Who's Online
Exista in mod curent, 26 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Restituiri: Miruna Lepus.Eminescu despre patura suprapusa
Scris la Saturday, April 04 @ 17:39:35 CEST de catre asymetria |
" Răul
cel mai mare introdus de pătura suprapusă a fost demagogia,
ideea că poți ajunge cineva, poți face avere fără
să muncești.2
Iar lucrul este cu atât mai grav cu cât exemplul negativ
este dat de conducătorii țării, care promovează
oameni fără valoare, care decorează trădători,
care acordă pensii unor politicieni cu merite îndoielnice."; scria poetul Eminescu în „Mic curs de istorie
națională” la 16 iunie 1882. A sosit iarăși momentul ca publicistica lui Mihai Eminescu să fie citită dezihibant și dezinhibat. De către mai tinerii noștri intelectuali. Tocmai fiindcă acum, alte cozi de topor încearcă, în numele unei autocritici care se transformă în penitență umilitoare, să se debaraseze de Eminescu ca de o rușine națională. Nu e vorba de a transforma gazetăria eminesciană în biblie a românismului, deși cei care au mers așa departe sunt de înțeles, căci o fac dintr-un natural reflex de auto-apărare, sensibili la criza identitară pe care o traversăm. Cele câteva decenii în care aceste scrieri au fost interzise în România vor rămâne o pată de rușine în istoria supunerii la români, dar și în istoria obrăzniciei unor cozi de topor sau a unor venituri care au avut pretenția și puterea, bazată pe armate de ocupație și colonizare, de a interzice românilor să-și citească, să-și cinstească poetul și gazetarul care a participat, prin scrierile sale, ca puțini alții, la cristalizarea conștiinței identitare a românilor. Inainte de a actualiza pripit publicistica eminesciană, înainte de a-l considera expert suprem în domenii pe care, chiar dacă le cunoștea, nu avea cum să le stăpânească, să citim ce a scris și mai ales să vedem dacă, în epoca sa, erau alții mai vrednici și mai lucizi. Perspectiva istorică ne permite să prețuim fluența, acuratețea, forța și impactul acestor analize, opinii lucide și vizionare concomitent. România avea nevoie de ele atunci. Ar avea nevoie și acum, dacă ar mai exista gazetari de asemenea forță și conștiință. Dan Culcer
Despre pătura suprapusă
În
articolele sale Eminescu se revoltă împotriva străinilor
ce sărăcesc țara și țăranii și
împotriva oamenilor politici ce le permit acest lucru.
Acuzațiile nu sunt adresate numai evreilor, ci și
„greco bulgărimei” și simpatizanților
Austro Ungariei sau Rusiei, întregii pături de
„feneanți, grecotei, franțuziți, bonjouriști,
demagogi”1.
Această pătură suprapusă este formată din
membri ai unor popoare „bătrâne”, deja
viciate, ca de exemplu grecii, care transmit de a lungul
generațiilor corupția Bizanțului. Poporul
român este însă unul „tânăr”,
care încă mai poate lupta, care mai ține încă
la adevăr. Această teorie a popoarelor tinere și a
celor bătrâne apare în multe articole ale lui
Eminescu din perioada 1881 1883.
Răul
cel mai mare introdus de pătura suprapusă a fost demagogia,
ideea că poți ajunge cineva, poți face avere fără
să muncești.2
Iar lucrul este cu atât mai grav cu cât exemplul negativ
este dat de conducătorii țării, care promovează
oameni fără valoare, care decorează trădători,
care acordă pensii unor politicieni cu merite îndoielnice.
Problema cea mare a „invaziei” străinilor în
România se rezumă astfel: „cu cât țara se
saturează cu elemente străine, cu atât ea decade
economic, intelectual și moral”3.
Numărul
articolelor pe această temă este impresionant,
iar înverșunarea ziaristului crește treptat,
culminând în 1882 1883. în volumul
„Chestiunea evreiască”4,
de exemplu, sunt strânse în 250 de pagini articole și
texte ale lui Mihai Eminescu referitoare la evrei: de la date
demografice până la afaceri celebre în epocă,
cu dezvoltarea pe larg a problemei modificării art. 7.
în
mai multe rânduri Eminescu afirmă că acuzele sale nu
au un substrat etnic sau religios, ci unul economic.
