Who's Online
Exista in mod curent, 26 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Restituiri: MIHAI SIN (5 noiembrie 1942 -6 mai 2014), un mare scriitor roman
Scris la Saturday, November 19 @ 12:10:27 CET de catre asymetria |
Despre
MIHAI SIN, unul dintre marii prozatori ai ultimului sfert de secol
XX, se vorbește tot mai puțin sau deloc, deși plecarea sa dintre
noi în eternitate e destul de proaspătă – 6 mai 2014. Însă
este și adevărat că, din mulțimea de iconoclaști-reconsideratori
(se poate citi chiar “detractori”) actuali, este foarte probabil
ca mulți să nu știe mare lucru despre autorul care, în anii’80,
alcătuia un trio de forță în proza românească postbelică
împreună cu Marin Preda și Augustin Buzura. Opera sa, publicată
între anii 1973-1996, îi justifică un loc important în literatura
română, după cum se poate observa din simpla enumerare a cărților
publicate sau/și
din multele comentarii de specialitate.
MIHAI
SIN
5
noiembrie 1942 – 6 mai 2014 unul
dintre marii scriitori români ai sfârșitului de secol XX
Despre
MIHAI SIN, unul dintre marii prozatori ai ultimului sfert de secol
XX, se vorbește tot mai puțin sau deloc, deși plecarea sa dintre
noi în eternitate e destul de proaspătă – 6 mai 2014. Însă
este și adevărat că, din mulțimea de iconoclaști-reconsideratori
(se poate citi chiar “detractori”) actuali, este foarte probabil
ca mulți să nu știe mare lucru despre autorul care, în anii’80,
alcătuia un trio de forță în proza românească postbelică
împreună cu Marin Preda și Augustin Buzura. Opera sa, publicată
între anii 1973-1996, îi justifică un loc important în literatura
română, după cum se poate observa din simpla enumerare a cărților
publicate sau/și
din multele comentarii de specialitate. Fără a intra în alte
amănunte, dar e de crezut că locul său post-mortem ar fi în
Academia Română, după activitatea pe care a desfășurat-o
în cultura și literatura națională : prozator, publicist,
fondator și
redactor de revistă, director de editură, atașat cultural la o
ambasadă, romancier, membru al Uniunii Scriitorilor din România,
profesor universitar-doctor, sunt, toate, probatoare ale unei
personalități
distincte și
distinse.
Scriitorul,
prozatorul, eseistul și
publicistul Mihai Sin, s-a născut la 5 noiembrie 1942, în Făgăraș,
fiul lui Dănilă Sin, maistru mecanic și al Eugeniei Sin, născută
Bruda, casnică. Amintesc numele de familie al mamei sale, fiindcă
scriitorul a semnat adesea și cu pseudonimul Mihai Bruda.
Abia
împlinise vârsta de 15 ani când tatăl său a fost exclus din
Partidul Comunist (1957), iar un an mai târziu, în 1958, a și
murit lăsând în urmă o familie compusă din mama viitorului
scriitor, Eugenia, și 4 copii fără posibilități de existență
sigure. În această situație extrem de grea, apărută brusc în
familie, Eugenia Sin a trebuit să se angajeze ca vânzătoare pentru
a face față greutăților, materiale în primul rând. Astfel stând
lucrurile, viitorul scriitor, aflat încă la studii, pentru a
contribui la rezolvarea unor probleme ținând de familie, s-a
angajat, pe timpul vacanțelor de vară la Combinatul Chimic din
orașul natal – Făgăraș – în calitate de muncitor necalificat
având program de lucru inclusiv în schimbul de noapte.
Să
ne oprim puțin aici pentru a nota că Mihai Sin a urmat cursurile
gimnaziale și liceale în Făgăraș, la liceul „Radu Negru”
absolvindu-le în anul 1960. Între anii 1960-1965, scriitorul a fost
student la Facultatea de filologie a Universitatii Babes-Bolyai din
Cluj, iar după absolvire, a funcționat ca profesor de limba română
la școala generală din localitatea Nazna, în apropiere de
municipiul Târgu-Mures, continuând apoi, tot ca profesor, între
anii 1967-1971, la Liceul „Bolyai Farkas” din același
oraș.
Cum
se întâmplă, mai ales în anii postdecembriști, Mihai Sin nu a
fost un scriitor precoce, ci, a dovedit-o prin publicarea întregii
sale opere, unul care și-a pregătit cu răbdare intrarea în
literatură. În consecință, debutul său într-o revistă literară
a avut loc la vârsta de 24 de ani, chiar și atunci a făcut-o, în
1966, numai încurajat de D. R. Popescu, publicând o schiță
în prestigioasa revistă Steaua
din Cluj-Napoca. După aceea, într-un firesc al lucrurilor, Sin a
continuat să colaboreze la principalele reviste de cultură din acea
vreme : Tribuna,
România literară,
Viața
Românească, Transilvania,
Luceafărul ș. a.
După
etapa profesor la Liceul „Bolyai Farkas”,
în existența lui Mihai Sin a avut loc un eveniment – poate unul
dintre cele mai importante, și care îi va marca viața pentru
totdeauna : începând cu anul 1971, devine redactor, apoi
secretar de redacție al revistei Vatra,
numărându-se printre membrii fondatori ai noii serii alături de
Romulus Guga, Dan Culcer și Atanasie Popa. „Era
un om al revistei „Vatra” – așa cum arăta ea pe vremea lui
Romulus Guga, Dan Culcer, Mihai Sin, Cornel Moraru, Anton Cosma –
revistă de curaj și de inițiative publicistice excepționale, de
solidarizări cu cei mari ai scrisului. Era format acolo.”
(Cornel Ungureanu, în România
literară nr. 22
din 2014). Va consemna sau nu în
cronografia sa, istoria literară va trebui să țină seama de
adevărul aproape neverosimil că, în condițiile
politico-ideologice din acea vreme, la Tg.-Mureș – nu în altă
parte ! – a apărut seria nouă a uneia dintre cele mai
importante reviste de cultură de la noi, de fapt, cea mai importantă
publicație de gen din provincie și, adesea, chiar din toată
revuistica românească de după cel de-al doilea război mondial.
