Who's Online
Exista in mod curent, 25 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Proza: Ion Nete. ESTIMP, CÂND NAPÂRLESC SERPII
Scris la Saturday, April 04 @ 16:56:12 CEST de catre asymetria |
Vacarmul asurzitor părea că
prevestește sfârșitul lumii. Nu se auzea nimic clar. Doar un vuiet
dezlănțuit, adunând laolaltă răpăitul bătăilor de toacă, dangăte de
clopote, pocnituri de puști, zdrăn-gănituri metalice.Și un
“vaaaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiii “oftat cu deznădejde de întreaga
suflare a satului.
De-odată m-am trezit că stau față în
față cu mine. Apostrofându-mă : vezi unde m-ai a-dus ? Nu te bucuri ?
Căutând, vinovat, un răspuns, am simțit, deodată, nevoia să știu ce e
cu ghimpele în- fipt în sufletul meu, prin ce mărăciniș al vieții mă
alesesem cu el. Mai mult decât orice, aș fi vrut să-i cer iertare
sufletului, că îl rănisem atât de crunt și să-l întreb dacă ne mai
putem împăca vreodată. Când o fi fost ? Când o fi fost ? Și-acum, cu
mine, ce-o să fie ? am declanșat rafala autointerogărilor prin care
singur nu-mi dădeam răgaz nici să respir. Uite ce ai făcut, uite unde
m-ai dus !!!, aruncam răsteli în gol până m-am îngândurat întratât că
am ajuns să mă rog ca moartea să mă ducă în ispită. Uluit de vorba care
îmi ieșise din gură, mi-am dat seama că invocasem tocmai ceea ce mă
îngrozise cel mai mult în viață și, în-spăimântat de nebunia făcută,
chiar în clipa aceea am simțit pământul fugindu-mi de sub picioare. Ca
și cum nici el nu mă putea răbda cu un păcat așa de greu și voind să
scape de mine, mă azvârlise în gol.
Ion Nete. ESTIMP, CâND NĂPâRLESC ȘERPII
Nu credeam să-nvăț a muri vreodată
(M. Eminescu : Odă în metru antic)
Vacarmul asurzitor părea că
prevestește sfârșitul lumii. Nu se auzea nimic clar. Doar un vuiet
dezlănțuit, adunând laolaltă răpăitul bătăilor de toacă, dangăte de
clopote, pocnituri de puști, zdrăn-gănituri metalice.Și un
“vaaaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiii “oftat cu deznădejde de întreaga
suflare a satului.
De-odată m-am trezit că stau față în
față cu mine. Apostrofându-mă : vezi unde m-ai a-dus ? Nu te bucuri ?
Căutând, vinovat, un răspuns, am simțit, deodată, nevoia să știu ce e
cu ghimpele în- fipt în sufletul meu, prin ce mărăciniș al vieții mă
alesesem cu el. Mai mult decât orice, aș fi vrut să-i cer iertare
sufletului, că îl rănisem atât de crunt și să-l întreb dacă ne mai
putem împăca vreodată. Când o fi fost ? Când o fi fost ? Și-acum, cu
mine, ce-o să fie ? am declanșat rafala autointerogărilor prin care
singur nu-mi dădeam răgaz nici să respir. Uite ce ai făcut, uite unde
m-ai dus !!!, aruncam răsteli în gol până m-am îngândurat întratât că
am ajuns să mă rog ca moartea să mă ducă în ispită. Uluit de vorba care
îmi ieșise din gură, mi-am dat seama că invocasem tocmai ceea ce mă
îngrozise cel mai mult în viață și, în-spăimântat de nebunia făcută,
chiar în clipa aceea am simțit pământul fugindu-mi de sub picioare. Ca
și cum nici el nu mă putea răbda cu un păcat așa de greu și voind să
scape de mine, mă azvârlise în gol.
întâmplarea m-a năucit de-a binelea.
Mă vedeam smuls din lume și luat de puhoiul apelor în revărsare.
Așadar, piaza rea care mă tot urmărea de atâta vreme se apropiase și
acum mi se arăta, ieșind chiar din hăul aflat în rana vie făcută de
ghimpele din sufletul meu. La care, simțindu-l cât e de întristat,
mi-era și frică să mă gândesc. Dar nici să-l părăsesc nu îndrăzneam.
Era ca și cum mi-apăruse în față un suflet străin, zbătându-se în
chinuri. Iar eu nu mă simțeam în stare să-i sar în ajutor. Neputința mă
parali-za. Numai că, în același timp, cu amorțeala ei amețitoare, mă și
ademenea cumva. Presimțeam că avea să mi se arate ceva la care mă
așteptam de multă vreme, fără a ști anume ce. Până acum, mai mult
bănuisem existența unei umbre părelnice, despre care știam doar ceea ce
fantezia mă ajutase să plăsmuiesc, făcând legătura cu legenda biblică a
creării omului. îmi închipuisem cum Dumnezeu, luând pumnul de țărână
din pământ, a făcut pe om și a suflat în fața lui suflare de viață.Și
s-a făcut omul ființă vie. A privit creatura care îi ieșise din mâini
și când era gata să spună că e bine a apărut Diavolul. Doamne, zice
Diavolul, eu cu ce mă aleg din lucrarea Ta ? Cum așa ? s-a șters
bucuria de pe chipul Domnului, ca la o rea presimțire. Chiar acum ai
gătat omul care îți va sluji numai Ție, mă înșel ? Deloc, doar e
copilul meu, cui ai vrea să-i dea ascultare ? Păi, Doamne, așa de
repede ai uitat din ce l-ai făcut ? Din ce puteam să-l fac decât din
țărână ? întocmai, Doamne, din țărâna care se află și în stăpânirea
mea, sau nu mai e valabilă înțelegerea la care am convenit ? Cum de nu,
odată ce am stabilit, așa rămâne în vecii vecilor ! Și-atunci ? s-a
mâniat Diavolul. Atunci, ce ? s-a făcut Dumnezeu că nu pricepe des-pre
ce e vorba. Eu, cu ce mă aleg, Doamne, dacă recunoști că l-ai făcut pe
om și din țărâna mea, chiar așa, să nu am niciun drept asupra lui ?
Poate că ai dreptate, i-a răspuns Dumnezeu mâhnit că, văzându-și
creația nu mai putea spune cu inima împăcată că e bine. Cum ți se pare
că ar fi mai potrivit să pro-cedăm ? Știu eu, a ezitat Dracul, vrând să
arate că nu se gândise cam s-ar putea face și el stăpân a-supra omului.
N-ai nicio idee ? s-a mirat Dumnezeu, care știa că Dracul nu-și băga
niciodată coada fără să știe ce urmărește. Atunci, hai să ne înțelegem
și acum, l-a îndemnat, împăciuitor, Dumnezeu. Cum ? și Dracului i s-au
aprins ochii de curiozitate. Simplu, meștere Satana, să lăsăm la
alegerea omului, de cine o să vrea el să asculte ! Mărirea-Ta, s-a
burzuluit Dracul, vrei să pari plin de bunătate și înțelepciune, după
cum ți s-a dus vestea în lume, dar,știi bine că eu nu mă las păcălit cu
una cu două. Târgul Tău seamănă cu un steag alb, și apreciez asta, dar
ce ascunzi în spatele lui ? Nimic, a răspuns Dumnezeu cu blândețe.
Așteaptă și-ai să te convingi singur. Nu, Mărirea-Ta, s-a împotrivit
Dracul. E mai bine să lămurim lucrurile din capul locului. îmi surâde
și mie să-i dăm libertatea de a alege. Nu- mai că aș vrea să-i fiu
mereu în preajmă, nu cumva să Te apropii, fără știrea mea, de el și
dup-aia să pretinzi că tot ce a făcut a fost izvodit de capul lui. Cam
cum ți-ai închipuit că i-ai putea sta mereu în apropiere, să-l poți
supraveghea ?s-a arătat Dumnezeu, în continuare, dispus să ajungă la
împăciuire. Mărirea-Ta, aș putea să mă prefac și eu în umbra chipului
pe care L-ai făcut după asemănarea Ta, și o să-i stau mereu agățat de
picioare, primești ? Așa să fie, meștere Satana. Acum că ne-am înțeles,
să știi că nici eu nu am încredere în tine. Mi se pare că ai pus la
cale cu totul altceva decât pretinzi, mă înșel ? Nu, Mărirea-Ta, dar,
acum, că am căzut la înțelegere, mai are rost să-ți dezvălui ceva ?