Kogălniceanu spunea încă din 1869 că, „în
România, chestiunea evreilor nu este o chestiune religioasă;
ea este o chestiune națională și totodată
economică.” Eminescu nu învinuiește evreii de
faptul că sunt evrei, sau grecii că sunt greci, ci de
faptul că unii dintre ei recurg la mijloace ilegale sau imorale
pentru acumularea averilor în detrimentul țăranilor
pe care îi sărăcesc. Poetul nu se ridică
împotriva vechilor familii de greci sau evreilor ce trăiesc
de câteva generații în țară și care
au fost asimilați, ci împotriva păturii
nou venite după Revoluția de la 1848, care nu a fost
asimilată, care nu vorbește românește în
familie și care uneltește, uneori cu ajutorul
puterilor străine, împotriva României.
În
1866, măsurile art. 7 din Constituție au fost impuse
„de instinctul de conservare și nicidecum de sentimente
de intoleranță religioasă”, după cum se
explică în Expunerea de motive a Adunării Deputaților
din 23 iunie 1879. Naturalizarea individuală fusese
posibilă din 1864 până în 1866, interval în
care însă nici un evreu nu aplicase.
Art. 7 a
fost modificat în octombrie 1879, astfel: „Diferența
de credințe religioase și confesiuni nu constituie în
România o piedică spre a dobândi drepturile civile
și politice și a le exercita”. împământenirea
era totuși individuală (cu excepția a
1.074 de evrei împământeniți în bloc în
urma participării lor la Războiul de Independență),
iar cel care o cerea trebuia să demonstreze că este util
țării. Titu Maiorescu își argumenta părerea
că evreii nu trebuie naturalizați în masă prin
faptul că „nu putem primi în mijlocul nostru noi
cetățeni decât cu buna primire a țării”.
Jurnalistul
pune și problema obligativității respectării
art. 44 din Tratatul de la Berlin, care spune că independența
țării este recunoscută numai dacă se respectă
punctele deja menționate. Dacă însă România
nu ar respecta aceste puncte, marile puteri nu ne ar
recunoaște independența, iar România ar reveni în
poziția ei de dinainte de război, când era
vasală Imperiului Otoman. Imperiul însă recunoscuse
independența țării la San Stefano și la
Berlin. Neîndeplinirea cerințelor tratatului ar fi dus
doar la nerecunoașterea independenței țării de
către unele state, independența fiind însă
reală. Aici se pune problema intereselor care cer respectarea
prevederilor tratatului, și mai ales a intereselor liberalilor
și cercului lor, care dau drept posibilă chiar invazia
străină în cazul în care nu se votează
modificarea art. 7 din Constituție. Eminescu e însă
de părere că problema evreilor ar putea fi doar un pretext
pentru invazia străină și, înlăturând
un pretext, nu înlăturăm cauza, deci pericolul s ar
menține. Respectarea acestui art. 44 din Tratat e
facultativă, ceea ce nu face ca nerespectarea lui să devină
un motiv pentru puterile străine de a declara război
României.
Revizuirea
art. 7 din Constituție se face la 13 octombrie 1879,
în sensul dorit de conservatori, fapt ce arată că
lupta lui Eminescu nu a fost în zadar. în urma
revizuirii, Eminescu afirmă din nou că rezolvarea problemei
evreilor nu se putea face decât în măsura
în care ea nu interferează cu interesele
economice și politice ale țării.
În
Moldova numărul evreilor se ridica la sute de mii, pe când
în Țara Românească era doar de ordinul zecilor
de mii, ceea ce îi făcea pe parlamentarii moldoveni,
indiferent de partid, să fie mai înverșunați
împotriva împământenirii evreilor.
Dacă
evreii ar fi fost naturalizați în masă, așa cum
doreau liberalii, aceștia ar fi sporit imediat numărul
susținătorilor roșiilor, mai ales în
Moldova, unde comunitatea izraelită era
însemnată. De aceea, Eminescu este împotriva lui
C.A. Rosetti care dorea împământenirea tuturor
evreilor, știind că majoritatea acestora, având averi
însemnate, ar deveni alegatori în Colegiul I și al
II lea5
și astfel ar putea înclina semnificativ balanța în
favoarea liberalilor.
Numărul
evreilor crescuse de la 30.000 în 1848, la 550.000 în
1879, în condițiile în care populația totală
era de 5 milioane. Eminescu estimează la un milion populația
străină ce trăia în România, număr
impresionant reprezentând 20% din populația țării.
