Who's Online
Exista in mod curent, 15 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Polemici: Ion Coja. Emanciparea evreilor si tiganilor
Scris la Monday, January 04 @ 18:53:52 CET de catre asymetria |
Lipsa de transparență în viața comunităților de țigani sau de evrei
este bine cunoscută, dar acesta nu este un motiv ca lucrurile să rămână
așa la nesfârșit. Nu cumva aceste politici și structuri tainice au un
caracter antidemocrat? Antisocial? Antinațional? Nu numai anti-evreiesc
sau anti-țigănesc, ci și anti-românesc etc.? Nu putem accepta la
nesfârșit existența unor «instituții» comunitare netransparente sub pretextul că aceasta este o problemă internă! A cui internă? A unui
«stat» care funcționează ilegal, parazitar și «pe blat» în trunchiul
altui stat, cancerizându-l?…
Ion Coja Emanciparea everilor ți țiganilor
Țiganii și evreii seamănă foarte mult. Ei sunt, se zice,
popoarele cele mai oropsite de pe pământ, cele mai exploatate, supuse
celor mai multe și mai dureroase discriminări. Instrumentul
discriminării în societate sunt legile, poruncile care îți rânduiesc
viața, adică ți-o încorsetează, te cenzurează și îți impun o sumedenie
de restricții. Deseori absurde! Absurde rău! De ce vorbesc așa? Pentru
că – lăsând deoparte Israelul, putem spune că cei mai mulți evrei și
toți țiganii nu au o patrie a lor, trăiesc pretutindeni în țara altora.
în mod normal, evreii și țiganii au obligația cetățenească de a se
supune legilor din țara unde sunt cetățeni mai mult sau mai puțin egali
în drepturi și obligații cu ceilalți. Dar egali, în principiu. Adică
egal de exploatați în numele statului, al guvernului etc., care, pentru
a funcționa, are nevoie de taxele și impozitele percepute de la oameni
și mai are nevoie ca aceștia să fie ascultători față de regulile bunei
conviețuiri. Adică restricții peste restricții și mâna statului vârîtă
în buzunarele noastre până la cot! Inclusiv în buzunarul țiganilor și
al evreilor.
Numai că pentru bietul țigan sau nefericitul de evreu nu se termină
aici lista de obligații contractate încă din momentul nașterii lor.
Conform unei tradiții străvechi, trăitori mereu în mijlocul altor
seminții, atât țiganii cât și evreii au dezvoltat o formă de guvernare
strict proprie, exclusivistă etnic vorbind, numai pentru ei, diferită
de cea a „gagiilor”, respectiv a „goimilor”. (Sunt destul de puține
popoarele care au în limba lor cuvinte similare lui gagiu „persoană de
altă etnie decât cea țigănească” și goim „persoană de altă etnie decât
cea evreiască”. Detaliu semnificativ în același sens: similaritatea de
care vorbeam mai sus.) Astfel că țiganii au anumite obligații de
ascultare și cotizare la stabor, iar evreii la cahal. Cele două
instituții, staborul și cahalul, funcționează ca stat în stat, cu o
autoritate mult superioară statului …gagiu sau goi(m). Oricum, există
la țigani și evrei o legislație și o administrație discretă (ca să nu
zic secretă), care nu dă nimănui socoteală, niciunei autorități din
țara gazdă, guvernare lipsită de orice suport democratic, paralelă
celei oficiale și mult mai aspră în deciziile ei punitive decât
legislația de stat. Subiectul este destul de bine cunoscut, nu eu îl
descopăr!
Dacă odinioară, vreodată, staborul și cahalul vor fi avut rolul lor
benefic – dacă, am zis!, un rol poate chiar salvator pentru seminția
țigănească, respectiv evreiască, în vremurile de azi și, cu siguranță,
în cele de mâine, nu mai poate fi vorba de așa ceva, funcționarea în
continuare a acestor instituții devenind anormală, dar și inacceptabilă
pentru spiritul veacului nostru și viitor.