Fă-mi hatârul, de data, asta și spune-mi, i-a cerut Dumnezeu. Bine ai
spus, Mărirea-Ta, că totul pornește de la neîncrederea dintre noi. După
ce Ți-am văzut lumina din ochi când te uitai la omul pe care abia îl
făcusei, mi-am dat seama că orice târg sau rămășag am face, tot ai să
încerci să mă depărtezi de el. Dacă în timpul vieții n-ai s-o poți
face, atunci cu siguranță, când o fi să moară n-ai să-l lași pe pământ
și îl ridici, alături de Tine, în slăvile cerului. Așa plănuiai sau nu,
Mărirea-Ta ? Așa mă gândisem, aveam chiar un loc anume pregătit pentru
el, a recunoscut cu adevărat mâhnit Dumnezeu. Vei fi nevoit să-Ți cam
schimbi planurile, a triumfat Dracul. Știi de ce ?a prins a hohoti cu
dispreț : pentru că eu n-am să-i mai dau drumul niciodată de picioare.
O să mă târăsc toată viața după el, dar, odată și odată, tot o să fie
întreg al meu ! Așa să fie, a încheiat Dumnezeu, supărat, dar c-o
ultimă tocmeală ! Să fie primită, a râs iarăși Diavolul, ia să vedem,
care ar fi aia ? Asta să fie ultima înțelegere dintre noi, meștere
Satana. Jur pe mine, Mărirea-Ta, c-așa va fi !
Astfel s-a ajuns ca Dracul, prefăcut
în umbră, să se țină agățat de picioarele oamenilor, așteptând răbdător
până îi ia cu totul în stăpânirea lui. Numai că și el, îmbătat de
izbândă, și-a făcut iluzii, crezând că astfel o să pună mâna și pe
sufletul lor. N-avea cum să știe că nu va putea împiedica suflarea
dumnezeiască să se întoarcă, înapoi în cer, învăluită în caerul
luminii, ca într-o gogoașă țesută de vier-mele de mătase.
***
Ca să fiu sincer, de aceea eram
liniștit, cât timp vedeam umbra stând la locul ei, chiar dacă bănuiam
c-avea să-și arate colții odată și odată. Nu știu dacă, fără să-mi dau
seama, îngrozit de vacarmul în care mă pomenisem, în acel moment de
slăbiciune, îi făcusem vreun semn din care să înțeleagă că aș avea
nevoie de ajutorul ei. Dar nici nu-mi închipuisem că, chiar dracul
fiind, putea să mi se înfățișeze așa de iute. Starea pe care o trăiam
se asemuia aceleia prin care știam că sunt puși să răzbată vitejii de
prin povești când au de ales între a intra sau nu în încăperea tainică
unde se află pitit acel semn menit să le pecetluiască soarta. într-atât
mă năucea gândul că, dintr-o clipă în alta, urma să fiu și eu supus
unei astfel de probe, încât, pur și simplu, nu știam dacă voi putea
să-mi înfrâng curiozitatea de a trage măcar cu coada ochiului, să văd
ce se află în spatele ușii zăvorîte. Nu mi se întâmpla pentru prima
oară în viață să văd că nu mai sunt stăpân pe mine. De altfel, ori de
câte ori mă gândeam la mine, nu vedeam decât un copil sperios c-o să
fie prins că nu legumește din codrul de pâine primit de pomană, prin
rostul gardu-lui, de la Tomița, mătușa care, pentru a crește pe Nuța și
Gonde, orfanele lui Bălteanu, cel dus în lume, gătea pentru familia
vecinului nostru Zorete. Imediat, s-ar fi iscat o hărmălaie,
năspustindu-se toți ca cio-rile asupra lui, rușinându-l : hupitul,
hupitul, acum nu mai are cu ce să mănânce o strachină de știr ! De
aceea, aș fi dat cu bucurie orice să mă aflu acum oriunde în lume,
numai acolo, unde mă poticnisem, nu. Tremuram, neștiind ce avea să mi
se întâmple. Singurul lucru pe care puteam să-l fac era să aștept. Ca
înfometatul, adulmecând mirosul mâncării adus de boarea vântului.
Oasele înghețate mă țineau drept în picioare. Prins ca-n mreje, doar
prin ochii lotiformizați și aprinși de mirare, dădeam semn că sunt în
viață. Altfel, dacă mă zărea careva, m-ar fi privit ca pe o ciudățenie
a naturii. împerechindu-mă, după încremenire, cu stanele de piatră.
Fără soclu. Surprinderea fiindu-i sporită de faptul că mă descoperea în
locul unde se aștepta cel mai puțin să vadă așa ceva. Adică exact acolo
unde eram, în mijlocul camerei. Până și inima care bâcâia să-mi spargă
coșul pieptului se înstrăinase de mine. Eram așa de singur că nu mai
aveam curajul să dau drumul niciunui oftat, darămite țipătului disperat
care-mi frigea gâtul. Către cine să le fi îndreptat ?
Apoi, brusc, frământarea s-a
limpezit. Dar, cum anume n-aș putea spune. Ceva mă făcea să cred că
urma să aflu cum mă pricopsisem cu ghimpele din suflet. Cât timp
colindasem pe-aiurea, să mă fi uitat oare, în vreun loc unde nu mi-era
îngăduit ? Așa cum li se întâmplă trecătorilor noptateci care,
orbecâind prin întuneric, calcă prin locuri rele, de rămân pociți pe
viață.
Ideea mi s-a părut de-a dreptul
năstrușnică ! Ciudățenia pe care mi-o pironisem singur sub frunte îmi
sporea și mai mult starea de nesiguranță. N-aș fi putut să spun nici
dacă sunt treaz sau visez. Atât m-a tot iureșit până mi-a tulburat și
puterea de a-mi închipui ceva. Ca, dintr-odată, dinainte mea să se
întindă o pajiște prin care se vânturau fel și fel de arătări. în
rătăcirea lor bezmetică, păreau că vor să se adune laolaltă numai pe
mâinile mele. Părea un stol de fluturi. Mi-am amintit cum îi văzusem
când eram mic, zburând mult timp în gol, chiar deasupra petecului de
nămol zvântat din albia mătcii pe care stătu-seră înainte de apariția
mea. Tulburați de trecerea mea în fugă, fluturii roiau orbește ca și
cum dispăruse nisipul umed pe care își odihniseră cu o clipă mai
devreme aripile multicolore.
Și, ca să-mi pierd cu desăvârșire
cumpătul, înfricoșat de ceea ce mi se năzărea, mi-a trecut prin cap că
avea să se întâmple ceva cu mintea mea de vreme ce, odată cu fluturii,
prin fața ochilor mi se vânturau pagini din Cartea Sfântă. Exact acelea
unde citisem, cu o seară înainte că, atunci când Cel de Sus vrea să
piardă pe cineva, prima oară, îi tulbură mințile…
***
Adevărul e că, întotdeauna, simțisem
că mie, față de alții, îmi lipsește ceva. Pe lângă că eram firav, cu
păr de vulpe și ochii roșii de cât plânsesem când eram mic și mă lăsau
singur încuiat în casă, dar ceea ce nu bănuia nimeni, cu ei vedeam și
noaptea, ca pisicile. Din gură îmi curgea mai tot timpul sânge și pe
deasupra mai aveam niște mișcări greoaie, ca și cum mă temeam să alerg,
nu cumva să mi se împrăștie oasele din chingile scheletului. De fapt,
n-am fost de la început așa de neîndemânatic. Mi-amintesc că într-o
vreme mă zbenguiam ca un pui de drac. Sărmana mamă Gadalina Presură mă
ținea numai în blesteme, ca pe o adevărată iazmă. Mai lasă-l în plata
Domnului, o pilduiau femeile. Ațipește, mai bine sau, ca să-ți fie de
folos, întâi mănâncă și-apoi trage, acolo, un pui zdravăn de somn.
Odihnește-te cumva,și-ai să vezi că și el o să ți se pară altfel, că
după atâta alergate să te ții pe urmele lui n-ar fi de mirare să și
înnebunești. Atâta aer înghit alergând că nici nu-mi trebuie demâncare.