Din acest punct de vedere, revista Vatra
s-a dovedit a fi, în scurtă vreme, una dintre cele mai puternice
reprezentante a noului val de publicații de cultură permise de
partidul comunist ceaușist : Argeș,
Familia, Ateneu,
Tomis, Transilvania,
Astra, Ramuri…
Meritul grupului Guga-Culcer-Sin-Popa, a fost cu atât mai mare cu
cât că noua serie a revistei își reîncepuse apariția, simbolic,
tocmai la… Tg.-Mureș. Știu de la regretatul Mihai Sin că fiecare
număr trebuia văzut,
adesea revăzut de
pretinșii competenți, dar activiști de
partid !, de propaganda de partid, de cenzura care hotăra
totul. Încerc să-mi imaginez cât de greu o fi fost, dar Vatra
a rezistat, eroic, aș zice, fiind, cel puțin
sub conducerea altui mare scriitor și regretat, Romulus Guga, până
la moartea sa nedrept de timpurie, la numai 44 de ani. (R. Guga :
02.06.1939-17.10.1983). Și cine ar putea, sau ar avea dreptul, să
nu recunoască un adevăr indubitabil și anume, că revista Vatra
nu a făcut niciodată rabat de la valoare,
doar abia-abia când i s-au impus de către propaganda de partid
anumite materiale semnate de anumiți autori… Ani de zile cei patru
temerari, Guga, Culcer, Sin, Popa, au avut grijă ca în paginile
revistei să apară doar creații de valoare, să lanseze pe piața
literaturii nume care, în majoritatea lor, și-au dovedit prin timp
însemnătatea, individualitatea și un loc de prestigiu în
literatură. Este de la sine înțeles că redactorii, erau deplin
conștienți că își asumaseră o mare responsabilitate, iar orice
pas greșit putea să-i coste cel puțin
suspendarea publicației. Nu e cazul să dau nume, dar doritorii pot
să afle urmărind arhiva publicației… Datorită și acestui fapt,
în scurtă vreme după fondarea Vetrei, o
mare parte dintre colaboratori au contribuit la construcția unui
edificiu valoric lipsit de echivoc aducând o contribuție importantă
la creșterea prestigiului și menținerii verticalității coloanei
sale vertebrale, fapt care i-a creat revistei o prestanță
indiscutabilă în epocă : Anton Cosma, Cornel Moraru, Gavril
Ședran, Ștefan Borbely, Nicolae Băciuț, Ioan Radin, Anton Cosma,
Cornel Moraru, Grigore Ploeșteanu, Ioan Mușlea, Gheorghe Perian ș.
a. Dar este evident că, toate materialele care-au văzut lumina
tiparului în paginile Vetrei de-a
lungul anilor, au fost atent „cenzurate”.
În
1990, Mihai Sin părăsește redacția, iar până în septembrie
1991 va funcționa ca director al Editurii Albatros, apoi, până în
martie 1992, ca director de publicații la Fundația Culturală
Română, după care devine atașat
cultural la Ambasada României în Israel (aprilie-decembrie 1992).
Mihai Sin a fost membru al Uniunii Scriitorilor din România din
1974, al P.E.N. Club, secția
română. Din anul 1994 va fi cadru didactic asociat la Universitatea
„Lucian Blaga” din Sibiu și cadru didactic la Universitatea de
Arte din Târgu-Mureș, unde, începând cu anul 2004 până la
pensionare, va funcționa ca profesor universitar și șef de catedră
al Secției Române a Universității
târgmureșene.
Ajuns
aici cu acest succint comentariu, consider oportun să-mi exprim cel
puțin nedumerirea în legătură cu un aspect din viața lui Mihai
Sin : după marea schimbare socio-politică și ideologică(?)
din’89, singurul rămas din vechea gardă vetristă, după părerea
mea ar fi trebuit să ocupe automat funcția de conducător al
revistei – director sau redactor-șef. Mihai Sin merita ! Din
nefericire, iar aceasta, știu sigur, a fost o lovitură grea pentru
sufletul său, fiind perioada marilor epurări – unele nu tocmai
sau cât de cât motivate, Sin a fost găsit, probabil, în postura
de… nomenclaturist. Dar cum în 1990 și în continuare, nu se mai
mira nimeni de o atare situație, nedreptatea a fost trecută cu
vederea de către autoritățile de-atunci…
Doctoratul
îl susține în anul 2003.
Spuneam
ceva mai înainte că, despre Mihai Sin, unul dintre marii prozatori
ai ultimului sfert de secol XX, se vorbește tot mai puțin sau
deloc, deși plecarea sa dintre noi e destul de proaspătă. Sau,
poate, de-aceea ? Însă este și adevărat că, din mulțimea
de iconoclaști-reconsideratori actuali, este foarte probabil ca
mulți să nu știe mare lucru despre autorul care, în anii’80,
alcătuia un trio de forță în proza românească postbelică
împreună cu Marin Preda și Augustin Buzura. Opera sa, publicată
între anii 1973-1996, nu doar îi justifică, ci îi și asigură un
loc important în literatura română, după cum se poate observa, cu
obiectivitate, din simpla enumerare a cărților pe care le-a
publicat : Așteptând în liniște
(povestiri), Editura Dacia, 1973; Viața la
o margine de șosea (roman), Editura
Cartea românească, 1975; Bate și ți se
va deschide (roman), Editura Cartea
românească, 1978, Premiul Uniunii Scriitorilor, roman reeditat la
Editura Dacia XXI, 2010; Terasa
(povestiri), Editura Eminescu, 1979; Ierarhii,
Editura Eminescu, 1981; Cestiuni secundare,
chestiuni principale (publicistică),
Editura Eminescu, 1983); Schimbarea la față
(roman, 1985), roman premiat de Uniunea
Scriitorilor, dar, în urma unui articol nesemnat, din ziarul
Scânteia, extrem de dur apropo de conținutul cărții, premiul nu
va fi validat de secția de presă a CC al PCR și de Consiliul
Culturii și Educației Socialiste (iată două dovezi incontestabile
ale amestecului cenzurii și propagandei de partid în treburile
literaturii !); Rame și
destin (povestiri și nuvele), Editura
Cartea Românească, 1989; Quo Vadis,
Domine ? (roman), Editura Nemira,
vol. I, 1993, vol. II, 1996, reeditat : 2007; Quo
Vadis, Domine ?,
este unul dintre foarte puținele romane
postdecembriste în a cărei construcție se regăsește întreaga
scenă politico-economică, administrativă și social-politicianistă
a societății românești în toată măreția unei ideologii
comuniste din perioada fostul sistem dictatorial-ceaușist. În acest
sens, este de reținut faptul că, în 1993, publicarea primului
volum al romanului, a declanșat reacții dintre cele mai
neașteptate, unele chiar sub atacuri furibunde cărora li s-a ascuns
agresivitatea sub simpaticul și inocentul generic polemici,
în realitate înțelegându-se limpede că era vorba despre
reacțiile unor personaje din, sau legate ombilical
de mentalitatea traversată cu… bine peste Revoluția din 89’.
După care : Reședința,
1996; Marea Miză,
teme și
obsesii ale romancierului român contemporan, 2003, Editura Nemira,
2008 (reeditare); Ispita izbăvirii
(roman).
Pentru
creația
sa literară, Mihai Sin a obținut
câteva importante premii literare, astfel : Premiul Uniunii
Scriitorilor pentru romanul Bate și
ți
se va deschide (1978); Premiul Uniunii
Scriitorilor pentru romanul Schimbarea la față
(1985); Premiul pentru proză al revistei
„Flacăra” (1990) ș.
a.
Adevărul
este că nu dispun de prea multe, nici măcar suficiente, informații
despre Mihai Sin, pentru ca ideile acestei micromonografii să aibă
detaliile și
consistența
pe care mi le-am dorit, pe care să le pot transmite, ca mesaj, celor
care nu au fost cât de cât familiarizați
cu opera și
omul Mihai Sin. De-aceea, am cutezat să-l rog pe Dan Culcer, fost
coleg de redacție
cu Mihai Sin la revista Vatra,
încă de la apariția/editarea
noii serii (1971), să-mi dea câteva date care să ajute la
rotunjirea informațiilor
de care dispuneam. Cu amabilitate și
promptitudine, Domnia sa mi-a răspuns următoarele :
Dragă
Dumitru Hurubă,
mă
bucur că plănuiești
a scrie despre Mihai Sin și
despre alte eventuale subiecte conexe privitoare la Vatra.