Mare parte a acestor străini se stabileau în orașe
sau ocupau funcții administrative sau comerciale în
sate, agricultura neprezentând foarte mult interes
pentru ei. Numărul străinilor ce se stabileau în țară
în fiecare an era de 20.000: „un oraș întreg
de exploatatori”6
pe an. Eminescu nu se opune totuși intrării străinilor
în România atât timp cât aceștia
muncesc și nu asupresc țăranii, atât timp
cât nu devin elemente „determinante, dominatoare în
statul român.” Populația evreiască era în
1831 majoritară în 21 de târguri moldovenești,
iar în 1838 aproape populația exclusivă în
50 de orașe din Moldova. în 1843 existau 13 școli
evreiești în București și 12 la Iași, fapt
ce arată numărul și puterea evreilor în
cele două capitale. Ziarul evreiesc „Fraternitatea”
dă însă niște cifre mult inferioare
celor prezentate de sursele românești: 143.000 de evrei în
Moldova și 30.000 în Muntenia.
Conform
recensământului din ianuarie 1992, 89.4% dintre locuitorii
României erau români, 7.13% maghiari, 1.80% țigani.
Restul de 1,67% erau germani, ucraineni, ruși lipoveni,
sârbi, turci, tătari, slovaci, bulgari, evrei, croați,
cehi, polonezi, greci, armeni ș. a. Conform recensământului
din 2002, românii reprezintă 89,5% din populație,
maghiarii 6,6%, țiganii 2%, iar restul minorităților
1.9%7.
Și chiar cu o minoritate maghiară (6,6 %) mai puțin
însemnată decât cea a evreilor de la 1879
(aproximativ 11% luând în calcul cifrele lui Eminescu),
există probleme. În lumina aceasta sunt ușor de
înțeles conflictele de interese dintre români și
evrei în a doua jumătate a secolului al XIX lea
și faptul că art. 3 al Constituției din
1866 prevedea că țara nu poate fi colonizată cu
„populațiuni de gintă străină”. La
fel, și versurile lui Eminescu ce prezintă întocmai
starea de spirit a poporului prind un nou sens:
„De la Nistru pân’ la Tisa
Tot românul plânsu-mi s-a
Că nu mai poate străbate
De atâta străinătate.”
8
În
„Doină”, cuvântul „dușmani”
este utilizat ca sinonim pentru „străini”,
ce la rândul său este precizat: evrei, greci, muscali.
„Îndrăgi i-ar ciorile
Și spânzurătorile!”
9
Elementul
alogen e cel care „strică rostul” până și
în mediul rural, în încercarea de a l
face pe român să și uite țara, „săracă,
țara, săracă!”.
Alături de Eminescu, Caragiale susține în articolele
sale ideea că împământenirea evreilor nu poate
aduce ceva bun, ci doar înrăutățirea condițiilor
economice din țară. Senatorul D. Voinov spunea că
pentru evrei adevăratul guvern este Alianța
Izraelită, care a avut puterea de a dicta Congresului de la
Berlin măsuri ce subjugau interesele creștinilor
„cauzei jidovești”. Pentru Eminescu, membrii
Alianței Izraelite au trădat țara prin uneltirile lor
în favoarea puterilor străine. Evreii construiesc „o
conspirațiune întreagă contra
negoțului român, contra muncii române, contra
statului român”10,
de aceea Eminescu îl admiră pe Bismarck pentru
efortul de a opri invazia evreilor în Germania.
Evreul din România nu era în opinia lui Eminescu „evreu
românesc”, căci nu adoptase nici limba și
nici obiceiurile românești, ceea ce nu îi dădea
deci dreptul de a fi naturalizat. Alianța Izraelită,
înființată în 1860, încerca însă
să convingă Europa că evreii din România sunt
asimilați, astfel încât refuzarea dreptului la
cetățenia română să pară o
nedreptate.11
Eminescu dă într un articol exemplul Germaniei
pentru a arăta efectele acordării cetățeniei
evreilor: „în loc să se germanizeze evreii, s a
jidovit presa, literatura, economia și mișcarea
politică în Germania”12.
