Who's Online
Exista in mod curent, 16 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Geopolitica: Magda Ursache. Unirea Ratiunea a facut-o!
Scris la Sunday, April 05 @ 13:46:36 CEST de catre asymetria |
După ocupația sovietică, s-a făcut pușcărie
pentru Hora Unirii. Numai s-o fi intonat și ajungeai „la
mititica”. Deloc întîmplător, cărțile
puse la index au fost ale marilor patrioți: Nicolae Iorga, Dimitrie Gusti, Motru,
Simion Mehedinți, Nae Ionescu, Lucian Blaga, Ion Petrovici, Mircea Eliade,
Constantin Noica, Mircea Vulcănescu, Ovidiu Papadima, Ernest Bernea…
De ce au fost interziși de Leonte Răutu, Al. I. Ștefănescu
et alii?
Magda URSACHE
Unirea Rațiunea
a făcut-o!
După o suspendare, ca să zic așa, venită din
nepricepere, echipa managerială a revistei „Cronica”,
mănos sponsorizată, se întoarce în forță
ca să tragă, prin editorialul de ianuarie 2009, clopotul
dezunirii chiar din Moldova Unirii. Ia să-i dăm noi un
„picior spate gios” lui Kogălniceanu: „Așadar,
după spusa lui Mihail Kogălniceanu «Unirea națiunea
a făcut-o»”. Dar cum să se ia editorialistul
după astfel de bazne? „Mon oeil! Care națiune, coane
Mihalache?”. El e dintre cei „preocupați de
rigurozitatea adevărului istoric” și e convins că
la mijloc n-a fost decît o cîrdășie masonică
de interese; că înfrățirea, atît de
necesară românilor, e vinovată de starea rea a celor
de dincoace de Milcov, ducînd Țara Moldovei la pieire
politică și economică. Bref, „cam masochistă
sărbătoare”, opinează editorialistul „Cronicii”.
Am spus opinează? în fapt, nu face decît să
însăileze banalități de-acum (atît s-au
tot repetat, de douăzeci de ani încoace) despre
inexistența conștiinței naționale la un „neam
sărac, debusolat, înapoiat”, „fără
importanță în istorie”.
„Conformistul se deosebește de ploșniță
doar prin aceea că n-are rațiune”. Citatul din Petre
Țuțea e decupat de Ovidiu Hurduzeu și-i caracterizează
perfect pe permutabilii noștri condeieri socialiști.
Scîrbiți de nație, consideră specificul etnic o
povară greu de cărat în spate prin lumea largă.
Pus pe carieră pariziană, Stelian Tănase, întrebat
de Ion Cristoiu care e defectul principal al poporului român,
dă replica: „Faptul că există!”. Să
fii „acordat la undele magnetice ale acestui neam”, cum
cere părintele Iustin Pârvu, e lucru anevoios. Mai
confortabil e „să mergem pe mîna cîștigătoare”,
cum preconizează Andrei Oișteanu.
Spuneam că permutabilii noștri condeieri, care n-au înotat
contra curentului nici ante, nici post ceaușist, mereu pe fază
(„Stay tuned!”) au intrat cu zel în programul de
de-construcție, de des-compunere, un punct nodal fiind desele
exersări de denigrare a Unirii mici și mari. Sunt ajutați
de foști propagandiști, profesori de socialism științific,
asta ca să nu-i spun Trombonistică. Pe un post de
televiziune iașiot, un astfel de claxonist fonfăia că
trendul e federalizarea, că Ioropa, cea cu ochii ațintiți
asupra noastră, nu mai vrea granițe, noul „slogan”
fiind sfîrșitul istoriei și-al hotarelor. La acest
program a participat și un istoric, dovedit mai apoi că a
consumat multe mine de pix scriind, contra cost, note informative. A
fi român i se pare lui Sorin Antohi „un stigmat”;
nu și a fi securist. Iar Neagu Djuvara îi dă lui Dan
Amedeo Lăzărescu o mînă de ajutor, încercînd
să ne creeze altă identitate, de cumani. Ce geto-daci? Ce
latini? Cumanii au stat pe-aici mai mult ca romanii, 350 de ani. Noi
am migrat și migrăm în tradiție turanică.
Culegem căpșunele altora, în timp ce alții
culeg, cu ce profit, altfel de căpșune în România.