De
folosit materialul interviului, liber la Dta. Cu citate și
trimiteri cât mai ample, de va fi cazul. E un interviu bun. Mihai
era bun la luat interviuri. Cele date, din motive legate de precauții
exagerate, sunt adesea atât de aluzive că ținta
nu poate fi recunoscută. Ține-mă
la curent cu soarta proiectului Dtale.
Mulțumesc.
Cu
tot binele, Dan Culcer
Drept
care, țin
să-i mulțumesc
și
pe această cale, lui Dan Culcer, inclusiv pentru cele câteva
considerații
legate de unul dintre cele mai substanțiale
și
consistente romane semnate de Mihai Sin : Quo
vadis, Domine ?
Așadar,
iată textul său :
„Este
Mihai Sin un scriitor uitat, necitit, care a fost citit în mod
inadecvat, sau chiar răstălmăcit, cum s-ar părea după tăcerea
care s-a lăsat peste importanta sa operă, fiindcă unul din
romanele sale, Quo vadis, Domine ?, a fost prezentat ca un
elogiu al "Securității patriotice" în anii '90, într-un
registru politic deformant ?
Interviul*
de mai jos nu răspunde la această întrebare retorică. Nu iau acum
în discuție valoarea romanului în chestiune și nici sensul
mesajului său. Dar știu că proza lui Mihai Sin, despre care am
scris la momentul începutului, merită să fie recitită liber de
prejudecăți și să i se acorde locul care i se cuvine, printre
cele mai durabile realizări ale sfârșitului de secol, dincolo de
módele efemere ale egolatriei, vacuității și amoralității
invadatoare.
Dan
Culcer”
Evident,
din varii motive, eu nu voi folosi textul interviului integral, ci
doar ca suport de informații
pentru materialul de față,
având în vedere că multe dintre-acestea le știam
din convorbirile mele telefonice cu Mihai Sin, și-apoi
din prelungile conversații avute la locuința sa din Târgu-Mureș,
între 16-18 a lunii decembrie 2009. Dovadă a întâlnirii este
autograful de pe pagina de gardă a romanului Quo
vadis, Domine ?: „Lui
Dumitru Hurubă, cu veche și nestrămutată prețuire, Mihai Sin.
Tîrgu-Mureș, decembrie 2009.
Și
n-aș vrea să trec mai departe fără a cita cuvintele lui Mihai Sin
de pe coperta a patra a romanului Quo vadis,
Domine ?: „Am
crezut și cred în destinul acestui roman, care nu e legat neapărat
de destinul meu. Și mai cred că, într-o bună zi, poate chiar
apropiată, adevărate motive ale « campanii » de acum
mai bine de un deceniu vor ieși la iveală, dovedind goliciunea,
lipsa de scrupule și chiar ticăloșia unora care, din’90 încoace,
n-au încetat să se autointituleze lideri de opinie, în fapt
aparținând unei false « ielite » care a răspândit,
cred, multă derută, confuzie și imense cantități de defetism în
societatea și în lumea românească.”
(Quo vadis, Domine ?, vol. I, Editura Nemira, 2007, coperta IV).
La urma urmei, oricât am fi de răuvoitori,
putem să nu recunoaștem din acest mini text o presimțire rea a lui
Mihai Sin ?
În
realitate, romanul – citit și printre
rânduri, are destule pasaje care au o legătură intrinsecă, adesea
clară-clară, cu destinul autorului.
Au
mai scris despre cărțile sale : Mircea Iorgulescu, Dan Culcer,
Cornel Moraru, Ioan Holban, Alex Ștefănescu, Eugen Simion, Lucian
Raicu, Ion Vlad, Tania Radu, Ștefan Borbély, Caius Dobrescu, Dan C.
Mihăilescu, Irina Petraș, I. Negoițescu, Ion Simuț, Gabriel
Dimisianu, Dumitru Micu, Bianca Burța-Cernat ș.a., precum și
regretații : Dana Dumitriu, Laurențiu Ulici, Valeriu Cristea,
Lucian Raicu, Ion Vlad, Dan C. Mihăilescu, Irina Petraș, Ion Simuț
ș.a.
Revenind :
așadar, în anul de grație 1971, Romulus Guga, Dan Culcer, Mihai
Sin și Atanasie Popa, au inițiat noua serie a prestigioasei reviste
Vatra din
Tg.-Mureș din redacția căreia Sin a făcut parte până în anul
1990. Între anii 1990-1991 a fost director al Editurii Albatros, iar
în perioada aprilie-decembrie 1992 a îndeplinit funcția de atașat
cultural la Ambasada României din Israel. Cele de mai înainte
reliefează personalitatea omului, a omului de cultură și
scriitorului Mihai Sin, precum și aprecierea și prestigiul de care
s-a bucurat...
Însă,
cu toate acestea, mă întreb : câți – și din ce motive –
își mai amintesc azi de romanul Schimbarea
la față (Ed.Cartea Rom., 1985), care a
făcut vâlvă după ce a fost propus pentru Premiul Uniunii
Scriitorilor, premiu cu care secția de propagandă a PCR-ului nu a
fost de acord considerând că acesta ar aduce deservicii literaturii
române a momentului ? Cred că foarte puțini. Cert este că
scrierea cam ieșise din procustienele
canoane impuse de ideologia comunistă, drept care organul
partidului, ziarul Scînteia,
a și sărit repede în ajutorul „secției de propagandă”
publicând un fel de cronică literară, știută ca fiind „de
serviciu”, evident nesemnată (cum se obișnuia în asemenea
cazuri), în care atât autorul cât și romanul erau acuzați de
abateri grave de la conceptul de morală comunistă în arta
realist-socialistă. M-am referit la romanul Schimbarea
la față, fiindcă el a fost, cel puțin la
momentul respectiv, cartea-apogeu a creației lui Sin după cum a
considerat majoritatea criticilor literari importanți și
responsabili de la finele veacului XX, precum un Valeriu Cristea,
care afirmă : „« După cel mai
iubit dintre pământeni »,
romanul din 1985 al lui Mihai Sin (« Schimbarea la față »,
n.n.) este poate
scrierea cea mai antitotalitară, anticomunistă, anticeaușistă,
antisecuristă din câte au apărut până în decembrie 1989.”
Aceasta în condițiile în care câțiva
critici literari – Eugen Simion, în România
literară de exemplu – publicaseră deja
ici-colo considerații și aprecieri favorabile romanului Schimbarea
la față urmate
imediat de o tăcere totală după refuzarea premierii. Dintr-odată,
după publicarea acuzațiilor din Scînteia
s-a oprit
aproape orice referire la roman, cel puțin în presa literară. În
această ordine de idei, este semnificativă soarta unei cronici
semnate de Lucian Raicu, scrisă și predată spre publicare României
literare în
anul 1986 și care a fost publicată după decembrie 1989, respectiv,
după… Revoluție. Aici este de menționat o explicație scurtă,
și interesantă și, mai ales, importantă : Realismul
critic de care propaganda de partid făcea atâta caz,
în romanul Schimbarea
la față ea cam
sărea calul în unele pasaje, fapt care ieșea binișor din matca
ideologiei „la zi” dând apă la moara celor care cam strâmbau
din nas la „înțeleapta politică” a partidului comunist.
