Câteva repere ale scindării medievale a slavilor de răsărit Istoria medievală timpurie a slavilor de răsărit pare încețoșată dacă
ne pierdem în detalii. În liniile esențiale ea este, însă, limpede.
Invazia mongolă din 1240 a spulberat Rusia Kieveană și a introdus o pană
separatoare între partea de vest a slavilor de răsărit (viitorii
ucraineni și bieloruși) și cea de est. Disoluția puterii mongole, ca
urmare a luptelor pentru succesiune din cadrul fostei mari armate a lui
Ginghis și ridicarea puterii poloneze a făcut ca, de la 1400 până spre
1800, ramura vestică a slavilor de răsărit să intre sub dominația
poloneză și polono-lituaniană, care și-a pus amprenta etno-culturală și
lingvistică asupra ei. Între ruteni - risipiți într-o masă comună cu
polonezii, lituanienii, alte seminții și apoi evreii - a avut loc și o
sciziune social-religioasă. Elita lor socială a adoptat catolicismul și
a fost asimilată de puternica șleahtă (nobilime) poloneză, pierzându-și
identitatea slavă. Țăranii ruteni, în marea majoritate iobagi, au rămas
la ortodoxism; mulți, sub oprimarea nobilimii, majoritar poloneze, și a
prozelitismului catolic, s-au refugiat spre sud-est, unii îngroșând
armata cazacilor zaporojeni. (urmare)
Câteva repere ale scindării medievale a slavilor de răsărit Istoria medievală timpurie a slavilor de răsărit pare încețoșată dacă
ne pierdem în detalii. În liniile esențiale ea este, însă, limpede.
Invazia mongolă din 1240 a spulberat Rusia Kieveană și a introdus o pană
separatoare între partea de vest a slavilor de răsărit (viitorii
ucraineni și bieloruși) și cea de est. Disoluția puterii mongole, ca
urmare a luptelor pentru succesiune din cadrul fostei mari armate a lui
Ginghis și ridicarea puterii poloneze a făcut ca, de la 1400 până spre
1800, ramura vestică a slavilor de răsărit să intre sub dominația
poloneză și polono-lituaniană, care și-a pus amprenta etno-culturală și
lingvistică asupra ei. Între ruteni - risipiți într-o masă comună cu
polonezii, lituanienii, alte seminții și apoi evreii - a avut loc și o
sciziune social-religioasă. Elita lor socială a adoptat catolicismul și
a fost asimilată de puternica șleahtă (nobilime) poloneză, pierzându-și
identitatea slavă. Țăranii ruteni, în marea majoritate iobagi, au rămas
la ortodoxism; mulți, sub oprimarea nobilimii, majoritar poloneze, și a
prozelitismului catolic, s-au refugiat spre sud-est, unii îngroșând
armata cazacilor zaporojeni.
În paralel, rușii, ramura estică a slavilor de răsărit, au acceptat
suzeranitatea mongolilor, plătindu-le tribut timp de două secole și
păstrându-și identitatea cultural-religioasă. În 1380, la Kulikovo pe
Don, mongolii a fost învinși pentru prima dată și principatul rus de
Moscova și-a început emanciparea și expansiunea. La 1440, în urma
ultimului război civil din cadrul Hoardei, uriașul ei teritoriu se
sparge în șapte hanate tătaro-mongole (prin amestecarea cu populațiile
turcice cucerite denumirea lor alunecă spre genericul tătari). Ivan al
treilea, cel Mare (din 1462 până în 1503 “Cneaz al întregii Rusii”), a
refuzat să mai plătească tribut tătaro-mongolilor și a pus bazele
statului centralizat rus. Rusia devine Țarat în 1547, când Ivan al
IV-lea, cel Groaznic, este înscăunat, la 17 ani, cu acest titlu.
Treptat, toate cele șapte hanate au fost cucerite de către Țaratul
Rusiei, cel mai longeviv fiind, sub protecție otomană, Hanatul Crimeii,
“închinat” de către hanul Șahin-Ghirai, sau, mai degrabă, cucerit de
către trupele lui Potemkin, în 1783, pentru Ecaterina cea Mare.
Dincolo de disputele istoriografiilor rusă și ucraineană asupra
Rusiei Kievene și a originilor acestor două ramuri (din cele trei) ale
slavilor de răsărit, ucrainenii își revendică identitatea din prima
încercare de constituire a unei statalități independente, prin răscoala
de la 1649 a cazacilor zaporojeni împotriva puterii polono-lituaniene.
Cazacii de pe cursul inferior al Niprului constituiau la acea vreme
trupele de apărare a graniței de sud a Uniunii Statale Polono-Lituaniene
împotriva expansiunii otomane; era o cavalerie ușoară, rapidă,
eficientă și crudă.
Răscoala cazacilor a culminat cu intrarea triumfală în Kiev a lui
Bogdan Hmelnițki și crearea Hatmanatului Cazac, în jurul Kievului pe
ambele maluri ale ale Niprului, formațiune statală independentă între
1649 și 1654. Prin Tratatul de la Pereiaslav, din 1654, Hmelnițki trece
Hatmanatul, autonom, sub suzeranitate rusă.