Senatorul I. Lecca aprecia că evreii vor „să
invadeze țara și s o cotropească
în masă”. Carol I îi scria tatălui său
încă din 1872 despre pericolul pe care îl reprezintă
evreii influenți din cercurile europene: „N am
decât o teamă, ca evreii să nu sfredelească
și să stăruiască atât de mult pe lângă
puteri spre a căpăta drepturi politice pentru
coreligionarii lor din România încât să
ne silească a li le da.”
P.P. Carp
susținea că „noi nu ne putem arăta în fața
Europei mai dârzi decât ne permit puterile noastre, și
numai arătând bunăvoința noastră vom
putea aduce pe Puteri a nu cere aplicarea strictă a conținutului
Tratatului de la Berlin”. Deși conservator, P.P.
Carp este considerat de Eminescu ca luptând cu evreii
și nu împotriva lor, fiind astfel „cu totul
izolat și în contradicțiune cu amicii săi
politici cei mai apropiați”. „Românul”
aduce omagii roșiilor și statelor europene care au
introdus art. 44 în Tratatul de la Berlin, însă
îi și acuză pe conservatori de colaborare cu
reprezentanții altor puteri în problema evreilor.
În
studiul „Situația demografică în România”13
Eminescu prezintă atât date concrete, cât
și propria sa părere: „Ei (evreii) au
intrat în țară nu ca amici [...], ci ca dușmani”.
în urma studierii statisticilor, Eminescu constata că „în
orașele unde or fi evrei mulți, populația urbană
se stinge ca prin minune” și astfel își pune
întrebarea „de ce folos, de ce necesitate pot fi evreii
economic și politic pentru o țară a cărei
populație se stinge din momentul în care ei intră în
contact cu ea?14”.
Eminescu arată prin cifre cum numărul meșteșugarilor
și comercianților români scade în favoarea
evreilor, aceștia din urmă ajungând majoritari
în 17 din 63 de industrii în anul 1878: alămari,
argintari, ceasornicari, croitori etc. Românilor le revin
meseriile „ostenitoare sau puțin lucrative”.
În
„«Fraternitatea» și ordinea socială a
României”15,
Eminescu face o analiză obiectivă a evenimentelor și
a transpunerii lor în presă. El spune că
„răspândirea zgomotului despre persecuțiuni
religioase se datoresc pur și simplu spiritului de neadevăr
al presei dirijate de evrei”. în continuare, Eminescu
scrie în „«Cumpăna» și
compensarea muncii”: „noi nu urâm pe
evrei. [...] La noi nu au fost persecuțiuni religioase”16.
Acest lucru e repetat și în alte articole: „intoleranța
religioasă n a existat niciodată în
România”17,
„adevăratele cauze ale urei cu care erau întâmpinați
erau (în Evul Mediu) ca și azi sociale și
economice”18.
La Eminescu, motivul acuzelor aduse evreilor este unul
economic, nu religios: „A crea pentru evrei posibilitatea de a
ajunge la drepturi civile și politice, fără
a compromite nici un interes național și economic al
românilor [...], iată ținta la care trebuie să
aspirăm cu toții.”19
Și mai mult, „evreii [...] constituie un pericol imediat
la existența economică și națională a
țării.”20.
Eminescu citează într un articol21
un pasaj din „Gazeta generală” (Augsburg)
referitor la evreii din Ungaria, pasaj care vine în sprijinul
concepției sale: „Chestiunea izraelită nu e
confesională ori religioasă[...]. Chestiunea evreilor nu e
nici politică sau națională[...] Chestiunea izraelită
e în Ungaria curat economică.”. Acest fragment e în
perfect acord cu ideile lui Eminescu: persecuțiile religioase
sunt un pretext, iar adevărata cauză pentru care mare parte
din români nu doresc modificarea art. 7 este economică.
Chiar și Elias Schwarzfeld, un fruntaș al comunității
evreilor din România, explică, în studiul său
„Israeliții în România”, cauzele
apariției „problemei evreiești”: factorii
economici. Evreii ruinează și apoi acaparează
afacerile micilor întreprinzători, speculează, dau
împrumuturi cu dobânzi imposibil de plătit, sau cum
spune autorul „Gazetei generale”: „Un
negustoraș sau un cârciumar evreu are într un
sat o poziție analoagă cu Rothschild între puterile
mari ale Europei.” Traiul în România a
fost scumpit de acești „consumatorii neproductivi”22,
despre care Kogălniceanu spunea că „sunt
consumatori fără a fi producători”. De
aceea, evreii n ar trebui „deznaționalizați
[...], ci siliți [...] la muncă, la muncă musculară,
la producție”23.