Unul dintre efectele nefericite ale acestei situații este educația și
antrenamentul mental pe care îl capătă atât țiganii, cât și evreii,
năravul de a judeca și de a se comporta după un „dublu standard”, mereu
cu părtinire pentru cei de-un neam și, la foarte mulți dintre ei, cu
adversitate programatică față de ceilalți. (Să nu uităm, în ceea ce îi
privește pe evrei, că strămoșul lor Moise este autorul primului
asasinat din rațiuni rasiste, etnocidul sau genocidul punctând ciclic
istoria vechilor evrei. Nu cu evrei victime ale genocidului, ci cu
evrei executori și beneficiari ai genocidului…) Acest mecanism mental,
al dublului standard, spun psihiatrii, duce la neputința de a-ți însuși
anumite scrupule morale firești și frecvente la oamenii ceilalți,
obișnuiți, „normali”! Duce la un soi de scizofrenie, cu efecte nefaste
în plan comportamental. O mulțime de texte din Talmud confirmă
funcționarea acestui dublu standard, faptul că anumite restricții și
scrupule evreii le au numai ei înde ei, iar față de goimi nu le mai au.
Cu siguranță la fel este și la țigani, cu deosebirea că țiganii le
glosează pe cale strict orală, după ureche, iar nu pe …note , adică în
texte scrise!
întrebarea care se pune este următoarea: se simt bine țiganii și evreii
având de trăit această viață dublă? Sau: când se simte mai bine un
țigan/evreu, atunci când practică un comportament corect, cinstit, față
de toată lumea sau atunci când nu se simt constrânși de nicio lege
morală și, vorba lui Jean Paul Sartre, văd în ceilalți Infernul însuși?
în „ceilalți”, adică în noi, gagiii și goimii de noi?!…
Probabil că pot fi identificate mai multe categorii de țigani/evrei. Eu
propun trei: (1) țigani și evrei care practică cu plăcere și nonșalanță
dublul standard, ca pe natura lor înnăscută. I-am putea numi pe aceștia
ca fiind țigani țigani sau evrei evrei. A doua categorie sunt țiganii
și evreii care se poartă cu toată lumea la fel. Acest „la fel” putând
avea două înțelesuri: la fel de urît, de incorect, de parcă toți
oamenii, inclusiv ceilalți țigani și evrei, ar fi niște nenorociți de
gagii, respectiv goimi! Sau la fel de frumos, văzând în fiecare om,
indiferent de etnie, un „aproape” al său. Așadar încă două categorii:
(2)țigani și evrei mizerabili, respectiv (3)țigani și evrei oameni,
oameni normali. Intră aici, sper, majoritatea. Cel puțin așa credeam eu
înainte de 1990… Cu altă ocazie i-am numit evrei „angelici”. Se
potrivea și denumirea asta. Inclusiv pentru țigani!
După 1990 au ieșit la vedere, în clasa politică mai ales, o mulțime de
țigani și evrei din prima categorie, a căror denumire este, în mod
semnificativ, interșanjabilă, ei putând fi la fel de bine numiți țigani
evrei sau evrei țigani, sensul este același!