O gură de apă, dacă iau din când în când, păcălesc foamea. Iar de
odihnit m-oi odihni destul acolo la ghial, le răspundea, gâfâind, din
fugă. La ghial, pentru Gadalina însemna cimitirul,știam pentru că de
mai multe ori o auzisem seara, rugându-se : Doamne, îndură-te, odată și
ia-mă la Tine!Cât mai ai de gând să mă ții încurcată, n-am plătit
destul pentru păcatele mele ? Ia-mă, Doamne, nu vezi cum am ajuns, nici
umbră pământului nu mai fac ! Abia îmi mai târâi picioarele iar
sufletul mi s-a împuținat de tot, că dacă răsuflu odată tare îl dau
afară din piept ! Cât o să mă chinui cu păcătosul ăsta, pe care mi l-ai
dat pe cap ?
Poate că la ruga ei, a dat Dumnezeu
să vină într-o zi furtuna care m-a prins în vârtejul și după ce m-a
smuls din ascunzișul făcut în vârful tufanului, m-a purtat prin slăvile
cerului, plimbându-mă timp îndelungat prin bolovanii norilor. Când am
revenit pe pământ, oamenii se uitau la mine uimiți. Nu-și credeau
ochilor c-am rămas întreg și nevătămat după ce vârtejul m-a slăbit din
strânsoarea, dându-mi drumul la pământ. Mă priveau ca pe puiul de găină
scăpat din ghearele uliului. Thie-thie, thie-thie, thie-thie, icnise
doar Grozil Idecican, râzând înecat, așa cum o mai facuse în văzul
lumii doar atunci când, vrând să-și bată joc de el, pușlamalele din sat
l-au ales cioban cu toate că la noi nu găseai nici mă-car o oaie de
prăsilă.
A trecut atâta timp de atunci că nici
mie nu-mi vine să cred că am trecut prin așa ceva mai ales că vârtejul
mă smulsese din vârful tufanului stingher, răsărit în curte și păstrat
de-a lungul timpu-lui să țin loc stâlpului de gard. Acolo sus, în
vârful lui, mi se părea că sunt într-un loc fermecat. Singurul unde mă
simțeam fericit, dându-mi iluzia că am ieșit în afara lumii. în
legătură cu el am mai multe întâmplări pentru că au fost zile când m-am
avântat ca un disperat căutându-i înălțimea ameți-toare să am de unde
să-mi dau drumul în gol. Speram ca, legănându-mă mai întâi tare de tot,
desprinzândumă de vârf, puteam ajunge direct în vălureala pufoasă a
albas-trului ce unduia ademenitor ca marea cea mare.
Așadar, cei care s-au nimerit în ziua
aceea să fie de față, își făceau cruci peste cruci și cam de pe-atunci
au început să mă privească altfel. Parcă furtuna care iscase vârtejul
nu m-ar fi răsucit pe mine cât îi răsucise pe ei! își schimbaseră până
și felul de a mă lua la ochi, căutând să vadă cum arăt cu adevărat. Așa
că, dacă mai înainte, când mă fugăreau copiii, strigându-mi : zboară,
zboară, Presuroi, bătrânii râdeau de se prăpădeau, se întorsese vremea
să-i aud luându-mi apărarea : mai lăsați bietul copil în pace, vreți
să-l zăpăciți de tot. Strigau tare, chipurile că le-ar fi milă de mine,
dar li se vedea bucuria pe chip că n-au un copil așa de împiedicat. Și
într-adevăr, după ce vârtejul mă dădu-se de câteva ori peste cap în
aer, îmi pierdusem orice pic de siguranță, atât din picioare cât și din
mâini. Uneori uitam pur și simplu să merg. Trebuia să mă așez iute jos
în mijlocul drumului, înainte ca picioarele să mi se înmoaie ca
lumânările aprinse. Zăceam minute în șir acolo în țărână în timp ce
prin minte mi se vântura chipul lui Garamia, bețivul pe care îl ocoleau
toți cei din Chisamera. De multe ori apucasem să-l văd, mai ales
duminica, cum înainta pe mijlocul drumului, opintindu-se în salturi de
câte doi-trei pași după care se oprea să-și tragă sufletul și să-și
îmbărbăteze picioarele : Hai, duceți-l pe Garamia acasă ! Mai aveți
puțin, nu vă moleșiți. Răbdați, uite, vedeți, coloșa e casa,țineți-vă
drept, oleacă mai avem! Hai, acum, hai, înainte, marș !
Voios, că-i mai reușise încă un salt,
slobozea un chiot al cărui ecou răscolea văile până dincolo de Dimonaș,
trecând peste Dealul Grădiștei și Poiana Rudarilor. Ca Garamia o să
ajung, mă scuturau fiori de frică și, îngrozit, săream în picioare,
apoape gata să le zoresc așa cum îl auzisem tocmai pe cel de care mă
temeam să nu ajung la fel ca el. Cât despre mâini, niciodată n-am fost
sigur că pot ține ceva cu ele. Așa că de câte ori eram trimis cu
ulciorul nou în zorii zilelor mari, ca de Tăierea Capului Sfântului
Ioan Botezătorul, să-l umplu cu apă neîncepută de la un izvor aflat
tocmai sub Fagul trăznit, să ne spălăm cu to-ții pe față, după obicei,
înainte de a pleca la biserică, să fim plăcuți Domnului, chiar de
izbuteam să-l aduc întreg până la poartă, cum făceam primul pas în
curte întotdeauna sfârșeam să mă împiedic de ceva, făcându-l țăndări.
Era ca un ritual la care eram supus an de an deși, de fiecare dată, mă
poticneam cu precizie de ceas elvețian. Mi se părea curios că nu se
supăra nimeni, dimpotrivă, parcă mă lăudau și drept răsplată, îmi
făgăduiau să mă trimită iarăși, când o să fie zi de sărbătoare. Tot de
pe-atunci, nici cu vorbitul nu mă prea descurcam. Mai mult bâjbâiam
printre cuvinte. Ca și cum, după cele văzute prin văzduhul încărcat de
nori furioși, nu mă puteam hotărî pe care să le aleg mai întâi. Așa că
uitam de mine, tot repetându-le, prefirându-le printre dinți, așa cum
fac țigăncile, trecându-și tăciunii aprinși dintr-o palmă în alta în
timp ce îi descântă să alunge duhurile rele și să desfacă fel și fel de
farmece și legături sau deocheturi. Până la urmă, din ce vroiam să spun
ajungea să nu mai poată fi înțeles nimic. Ar fi de spus că în legătură
cu beteșugul care îmi împiedica vorbele să se aleagă unele de altele
dădusem semne chiar de la veni-rea pe lume, tot așa bolborosind în loc
să plâng. Mai apoi, ridicându-mă pe picioare, cum dam ochii cu oameni
străini, mă și întorceam cu spatele la ei. Iar dacă vreunuia îi trecea
prin cap să-mi ceară “ia, spune frumos la nenea, cum te cheamă, mă
țâncă ?” ,înainte de a-i încropi răspunsul, aplecam mult capul în
piept, căutând să nu mi se vadă niciun pic fața. încă de pe-atunci,
instinctiv, aveam groază de schimonoselile pe care eram nevoit să le
fac până a mi se auzi graiul. Iar înălțarea în aer nu făcuse decât
să-mi încrânce-nească și mai mult scâlcierea fălcilor. Răspundeam
bolborosind cuvintele, cu pauze îndelungi, doar, doar, cicălitorul,
săturându-se de așteptat, avea să-mi dea pace. De regulă se întâmpla să
fie câte un catâr din aceia care ținea morțiș să-mi audă
glasul,și-atunci, înfuriat de tortura lui, o zbugheam iepurește,
lăsându-l cu gura căscată.
***
Faptul că mă născusem în pagubă, cu
ceva, față de ceilalți oameni, mi-era limpede, așadar, de când lumea.
Dar nu-mi puteam închipui ce poate fi cu ghimpele din suflet!Răvășeala
era cu atât mai mare cu cât îl descoperisem după ce păream împăcat cu
gândul că așa mi-a fost dat să fiu. Trebuia să mă mulțumesc cu câte
ceva, ca și sticletele, ale cărui pene fuseseră vopsite cu resturile
rămase de la celelalte păsări ale cerului. Așa mi-a fost sortit să fiu,
mă îmbărbătam. Liniștindu-mă, oarecum, că nu mă descurc ca lumea cu
mersul, înaintând mai totdeauna pieziș, dibuind îndelung, ca orbul cu
bastonul alb, până să mă conving că sunt pe drumul cel bun.