Soluția pentru oprirea invaziei evreiești este
„organizarea economică și socială a poporului
român însuși”24,
astfel încât societatea să nu permită
viața unora pe seama altora.
Pentru
Eminescu, „rasa de asociați naturali contra a tot ce nu e
evreiesc”, „îndărătnicul și egoistul
neam evreiesc” se ocupă cu „traficarea muncii
străine”25,
ei înșiși disprețuind munca fizică, și
mai ales agricultura pe care acest popor nu o practică decât
arareori. Pe aceste planuri, concepțiile lui Eminescu și
ale lui Hasdeu merg în paralel, cel din urmă spunând
că pe evrei îi caracterizează
dorința de câștig fără muncă, prin
speculă și camătă, ura față de
celelalte popoare și lipsa demnității26.
în
„Uzura”27,
Eminescu vorbește despre sistemul de creditare construit de
evrei, sistem devenit legal prin punerea în practică
a ideii de „laissez faire, laissez passer” a școlii
manchesteriene. Austro Ungaria a impus prin lege acest
principiu, dând libertate totală creditorilor de a
încheia contracte cu particulari. Legea a avut însă
rezultate catastrofale și a fost înlocuită în
1877 printr o altă lege pentru Bucovina și Galiția.
în Bucovina, locul unde se contractau în special
datoriile erau cârciumile, cârciumi dirijate în
mare parte de evrei. întrucât țăranii nu puteau
plăti mereu datoriile, începând cu 1864, numărul
vânzărilor silite crește alarmant în
Bucovina. în România, Codul civil prevedea începând
cu 1859 aceleași libertăți pentru creditori. Pentru
moșieri a apărut ca alternativă creditul funciar
rural, însă pentru țărani nu exista o astfel de
soluție și ei au trebuit să apeleze în
continuare la proprietari, arendași și speculatori, să și
vândă vitele și terenurile pentru a și
acoperi datoriile sau pentru a supraviețui în anii cu
recolte proaste. Suma totală plătită de țărani
unui creditor putea ajunge la 250% din suma împrumutată.
Mare parte dintre creditori, „ca arendași, ca cârciumari
sau ca prăvăliași”28,
erau evrei.
Deși
în general Eminescu face numai referiri economice
și sociale în legătură cu evreii, în focul
discursului face și remarci la adresa iudaismului: „rasa
evreiască a cărei lege nu admite nemurirea sufletului
și este deci inferioară celorlalte legi ale
pământului”29.
Eminescu
asemăna adesea România cu America în privința
elementelor străine în general și a evreilor în
particular, prevestind națiunii un viitor la fel de sumbru
ca cel al Americii lipsite de omogenitate etnică. în cazul
în care s ar da drepturi depline evreilor, românii
ar avea soarta „rasei spaniole din California: moartea prin
mizerie și anemie”. în alte articole
Eminescu denumește România „America dunăreană”,
„Americă a Orientului” și arată cum
acordarea de drepturi străinilor ar duce la „americanizarea
României”. în plus, roșii sunt
caracterizați drept „americani
desăvârșiți”, „naturi californiene”.
„Astăzi, grație liberalismului, am izbutit să
facem din România o nouă Americă, un teren pentru
colonii, pe când poporul român se stinge prin
simplificarea muncii, prin pierderea pieței în care să
și o ofere, prin mizeria cauzată de mulțimea
dărilor, prin sărăcia cauzată de introducerea
unor costisitoare forme goale, fără un cuprins real.
Astăzi, ca niciodată, putem vorbi de o plebe de sus și
de un popor de jos.”30
În
vara lui 1881 Eminescu scrie o serie de articole31
despre „pătura suprapusă”, referindu se la
străinii ce trăiesc în Muntenia pe spinarea
țăranului român, străini ce se găsesc în
cele mai înalte funcții ale statului, ce își
cresc averea din speculă și care, cel mai supărător
lucru, vor să pară români adevărați,
„patrioți”. Ei sunt „xenocrați”
de genul lui C.A. Rosetti, Carada, Cariadgi, Serurie,
Giani, Pherekydis, Fleva, „necapabili de muncă, leneși,
și tâmpiți, malonești și răi”.