Așadar, semnalul de alarmă publicat sub semnătură… anonimă în
organul de presă al PCR-ului, avea la bază nerespectarea șablonului
privitor la realismul
socialist. Se
pare că acesta a fost primul pas în dizgrațierea lui Mihai Sin –
el însuși fiind tot mai convins de acest lucru. În acest context,
sublinierea ideii de către regretatul critic literar Valeriu
Cristea, este fără dubii, „ajutat” fiind și de criticul Ion
Negoițescu care extrapolează : „Romanele
lui Mihai Sin se dovedesc... mult mai critice decât altele,
contemporane cu ele
(subl. d.h.), căci – spre deosebire de un
Marin Preda sau un Augustin Buzura – dânsul nu acordă nici o
șansă comunismului, nu-l consideră amendabil o dată cu trecerea
vremii prin
înlăturarea tarelor lui... (...)«Schimbarea
la față », cu sticlirile lui de simbol, poate fi considerat
drept cheia unei lumi și a literaturii ei.” Amândouă
citatele sunt din preambulul la romanul Quo
vadis, Domine ? în două volume,
publicat între anii 1993-1996.
Deci,
din motive care-mi sunt neclare, cel puțin în parte, Mihai Sin a
devenit romancierul-victimă a unei ignoranțe greu explicabile, deși
personal cred că „i se trage” – culmea paradoxului ! –
și de la Schimbarea la față (1985)
și... de la Quo
vadis, Domine ? (1993-1996), tocmai
fiindcă ambele romane se circumscriu, dintr-un anumit punct de
vedere, contextului incomodant pentru personaje care, încă, se mai
hrănesc bine cu seva mentalității tributare sistemului totalitar
ante-decembrist. Îmi este din ce în ce mai limpede că el plătește
pentru că nu s-a pliat la timp și convingător unor politici de
clică lingușitoare care a traversat fără probleme de conștiință
decembrie-le’89... Această recalcitranță... continuă, care a
dat apă la moara „vizaților” din literatura sa, nu i-a fost
iertată de către aceștia, ei acționând cu promptitudine pentru
marginalizarea sa și minimalizarea ca prozator; au făcut-o direct,
sau prin ciracii lor, respectiv cei care, în mod deliberat desigur,
și fără a-i cunoaște valoarea operei, îl ignoră sau, unii și
mai zeloși, o detractează prin foarte la moda „reconsiderare”;
mă refer în special la majoritatea comentatorilor de literatură
post-decembriști care, porniseră, nu cum multă vreme în urmă, un
adevărat asediu asupra literaturii din perioada totalitaristă. După
ce a avut parte de o seamă de nedreptăți, ar fi impardonabil să
fie “reconsiderat” tocmai de către unii inși intrați fraudulos
în literatura de după ‘89, destui dintre ei având doar o bună
pricepere a denigrării autorului și a operei...
Cred
că mai bine le-ar prinde acestora dacă și-ar lega numele de opera
lui Sin analizând-o cu obiectivitate, cu responsabilitate și cu bun
simț, fiindcă el va rămâne în istoria literaturii române un
autor ale cărui scrieri, pentru avizați și specialiști în sensul
real și corect al cuvântului, vor constitui puncte de referință
atât în teoria, cât și în critica și istoria literară.
Încet-încet, starea culturii și literaturii în această perioadă
post-decembristă s-a cam limpezit, astfel că posteritatea nu va mai
fi la fel de tolerantă cu gafele.
Să
sperăm...
Așa
spera și Mihai Sin.
În
lungile noastre convorbiri telefonice, îl regăseam de fiecare dată
pe omul și scriitorul care, după un sfert de secol de nedreptățire
pentru domnia sa, tot mai credea că va prinde ziua când… Nu a
fost să fie, din nefericire, iar parșivenia unui postdecembrism, și
în cultură și literatură, l-a marcat profund. Și bine ar fi ca,
măcar unii dintre cei care i-au provocat atâta suferință, să fie
răsplătiți așa cum și merită. S-ar putea ca spusele mele să
sune mai mult sau mai puțin patetic, dar îmi permit să afirm că
l-am cunoscut destul de bine și pe scriitorul, dar, în egală
măsură, sau, mai ales, pe Omul Mihai Sin și știu prin ce a
trecut… Să se înțeleagă adevărul că, de la prima noastră
întâlnire în redacția revistei Vatra,
în 1976, în prezența și a regretatului Romulus Guga, au trecut cu
ceva peste 40 de ani, timp în care am ținut legătura permanent, pe
baza unor sentimente reciproc-prietenești – îmi permit să spun.
De altfel, în decembrie, 2009, când l-am vizitat la domiciliul său
din zona Livezeni a Târgumureșului,
am avut parte de-o primire extrem de frumoasă, împreună cu Doamna
Anca, menținând o atmosferă absolut cald-familială. Atunci, între
altele, mi-a povestit cu dezamăgire și tristețe cum, după ce i se
propusese turnarea unui film pe scenariul unuia dintre romanele sale,
din motive ciudate, proiectul a fost abandonat pur și simplu de
către regizor…
Păcat…
Și
trebuie să mai recunosc sincer că, de multe ori, vocea și
îndemnurile sale, m-au ajutat în clipe dificile, cum, probabil, se
întâmplă la destui autori. Inclusiv la el, cum mi-a mărturisit la
ultima noastră convorbire telefonică în legătură cu romanul la
care lucra : „-Sper să-l pot termina,
să termin ultimul capitol care mă chinuie pentru un final
potrivit…” „-Ei,
nu cred, i-am zis, asta
n-o cred. E un moment, va trece și totul va fi bine…”
„Sper, dar am opt variante de final la
roman…” „Până
la urmă a reușit, iar cartea se află deja la editură,
mi-a mărturisit al său fost coleg de redacție la Vatra, Nicolae Băciuț.
Doamne-ajută !
Și
cred eu, ar fi nedrept să nu redau in extenso
o scurtă dar semnificativă corespondență
dintre Mihai Sin și unul dintre foștii săi colegi de redacție de
la Vatra, Dan
Culcer, stabilit la Paris (în 1987, în urma
reîntregirii familiei ca urmarea a cererii de azil politic a soției
sale, scriitoarea Maria Mailat), corespondență
care atestă frământările sufletești ale doi reprezentanți
importanți ai scrisului românesc. Iată, așadar, cu dezlegare de
la Dan Culcer, schimbul de corespondență :
7 mai 2014
Dan Culcer :
Invitație la colaborare
Dragă
Mihai Sin,
m-am
gândit că ar fi mai mult decât potrivit și
necesar să te invit să colaborezi la revista Asymetria,
pentru anul 2012, cu o rubrică al cărui titlu, ritm și
conținut
și
extensie le vei stabili singur.