Obișnuindu-mă să mă simt stingher și fiecare pas, indiferent de
situația în care mă aflam, să-l fac după ce îmi luam toate măsurile de
precauție. Mai întotdea-una pășeam cu mersul pisicii care se strecoară
în așa fel încât nimeni să nu-și poată da seama că e în veșnică pândă.
Obligat să mă tot furișez, am ajuns să cred că nu trăiesc în lume ci
într-un fel de lavirint, cum auzisem că i se spunea temniței făcută sub
un munte din ostrovul Critului. Săpată cu acel meșteșug ca ori pre cine
slobozea întrânsa să nu mai poată găsi ieșirea. închipuirea mea nu
numai că trăsese întreaga lume în acea încurcătură de galerii
subterane, dar mă făleam în sinea mea, spunându-mi că-i sporisem
ciudățenia prin faptul că, pe deasupra, o alcătuisem chiar din oameni
transformați în plante carnivore. Odată ajunși acolo, în loc să se
ajute, căutând o scăparea, se urmăreau gata a se înșfăca la cea mai
mică neaten-ție. Botezându-l labirint carnivor mi se păruse că mă
despăgubisem singur față de lume, ajungând, cu tim-pul, să cred că
chiar îi ghicisem adevăratele păcate : basseța, invidia și răutatea.
Acestea mi se lămuriseră în timp, mai ales după ce am văzut de ce este
în stare omul să-i facă omului. Numai rău și nu-l iartă pentru nimic în
lume. Nici gând să-i lase vreo șansă, în afara celei a stingerii din
viață. Chiar și cel care se amăgește că pronia l-a ajutat să se prindă
de firul miraculos cu care speră să iasă la liman, odată intrat în
labirintul flămând e sucit și răsucit în așa fel încât până la urmă
să-și dea duhul. Mult mai târziu, tot dintr-o carte, am aflat despre
grozăviile ce se întâmplau pe vremea lui Ulise cu cei ajunși să treacă
printre Scila și Caribda. Capăt de drum pentru multe vieți ! De-atunci
mi s-a părut că labirintul carnivor, fie rostit numai și în gând,
aprindea și mai mult misterul păcătos al vieții, înlesnind să-ți
închipui și apariția mâinii oarbe, preocupată doar să rostogolească
bobii sorților în așa fel încât fiecare nou născut să fie stigmatizat
ca minorit sau majorit, după cum era placul voinței supreme. Cu o
astfel de descoperire, pe care o păstram sub pecetea tainei, folosind-o
doar pentru a mă consola, ajuns la anevoințe, eram sigur c-aș fi lăsat
cu gura căscată pe toți visătorii lumii care nu obosesc propovăduind că
viața e o punte și odată ajuns pe ea nu-ți rămâne decât să te încuri ca
vițeii până ajungi la poarta lângă care te întâmpină Sfântul Petru cu
buzunarele încărcate cu mere, nuci, covrigi și portocale. Eram sigur că
aș fi întors lumea întreagă pe dos, cu toți oamenii ei despre care
preoți, farisei, cărturari și saduchei îmi făcuseră capul calendar că
ar fi sărmane al-bine, umblând încărcate cu faguri plini, având în loc
de miere, iubire și mângâiere. Fiecare rabdă în așteptare să audă pe
cineva plângând ca să-i sară în ajutor. în ceea ce mă privește, oricât
m-am chinuit să văd cum arată un astfel de blând-voitor, n-am dat de
urma niciunuia ! în schimb, pretutindeni, moaște din belșug ! Chiar
dacă și pentru un copil e limpede că vremea de a căuta salvarea de la
niște rămășițe de oase, fie ele păstrate pe pat de smirnă și tămâie în
cutii aurite sau argintate, pitrocite prin apă sființită și cu oricâte
strădanii ale corurilor de bărboși în odăjdii aurite în a le înviora,
oficiind slujbe peste slujbe, a apus demult. Fiind, după cum am spus,
împăcat cu cât aveam, n-am înțeles la ce ar fi bună vederea sau
atingerea acelor rămășițe pământești, adica partea cea mai împovărată
de păcat a omului. Doar așa stă scris și în Cartea Sfântă, să ne
îngrijim de salvarea sufletului și nu de a face poftele trupului !
Și-atunci, mai poate fi de înțeles amăgirea cu vreo posibilă minune
întârziată, încât să dai cu capul de pământ sperând ca astfel o
îndupleci să iasă la vedere, de parcă ai umbla cu putregaiuri din
acelea care ajung uneori să lumineze pe timpul nopții ? Nimic nu mă
poate convinge dar nici împiedica să cred că folosul se află cu totul
altundeva decât își închipuie ce-i care nu ostoiesc în a-și frânge cu
atâta ardoare genunchii la pământ. Nici dacă, despre puterile
miraculoase cu care ar fi fost înzestrați cândva de Cel de Sus acei
aleși dintre oameni, s-au ticluit întâmplări întrecând orice închipuire
! Mă îngrozesc gândindu-mă de-ar fi să se întâmple o nouă pogorâre a
Fiului, ce ar face văzând negoțul de azi din Casa Domnu-lui și auzind
câți vorbesc pretinzând că au chemare să-I păstreze Cuvântul ? Mai mult
ca sigur că Iisus s-ar preface în Yigrec. Urmarea, fiind ușor de
închipuit, dacă ne duce gândul la Sodoma și Gomora, la saci și cenușă !
Probabil că, tot gândind așa, adică
punând la îndoială orice putere a moaștelor, am căzut în păcat. Iar de
aici n-a fost nevoie decât de încă un pas până a ajunge chiar să
hulesc. Și, mărturisesc, c-am făcut-o înrăit, fiindcă nu puteam pricepe
cum bunul Dumneze care ne are în veghe, atunci când te afli în
suferință, nu-ți dă nici măcar un semn de alinare!Am lămurit mai târziu
nedumerirea, descoperind că îmi îndreptam nădejdile spre Tatăl, în
numele căruia se sacrificase Fiul, preamărindu-L. în schimb, El, de-
acolo, din înalt, nu-i sărise în ajutor, rămânând, surd la plânsul cu
lacrimi de sânge și strigătul deznădejduit :Dumnezeul meu, Dumnezeul
meu, pentru ce m-ai părăsit ? Același Dumnezeu ne-ascunde multe tai-ne
precum cea întâmplată pe Muntele Nebo, de unde, lui Moise i s-a arătat
Pământul Făgduit poporului ales, fără ca lui, care îi era conducător,
să i se îngăduie să intre ! Dacă nici Moise, prin tot ce făptuise și
cât se sacrificase nu era îndreptățit să ajungă acolo, chiar dacă a
spart tablele, atunci, simplul închinător la ce mântuire se poate
aștepta ? Să ne mai mirăm cum de le vin oamenilor năstrușniciile de
câte se arată în stare ? Știu precis și sunt gata să depun oricând
mărturie, jurând cu mâna pe inimă, după câte am pătimit, că se înșeală
amarnic ce-l care își pune nădejdile în semeni, amăgindu-se c-au fost
făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. E posibil să fi fost
așa, dar nu după chipul bunătății ci al mâniei. Altfel, de ce în lume
prima grijă pe care o ai e să te ferești de oameni ? Cât de înșelătoare
poate fi amăgirea că numai la adăpostul copacilor poți vedea încăierări
care pe care, doar pentru a se stabili cine sfâșie primul prada. La fel
te poți aștepta și din partea semenilor, că nu ostenesc o clipă în a te
împinge spre gura flămândă a lavirintului carnivor. Până și la zi de
sărbătoare nu se sfiiesc să se laude cu numărul victimelor !
Cum la astfel de isprăvi asupra
semenilor nu râvneam, felul meu de a fi și însingurarea m-au obligat
să-mi caut prin alte părți aliați de încredere. După câte pățisem,
fiind sigur că prin lume n-am să-i găsesc, m-am văzut nevoit să trec
pragul închipuirii, furișându-mă în ascunzișul din vârful tufanului,
uitat, parcă nu întâmplător, de Dumnezeu tocmai în gardul de lângă
curtea casei noastre.