Am (avut) mulți prieteni și colegi țigani/evrei din ultima speță, cea
de țigani/evrei oameni. Oameni și punctum! La câțiva dintre ei le-am
inspirat încredere și momentul de sinceritate în care mi-au dezvăluit o
parte din nefericirea în care trăiesc țiganii/evreii obligați de
tradiție – ca să nu spun mai mult!, și de practici ancestrale
constrânși să se discrimineze singuri față de ceilalți. Să se
discrimineze pe ascuns sau, în orice caz, cu multă discreție. Aproape
că s-au și scuzat: o fac fără plăcere, nu li se pare normal ce fac,
dar, deh, asta este situația, nu se văd în stare să o schimbe! Orice
încercare de a ieși de sub ascultare este periculoasă, este un fel de
trădare de neam! Pedepsită ca atare! Nu de legile aplicate prin
tribunalele știute de toată lumea, ci în instanțe bine secretizate și
ascunse față de noi, muritorii de rând și de alt neam… în plus,
oareșicât le mai și convine din punct de vedere social, ajută în viață
sprijinul celorlalți, din „trib”. M-au asigurat însă că niciodată nu au
fost incorecți cu vreun gagiu/goim. I-am crezut și am rămas prieteni…
Numai că eu îmi iau în serios calitatea și calificarea mea ca prieten
al țiganilor și, mai ales, al evreilor și consider că este de datoria
mea să lansez prin aceste rânduri un apel, adresat celor ca mine, adică
gagiilor și goimilor care au prieteni printre țigani și evrei, cerând
să ne solidarizăm cu țiganii și evreii „angelici” și să punem în
discuție publică situația inechitabilă în care se află țiganii și
evreii, obligați să plătească impozite mai multe decât ceilalți
concetățeni, obligați să dea ascultare la două legislații, mult
diferite una de alta, să asculte de porunci și constrângeri pe care nu
le pot contesta nicăieri etc.
De existența staborului autoritățile românești știu foarte bine. Am
înțeles din presă că poliția română, în încercarea de a diminua
infracționalitatea, nu ezită să colaboreze câteodată cu staborul, cu
bulibașii locali etc. întrebarea este cât știu și câte nu știu
autoritățile despre aceste structuri administrative. Mi se pare de
domeniul evidenței că aceste structuri, gen stabor sau cahal, încalcă
drepturile omului, încalcă sistemul democratic, nesocotesc drepturile
populației din țara gazdă, nesocotesc principiul transparenței politice
și sociale. Și multe altele!
Cât privește cahalul, a cărui guvernare tiranică a avut ceva ecou în
literatură, după apariția sionismului se pare că s-a reorganizat, s-a
modernizat, devenind și mai discret, dar și mai eficient. Israelul s-a
construit nu numai cu entuziasmul unor idealiști, ci și prin
constrângeri subtile, dar categorice, ale căror victime nu au avut
posibilitatea nici de a se opune, și nici de a alege. Da, putem vorbi
nu numai de palestinienii victime ale Israelului, ci și de evrei al
căror destin a fost traumatizat de agenții sionismului și de însăși
participarea lor forțată la proiectul sionist numit Eretz Israel. Așa a
apărut categoria, paradoxală la prima vedere, a evreilor anti-sioniști.
Din ce în ce mai mulți, critici acerbi și îndârjiți ai metodelor
sioniste de „convingere”, înrudite cu cele comuniste și naziste, dar
mult mai inventive și mai drastice.
Existența acestor structuri opresive nu poate fi asimilată moștenirii
culturale sau spirituale, tradiției identitare și altor bla-blauri. Iar
dacă cineva insistă că despre așa ceva ar fi vorba, eticheta aceasta,
de bun spiritual identitar, nu o putem accepta decât după ce aceste
două instituții, Staborul și Cahalul, se vor supune de bună voie unui
„control” public. Avem dreptul să ne dumirim dacă există la
concetățenii noștri țigani sau evrei o ascultare și supunere generală
și totală, a celor mai mulți, față de legi și directive al căror
conținut rămâne strict necunoscut pentru ceilalți, pentru noi,
populația gazdă! Aceste directive și politici nu sunt difuzate prin
mass media, nu sunt supuse dezbaterilor și colocviilor publice,
academice etc., rămân cu totul necunoscute nouă, celorlalți.