Mi
se pare cât se poate de trist că nu-ți
văd semnătura nicăieri. Știu
care sunt calitățile
tale de scriitor și
publicist și
aș
dori să particip la exprimarea lor plenară într-o actualitate care
are nevoie de un spirit ca al tău.
În
raport cu această actualitate, consider că toate neînțelegerile
care ne-au marcat relația
pot fi definitiv stocate, nu uitate, dar cântărite ca fiind fără
semnificație.
Sper
sincer că vei acționa
pozitiv și
că nu mai e nevoie de vreo altă explicație
sau motivație.
Scrisul tău este așteptat
la Asymetria.
Cu
tot binele, Dan
Mihai Sin,
către Dan Culcer
Draga
Dane,
propunerea
ta a fost o surpriză. Nu mă grăbesc să spun "plăcută",
ținând
seama de sinuoasa noastră relație,
dar ceva prin preajmă. Am avut nevoie de câteva zile de reflecție,
dar să nu crezi că am despicat firul în 44.
Deci
îți
mulțumesc pentru propunere și
accept.
Am
ales două titluri de rubrică : "Roata vremii" și
„Scrin”. Lasă-mă să mă mai gândesc. Spune-mi și
părerea ta (ca să hotărăsc invers).
Acum,
în privința
absenței semnăturii mele, sunt multe de spus. Și
tu ar trebui să știi
destule, dar nu totul, desigur. Motivele esențiale,
tot desigur, doar eu le cunosc.
Să-ți
spun totuși
ceva : ultima rubrică pe care am avut-o a fost in „Însemnări
ieșene”,
revista condusă de Al. Dobrescu, de la Iași,
și
a ținut doar câteva numere, până acum vreo doi ani. Se numea
„Însemnări din România profundă” (ia te uită, titlul acesta
ar fi bun și pentru „Asymetria” –
un motiv în plus să mă mai gândesc.) Erau de fapt un ciclu de
articole, scrise cu câțiva
ani în urmă, înainte deci de propunerea lui Dobrescu. Începusem
să le public, dar ba se desființa
revista, ba era transformat ziarul în tabloid... La ultimul articol,
îl lăudasem pe Băsescu pentru niște
declarații
din, pare-mi-se, Adevărul,
făcute în problema națională,
și
care imi plăcuseră. Spre surprinderea mea, Dobrescu mi-a cerut să
scot pasajul. Am bănuit că s-a temut ca primarul Iașului,
care dădea bănuții
pentru apariția
revistei, să nu se supere că era și
e încă PSD-ist. Am refuzat si atunci, fără nici o explicație,
a dispărut și
rubrica.
Încă
o precizare : deși,
prin anii’90, mi-am propus să nu mai public fără ca munca să-mi
fie plătită (prea făcusem multă muncă voluntară), Dobrescu mi-a
promis că mă va plăti, e drept, cu o suma mai mult simbolică. Ei
bine, n-am văzut nici un firfiric. E bine să ne înțelegem :
tu plătesti colaborările ? Chiar dacă sunt semi-analfabet în
computeristică, e vorba de o revista on-line și
știu
că în unele situații
(accesări, un anumit fel de publicitate...), pot intra și
bani. Oricum, între timp, după douăzeci de ani, am mai renunțat
și
eu la unele „principii”.
Încă
ceva, și
nu e vorba de o condiționare
a colaborării mele : acum câteva luni, ți-am
trimis un mail,
dar nu sunt deloc sigur ca ți-a
parvenit. Era vorba de niște
scrisori de demult, scrise de tine și
de Mary. Vreau să stiu doar dacă ai primit mail-ul.
Atât.
Recunosc
că nu prea știu
mare lucru despre Asymetria.
Pentru rubrica mea, m-am gândit la o ritmicitate bilunară, cel
puțin
pentru început. Despre extensie, sugerează-mi tu, nu mă pricep la
spațiul
electronic.
Numai
bine, Mihai
Apoi,
Dan Culcer :
Colaborarea
la Asymetria
s-a concretizat sub forma unei rubrici, intitulată, așa
cum îl sfătuisem, Roata vremii, pe care scriitorul a alimentat-o
vreme de douăsprezece luni.
Aflu
acum titlul romanului, de pe situl Editurii Nemira : «un
nou manuscris era în pregătire. Ei bine, mai corect spus ar fi că
este în continuare în pregătire și va fi lansat luna aceasta la
Târgul de carte Bookfest, în ciuda faptului că soarta l-a răpit
dintre noi pe Mihai Sin chiar astăzi. Am fi dorit, desigur, ca el să
fie alături de noi la acest eveniment, pentru a ne bucura împreună
de noua sa reușită. Dar iată că uneori lucrurile se potrivesc
altfel decât am vrea. Vom încerca, prin urmare, să mergem înainte
cu lansarea a ceea ce se anunța a fi cea mai importantă carte a
acestui mare autor –Ispita izbăvirii. Credem că asta este ceea ce
și-ar fi dorit. Și mai credem că vom aduce la îndeplinire acest
lucruașa cum ar fi dorit. Într-un cuvânt, cu invitați de
calibru, care să marcheze lansarea acestei cărți pe potriva
literaturii pe care o conține. »”
Păstrându-ne
în atmosfera considerațiilor
Același Dan Culcer, despre
povestirile din volumul Așteptând în
liniște, notează : „Proza
lui (Mihai Sin, n. d.h.) e comprimată,
învăluitoare și febrilă, realistă fără adjective, dramatică
fără scrâșnete inutile, subtilă pentru că e simbolică dincolo
de aparența aridă a cotidianului”.
Și
ultima… scrisoare a lui Dan Culcer, cu titlul,
original :
NU
CREDEAM…
Dragă
Mihai Sin, nu credeam că plimbarea noastră în păduricea de pe
dealul Somoș,
din Târgul nostru dulce-amar, la începutul lunii aprilie 2014, ar
putea fi ultima noastră întâlnirea AICI. Despre cele de dincolo nu
am nici o putere să fabulez.
De
vreo câțiva
ani am pus amândoi în paranteză patrată mai vechile noastre
dispute, încercând amândoi să ne regăsim așa
cum fusesem când eram mai tineri și
la trup frumoși.
Nu
știu
dacă puteam să sperăm o întoarcere în timp ca în basme. Acolo
întoarcerea din lumea Tinereții
fără bătrânețe
este pedepsită. Și
se pare că, în cazul nostru, pedeapsa a sosit mai repede decât am
fi vrut amândoi.
Pentru
mine, prin pierderea unui prieten cu care mai aveam multe de evocat
și
lămurit, pentru tine prin ruperea bruscă de soața
ta, de ai tăi, de lumea asta și
de cea literară, chiar dacă o îndepărtare începuse, ca o falie,
să apară, cu voia sau fără voia ta, din pricina unor opace minți
sau grăbite lecturi care ți-au
deformat bizar intențiile
epice dar poate și
din pricina reacțiilor
și
orgolilor tale ce mi se păreau uneori inutile.
Ai
acceptat să colaborezi la revista mea Asymetria, colaborare pe care
ți-o
solicitasem fiindcă izolarea ta mi se părea dăunătoare, în
atmosfera penuriei de purtători atipici ai unor valori morale,
printre care te socoteam.