***
Prima oară, când îndrăznisem să mă
mai sui până în vârful lui, era aproape să mor de frică, privind în
jos. Se întâmplase într-o zi de sărbătoare la început de primăvară,
când se obișnuiește ca fiecare copil să pună o bucată de pâine într-un
cuib descoperit în vreun pom, să aibă păsările cu ce se întrema la
ieșirea din iarnă. Nu știu dacă avea cum să-mi treacă prin minte că
tocmai acolo sus urma să-mi petrec mult timp de atunci înainte, adunând
cele mai fericite clipe din viață. Ferit de vederea lumii ! O altă
întâmplare a făcut ca, într-una din dimineți, rămas singur acasă, pe
când îmi pierdeam vremea sărind de pe o ulucă pe alta, să aud un
câșâit. Ascultând mai bine am deslușit un nume, spus mai mult șuierat
:Kruri, Kruri ? Ruri, Ruri ! Nu mi-a trebuit mult să-mi dau seama că
era o pasăre. Spre deosebire de cuc, ea nu numai că se striga singură,
dar își și răspundea. Abia am zărit-o, din cauza iuțelii cu care țopăia
dintr-un loc în altul, agățându-se de scoarța zgrunțuroasă de pe
tulpina tufanului. Mersul acela în zig-zag îl mai văzusem la o
ciocănitoare. Numai că aceea nu se strecura întruna ci, în răstimpuri,
apoi, proptindu-se în coadă, isca rafale de păcănituri, băgând în
sperieți vietățile din ascunzișurile scoarței de care avea nevoie să se
hră-nească. După ce da iama prin gângănii, se așeza chiar în vârful
tufanului și scotea un chiuit victorios, pre-lungit :thui, thui, thui,
thui, thui, prin care își anunța, probabil, sosirea pe alt copac.
Ispita de a vedea proaspătul oaspete
al tufanului cât mai de aproape, m-a îmboldit să mă cațăr grabnic
printre crengi, într-o cursă de urmărire. Când o pierdeam din vedere,
scotoceam frunzișul crengilor, imitându-i cârâitul șuierat : Kruri,
Kruri ? Ruri, Ruri ! De-abia când am ajuns sus de tot, de aproape,
pasărea, mi s-a părut, după penajul galben-roșcat și cu pete brune
închis, că e un fel de Strigă. La iuțeală, speriată că îi luam seama, a
zvâcnit drept spre înaltul cerului. O clipă doar am apucat să-i văd
aripile înfoiate, pătate mult cu alb, de parcă le preschimbase înainte
de zbor, făcând-o acum asemenea fluturelui-cap-de-mort. De-atunci nu am
mai văzut-o și nici strigătul nu i l-am mai auzit.
***
într-una din zilele dogoritoare de
vară încât se vedea în zare cum începuse să se topească aerul, după ce
o șleahtă de copii mă obligase să umblu îmbrăcat în boji ca paparudă,
înnebunit de rușinea îndurată, stropit, în râsete, cu găleți noi aduse
de cei care, adunați în jurul fântânii din răscrucea drumurilor, sperau
să înduplece norii să nu-și risipească apele prin alte părți, în loc să
arunc straiele din boji cu care mă învălui-seră din cap până în
picioare, am urcat în vârful tufanului. Și acolo mi-am aranjat din boji
un adăpost. Un fel de covercă turtită, între crengile cele mai din
vârf. Bozule, mă bozesc ție și te dăruiesc cu pâine și sare și nouă
mătănii făcute din picioare, odăjdiile tale de rele mă ferească, pentru
că numai tu, Bozule, nu mă duci în ispită, cerându-mi să-mi fie frică
de tine. Te bucuri de mine așa cum sunt, nu mă ameninți cu iadul și nu
mă supui la cazne, cerându-mi să-ți fiu ascultăro, blând și smerit. Tu
ești mereu încre-zător în mine și mă faci să fiu la fel, nu mă bântui
cu tot felul de spaime ! Acum îți încredințez sufle- tul pentru
totdeauna, mi-am șoptit rugarea, născocită pe loc.
Dorința pe care o aveam în gând era
să mai văd măcar odată pasărea Strigă. Aș fi dat orice s-o aud cum se
strigă și își răspunde :Kruri, Kruri ? Ruri, Ruri ! Iar, ca să fiu
sigur că Bozul n-o să aibă îndoială față de cuvântul meu, l-am mai
întărit cu încă un jurământ :De-o vei aduce, mă închin ție!Jur că n-am
să te uit toată viața !
în așteptarea acelei păsări sau
fluture, ce-o fi fost, am ajuns să-mi petrec aproape întreaga zi acolo
în bătaia vântului. Oricât s-a chinuit, biata mama Presură, să mă
sperie că, dacă nu cobor iute, o să mă trăznească Dumnezeu. Vino, mă,
jos, nu mai sta acolo bârâcat în tufan, n-auzi cum bubuie ? Vântul bate
tot mai întețit a ploaie, n-auzi sau ești surd ? Trăznește-l, Doamne,
că blestematul ăsta îmi mănâncă sufletul de vie, bocea disperată. Iar
eu, ca să-i arăt cât de bine mă simțeam,știind că acolo nu mă mai putea
ajunge cu nimic, nici chiar cu blestemul, măcar în loc să tac îi mai
făceam și în necaz : Vezi, uite că nu mă trăznește, poți să te rogi cât
vrei ! Nu mă trăznește ! Poți să-l strigi pe Dumnezeu până crăpi ! De
azi încolo, am scăpat de toate amenințările voastre !
***
Așa m-am obișnuit să mă refugiez
acolo sus chiar și după ce am fost sigur că n-am să mai dau cu ochii de
Kruri, Kruri. Numai șuierătura ei chemătoare a rămas în închipuirea
mea. în schimb, sim-țindu-mă din ce în ce mai mult la adăpost, acolo
sus, am dat frâu liber fanteziei. Dus de aripile ei, odată m-am trezit
tocmai în cer. Mi-a aținut calea, cu brațele deschise larg ca să mă
poată aduna la piept, buni-cul Cilică. De fapt, cumva, el mi-a dat
curaj să sar din vârful tufanului, arătându-mi, în închipuirea mea,
locul dintre brațele lui. Acolo unde îmi plăcea să-mi îngrop capul când
eram mic și necăjit. Dimineața, mă ridica din pat, îmbiindu-mă : hai,
uța, uța, pupați-aș picioruțele și mânurițele. Iete-te, ce larg ți-am
deschis portița ! Și, cules din pat de mâinile lui, făceam saltul cu
care mă aducea la piept, lipindu-mă atât de tare c-aș fi putut să mă
vindec de orice supărare, întârziind acolo.
Acum, ce faci, nu-mi mai deschizi
larg portița !,m-am mirat, odată ajuns în cer. Păi, tu nu vezi că n-am
unde să te mai prind ? s-a arătat mâhnit cum nu-l mai văzusem. Parcă se
mira că după ce pe-trecusem atâta timp împreună nu observasem ce mai
rămăsese din el. Nici urmă de mișcare la cheotorile gurii, care
altădată se întindeau aproape să-i ajungă la urechi. Sărmanul, i-am
plâns de milă, amintindu-mi cât de greoi se mișca, chinuindu-se să-și
țină trupul voinic în echilibru pe ciotul din lemn de cireș care îi
ținea loc de picior. Când pornea să meargă se opintea de parcă s-ar fi
cărat singur în spina-re. Văzându-mă abătut sau poate că-mi citise și
gândul care îmi amintise de el viu, m-a liniștit pe loc, zicând : N-ai
teamă, c-aici, sus, îmi priește al naibii de bine!Știi, de multe ori
vine și Dumnezeu și-mi u- dă ciotul, păcat că nu-l vezi ! Avem timp din
belșug, aici e cu totul altfel, nu așa ca jos la voi, pe-acolo, pe
pământ. La primăvară, dac-o să mai vii, o să vezi că înfrunzește iar la
vară când mai treci pe aici o să te las să culegi un sân de cireșe. Să
nu mai alergi ca lihnitul după gogleze prin grădinile oamenilor. Știu
că ți-e greu când poftești ceva și nu găsești. Păi nu-i văd aici toată
ziua pe frații mână-lungă Ful-ger și Fluieraș,ăia de-ți intrau în casă
prin acoperiș sau prin beci. Acum nu mai au unde să dea lovituri c-aici
nu sunt case și ca să nu-și piardă îndemânarea, colindă prin toate
colțurile, poate or să găsească de vreun pom, fie și dud, măcar cu
atâta să se aleagă ! Măi ți-amintești cum i-am prăjinit o dată, să-i
dau jos din dudul în care agățasem culmea pe care dormeau găinile ?