Pentru a și susține teoria degradării economice
și morale a țării datorită străinilor,
jurnalistul citează părerile lui Matei Basarab și pe
cele ale lui Radu Vodă despre grecii din țară, încă
înainte de venirea fanarioților. Eminescu face însă
deosebirea între familiile vechi de străini
care s au stabilit pe pământ românesc acum
câteva sute de ani (familia Catargiu în Țara
Românească, familiile Cantacuzino și Rosetti în
Moldova) și grecii și bulgarii stabiliți recent în
țară, care nu au deprins încă obiceiurile și
limba română. Deși sunt ortodocși, deși au
cetățenie română, aceștia nu sunt
asimilabili de către poporul român, jucând în
Muntenia același rol pe care evreii îl joacă
în Moldova. „Deosebirea e numai că evreii
sunt de zece ori mai onești, mai morali, mai umani decât
oamenii aceștia”.
De
remarcat e faptul că în limba română maghiarii,
germanii și evreii, deci popoarele cu care am avut
momente de tensiune, sunt denumite și prin
referiri depreciative [? Nu sunt termeni depreciativi, pot doar fi folosite în contexte deprecitive. Asymetria]: unguri, nemți, jidani.
Cauzele nu sunt în nici unul dintre cazuri religioase, ci
politice, sociale, economice.
Acuza de
rasism și antisemitism ce i se aduce lui Eminescu nu este
justificată. La baza argumentațiilor sale se află
elementele economice și politice, și nicidecum
religioase, mai ales că grecii și bulgarii aspru
criticați de Eminescu erau creștini ca și
românii. O țară ce se simte amenințată din
cauza acaparării economiei sale de către străini și
din cauza promovării în funcții înalte a unor
imigranți, va reacționa. Și odată cu țara
vor reacționa și oamenii ei de frunte. Campania
lui Eminescu împotriva păturii suprapuse
are o justificare, nu este un act gratuit de rasism și
nu se îndreaptă exclusiv împotriva evreilor,
ci a străinilor ce prădau țara în general. Așa
cum evreii își apără puritatea rasială la
nivel de comunitate, nepermițând
amestecarea altor etnii, așa și românii și o
apărau pe a lor la nivel de țară, căci aceasta
era comunitatea lor.
Despre România și români
„Iubesc
acest popor bun, blând, omenos, pe spatele căruia
diplomații croiesc charte și resbele, zugrăvesc
împărății despre cari lui nici prin
gând nu i trece...”32
„Iubim țara și nația noastră
astfel cum n o iubește nimeni, cum nimeni n are
puterea de a o iubi.”33
„(Nația) o iubim sans phrase.”34
Așa își exprimă poetul dragostea de neam și
țară.
Pentru
Eminescu, ca o totalitate de indivizi să se poată numi
„una”, să aibă sentimentul solidarității
naționale, aceștia trebuie să
aibă în comun limba, religia, obiceiurile
și arta națională ce sunt cuprinse în sufletul
țăranilor, trezindu le sentimentul apartenenței
la același neam. Pentru că „spirit și limbă
sunt aproape identice, iar limbă și naționalitate
asemenea”35,
conștiința de neam și limbă trebuie păstrate
în stare pură dacă vrem ca poporul însuși
să și păstreze individualitatea și astfel să
dăinuie. Această teorie l a făcut pe
Eminescu să caute toate sursele ce ar putea duce la crearea unei
„poezii artistice naționale”36:
istoria românilor, literatura și cronicile
românești vechi, literatura populară, obiceiurile,
cuvintele și expresiile bătrânești,
auzite în treacăt, în călătorii
sau la petreceri populare, și notate cu grijă. în
1869 Eminescu este chiar delegat de societatea „Orientul”
să culeagă folclor din Moldova. Opera sa are deci la bază
o documentare serioasă, întreprinsă de a
lungul multor ani. Dragostea pentru trecutul glorios al țării,
pentru vitejia și judecata limpede a domnitorilor,
pentru înțelepciunea cărturarilor și
țăranilor, pentru frumusețea meleagurilor
natale răzbate din toate poeziile, nuvelele și
articolele. Eminescu a conceput chiar și un
proiect de Decameron înfățișându i
pe marii domnitori. Nu l a dus însă la bun sfârșit.
Eminescu a
vizitat și a scris despre mai toate provinciile țării.
