Scrisoare deschisă adresată domnului academician
EUGEN SIMION
Stimate domnule academician Eugen Simion,
De multă vreme aștept momentul potrivit ca să vă adresez rândurile de
mai jos. Am sperat totuși să nu fie nevoie s-o fac. Acum sper că mă
veți înțelege că nu am încotro…
Sunt literalmente obligat să vă scriu și să vă solicit să interveniți cu
autoritatea dumneavoastră morală și intelectuală, civică, pentru a
repune adevărul în drepturile sale. Am sperat, timp de aproape 20 de
ani, să nu fie nevoie să vă solicit intervenția. Din păcate, această
intervenție se impune, în numele acelor valori pe care știu că le
respectați și le practicați dintotdeauna, atât în viața particulară, cât
și, mai ales, în viața publică.
Este vorba de eroicii ani de după Decembrie 1989, când cu toții eram mai
deschiși unii față de alții și mai ales față de imperativele
interesului comunitar, național. Cât a putut fiecare, ne-am implicat în
evenimente și activități a căror menire a fost mai ales serviciul
public, efortul de a ameliora „starea națiunii”. Domnia voastră ați avut
norocul să vă înzestreze bunul Dumnezeu cu calități intelectuale
excepționale, pe care ați avut abnegația și tenacitatea de a le pune
integral în valoare, și ați făcut lucruri cu totul și cu totul deosebite
pentru „creșterea limbii românești și a Patriei cinstire”, pentru
propășirea noastră spirituală, ca Neam, ca Țară…
în acest cadru situez întâmplarea extraordinară prin care ați trecut la
începutul anilor 1990, când l-ați cunoscut la Paris pe ultimul secretar
particular al lui Wilhelm Filderman. Pentru cine nu știe, Wilhelm
Filderman a fost președintele Federației Comunităților Evreiești din
România în vremea guvernării mareșalului Ion Antonescu. Wilhelm
Filderman s-a stins din viață în 1959. Dacă nu mă înșel, fostul secretar
al lui Filderman a dorit el însuși să vă cunoască, v-a căutat ca să vă
întâlnească în calitatea Dumneavoastră de membru al Academiei Române, la
acea dată, dacă nu mă înșel, vicepreședinte al Academiei. Motivul
pentru care v-a căutat era extrem de important, aș zice chiar fascinant:
acel domn era legatarul testamentar al celebrului Filderman – apreciat
de unii ca „evreul cel mai important din Europa”, și în această calitate
păstra un document extrem de prețios: Jurnalul (sau Memoriile) lui
Wilhelm Filderman, cu indicația expresă și categorică din partea
autorului ca acel document să ajungă spre publicare în grija și
proprietatea Academiei Române de îndată ce regimul comunist din România
va fi abolit.
Știu de la Dumneavoastră de această poveste. Mi-ați povestit cum v-ați
întâlnit la Paris cu persoana în cauză, cum ați discutat condițiile în
care să se facă prețiosul transfer, cum v-ați întors la București și ați
informat colegii din conducerea Academiei Române despre acest caz
excepțional, de maximă importanță pentru corecta re-scriere a istoriei
României din perioada 1940-1944. Mai departe știu, tot din relatarea
Dumneavoastră, că manuscrisul nu a mai ajuns la București, la
destinatarul stabilit de autor: Academia Română, ci a fost ridicat „prin
abuz” de persoane din structura statului Israel (agenți ai
Mossadului?), de la locuința fostului secretar al lui Filderman. La
scurt timp după acest rapt ilegal și nelegitim, bietul om a și murit…
Nu am știut niciodată numele fostului secretar. Mi l-ați spus, dar nu
l-am reținut. Ar merita înscris în cartea de istorie, la capitolul Evrei
binefăcători ai Neamului Românesc! Am reținut însă detaliul – semn al
destinului!, că soția respectivei persoane vă este rudă și v-a fost și
colegă de facultate. Așa se explică, în parte, de ce Dumneavoastră și nu
altul ați fost „ales” să fiți invitat la discuții ca reprezentant al
Academiei Române.
