitorul
trăiește dintr-o mică pensie, la care, ce-i drept, prin eforturile
Uniunii s-a obținut o suplimentare de 50%. Nu e de colea, însă această
suplimentare se adaugă de obicei unei pensii foarte mici, modice chiar,
căci mulți dintre confrații noștri au lucrat prin redacții, prost
retribuiți, unii cu jumătate de normă, alții în domeniul presei,
plătiți pentru colaborări, care nefiind impozitate, nu se regăsesc în
pensia calculată. Desigur, pe vremea comunismultui, cu legi coercitive,
musai să fi fost încadrat în câmpul muncii; nu cunosc decât câteva
cazuri de condeieri care s-au sustras înregimentării, mereu pasibili de a
fi acuzați de "parazitism"... Cum o duc toți acești scriitori trecuți
de 60 de ani, care nicicum nu se pot încadra azi, este lesne de înțeles.
Ei sunt de-o viață povara familiei, ceea ce este o umilință și o
descurajare, un factor care înveninează relațiile. Am constatat asta, cu
amărăciune, cu prilejul punerii celor 200 de plăci memoriale: vecinii
au reacționat adesea cu ostilitate abia reprimată, din păcate și
familiile în chestiune...
Drepturile de autor sunt o simplă vorbă în vânt, din păcate, o
sintagmă cu care scriitorul încearcă să-și cârpească demnitatea
ponosită. Contractul cu editura se poate revoca oricând, fără a i se
plăti autorului daune. Acționarea în instanță nu sperie pe nimeni, căci
se cunosc rezultatele. Autorul primește un număr minim de exemplare, de
obicei 10, în cazurile fericite 20 de exemplare, iar pentru
achiziționarea de exemplare de la editură are o reducere de 20-30 %. E
de neînțeles de ce o editură acceptă să plătească difuzorului 35% din
costul cărții, iar autorului îi aplică o reducere mult mai mică... Să
mai spun că în 90% din cazuri, autorul este cel care plătește apariția
cărții sale? Pare împotriva naturii, însă e pe deplin adevărat. El își
pierde luni de zile umblând sa se căciulească pe la firme pentru o
sponsorizare...Cei dun jur îl privesc pe autor cu mare circumspecție:
omul ăsta e dus cu pluta? De obicei tirajul, așa minim cum este, de 300
exemplare, nu ajunge întotdeauna în librării, Difuzorul nu trimite
cartea pe piață, librarul nu o scoate pe raft, dacă cele 5 exemplare
dintr-un titlu nu se vând în 10 zile, în ritmul unui titlu străin,
librarul nu mai solicită exemplare, difuzorul nu mai trimite în rețea,
el are socotelile lui, cartea se blochează în depozit - a apărut dar nu a
apărut... Editorul însuși se află între ciocan și nicovală, el a aflat
deja că nici pentru titlurile care se vând bine, foarte bine, librarul
poate să nu-i returneze banii. Ce-i poți face! Să-l acționezi în
justiție. Librarul știe că nu o vei face. Timp piersut, bani pierduți...
Autorul bate în disperare librariile, câte mai sunt, nu găsește cartea,
nu poate afla ce se întâmplă...Din editarea unei cărți românești
singurul care poate ieși în câștig este tipograful el musai să primească
la poartă contravaloarea tirajului. Editurile dau faliment în lanț;
altele s-au reprofilat, altele sunt menținute doar formal, de-un
capriț...
Prin lege, Uniunea nu are voie să controleze drepturile de autor.
Există CopyRo, organizație nonprofit, care girează administrarea
colectivă a drepturilor de autor și a celor conexe, pentru autori și
urmașii acestora. Se consideră că Uniunea a avut un acces de orgoliu
imediat după Decembrie 89, când a dorit să rupă cu dependența de stat.
Acum a înțeles că s-a pripit, și că statul e dator să asigure
funcționarea unei literaturi, să o mențină pe linia de plutire, măcar de
ochii lumii.. Marginalizarea literaturii, a scriitorului este un fapt,
nu numai la noi, peste tot în lume, însă la noi situația capătă accente
dramatice și cu urmări potențate de instalarea crizei mondiale, aici
resimțită cu mai mare duritate. Se dorește augmentarea vizibilității
scriitorului, în primul rând prin capacitarea mas-mediei, a
televiziunilor, dar și printr-o comunicare adecvată la toate nivelele.
Ce poate face Uniunea este să acorde premii anuale, premii ale tuturor
celor 15 filiale din teritoriu, să lupte pentru cât mai multe
indemnizații de merit - sume echivalente cu 3 salarii medii pe economie;
să acorde ajutoare sociale, inclusiv cele de spitalizare și de
înmormântare. Despre casele de odihnă nu se prea mai vorbește,
costurile unui bilet la Neptun nu sunt cu mult mai mici decât cele de pe
piața liberă.
Și dacă ar fi numai precaritatea mijloacelor de existență ale
scriitorului... Dar marginalizarea literaturii, dezinteresul pentru
cartea de ficțiune, lipsa totală a speranței că va exista, oricât de
târziu, o redresare a situației sale, toate astea dau sentimentul de
fundătură, de colaps, de ratare fără echivoc. A fi scriitor în România
primului deceniu al noului mileniu pare a fi o investiție greșită,
nejustificată, o eroare pur și simplu... De ce perseverăm, este
imposibil de explicat...
Ion Lazu