Lipsa de transparență în viața comunităților de țigani sau de evrei
este bine cunoscută, dar acesta nu este un motiv ca lucrurile să rămână
așa la nesfârșit. Nu cumva aceste politici și structuri tainice au un
caracter antidemocrat? Antisocial? Antinațional? Nu numai anti-evreiesc
sau anti-țigănesc, ci și anti-românesc etc.? Nu putem accepta la
nesfârșit că aceasta este o problemă internă! A cui internă? A unui
stat care funcționează ilegal, parazitar și „pe blat” în trunchiul
altui stat, cancerizându-l?…
La evreii de azi dorința de emancipare față de străvechile structuri
oculte, veritabile relicve vii ale evului mediu, se pare că are o
legătură directă, de la efect la cauză, cu tendința tot mai puternică,
irepresibilă, de afirmare a etnicității cazare! Era și timpul! Și nu ne
mirăm deloc dacă genotipul evreiesc, preponderent cazar (95% după unii
evrei mai …cazari), se revoltă (în fine!) împotriva lanțurilor și
chingilor în care a fost prins cu circa 1300 de ani în urmă, când, în
mod cu totul nefiresc, trecerea la o nouă religie, cea mozaică, a
însemnat și asumarea unei noi identități etnice! Nu cunoaștem
împrejurările în care s-a produs acest ciudat act de abandon de bună
voie (oare?) al identității etnice, dar vedem în resuscitarea
spiritului cazar, a identității etnice cazare, o nouă dovadă că sângele
nu se face apă, cum au tot clamat și sperat fel și fel de năuci,
teoreticieni ai metisării planetei.
Cred că atât țiganii, cât și evreii, pentru demnitatea lor de oameni au
nevoie de altceva decât de monumente care stârnesc contestații mai mult
sau mai puțin îndreptățite, de pe urma cărora discriminarea lor devine
și mai adâncă! Au nevoie să se elibereze de lanțurile în care rațiuni
vreodată reale, corecte, i-au discriminat și izolat, i-au ghetoizat în
chip atunci salutar probabil, salvator. Azi aceste rațiuni și-au
pierdut de mult rațiunea!
Am
scris acest text pentru a da o semnificație unei construcții bizare și
nefolositoare, ba chiar pernicioase din centrul Bucureștilor, un,
cică, monument memorial, dedicat holocaustului de care, cică, ar fi
avut parte țiganii și evreii din România. Un veritabil templu al
minciunii. Oamenii trec pe lângă el și scuipă cu dispreț ori își fac
cruce – cu ochii mei i-am văzut și pe unii, și pe alții!, cutremurați
de neobrăzarea … Mamonei. Cum însă cele omenești nu sunt niciodată
perfecte și fără cusur, nici ticăloșia celor care au imaginat
acea mizerie în inima Capitalei nu poate fi desăvârșită. Oricât de tare
s-au logodit ei cu minciuna, fără voia lor le mai scapă și câte un mic
adevăr. în cazul de față, singurul adevăr din hruba de pe malul Gârlei
este acela că între țigani și evrei există o mare asemănare în ceea ce
privește destinul și firea lor. O asemănare de care până acum nu ne-am
dat seama. S-ar putea spune că monumentul are de fapt această menire,
să-i facă pe evrei și țigani să se simtă solidari și asemănători în
cuget și simțire, cum și sunt.
Ion Coja
Nota: Asymetria, sătulă de efectul combinat al ideologiei și conformismului, letal, va refuza terminologia impusă după 1989 de așa zisa «societate civilă» în domeniile de analiză care ne preocupă. Așa cum mi se părea stupid pe vremea comunismului real să scriu «conducător-hipo» pentru «căruțaș», mi se pare tot atât de stupid acum să scriu «rom» în loc de «țigan», pentru a ocoli o presupusă valoare peiorativă din limbajul actual, păstrată în acest nume de etnie. Comunitatea țiganilor are tot dreptul de a se folosi de numele pe care și l-a dat, dar nu are dreptul să-mi impună să-l folosesc doar pe acesta, atîta vreme cât în textul meu sensul cuvântului «țigan» nu are nici o conotație peiorativă.
Iar asociațiile de tip romanoton are trebui să aibă ca preocupare prioritară mai degrabă eliminarea din comportamentul unei minorități minoritare elementele negative și reale care îi încarcă acesteia imaginea cu conotații negative. Acestea nu sunt invenții și prejudecăți, ci fapte care pot fi analizate, ale căror cauze pot fi desemnate cu aproximație, dar care au nevoie de educația intra-comunitară ca să se modifice în sensul integrării în modernitatea tardivă.
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|