Cu ani în urmă, am cunoscut-o și eu în Țară pe amintita doamnă, o
profesoară de mare ținută, la catedra de limba franceză.
în discuția pe care am avut-o atunci cu Dumneavoastră am căzut amândoi
de acord asupra importanței excepționale a documentului respectiv și
asupra ilegalității și imoralității gestului penibil comis de
autoritățile statului israelian… Abuzul inadmisibil al acestor
autorități crește în timp, pe măsură ce timpul trece și prețiosul
document nu este dat publicității. Personal mă tem ca acest document să
nu fie supus unei operațiuni de „cosmetizare”, adică de falsificare, așa
cum s-a mai întâmplat cu documente asemănătoare semnate de un Mihail
Sebastian, un S. Jagendorf sau o Leone Blum…
După știința mea, Dumneavoastră nu ați făcut nicio referință publică la
această nefericită întâmplare. La prima vedere, unii ar putea să vă
reproșeze că v-ați împăcat cu această situație și nu ați făcut nimic
pentru recuperarea documentului. Nici Dumneavoastră și nici Academia
Română! …Eu consider că ați procedat totuși corect, în măsura în care
protestul dumneavoastră, în imediat, nu ar fi avut altă consecință
practică decât punerea Dumneavoastră „la index”, compromiterea sau chiar
anularea șanselor de a reuși în proiectele atât de importante despre
care numai Dumneavoastră știați că vă așteaptau. V-a ajutat bunul
Dumnezeu și ați reușit, în anii care au urmat, să demarați și să duceți
până la capăt câteva inițiative și idei de mare consistență culturală și
spirituală. Ar fi fost o mare pagubă pentru noi, românii, dacă aceste
proiecte rămâneau la stadiul de intenții interesante… Ca atâtea alte
proiecte românești.
Am considerat că numai Dumneavoastră aveați voie și puteați decide cel
mai bine momentul în care să interveniți public în problema
„Testamentului” lui Filderman, sustras propriu zis din averea și
patrimoniul Academiei Române. Și sunt convins că, așa cum vă cunosc, nu
ați lăsat la voia întâmplării soarta acelui document și că, mai devreme
sau mai târziu, ați fi săvârșit gestul potrivit pentru recuperarea
prețiosului document la momentul pe care l-ați fi considerat cel mai
potrivit. Din păcate sunt nevoit să intervin, fără voia mea, în
desfășurarea evenimentelor și să vă cer să declanșați mai devreme
intervenția Dumneavoastră lămuritoare pentru toată lumea.
între timp, de-a lungul anilor, din câte cunosc eu, despre existența
acestui manuscris, ajuns în arhiva și sub paza strașnică a Mossadului,
au vorbit domnul Teșu Solomovici (într-un articol din „Ziua”) și
răposatul Jean Ancel, într-o discuție cu domnul Gheorghe Buzatu. Nici
Teșu Solomovici și nici Jean Ancel nu au avut permisiunea să studieze
manuscrisul respectiv. Eu am pomenit în mai multe rânduri de existența
acestui document, de câteva ori amintindu-vă și pe Dumneavoastră ca
martor al existenței documentului. Nu știu dacă vi s-a cerut vreodată
confirmarea spuselor mele…
Sunt nevoit să vă cer eu, hic et nunc, această confirmare! Și iată de
ce:
în ziua de 24 februarie a.c. am fost convocat la Judecătoria sectorului
1, dosar 18066/299/2009, pentru a răspunde unor acuzații ce mi-au fost
aduse de Federația Comunităților Evreiești din România (F.C.E.R.) și de
Asociația Evreilor Români Victime ale Holocaustului (A.E.R.V.H.). Iar în
zilele următoare trebuie să mă prezint la poliție și la Parchet pentru a
răspunde altor reclamații, ale acelorași ONG-uri. Acuzațiile aduse de
cele două instituții privesc o serie de texte în care eu am afirmat (1)
că se exagerează numărul evreilor victime ale politicii mareșalului Ion
Antonescu, și (2) că se impune o reconstituire corectă a faptelor și
evenimentelor din acei ani, deoarece versiunea prezentată în textele
oficiale, în manuale etc., este falsă, contrazisă de fapte
binecunoscute. Am invocat în textele mele mărturia unor evrei dintre cei
mai reprezentativi din anii aceia, printre care și Wilhelm Filderman,
omul care a cunoscut cel mai bine adevărul despre situația evreilor din
România. Textele mele deseori s-au referit și la manuscrisul rămas de la
Filderman, care, în loc să ajungă la destinatar, la Academia Română, a
fost literalmente furat și ascuns de autoritățile israelite, împiedicat
să intre în circuitul de documente istorice. Am considerat întotdeauna
că manevra inadmisibilă a statului Israel de a ascunde mărturia lui
Wilhelm Filderman poate fi considerată o dovadă că versiunea oficială
asupra guvernării mareșalului Ion Antonescu nu corespunde adevărului. O
dovadă clară, irefutabilă a faptului că în România nu a fost vreodată
genocid sau holocaust!