Prinzând curaj din felul în care mă
primise atunci bunicul, mi-am plăsmuit o droaie de umbre pe care le
numeam după cum vroiam și împreună cu ele, acolo sus, puneam la cale
ghidușiile după care tânjeam. Astfel, închipuirea a început să ocupe
locul de taină al vieții mele, devenind poarta de aur pe care o puteam
desfereca la un semn pentru a păși prin tărâmuri necunoscute, fiind, în
același timp cufărul în care păstram tot ce mi se părea că e fără de
preț, pornind de la gânduri, întâlniri, o- biecte sau pur și simplu
închipuiri prin care îmi plăcea să zăbovesc simțind că mă lecuiesc de
necazuri.
Poate așa am făcut un alt pas greșit
care m-a îndepărtat și mai mult de lume, trădând faptul că, pe locul
unde ar fi trebuit să se afle încrederea în oameni, lăsasem să se
cuibărească trufia. Altfel, nu aș fi îndrăznit să imit, fie și numai
prin încropirea unor fantasme, lucrarea petrecută în cea dintâi clipă a
Creației. în adâncul sufletului meu stăruia ceva pe care nu știam dacă
am să ajung vreodată să-l deslușesc pentru a vedea dacă îmi era străin
sau mă avea în paza lui, ferindu-mă de rele.
Oricum, păcătuisem îndeajuns dând
nume la umbre și împăcându-mă cu ele pentru a colinda până și prin
slăvile cerurilor și se cuvenea, așadar, să ispășesc. Iar, în ultimul
timp, semne după semne nu încetau să-mi dea de veste că vremea ispașei
venise !
***
Mă predasem și acestui gând, așa cum
o făcusem în fața morții, deși nu mă consideram vino-vat cu nimic
pentru faptul că, cel puțin în partea noastră de lume, intrarea în
viață este aidoma afundării într-o pădure fără sfârșit unde oricând ți
se poate întâmpla să te trezești îmbrățișat de urs. Dacă nevoia nu-ți
dă răgaz și te împinge înainte, nu-ți rămâne decât să te rogi să-ți
vină mai repede clipa stingerii din viață - ursul are silă de stârvuri
-, și să-ți blestemi nenorocul de a te fi născut viu ca să te chinuie
fri-ca în loc să sălășuiești de la bun început în împărăția
prefericiților de dincolo. Numai că, la fel ca venirea pe lume, nici
trecerea dincolo nu e așa de simplă după cum obișnuiesc preoții să ne
amăgească. Așa cum la naștere îți prinde bine sprijinul unor brațe
iubitoare, tot așa și la ieșirea din lume ai nevoie de aceleași mâini
iubitoare, care să te susțină când ai de făcut saltul …Numai ajutat de
ele te poți menține în slăvi până ce sufletul își reamintește mersul
plutitor.
Mi se pare că am atins niște lucruri
mult prea gingașe și mai departe de atât nu pot să merg, așa că, dacă o
să aveți răbdare până ajung cu destăinuirile la locul potrivit,
făgăduiesc să vă dezleg cum văd eu taina mâinilor prin care le e dat să
se salveze sufletelor, atunci când părăsesc pământul. De fapt, impulsul
tainic să încredințez neapărat scrisului întâmplarea halucinantă prin
care am ajuns să-mi retră-iesc viața, a fost tocmai acela de a
împărtăși prin ce împrejurare m-am ales cu ghimpele care îmi ținea
sufletul în țeapă.
***
Știam, dinainte, că n-aveam să mă
bucur prea mult, desfătându-mi atenția cu proiecții năstrușnice și
încropind întâmplări care, chiar dacă mă țineau cu sufletul la gură, mă
scoteau în afara lu-mii, făcându-mă să uit unde trăiesc. Asupra
pericolului care mă pândea, crezând că pot trăi apărat de platoșa
fantomelor, primul care mi-a dat de înțeles a fost domnul Bunăoară, cum
îl porecleam pe primul meu pro-fesor de istorie, refugiatul privit de
toată lumea ca un ciumat pentru că războiul se terminase demult dar el
rămăsese lângă oameni, ca o cicatrice pe corp, refuzând să-și mai aducă
aminte de pe unde se rătăcise. în loc să-și caute casa și locul de
baștină, se încăpățâna să stea, ca o piedică în calea lumii dornice să
dea uitării grozăviile care fuseseră aproape gata s-o nimicească.
Mi-l amintesc de parcă l-aș fi
întâlnit, dar nu în visul cel mai frumos pe care l-am avut în via-ța
mea. La vederea lui, prima oară, m-am simțit fulgerat de un fior.
Câteva clipe aproape că n-am știut de mine, așa m-am pierdut cu firea.
Apoi, am pățit ca animalele sălbatice când, din senin, își pierd
simțurile și nu se mai feresc de pericol. Așa, brusc, m-am îmblânzit și
eu. Cu toate că, din adâncul sufletului, ceva mă îndemna să fug cât mai
departe de el, i-am rămas aproape, uneori chiar agățându-mă de el ca
scaiul. Nu mai știam ce să fac ca să-i intru în voie. Oricât căuta să
mă țină la distanță, rușinându-mă cu orice prilej că sunt cel mai
nătâng copil cu care avea de-a face și nici prin gând nu-i trece să-și
piardă vreme cu o astfel de arătare fără minte, făcută anume să nu
poată învăța nimic. Alteori, făcea aluzii că unii copii au venit pe
lume doar pentru a se împiedica alții de ei. Și, ca să vă fie limpede
ce vreau să vă spun, lămu-rea, dar nu înainte de a-și rosti
încrâncenatul “bunăoară”, desfășurând o adevărată teorie : sunt ca
treptele de la scară, înțelegeți acum, bunăoară, ce vreau să zic ?
Adică, făcute pentru a te ajută să intri pe ușa școlii. Venea iarăși cu
un bunăoară, ca o răsuflare după un urcuș greoi, ca să-și poată
continua demonstrația : îți ștergi, bunăoară, tălpile bocancilor pe
ele, dar asta nu înseamnă că ar avea vreun merit. Nici în cazul urcării
și nici în cel al curățirii. Pur și simplu, rostul lor e să stea
grămadă, una peste alta. Nici că le pasă ce are să li se întâmple.
Părându-i-se că nu a fost atât de convingător, apela la pilda cârdului de boboci.
Mai întâi, întrebând : Știți ce se întâmplă, bunăoară, dacă se rătăcesc bobocii de gâște ?
Astfel presupunea că ne pune
istețimea la încercare. Dar nu lăsa timp să scoată careva o vorbă că-și
răspundea singur : umblă pe câmp, până dă vulpea peste ei. Și-atunci ?
dramatiza. Bobocii se strâng iute unul în altul știind că între ei e
unul mai tăfălog. Li se pare lor că dacă ar lua-o la fugă, acela ar
rămâne în urmă, fiind o pradă ușoară pentru vulpe. Numai că șireata, în
loc să se sperie vă-zând mormanul făcut de ei, aproape că îi vine să le
mulțumească. Adunându-se grămadă, o scuteau să mai alerge după fiecare
în parte.