Ne-am
îmtâlnit de mai multe ori în anii din urmă, avem și
proba ospitalității
tale, a Doamnei tale, proba fotografică că am stat împreună pe
teresa unei filegorii din fundul grădinii de sus a casei tale. Ne-am
fotografiat reciproc, fiecare singur pe un fotoliu de grădină. Nu
ne trecuse prin minte că putem pune în mișcare
aparatul de la distanță
cu un mecanism de retardare a declanșatorului.
În
dimineața
de 6 mai, declanșatorul
tău s-a pus singur în mișcare
fără să-ți
ceară acordul.
Știu
că ai terminat un roman, al cărui titlu nu mi l-ai comunicat **,
probabil din vreo veche suspiciune sau superstiție.
Sper să-l pot citi cât de curând. O să mă pun la soare, la
adăpost de frigul care ne cuprinde, iar ochelarii îmi vor deveni
fumurii nu de frigul luminii ci de căldura lacrimilor.
Te-am
pierdut de trei ori ca prieten. Odată, în 1983, după moartea lui
Romulus Guga, când am făcut alegerea de a propune și
susține
candidatura altcuiva la postul de redactor șef.
A doua oară când am plecat în Franța
și
când ne despărțeam
fără să fi apucat să lămurim dacă alegerea mea nu fusese,
indirect, benefică scriitorului care erai. A treia oară acum, când
ai plecat atât de brusc încât nu am mai apucat să-ți
strâng mâna care, poate, devenise mai caldă sub soarele
primăvăratec al lunii aprilie, pe banca pe care mi-ai surâs
sceptic, ironic și
oleacă suspicios, când ți-am
spus că ne vom vedea cât de curând ca să mai vorbim de una-de
alta.
Acum,
doar de alta…
Înalta.
Sit
tibi terra levis.
Odihnește-te
în pace !
De
ce am redat aceste texte-scrisori ale celor doi scriitori ?
Fiindcă Mihai Sin, după cum rezultă din spusele/scrisele lui Dan
Culcer, dar și din afirmațiile lui însuși, inclusiv față de
mine, acesta trăia efectiv o dramă sufletească sau, cel puțin, o
stare de lehamite după ce unele calomnii din anii’80, trecuseră
victorioase peste’89 ajungând până la acuzațiile în legătură
cu Quo vadis, Domine ?
Este cât se poate de limpede că marele scriitor era victima a două
sisteme, sau unul derivând din celălalt, adevăr constatat și de
către o seamă de comentatori ai operei lui Sin. Se pare că în
special totul a pornit de la romanul Schimbarea
la față (1985), respectiv de la calomniosul
articol din organul partidului, Scînteia.
O re-citire cu atenție a respectivului material ne poartă gândul
înapoi cu ceva ani, la un realism special emanat din toată proza
lui Mihai Sin, care constituie o materie primă mereu surprinzătoare
și mereu incitantă pentru critica, teoria și chiar pentru istoria
literară. Faptul că, de la bun început, creația sa „atrage”
privirile celor mai importanți comentatori de literatură de la noi,
semnifică sau subliniază acest adevăr, aceasta și pentru că Sin
nu a fost un autor… cuminte, ci evoluția sa scriitoricească a
ajuns la „apogeu”, din acest punct de vedere, în anul 1985 când
secția de propagandă a C.C. și cenzura s-au împotrivit la
premierea romanului Schimbarea la față în
urma unor acuzații calomnioase publicate într-un articol nesemnat
(adică, un material „de serviciu, cum se
practica în acei ani, dacă ceva nu era pe
placul propagandei de partid, dar nici nu
putea fi trecut cu vederea…) din cotidianul PCR-ului, Scînteia…
Așadar,
cu realism analizând lucrurile, ar fi nedrept să eludăm adevărul
imposibil de contestat că autorul volumelor Așteptând
în liniște (1973), Ierarhii
(1981) și… vârful aisbergului, Schimbarea
la față (1985), a fost și va rămâne un
nume important în literatura română. De-aceea, chestiunea este
binecunoscută, și apreciată ca atare : Mihai Sin a intrat în
literatură cu forță în proza anilor’70 debutând cu volumul
Așteptând în liniște
și imediat intrat în vizorul criticii literare. Este adevărul bine
și corect argumentat de criticul timișorean Cornel Ungureanu
într-un material publicat în Rom.
lit. nr.22 din
2014: „Mihai
Sin se află, așa cum vor scrie și alți critici de seamă ai
perioadei care se încheie în decembrie’89, în vârful
ierarhiilor. E, trag concluziile criticii actualității literare
antedecembriste, un
mare prozator.”
(subl. D.H.). Doar cu alte cuvinte, Tania
Radu în
D.G.L.R., este, în principiu, de părerea
că : „Povestirile impun prin
seriozitatea scriiturii și înverșunarea introspectivă, mai puțin
prin anvergură și efecte spectaculoase.[…] Morocănos, sucind și
răsucind fără încetare frustrări și nostalgii țepoase, omul la
S[in] este în chip constant convins că „dincolo de adevărul
faptelor există și un alt adevăr, și acesta îmi scapă. Poate e
doar un adevăr psihologic, dar și pe acesta îl știu, deci nici el
nu ajunge ca să-mi explic…”. Din acest unghi trebuie citite cele
trei cărți principale ale scriitorului, romanele Bate
și ți se va deschide (1978; Premiul
Uniunii Scriitorilor), Ierarhii
(1981) și Schimbarea la față
(1985) (Premiul Uniunii Scriitorilor), aproape o trilogie a
înfrângerii, interpretabile inclusiv din perspectiva subversivă a
umilirii individuale în ramele totalitarismului.
Aici trebuie să o contrazic pe T. R., fiindcă atât Quo
vadis, Domine ? cât și
Marea miză fac parte,
în egală măsură, din seria celor trei cărți principale „cu
probleme” semnate de Mihai Sin, respectiv : Schimbarea
la față, Quo vadis,
Domine ? și Marea
miză… De fapt, într-un
context ceva mai larg, aș îndrăzni să spun că volumul Marea
miză face parte cu succes dintre cele câteva
cărți ale lui Sin care formează scheletul de rezistență al
întregii sale opere. Ea este cea care, de fapt, concretizează și
rotunjește nu doar întreaga sa concepție creativă, ci îi și
coagulează componentele eului în ideea de consistență individuală
a personalității. Claritatea imaginii sale de scriitor parcă
nicăieri nu se simte mai pregnant-acut ca în Marea
miză, apreciatul istoric și critic literar
Ion Simuț, atestând această zicere : „Mihai
Sin este un scriitor de mare prestigiu, o personalitate culturală,
științifică și didactică de anvergură națională, cunoscător
din interior al fenomenului cultural contemporan. Când va fi
tipărită această lucrare, se vor vedea excepționala deschidere și
altitudinea intelectuală a interpretării, atât prin orizontul
comparativ, cât și prin glosele sociologice.”