Moldova este „pământ înzecit de sfânt,
ai cărei eroi dorm somnul de veci în umbra pajurelor
străine, pe ale cărei moaște sfinte calcă picior
străin”37.
Cuprins de dorul de casă, poetul își imaginează
o „căsuță tăcută mitutică”
pe iubita vale natală. Moldova este locul copilăriei,
al primelor iubiri, al primei slujbe de gazetar, dar și al
multor dezamăgiri ca bibliotecar, inspector, profesor
și, mai apoi, din cauza bolii.
Bucovina a
cunoscut o Eminescu încă de mic, când învăța
la Cernăuți și când fugea de la școală,
când publica prima poezie plângându l
pe Aaron Pumnul și când organiza mai apoi serbarea de la
Putna.
Prin
Transilvania a hoinărit cu trupa de teatru și a învățat
la școala din Blaj. A apărut mai târziu în fața
justiției pentru articolele vehemente publicate în
„Federaținnea” în care enunța
drepturile istorice ale românilor din Transilvania și îi
îndemna pe locuitorii provinciei să iasă din
starea de pasivitate.
Odată
cu obținerea Dobrogei în urma Războiului de
Independență, Eminescu ia atitudine în privința
organizării noii provincii și a respectării
drepturilor locuitorilor pentru ca românii să nu facă
dincolo de Dunăre aceleași greșeli pe care le făceau
maghiarii în Transilvania. Poetul ajunge cel puțin o dată
și până la malul mării.
Eminescu
și a iubit țara, a fost interesat de soarta ei, a
încercat să facă lucrurile să se schimbe în
bine sau măcar să nu se schimbe în rău. A
fost un adevărat patriot, pentru care „naționalitatea
trebuie simțită cu inima, nu vorbită cu gura.
[...] Iubesc poporul românesc fără a iubi semidocții
și superficialitățile sale”38,
franțuzismele proaspăt adoptate, demagogia
greco bulgărimii, șiretlicurile și
intervențiile izraelite.
Eminescu
scria într un articol din 1879: „E mică
țărișoara noastră [...], dar
această țară mică și știrbită este
țara noastră, e țara românească, e patria
iubită a oricărui suflet românesc [...] S o
facem mare pe țărișoara noastră, prin roadele
muncii noastre și prin mărimea vredniciilor noastre.
[...] Trebuie să fim un strat de cultură la gurile
Dunării”39.
Acest fragment aduce aminte de sfârșitul testamentului
lui Ion Moța: „Să
faci, măi Corneliu, din țara noastră o țară
frumoasă ca un soare și puternică și
ascultătoare de Dumnezeu!”, parafrazat de Radu Gyr în
mai cunoscuta variantă: „Să faci, Căpitane, o
țară/ Ca soarele sfânt de pe cer!” (Imnul
eroilor Moța Marin).
Poporul
român e prea „blând” și îngăduitor,
„cinstit, inimos, capabil de adevăr și de
patriotism”40,
nu se indignează în fața afacerilor
ilegale și a cedării Basarabiei. Este un popor „bun,
blând și omenos”. Această stare a lui se
datorează epocii fanariote, care a distrus „sentimentul
de demnitate națională”41,
și păturii suprapuse, formate din străini
care, cu ajutorul Rusiei sau Austro Ungariei, guvernau
țara. într o Românie astfel condusă ar
dispărea într un final elementul național, iar
țara ar deveni „o Americă sau o Belgie a
Orientului [...], o expresie geografică, o firmă, un
otel, nu o patrie, nu un stat național”42.
Ideea este repetată și sub alte formă: „expresia
etnologică e prea mult desconsiderată în
favorul expresiei geografice”43
– suntem o națiune pentru că avem multe în
comun, nu doar pentru că se întâmplă să
locuim în aceeași zonă. Românii
trebuie să și conserve deopotrivă
naționalitatea și teritoriul pentru a
rezista primejdioaselor idei ale veacului.
Eminescu
este adeptul teoriei statului natural, în care legile nescrise,
bazate pe înțelegeri, pe obiceiul pământului,
sunt rezultatul felului de a fi al locuitorilor, putând astfel
să evolueze într un ritm adecvat stării de fapt
din țară. „El (progresul) este opera înceată
și înțeleaptă a timpului”44,
și nu rezultatul unor legi împrumutate din Apus.
Contractul social nu era pentru jurnalist o ipoteză plauzibilă
privind apariția statului.