Chiar și atunci când clasa întreagă
pricepea cine era tăfălogul, încăpățânat în ambiția mea, nu mă clinteam
de lângă el, sorbindu-i cu lăcomie vorbele. Mă mulțumea și numai acel
bunăoară, chiar cu orice ar fi spus, indiferent că ne aflam la predarea
lecției sau la vreun taifas întâmplător. Cu cât vedeam că se ține de
parabole, ferindu-se să-mi zică direct ce avea cu mine sau pur și
simplu, la sfârșitul teoriei, să mă arate cu degetul, că despre mine
era vorba -, cu atât îl bâzâiam mai tare. Ba chiar am născocit și eu o
parabolă. Dându-i drept tâlc părerea că pisicile sunt mai inteligente
decât oamenii, dovada fiind că o parte din apucăturile lor au fost
preluate de aceștia. Să nu fiu învinuit și nimicit că vorbesc aiurea,
le-am ce-rut să-și amintească fiecare ce face pisica, după ce prinde
șoarecele. Cu toții au fost de acord că se re-trage cu el frumușel
într-un colț al camerei și acolo îi dă drumul dintre dinți. Ca și cum
i-ar spune : nu-ți fie frică, mă plictisisem și m-am jucat și eu,
oleacă, cu tine. Acum, na, ești liber. Poți să pleci.Și când șoarecele
înghețat de spaimă continuă să stea în loc, cu blănița cuprinsă de
tremurături, pisica îl mână, blând, cu lăbuța, având ghearele băgate în
teacă. Hai, mă, n-auzi odată, m-am jucat, ce naiba te-a apucat frica,
de ești gata să mori ? Hai, acu du-te, vreau să-mi trag sufletul după
cât ne-am alergat. Și, poc, îi atinge o labă ceva mai tare. Ca trezit
din zăpăceală,șoarecele cade în cursă. încercând s-o ia la sănătoasa.
Bi-neînțeles că n-apucă să facă prea mulți pași că se trezește iarăși
între labele pisicii, înfuriate. Aha, pare să-l muș-truluiască, păi,
tu, chiar vroiai să fugi ? Ei, află că pentru așa ceva nu mai pot să te
iert, oricât aș vrea! Cât ai clipi, îl ronțăie cu blană cu tot.
Și, asta-i marea scofală,șoarecele
mâncat de pisică, am fost zeflemisit pe loc. Atunci le-am aruncat ceea
ce îmi închipuisem c-ar putea fi marea bombă : păi, nu dintr-un astfel
de comportament s-au inspirat oamenii când au înscenat fuga de sub
escortă. Cel mai temeinic pretext pentru a șterge urma crimei. E
de-ajuns să se spună “fugă de sub escortă “ ca să nu mai fie nevoie de
alte justificări.
Ascultând ce scornisem, Bunăoară nu
s-a arătat impresionat de loc. Dimpotrivă, parcă l-am întărâtat și mai
mult. De-atunci, a ținut și mai abitir să folosească orice prilej
pentru a mă face să mă simt ca un neajutorat și să-mi fie rușine de
mine. Făcea tot posibilul să-mi dau seama că nimerisem din întâmplare
tocmai acolo unde nu meritam să fiu. în pauzele dintre pildele lui, nu
de puține ori, îl auzisem aproape răcnind la ceilalți copii :Treceți,
mă, odată peste el ! Cât îl mai răbdați ? De n-aveți curajul s-o
fa-ceți, îl fărâm eu în picioare. Aveți ambiția să ajungeți cineva în
viață ? Dacă, da, atunci, lăsați-l, descoto-rosiți-vă urgent de el ! O
să vă facă urcușul și mai greu ! De-aia s-a agățat ca o gânganie de voi
! Altfel, cum să răzbată unul ca el ? Cine să aibă în ziua de azi
nevoie de un tăfălog ? La ce-ar putea folosi ? Vă fac atenți, pentru
ultima oară, deschideți ochii înainte de a fi prea târziu ! Cu debilul
ăsta fizic o să avem numai necazuri !
Auzindu-l, reacționam mai stupid ca
și musca pe care, cu cât te îndârjești s-o alungi, cu atât devine mai
bezmetică, nimerindu-ți uneori chiar în gură sau ochi. Ca și cum numai
pe-acolo și-ar găsi scăparea. Cred c-am ajuns, până la urmă să-l pun și
eu pe el în încurcătură pentru că, de câteva ori, în timp ce aprofunda
istorii de genul celor cu tăfălogii și treptele de prisos ale scării,
schimba brusc vorba și îi sim-țeam privirea aruncată ca un patrafir
peste întreaga suflare din clasă, așteptând parcă să ne spovedească.
Mustrat, poate, de conștiință, că întinsese coarda prea mult. Nu știu
precis dacă faptul că acceptam fără crâcnire să fiu umilit îi dădea
satisfacție sau, dimpotrivă, îl pusese pe gânduri.
Ce mult trecuse de când mi s-au întipărit în minte cuvintele cu care a început prima oră de istorie, fermecându-ne :
“închipuiți-vă, bunăoară, că vedeți
dinaintea voastră un câmp imens înconjurat de văi și dealu-ri. De-o
parte un furnicar de soldați, bunăoară, iar de cealaltă, alt furnicar.
Se deosebesc doar după uni-forma pe care o poartă. în schimb,și unii și
alții, se agită, bunăoară, ca un stol de lăcuste flămânde,
pre-gătindu-se să-și ia zborul în căutarea lanurilor înfrunzite de grâu
sau orz”.
Și când așteptam, cu sufletul la
gură, să vedem ce se va întâmpla în povestea cu cele două furnicare
agitate, a tăcut. Așezându-se pe scaun, de la înălțimea catedrei, ne
privea cu ochii sfredelitori. Nu știu dacă fiecare dintre noi, dar eu
sigur am simțit o strângere de inimă, crezând că îl deranjasem în vreun
fel. Am început să ne foim în banci, căutând în dreapta și stânga,
înainte și înapoi. Poate desco-perim motivul care îl supărase. Eram
temători că începusem anul cu stângul. Ceea ce nu putea fi de bun
augur. Firesc, negăsind nimic, ne speriasem și mai tare. Se vedea după
felul în care ne foiam de parcă ardeau băncile de sub noi.
“Ei, așa vă vreau !,s-a bucurat
profesorul, făcându-ne să amuțim. Da, adevărat vă spun, că așa am vrut
să vă văd. Agitați, bunăoară ! La fel ca armatele de care începusem să
vă vorbesc.”
Aerul de mulțumire îi ieșea prin
ochii pe care îi ținea larg deschiși ca și cum ar fi vrut să ne adune
în privirea cu care ne învăluia.
Apoi, înviorat de felul în care ne învârtise, a continuat, întrebându-ne :
“Despre ce credeți că am început să vă povestesc ?”
Liniște de mormânt.
“încă odată, vă întreb, despre ce credeți că am început…”
Un război, a răzbătut o șoaptă timidă dinspre băncile din spatele clasei !
Din doi pași, Bunăoară a fost în mijlocul clasei. Stând drept, după ce și-a împreunat mâinile pe piept, ne-a zis chiar așa :
“Adevărat vă spun, răspunsul, bunăoară, e întocmai cel pe care îl așteptam !”
Continuând să stea în aceeași poziție, profesorul a poruncit celui care vorbise să vină în față.
Nimeni n-a îndrăznit să se miște.
Ca și cum s-ar fi așteptat și la un astfel de gest,și-a reluat pendularea printre bănci explicându-ne :
“Voit mi-am început expunerea lecției
cu acel câmp de luptă imaginar și știți de ce ? Simplu, azi o să facem
cunoștință cu istoriile. Da, da, azi facem cunoștință cu istoriile “!
Cuuuu -ceeeeeeeeeeeeee ? au izbucnit vociferările.
Nu puteam crede că era vorba de mai multe istorii cât timp ne aflam în posesia unui singur manual.
“Vă înțeleg nedumerirea. Aveți
răbdare și le lămurim pe îndelete. Ia, să vedem mai întâi cum o să
răspundeți dacă sunteți întrebați ce e istoria ?”
????????????????????,doar semnul întrebării se putea citi pe chipurile din bancă.