(Ion Simuț, pe cop. IV a vol. Marea miză,
Ed. Nemira, 2008). În acest sens, aș asimila
toată broderia conținutului cărții cu un cântec de lebădă, ca
o presimțire a răului care era și a celui care urma să vină. Dan
Culcer și Mircea Iorgulescu, dar și Valeriu Cristea și Lucian
Raicu au intuit excelent acest adevăr în comentariile lor legate de
opera, scriitorul și omul Mihai Sin. Apoi, cei care l-au cunoscut pe
autorul problematicului roman din
anii’80, cu biblicul titlu Bate și ți se
va deschide (Matei,
Cap. 7 : Perseverarea în rugăciune;
7 și 8),
sper să fie de acord că el își completa personalitatea începând
cu o prezență fizică degajând respect și o seniorială
luminozitate a feței, a gesticii și a poziției capului. Nu, nu
cred că era vorba despre un soi de mândrie-infatuare, nu cred că
mima, fiindcă era de-o sinceritate aproape dezarmantă, ci, mai
degrabă era vorba de o ținută a omului cunoscător de sine și de
alții, de rolul său de creator al unei lumi după chipul și vrerea
sa. Nu a reușit, așa că a constatat cu îndreptățită
amărăciune : „Într-adevăr, puterea
postdecembristă a devenit sofisticată, iar scriitorul, lăsat din
mână, a pierdut încrederea publicului, dar și încrederea în
sine însuși.
De
aceea, am crezut și cred în continuare că trebuie să-și recapete
suflul pierdut, încrederea în menirea lor pe lume. Scriitorul a
venit din dictatură cu obișnuințe imposibil de susținut în
societatea „încifrată” a tranziției. Puterea comunistă,
preocupată de felul în care urma să fie înfățișată în
creațiile artistice, făcuse cu artistul o târguială, dar au căzut
împreună în aceeași capcană, și n-au mai putut scăpa unul de
altul. S-a întâmplat că oameni talentați să fie cumpărați,
santajați, constrânși să producă ceva pentru dictatură. Ceea ce
n-a mai fost cazul dupa 1989, iar acest lucru le-a provocat un șoc
unora dintre confrați.” (…) „N-am
suferit niciodată de complexe provinciale. Noi, cei care trăim în
afara Bucureștiului, nu suntem "provincia", suntem țara.
Dacă scriu despre România profundă este pentru că-mi dau seama
că, după 1989, mulți lideri de opinie intelectuală nu au reușit
să judece realitatea românească în profunzimea ei. Au venit cu
pretenția ridicolă că ei sunt, înainte de toate, "europeni",
"cetățeni ai lumii", calitatea de român lăsând-o
întodeauna la urmă. Conceptul de Românie profundă ar putea
conduce, pe de altă parte, la salvarea marilor valori naționale,
indiferent de locul lor in spațiu (în "provincie" sau în
Capitală). Poate că o dată cu intrarea într-un circuit de valori
europene, nici în România nu va mai fi vizibilă diferența dintre
centru și provincie, existența încă în mintea multora. Până și
în Franța, al cărei model îl copiază majoritatea românilor, nu
mai poți spune, cu dispreț, „Parisul și restul țării”. Ue se
apropie tot mai mult de modelul german, unde Berlinul joacă doar rol
de capitală politică, iar marii artiști, scriitori, jurnaliști
sau savanți trăiesc fiecare în "capitala lui", fără
nici o legătură cu Berlinul.” !”
(Mihai Sin).
Am îndoieli asupra datei când a fost scrisă această-însemnări,
de-accea, renunț și pentru că ea reflectă, parcă pentru un
întreg concept postdecembristă, un mod care proiectează spre nou
un mod-modul de percepe și de a „reconstrui” lumea profund
schimbată după’89. În bine ? Nu pare. Ca un fel de
continuare, pe aceeași copertă IV a volumului Marea
miză, Mihai Sin reia ideea de mai sus,
oarecum pe alt palier, dar în spiritul unei elegante și strict
personale profesiuni de credință : „…paradoxal,
în timp ce în alte culturi europene, parcă obosite și copleșite
de atâtea opere mari adunate de-a lungul secolelor, romanul se
autopastișează, anemiat, devenit « joc secund ».
România are încă nevoie de cărți puternice și de romane mari,
« călăuze ». (…). Da, iar în
acest caz, Mihai Sin radiografiază „telegrafic” o stare de
lucruri care, într-o consecință
nu prea îndepărtată, se va răzbuna pe ansamblul unei literaturi
obligată să facă legătura între un antedecembrism marcat de
proletcultismul acerb, de o ideologie drastic și
inatacabil-comunistă și
tributar al cenzurii și
propagandei de partid, cu noua literatură -
postdecembristă. Însă, nu doar despre aceasta este vorba în
notațiile
lui Mihai Sin, ci, mai ales, despre partea de literatură semnată de
autori care au lăsat în urmă-le creații
de valoare, sub semnul unei tradiții
respectate cu responsabilitate. Exact despre acest adevăr este
vorba, adică despre integrarea într-un sumum
de valori naționale
și
nu a trimite totul înspre „literatură aservită” și
chiar spre derizoriu…
Prin
aserțiunea
sa, ca și
cu alte ocazii de altfel, Mihai Sin încearcă un fel de reconciliere
între trecutul destul de apropiat și
un prezent existând încă sub forma unui conglomerat înăuntrul
căruia fiecare face cum vrea. Din acest motiv, Sin se erijează în
sfătuitor scriind : „România are încă
nevoie de cărți puternice și de romane mari, « călăuze »”,
numai că pare să fie cu mult mai complicată realitatea practică,
fiindcă, mai glumind, putem spune : România are nevoie de
cărți, numai că ele trebuie… scrise. Iar
în ceea ce privește „puternicia”, „mărimea” și atributul
de „călăuze”,
chestiunea, în ansamblul ei, apare nu doar vizând anumite
pretenții, dar și cu mult mai amplificată, ci și complicată.
Detaliile sunt inutile – se înțeleg de la sine aplicând o simplă
transfocare spre literatura de după’89, o literatură care, în
general vorbind, dă tonul unei creații (mai ales în proză și
poezie) a cărei valoare dă de gândit. Excepțiile, destul de rare
și puține dacă raportăm totul, procentual vorbind, la producția
de carte. Mihai Sin nu numai că a conștientizat foarte bine și
clar acest adevăr dureros, dar a și comentat mai ales în volumul
Marea miză, o carte a
cărei apariție (Editura Nemira, 2008), cât și, oarecum paradoxal,
în Cestiuni secundare – chestiuni
principale (Editura Eminescu (1983)… Nu
lectura, ci relectura, la nivelul anului 2016, celor două volume,
constituie o experiență extrem de interesantă care-l
individualizează într-un fel de crescendo pe autorul lor.