Vă aduc astfel la cunoștință, domnule academician Eugen Simion, că în
procesele care mi s-au intentat, eu, pentru a dovedi nevinovăția
părinților noștri acuzați de cea mai josnică crimă, voi cere în mod
oficial mărturia Dumneavoastră. Voi cere instanței să vă cheme la bară
ca martor. Iar ceea ce eu am a vă cere va fi numai atât: să relatați
împrejurările prin care manuscrisul adresat de Wilhelm Filderman spre
publicare Academiei Române nu a mai ajuns la destinație, n-a mai intrat
în patrimoniul Academiei Române.
Sunt convins că nu-mi veți lua în nume de rău această respectuoasă
solicitare, deși cunosc bine și am eu însumi oroare de disconfortul
oricărui contact cu justiția, fie și în postura „minimă” de martor.
Efectiv nu am însă încotro!…
Dacă era după mine, probabil că aș fi amânat sine die să vă solicit
intervenția aceasta.
Pentru bunele relații cu Celălalt, câteodată aflarea adevărului mai
poate fi amânată. Am fost dispus la această amânare, convins că plata
Domnului pentru faptele noastre este mai importantă decât justiția
omenească. Nu port nicio vină pentru lipsa de măsură a celor care mă
cheamă în judecată. A lor este vina pentru „deranjul” pe care mărturia
Dumneavoastră s-ar putea să-l provoace unor persoane cu care aveți, sunt
convins, relațiile cele mai firești, de prietenie și aleasă
colegialitate. Vă urez din tot sufletul ca trăinicia acestor relații să
nu aibă nimic de suferit. Căci nimeni nu vă poate reproșa relatarea
corectă în Justiție, sub jurămînt, a unei situații, a unor împrejurări
pentru care nu aveți nicio vină că s-au produs în viața noastră! Cine ar
putea să vă reproșeze ceva pentru mărturia pe care o veți depune, atâta
vreme cât vreme de douăzeci de ani ați evitat s-o faceți, așteptând
momentul când dezvăluirea Dumneavoastră ar fi avut efecte neplăcute
minime?! Momentul, dacă este nepotrivit, l-au ales alții!
Nu le va conveni adversarilor mei mărturia Dumneavoastră? Ar fi trebuit
să aibă inteligența să priceapă că adevărul nu poate fi ascuns la
nesfârșit. Și că în postura de susținător al neadevărului este
recomandat „să nu faci valuri…” Dorința lor nesăbuită de a face caz
public zgomotos mediatizat din ranchiunele și antipatiile lor personale
este greu de înțeles. Dacă îi va costa acest exces, îi va costa în
limitele adevărului și ale justiției. Sper că această consolare este
valabilă și pentru niște profesioniști ai minciunii!…
Regret că după atâția ani reiau în aceste condiții contactul cu Domnia
Voastră. Dacă era după mine, alegeam alte auspicii.