Intrați într-o Europă unită, lovim de douăzeci
de ani în… Unire, ca și cum n-am fi destul de
dezbinați. Ne-am dus repede la Dumitru Drăghicescu (Din
psihologia poporului român), decepționat pe dreptate
de firea românilor, dar sceptic privind rostul lor în
lume; nu la alt etnopsiholog, C. Rădulescu-Motru, cu altă
viziune despre români și despre viitorul lor. Noica e
batjocorit pentru că a văzut bogăția de sens a
cuvîntului dimpreună. Dimpotrivă, Aurel C.
Popovici, care pleda în Die Vereinigten Staaten von
Groβösterreich pentru o federație de
popoare egale în cadrul habsburgic, cu motivația că
ungurii și germanii erau mai egali decît ceilalți, e
citat cu grăbire. Pe Adrian Marino nu-l deranja ideologia
federalizării, de la Popovici cetire, consunînd cu
Patapievici: niște „ignari patrioți” au „ratat”
„șansa Marelui Ducat al Banatului de a ființa sub
oblăduirea Casei de Habsburg”, idee reiterată în
Despre idei & blocaje (p. 97), unde Statul apare ca
„uriaș, anacronic și imbecil”. Să-l
fărîmăm dară! „Hai să dăm mînă
cu mînă” să-l punem mai repede pe butuci. Parcă
Adrian Severin, trimisul nostru la Parlamentul European, a cerut
înlocuirea sintagmei stat național cu stat
civic. Așa, ca să intrăm ca milogii în
Europa, fără a stopa provocările secesioniste („stat
ardelean autonom”), dînd de la noi și fără
să ni se ceară, cu psihologia hoțului de păgubaș.
Iar premierul Boc, de la înălțimea lui, vede statul
obez, nu cu risc de disoluție.
După ocupația sovietică, s-a făcut pușcărie
pentru Hora Unirii. Numai s-o fi intonat și ajungeai „la
mititica”. Deloc întîmplător, cărțile
puse la index au fost ale marilor patrioți: Iorga, Gusti, Motru,
Simion Mehedinți, Nae Ionescu, Blaga, Ion Petrovici, Eliade,
Noica, Mircea Vulcănescu, Ovidiu Papadima, Ernest Bernea…
De ce au fost interziși de Leonte Răutu, Al. I. Ștefănescu
et alii? Răspunde Mircea Platon, într-un interviu
din A treia forță. România profundă,
editura Logos, 2008: „Cărțile vechi au caracter, nu
mai pot fi reeducate”. Proletculturnicii anilor '50 au încercat
distrugerea structurii națiunii prin distrugerea marilor
personalități. Ele încheagă națiunea, îi
dau o direcție, deci jos cu ele. Cei indexați s-au ocupat
de trăsăturile neamului, ca Mircea Vulcănescu, în
Dimensiunea românească a existenței. Un
stalinist, Ion Călugăru, considera expresia specific
național „formulă moartă” (vezi
Rădăcinile artei, „Contemporanul”,
14.02.1947). Noi am îngropat-o. Ne pierdem valorile, ne pierdem
identitatea, este știut. Națiunile mari, și asta e
bine știut, au rezistat pentru că și-au cinstit
valorile, le-au respectat; nu le-au negat, nu le-au minimalizat. în
loc să ne cultivăm demnitatea națională, după
acel decembrie, s-a vehiculat ad nauseam ideea că am fi
popor mic, de nimic, o nimicarniță istorică. I-am rupt
pe elevi de etos și de etnos, le-am băgat în cap că
„spațiul matrice” e nociv, că istoria noastră
e un șir de înfrîngeri și de umilințe.
Măcar secolul XV ne aparține, cînd trei români,
Ioan Corvin, Mircea cel Bătrîn și Ștefan cel
Mare i-au bătut pe turci, în timp ce apusenii își
consolidau statele. Ce-au făcut agitpropii anilor 50 se face și
astăzi, dar am găsit un alt mod de a „rolleriza”
istoria (prin ficționarii ei), de a ne rupe de tradiția
(încă) vie. Nu-i mai comod de trăit fără
tradiție, fără religie, fără identitate?