Bogdan Hmelnițki (de descendență ruteană după tată și cazacă după
mamă) este venerat deopotrivă, cu motivații diferite, de către
pan-slaviști și de către naționaliștii ucraineni și este detestat de
către polonezi, cărora le-a marcat începutul declinului. Ucrainenii îl
consideră părintele națiunii lor, iar rușii - primul reunificator al
slavilor de răsărit.
În 1888 a fost inaugurat la Kiev impunătorul monument al lui
Hmelnițki, pandant al monumentului lui Petru cel Mare din
Sankt-Petersburg. Autoritățile ruse nu au aprobat macheta inițială, în
care sub copitele calului hatmanului se prăbușesc, zdrobiți, un nobil
polonez, un preot catolic și un evreu (e vorba de arendașii evrei care
administrau și exploatau moșiile șleahticilor). În timpul hatmanatului
pogromurile acestea au avut loc. Originile atrocităților unor formațiuni
ultra-xenofobe ucrainene (de exemplu divizia Wafen SS de voluntari ucraineni Galiția,
în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial) nu sunt în nazism, ci mai
adânci, în propria istorie. Nazismul e una, fascismul e alta,
naționalismul xenofob ucrainean e altceva, chiar dacă acesta din urmă a
adoptat însemne naziste, în lipsa unora specifice (ex. Wolfsangel, arborat de batalionul Azov.
Semnarea Tratatului de la Pereiaslav a declanșat războiul
ruso-polonez (1654-1667), primul Război al Nordului, care se termină cu
Tratatul de la Andrușovo, stabilind granița dintre Rusia și Uniunea
Polono–Lituaniană pe Nipru. Rusia anexează teritoriul Hatmanatului din
stânga Niprului, inclusiv Kievul, situat pe malul drept, păstrându-i
autonomia, din ce în ce mai redusă, până la 1775. În dreapta Niprului,
teritoriile cu populație ruteană rămân sub controlul regatului Poloniei
(Galiția de Est) și al Marelui Ducat al Lituaniei (Volînia). Teritoriul
Hatmanatului din dreapta Niprului reintră în componența Uniunii
Polono-Lituaniene, care îi deființează imediat autonomia. Aceste
teritorii, din jurul Kievului în stânga și dreapta Niprului constituie
nucleul eterogen (cazac pe de o parte, rutean pe de alta) al viitoarelor
încercări de a înjgheba o statalitate independentă ucraineană (în,
aceste nuclee sunt marcate pe harta celei mai mari extinderi a Ucrainei,
cea pe care a reușit să și-o adjudece la ieșirea din URSS, în 1991).
Niprul va deveni cu timpul linia de falie civilizațională a slavilor de
răsărit.
În continuare, cazacii zaporojeni au luptat alături de ruși în
războiul ruso-turc din 1676-1681. Celebrul tablou al lui Repin
reprezintă o scenă de legendă din timpul acestui război, anume
răspunsul, mustind de insulte, al cazacilor zaporojeni către sultanul
Mehmet al IV-lea care, “împărat al împăratilor, frate al Soarelui și al
Lunii”, le poruncea supunere, după o bătălie câștigată, de fapt, de
cazaci. Prin tratatul de pace de la Bahcisarai din 1681, este stabilită
granița ruso-otomană pe cursul inferior al Niprului.
Pericolul expansiunii otomane spre nord devenind dominant, în 1686
este semnat la Moscova Tratatul Păcii Eterne între Rusia și Uniunea
Polono-Lituaniană. „Pacea Eternă” va dura, totuși, aproape un secol,
până la cele trei împărțiri ale Poloniei (1772, 1793, 1795), ultima
ștergând pentru mai bine de un alt secol Polonia de pe harta Europei.
Teritoriile cu populație ruteană (Galiția, Volînia, Podolia) sunt
împărțite între Imperiul Țarist și cel Habsburgic.
În consecință, linia de falie civilizațională (inclusiv religioasă)
între cele două ramuri ale slavilor de răsărit se va adânci în secolul
al XIX-lea. Războiul civil ucrainean din 1918-1920 are și aspecte de tip
civilizațional, deși dominanta lui a fost una ideologică: naționalism
versus internaționalism bolșevic.
Atunci când, în 1991, ucrainenii și-au desprins, cu multă abilitate
politică, un stat independent cu granițele pe liniile de demarcație
artificiale dintre republicile sovietice, au luat cu ei și seculara line
de falie a slavilor de răsărit, pe Nipru. Iar atunci când falanga
extremistă, ultra-xenofobă, a naționalismului ucrainean a avut nesăbuita
aroganță de a legifera ucrainizarea ramurii slave ruse de la est de
Nipru - declanșând în 2014 noul război civil, și apoi, în 2019,
rejectând definitiv acordurile de la Minsk - reacția acesteia din urmă a
fost inevitabilă: războiul. Unul legitim și provocat.
Prof. univ. dr. Tiberiu Tudor
|