Cu sinceră prețuire și colegialitate, aceeași dintotdeauna,
Ion Coja
București, 15 martie 2010
Scrisoare deschisă adresată domnului academician Ionel Haiduc,
președintele Academiei Române
Stimate Domnule Academician Ionel Haiduc,
Subsemnatul Ion Coja sunt nevoit să vă aduc în mod public la
cunoștință un fapt pe care în mod normal ar trebui să-l cunoașteți. Vă
scriu deoarece se pare că Domnia Voastră nu știți totuși nimic despre
ABUZUL grosolan și inadmisibil comis asupra patrimoniului Academiei
Române de agenții statului Israel la începutul anilor 1990. în principiu
este vorba de un document extrem de important pentru istoria Neamului
românesc, un manuscris rămas de la Wilhelm Filderman, fostul lider al
evreilor din România anilor 1930-1946. Manuscrisul respectiv conține
memorii și însemnări zilnice ale celui care a fost, cu siguranță, cel
mai important martor al suferințelor evreilor din România, calitate ce
decurge din împrejurarea că în acei ani Wilhelm Filderman a fost vocea
cea mai ascultată prin care evreii din România s-au pronunțat în
apărarea drepturilor lor, în afirmarea lor ca entitate etnică expusă
unor mari pericole. în mod deosebit, Wilhelm Filderman este singurul
lider evreu care a cunoscut direct și nemijlocit, ca deportat,
realitățile din Transnistria transformată de Ion Antonescu în spațiu
concentraționar pentru un mare număr de evrei.
Cunoașteți, desigur, faptul că teza producerii în Transnistria, sub
administrație românească, a unui holocaust anti-evreiesc, este cea mai
grea acuză adusă poporului român de-a lungul existenței sale.
Cunoașteți, de asemenea, că un mare număr de istorici, publiciști,
oameni politici sau simpli cetățeni, din România și de aiurea, inclusiv
din Israel și Statele Unite ale Americii, resping acuzația de holocaust,
de genocid, adusă guvernului Ion Antonescu și, implicit, românilor.
Printre cei care au produs texte și argumente împotriva acestei acuzații
de Holocaust se numără și Wilhelm Filderman. De aceea, putem fi siguri
că prin conținutul lor Memoriile lui Wilhelm Filderman au darul să
întărească aceste argumente. Iar împrejurarea că Filderman a lăsat prin
dispoziție testamentară ca aceste Memorii să ajungă în proprietatea
Academiei Române spre a fi publicate o putem considera ca semn că prin
aceste Memorii autorul Wilhelm Filderman argumenta în plus și definitiv
lipsa de temei a acuzațiilor privind genocidul din Transnistria.
Din păcate, manuscrisul acestor Memorii a fost furat – acesta este
termenul potrivit, de reprezentanți ai statului Israel, a fost furat de
la legatarul testamentar al lui Wilhelm Filderman, cu câteva zile mai
înainte ca acesta să încredințeze prețiosul document proprietarului de
drept: Academia Română. Mai multe detalii despre această urîtă poveste
vă poate oferi domnul academician Eugen Simion, care a fost în legătură
cu deținătorul documentului. Vă atașez în acest sens scrisoarea pe care o
adresez domnului Eugen Simion.
Sunt convins, domnule Președinte al Academiei Române, că nu veți lăsa
lucrurile să se eternizeze în starea inadmisibilă în care se află acum,
că veți demara toate acțiunile care se află în putința Domniei Voastre
de a le susține și promova pentru recuperarea documentului amintit. Mă
pun la dispoziția Domniei Voastre cu o serie de sugestii și consilii în
acest scop.
Cu deosebită stimă și cu nădejdea că Dumnezeu vă va ajuta să vă
faceți datoria în aceste împrejurări atât de dificile, al Dumneavoastră,
Ion Coja
București, 15 martie 2010
Urmărește pe Twitter