Cel mai mult a enervat la Nae Ionescu ideea ortodoxiei ca trăsătură
identitară majoră, căreia, într-un moment de
grație, Dan Puric îi spune predicat: comuniunea
întru Hristos e predicatul nației. Iar noi, în
numele unei așa-zise discriminări, dăm icoanele jos de
pe pereții școlii, cînd nu le scuipăm. Iar
martiri declarăm ritos că n-avem. Dar Sava Gotul, dar
Iancu, dar Horia, dar Iuliu Maniu, dar Anton Golopenția, Sfîntul
închisorilor?
Cineva, nu vreau să-mi mai amintesc cine, era revoltat de
prezența în Istorie a lui Brâncoveanu. Cum
Brâncoveanu? N-a fost decît un oligarh corupt. Pe domnul
creștin l-au decapitat la 60 de ani turcii, în văzul
consulilor europeni, prezenți la spectacol, după ce și-a
văzut fiii murind: „Stați tari, copii, nu luați
seama la moarte”. Numai unul a șovăit, Matei.
Brâncoveanu l-a mustrat, pruncul a înțeles și
i-a spus călăului: „Vreau să mor creștin,
lovește!”.
Voievozilor noi le-am mai tăiat o dată capetele și
nasurile, i-am mai rupt în cămile, i-am mai trădat o
dată, rîzînd de jertfa lor în bătălie.
Ștefan cel Mare e ținta tuturor pictorilor de hîrtie
igienică, pe subiectul „sex medieval”.
„Ce alegi între a-ți trăda un prieten și
a-ți trăda țara?”, m-a întrebat un
teleast. A fost uluit, dacă nu indignat de răspuns. El
și-ar fi trădat mai degrabă țara decît
amicul, nesocotind spusa lui Grigore Vieru: „Trădarea de
neam e un curaj, dar unul nemernic”. Dacă eu gîndeam
altfel, nu eram decît o colivăreasă care vorbea cu
cuviință despre eroi și morminte. „Jertfa
patriotică!”, m-a ironizat el, făcînd trimitere
la Caragiale.
Ba nu, i-aș fi spus, dacă m-ar fi lăsat s-o fac. Era
unul dintre moderatorii care vorbesc peste invitat, ca Tănase
peste Dinescu. Suntem la un nivel inferior față de Mitică.
Se rîde de „jertfa patriotică”, dar în
mic: un fost ministru al învățămîntului,
Mircea Miclea, s-a lăudat că a urinat pe hărți
geografice, Gianina Corondan a țopăit și ea pe harta
României, actorul și dramaturgul Costel Popa a șters
scena Teatrului Național, experimental, vezi Doamne, cu
tricolorul. Suntem nu mari, ci mici comedianți!
Compromiterea memoriei Unirii a devenit întreprindere ciclică,
mai ales în ianuarie, mai ales în decembrie. Mereu se
încurcă vreun ipochimen printre picioarele statuilor lui
Mihai Viteazul, Cuza, Kogălniceanu… N-a rămas
personalitate marcantă, dintre cele care au clădit România
pe oasele și pe sîngele lor, neterfelită. Dacă o
să pierim ca națiune, o să pierim din cauza cozilor de
topor, prea multe după '89. Cozile de topor, alaltăieri
uteciști, mîine liberali, în ceaușism atei,
acum catolici (au devenit papistași din convingerea „creștină”
că dinspre Papă vor fi miluiți cu vreo bursă, cu
vreo călătorie de studii sau altă utilitate) vor să
ne facă memoria ghem, ca s-o deșire mai lesne. Și
pentru că memoria vie asigură unui neam coeziunea, „omul
recent” acolo ochește. Și-i foarte
elastic-gumilastic: ieri avea bojogii umflați de mîndrie
patriotică prostească, supralicitînd în
editoriale virtuțile „omului nou”, azi a devenit
global, transetnic și-l umflă rîsul de „sentimentul
românesc” al ființei.
Cum „tresații” au făcut jocurile și după
'89, cînd noi am sperat într-o metanoia, s-a mers pe dîra
veche, a dezbinării. Dihonia se întreține la ora de
istorie, care nu mai are 30 de minute, ci mult mai puțin, în
manuale alternative, în presă, în pseudo-istorii
și-n pseudo-memori. Ia să pomenești de teritoriile
înstrăinate! Ești acuzat ca dreptaci ori vadimist.