Eminescu
crede în misiunea României în Peninsula Balcanică,
căci toate popoarele acestei regiuni se trag din traci, în
ciuda valurilor de cuceritori ce s au așezat în
regiune: „După ce ne am organizat pe temelii
statornice și ne am consolidat ca țară
neatârnată, activitatea noastră se va îndrepta
asupra Peninsulei Balcanice, unde trebuie să căutăm
împlinirea misiunei poporului român”45.
Eminescu și a dorit un Imperiu Roman al
Orientului, numit Dacisches Kaiserreich de agenții
austro ungari, la curent cu visele lui Eminescu.46
Mai mult
decât un destin măreț în Balcani, poetul
nostru spune despre români că sunt „limbă
cumpenei universului”47.
El crede în destinul nostru universal.
Patriotismul
jurnalistului a fost privit în mod diferit de contemporanii
săi: Hasdeu îl considera pe Eminescu „cosmopolit”
într un articol din 1871, când poetul era la Viena;
într un studiu din 1891, Grama considera că
patriotismul și iubirea românilor din
Austro Ungaria lipsește cu desăvârșire din
opera lui Eminescu; Vlahuță credea că „Junimea”
nu sprijinea sentimentele de patriotism și naționalism,
motiv pentru care și Eminescu și-ar fi pierdut
însuflețirea din tinerețe. O parte a contemporanilor
l-a considerat pe Eminescu ca lipsit de patriotism, o parte
l-a acuzat de șovinism, antisemitism, xenofobie. Dar cel
puțin arătau un interes pentru această problemă.
Acum e clar pentru toți că Eminescu e marele nostru poet
național, însă această siguranță
implică așezarea lui Eminescu pe un piedestal ce face să
pară inutile căutările și discuțiile
despre naționalismul și gândirea lui. Dacă e
clar că Eminescu a fost patriot ce rost mai are să
aflăm de ce, cum, când?
Articolele
politice ale lui Eminescu precum și unele poezii au o
caracteristică importantă ce lipsește din
majoritatea operelor contemporane: verva lor și
calitatea mesajului stârnesc o stare aparte: elanul,
dorința de a face ceva pentru a schimba lumea. Elanul e „un
mod existențial” pe care Ernest Bernea îl
enumeră printre „bucuriile plenitudinii”48.
E o stare morală pozitivă ce dă forța și
dorința de a începe, de a duce mai departe, de a realiza
ceva măreț. Sunt câteva cărți care m au
făcut să mă simt bine și chiar mândră
de poporul din care fac parte. Prima a fost „Ființa
istorică” a lui Blaga, pentru că a fost întâia
carte care m a uimit – inteligența și cultura
acestui autor român erau de netăgăduit. A doua,
„Schimbarea la față a României”, pentru
entuziasmul lui Cioran, dorința lui de a scoate România
dintre țările predestinate să aibă un „destin
minor”. După cartea aceasta am simțit că
trebuie să fac ceva, să ajut cumva măcar la
crearea ideii că avem nevoie de un grup de tineri care să
conducă generația, la fel cum și
tinerii din perioada interbelică i au avut pe cei din
Criterion. Ei s au lovit de război și comunism,
noi nu avem scuză. A treia carte a fost o culegere de articole
politice scrise de Eminescu, după care mi am spus că
nu se poate să nu afle și cei de vârsta mea despre
cum a fost de fapt Eminescu. Ultima carte care m-a
„înflăcărat” a fost „Marele
manipulator și asasinarea lui Culianu, Iorga,
Ceaușescu”, de Ion Coja. Cel mai mult m-a impresionat
modificarea prin referendum a Constituției în 1989, după
ce ultima datorie externă fusese plătită: România
nu se mai putea împrumuta din străinătate. Cred că
lui Eminescu i-ar fi plăcut această măsură!
Și cred că este ultima măsură luată la noi
care i-ar fi plăcut lui Eminescu! Era o palmă dată
finanței mondiale și un pas spre independența
economică ce duce la libertate. Căci, cum spunea Eminescu,
libertatea nedublată de independență
economică nu înseamnă nimic.
Nota: Capitole din cartea Despre Eminescu si ce am invatat descoperindu-l de Miruna Lepuș. Cartea a fost publicată de Editura Vremea; extrasul apare cu acordul autoarei.
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|