“Nu trebuie multă filozofie ca să
știi, a adăugat înainte de a apuca să respirăm. Fiind vorba, în fapt,
de un șir de conflicte. Așa cum au apărut, odată cu lumea, vor pieri,
bunăoară, tot odată cu sfârșitul ei. Fiecare popor, bunăoară,
asumându-și existența în arenă, de fapt se angajează, indirect, să fie
părtaș la a-ceastă luptă continuă. Mânat, fie de pofta unor noi
cuceriri, bunăoară, de impulsul măririi sau pur și simplu nevoit să
facă față amenințărilor decăderii. Sunt popoare care cred, bunăoară, că
numai în puterea lor stă adevărul și dreptatea, menirea lor în lume
fiind aceea de a înfrunta răul, pe care îl văd, bunăoară,
manifes-tându-se în diferite ipostaze chiar printre popoarele vecine
sau de-aiurea. Unele, bunăoară, s-au obișnuit să domine, îndrăznind
orice. Altele, bunăoară, s-au săturat să mai tragă în jug și pretind
schimbarea posturii lor în arenă. După cum vedeți, surse de conflict,
bunăoară, sunt și încă din belșug ! Aprinderea lor într-o luptă
devenind posibilă în orice clipă. Așadar, cheia mersului înainte,
pentru istorie, bunăoară, se află în luptă ! Sau război, cum doriți s-o
denumim. Iar atunci când începe lupta, ca popor, n-ai încotro, trebuie
să intri în horă. Ar fi de-ajuns, bunăoară, să spui o singură dată NU
că să regreți amarnic tot restul vieții. Un astfel de gest nu se iartă
niciodată. Pentru că o dată ce ai spus NU, bunăoară, ori de câte ori
vei avea de-a face cu ceilalți vei da seamă. O să citiți, bunăoară,
despre țări care-și justifică retragerea din luptă prin înalte rațiuni
de stat ! Minciună ! Lașitate. Ipocrizie. Neputință. Lipsă de bărbăție.
Tot de lașitate sau oportunism e vorba și atunci când, bunăoară, un
popor tărăgănează, amânându-și prin fel și fel de tertipuri intrarea în
luptă, deși aliații îl imploră s-o facă rapid. Cele mai nedemne
popoare, însă, se predau, bunăoară, fără împotrivire, pretextând că
astfel evită primejdia dispariției ca neam. Viclenie și perfidie !
Celui care, în loc să pună mâna pe arme, bunăoară, i se pare mai la
îndemână să spânzure o năframă albă în vârf de băț, altfel spus
“ nu vă osteniți să ne cuceriți că ne
predăm de bunăvoie ” , i se cuvine cu a-supra de măsură disprețul, după
cum o spunea, bunăoară, și poetul. De-a lungul timpului, au fost
situații când, aflate în pericol, unele popoare au recurs, bunăoară, la
subterfugii precum acela cu amenințarea atacatorilor cum că : nu vă
putem da nimic din ceea ce ne cereți, dar aveți mare grijă cum vă
purtați cu noi că, grație stăpânului nostru, împăratul cutare, nimeni
nu are voie să se atingă, darămite să ne încalce tărâmul… Cercetați
harta și o să găsiți, bunăoară, numeroase țări al căror teritoriu îl
poți acoperi cu unghia degetului mare, pentru unele nefiind nevoie nici
de atât. Oare, ele cum de n-or fi pierit de-a lungul istoriei ? Simplu,
în stare de luptă, în loc să spună nu, bunăoară, n-au pregetat să pună
mâinile pe arme ! Iar lupta le-a dat onorul de a exista, bunăoară, pe
mai departe.
Revin, întărind, bunăoară, ce v-am
spus mai înainte : dacă spui o dată NU luptei, istoria nu te mai ia în
seamă niciodată !Ți-ai pierdut încrederea și așa rămâi pe vecie !
Și-acum, vine capcana la care nu
v-ați așteptat : Așadar, istoria, în mod normal, ar trebui, bunăoară,
să prezinte lupta, exact ca pe o operație matematică : numărul trupelor
de-o parte și alta, strategii folosite, pierderile suferite,
învingătorii, învinșii, urmările stipulate în tratatul încheiat. Ei,
aflați de la mine că, în realitate, bunăoară, treburile nu sunt chiar
ortodoxe. Lupta poate fi pornită dintr-un capriciu, dintr-o ambiție, un
fel de revanșă, în urma unei jigniri oficiale, în baza unor pretenții
teritoriale, din nevoia unei ieșiri vitale la mare sau, pur și simplu,
pentru a pune stăpânire pe un teren mănos, bogat în anumite resurse sau
fiind de o importanță strategică deosebită. Dibăcia diplomației,
bunăoară, constă în abilitatea cu care se pricepe să ascundă
adevăratele motive, făcând istoria oficială în care depun mărturii doar
sursele asupra cărora convin învingătorii. Aceștia, bunăoară, dictează
textul, respectiv melodia, iar învinșilor nu le rămâne decât să joace
după ea. De aceea se spune că uneeori istoria oficială este coafată și
cam ipocrită. Legea războiului, bunăoară, e lege, cela ce biruie, odată
cu victoria câștigă și dreptul de a dicta cum să se scrie istoria. Iar
ceea ce scrie atunci negru pe alb devine dogmă pentru o bună perioadă
de timp. Vă mai pot spune așa ca fapt divers, bunăoară, că despre
același război, pot fi scrise și istorii neoficiale, fie de către
învinși sau alți amatori, istorii romanțate, de regulă, făcute de
ahtiații după curiozități, istorii hieroglifice, bunăoară, ilustrate.
Pot fi adunate între două coperți fel și fel de curiozități chiar orele
astrale considerate că au hotărît destinul luptei ! în oricare dintre
aceste istorii pot fi strecurate, bunăoară, documente inedite, în stare
să schimbe și cele mai sigure păreri sau să dezvăluie înțelegeri
tainice, cumpărări de conștiințe, trădări sau pur și simplu vinderea
unor date sau documente strategice. Ghinionul face ca tot felul de
asemenea istorii, oricâte amănunte senzaționale ar pune în circulație,
să ră-mână, bunăoară, simple cărți de lectură și, poate, uneori,
subiecte de discuții aprinse. Dar fără să aibă cel mai mic efect asupra
rezultatului cu care s-a încheiat confruntarea. Lectură, atât și nimic
mai mult. Isto- ria fiind aceea care ne învață, bunăoară, că omul nu
învață nimic din istorie. Așa se întâmplă ca mereu în istorie să-și dea
mâna cugetele rele, desfrânările, hoțiile, uciderile, lăcomiile,
vicleniile, înșelăciunile, vânzările de părinți și frați, nerușinările,
pizmele, hulele, trufiile, invidiile și toate celelalte ușurătăți ale
lumii ! Ca să nu mai vorbim, bunăoară, că, normal ar fi ca erou să
ajungă doar cel ce supraviețuiește prin nume faptei de vitejie pe care
a săvârșit-o. Urmăriți paradele militare, bunăoară, ceremonialuri și
festivități și o să vedeți eroi în carne și oase ! Luați-o ca o
regretabilă contradicție în termeni, de care tot istoria se face
vinovată ! N-a descoperit, bunăoară, tratatul prin care să învățăm cum
să ne dezbărăm de ceea ce ne învață deși știe că nu putem învăța “.
Așa de plăcut aducea vorba încât era
o plăcere să-l asculți și aproape sigur că dacă ne spunea că are nevoie
de ucenici eu aș fi fost primul gata să-l urmez chiar dacă ar fi fost
să merg până la capătul pământului.
+++
Imprudent, sau, mai degrabă, molipsit
de înfocarea cu care își ținea pledoariile, i-am dezvăluit închipuirile
mele cu privire la fața ascunsă a lumii. Arătându-mă îngrijorat că, la
adăpostul tenebrelor se inventase o nouă armă de care se foloseau
sudiții în năucirea oamenilor pentru a-i ține adunați în turma pe care
s-o poată mâna după cum le era voia. Cum să te aștepți la bine din
partea sudiților, care și atunci când fac daruri …,mă avântasem într-o
figură de stil, ca să-i demonstrez lui Bunăoară că sunt la curent cu
mitologia greacă.
- Arma fiind ? mi-a curmat, sec, elanul.
- Moaștele !
- Sudiții,ăștia, de unde i-ai scos, bunăoară, de pe ce planetă ?
- Sunt aici, printre noi, de multă vreme, nu știați ? am prins iarăși curaj, sperând că-i stâr-nisem interesul.
- Bunăoară, cum pot fi recunoscuți ?
- Simplu. Au luat portul ierarhilor
noștri, ca să se poată împreuna cu ei. Umblă laolaltă și slujesc
împreună iar oamenii nici n-au habar la cine se închină și-a cui mână o
sărută !
- Chiar așa ? Bunăoară, sudiții și ierarhii, fiind împreună, știu unii de alții ?
- Nu întotdeauna.
- Și-atunci ?
-Și-atunci, ce ?
- După ce se recunosc ?
-Au un semn. Mai bine zis un cuvânt. Când e rostit de un sudit, cel aflat de față pricepe că e vorba &hel
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|