Europa (ne) organizează, gata cu „statolatria totalitară”
(Daniel Barbu).
Vor fi comunități naționale, atît. Ne
place Carol II, doar a destrămat România Mare; ne displace
o țară închegată de „ofițerașul
muieratic” Al.I. Cuza. Preferăm una despădurită
și plină de gunoaie, cu ape prescurtate, duhnind a canal,
cu steagul în bernă, nu numai în Ardeal, de Ziua
Națională, umilită economic, hoțită, cu mîna
întinsă spre FMI și cu sbilțul de gît. Ion
Iliescu a reușit să ne vindece de consens,
compromițînd vocabula. Golanii au încercat să
facă un lanț uman. N-au reușit. Cît despre
solidaritatea guvernării liberale cu președintele Băsescu,
am simțit-o pe pielea noastră. „Noi cei toți”,
vorba lui Nichita Stănescu.
în acest context al cultivării neunirii și urii de
(sine, adevărat grăit-a Luca Pițu: sentimentul urii de
sine e puternic la români; nimic nu le place mai mult decît
să se vorbească de rău, iar egoismul penibil se ia ca
scabia), de ce n-ar contribui și primul număr al
„Cronicii”, serie reșapată, la negrija pentru
Istoria românilor și a Unirii lui Cuza? încercarea o
face poetul, prozatorul, eseistul Valeriu Stancu (strategia
dezbinării a aplicat-o cu succes în Filiala Iași a
USR: au plecat care-ncotro scriitori de prestigiu, ca Petru Cimpoeșu,
Al. Dobrescu, Nicolae Cârlan, Liviu Popescu etc.)
Valeriu Stancu o face mai simpluț decît Patapievici. Cam
lălîu, cam rudimentar, dar o face. Original nu este. S-a
spus că Mihai Viteazul a fost un condotier sîngeros,
strămoșul body-guarzilor și s-a jubilat că a
fost scurtat de cap, hop și opiniomanul Stancu, să-l
de-fetișeze, cum e-n tendințe:
„După opinia mea, Mihai Viteazul avea tot atîta
conștiință națională cîtă viață
este pe Saturn”.
Ce bine că a fost ucis, că tot „umbla fleaura prin
Ardeal, făcînd-o pe cuceritorul”! „Am curajul
chiar să risc o afirmație: dacă nu i-ar fi luat zilele
mercenarii lui Basta și halebarda valonului Rosini pe cîmpia
Turzii în august 1601 și ar fi avut putere armată,
Mihai Viteazul s-ar fi repezit «să unească» și
alte țări, nu doar țările române”.
Așa, continuu eu, sfetnicul Turturea a furat capul retezat și
l-a dus la Mănăstirea Dealu; trupul a rămas în
cîmpia Tordei. în octombrie 1916, relicva e adusă la
Mitropolia Moldovei, iar în 1920, din nou la Dealu. Românii
își prețuiau, atunci, personalitățile-eveniment.
După ce mai taie o dată capul Viteazului, Valeriu Stancu
trece la alt „clișeu” legat de Unire: discursul
„încîlcit rău” al lui Kogălniceanu,
pe care se nevoiește să-l priceapă: „Unirea e
actul energic al întregii națiuni române, e marea
noastră conquistă (…)”.
Și-așa, conchide editorialistul, unirea ne-a așezat
„sub aceeași umbrelă”. De la kitsch „patriotic”
ceaușist am ajuns la kitsch antipatriotic, ce pana mea! Pardon,
scuzați, bonjour: mon oeil! Din cînd în cînd,
Piața Unirii din Iași, fostă Piața Dughenelor
(pînă-n 27 mai 1912, cînd s-a inaugurat statuia lui
Cuza) se numește Piața Distracției.
Va urma ne anunță editorialistul. Cum oare? Va
glumări pe seama Unirii Mari și a marilor unioniști
care au murit în închisoarea de la Sighet? Va contesta,
ca Lăzărescu, Pippidi etc., strigătul „Noi vrem
să ne unim cu țara”? Tot ce-i posibil.
Ce să mai spui decît ce spunea bătrîna aceea
din genericul PROTV:
„Ducă-se pustia neagră!”.
Magda Ursache
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|