Exprimarea directă din Marea miză se
suprapune perfect cu… cititul printre rânduri din Cestiuni…
,fapt care atestă (permanent, aș zice),
preocuparea lui Mihai Sin nu numai de a se crea
literatură, ci ea să se integreze viguros într-o tradiție deja
componentă importantă a patrimoniului cultural național. „…pe
măsură ce au trecut anii, subliniază el,
după căderea comunismului, o bună parte a
literaturii « subversive » nu ne mai pare atât de
subversivă, iar în privința celei « dizidente »,
autori și opere pot fi și mai drastic puși sub semnul întrebării,
dacă nu al contestării.” (Marea
miză, p. 101). Cam din tot ce a creat
după’89, rezultă cu pregnanță acest deziderat, iar atât Quo
vadis, Domine ?, Marea
miză cât și Ispita
izbăvirii, se circumscriu fără probleme în
acest context al valorilor exemplar-perene. Între altele, această
pretenție să fi fost unul dintre motivele pentru care Sin a fost
destul de clar „exclus” dintre scriitorii noștri importanți de
o parte anume a criticii și chiar istoriei literare ? Posibil,
foarte posibil, dacă mai adăugăm și motivația invocată destul
de direct a lui Alex. Ștefănescu în revista Convorbiri
literare : „În
mod surprinzător, după 1989, publică un roman, Quo vadis,
Domine ?, care încearcă să acrediteze ideea că Securitatea a
contribuit la salvarea identității culturale a românilor în
timpul comunismului și că a pregătit, într-un mod inteligent și
responsabil, instaurarea democrației în România în perioada
postcomunistă.” Personal mi se pare
afirmația „încearcă să acrediteze ideea
că Securitatea a contribuit la salvarea identității culturale a
românilor în timpul comunismului” nu o
acuzație, ci o infamie vizavi nu numai de opera, ci și de omul
Mihai Sin. Însă criticul A. Ș. nu se oprește, ci transformă
acuzația în diatribă scriind în același text din Convorbiri
literare : „Timp
de cîteva luni după apariție, despre surprinzătoarea carte a lui
Mihai Sin nu s-a scris și nu s-a spus nimic, nicăieri. Abia în
seara zilei de 11 martie 1994, în cadrul emisiunii Simpozion de la
televiziunea publică, a avut loc o primă discuție, la care au
participat nu critici literari, ci Mihai Sin, Gabriela Adamesteanu
(prozatoare din aceeași generație cu Mihai Sin), Sanda Visan,
realizatoare a emisiunii și... Nicolae Ulieriu, purtătorul de
cuvînt al Serviciului Român de Informații (instituție care îi
preluase pe mulți dintre foștii lucrători ai Securității)”
Nu este suficient de clar că, „dintre
foștii” face parte și Mihai Sin ? De
ce această înverșunare denigratoare – greu de spus.
Paradoxul ? Apropo de romanul Schimbarea
la față, autorul a fost învinuit de
pactizare cu dușmanii socialismului, iar articolul-calomnie din
Scînteia subliniază
acest lucru fără vreun dubiu ! Problema e, însă, alta :
în una dintre discuțiile mele cu Mihai Sin, acesta mi-a reiterat că
articolul calomnios din organul partidului comunist ar fi fost scris
de… același Alex. Ștefănescu. Nu știu, iar lămurirea acestei
grave chestiuni, care scoate din circuitul normal al literaturii
române din ultima jumătate de secol pe unul dintre cei mai
importanți scriitori români, nu ține de competența mea. Din
păcate. În orice caz, știu sigur, din sursă directă că,
datorită acestui fapt, Sin, în ultimii ani de viață a suportat
greaua situație trăind o mare dramă a izolării absolut nedreaptă,
iar aici includ și faptul că, rămas „ultimul mohican” dintre
fondatorii noii serii a revistei Vatra, în
1990 a fost înlăturat din redacție (afirmația lui) pe motivul
neverosimil că ar fi făcut parte din… nomenclatura comunistă. De
fapt, altă componentă a marelui paradox din viața sa.
Ajuns
profesor universitar la Academia de Arte din Tg.-Mureș, după o
perioadă de profesor-asociat la Universitatea „Lucian Blaga” din
Sibiu, Mihai Sin și-a trăit ultimii ani de viață, așa cum
spuneam, într-o izolare aproape deplină, atât ca om cât și
ca scriitor, fapt constatat și de Alex. Ștefănescu : „Lui
Mihai Sin îi place să tacă, să fumeze și să privească undeva,
departe. Nu-și povestește niciodată viața. Informații – sumare
– despre biografia sa găsim numai în dicționare.”
(Alex. Ștefănescu, Mihai
Sin sau lupta individului cu Sistemul, în
revista Convorbiri literare).
De
pe cu totul altă poziție scrie criticul și istoricul literar Ion
Simuț referindu-se la Mihai Sin : „Între
scriitorii promoției 70, Mihai Sin este destul de bine cotat.
Aprecierile cele mai generoase vin de la criticii aceluiași val.
Nicolae Manolescu nu-l creditează în Istoria sa, nici mare, nici
mică.” Făcând o trimitere lipsită de
dubii, criticul apasă pe aceeași pedală a pledoariei pro Sin,
adăugând un argument cel puțin la fel de solid : „Laurențiu
Ulici îl așază pe Mihai Sin în elita restrânsă a prozatorilor
acestei promoții (’70,
n. m., D.H.), alături de Gabriela
Adameșteanu, Mircea Ciobanu, Petru Popescu, Gheorghe Schwartz și
Eugen Uricaru.” (Ion Simuț : Mihai
Sin sau lupta individului cu Sistemul, în
Cultura literară, nr.
502 din 4 febr. 2015). Nu ar fi tocmai greșit să mai citez din
pertinentul articol al lui Ion Simuț prin care, domnia sa, explică
altfel și cu mult mai credibil înțelegerea și aplicarea de către
Sin în romanul Quo vadis, Domine ?,
a implicării securității la pregătirea Revoluției din decembrie
1989. Trebuie să fim de acord că, fără amestecul
securității în desfășurarea
evenimentului decembrist-românesc, schimbarea de la „democrația…
socialist-comunistă” la noul tip de democrație, capitalist, în
procesul de eliberare spre libertate, este pur și simplu greu de
dedus ce s-ar fi putut întâmpla. De-aceea, înclin să cred că
Mihai Sin a văzut și analizat situația cu detașare și realism,
aceasta nu pentru că ar fi pactizat
cu securitatea, cum încă se mai crede, ci pentru a încerca o…
descâlcire a lucrurilor. De altfel, ca să ne întoarcem puțin în
timp, este bine să nu uităm că tatăl său, Dănilă Sin, a fost
exclus din Partidul Comunist în anul 1957, când fiul său Mihai
avea doar 15 ani, și a murit un an mai târziu lăsând în urmă o
soție casnică și 4 copii. Astfel, îmi permit să cred că Mihai
Sin, chiar la vârsta de 15 ani fiind, nu a rămas în suflet cu o
„iubire nețărmurită” față de partid și, prin extensie
logică, față de securitatea națională. Aceasta este o problemă
pe care nu avem dreptul s-o tratăm cu superficialitate, chiar dacă
până la nașterea romanului Quo vadis,
Domine ?, trecuseră cel puțin 30 de
ani. Deși, la o lectură, poate cam neatentă, câțiva comentatori
de critică literară au reacționat destul de prompt trimițând
romanul spre un context nu tocmai favorabil lui Mihai Sin.
De ce ?
N-am găsit o explicație plauzibilă nici măcar după ce am revăzut
mai multe pasaje din roman. Dimpotrivă, mi s-a părut un fel de cor
interpretând cu patimă o compoziție cu note false, o glosare de
tip „tragere la temă” în enigmistică. Știind sau presimțind
acest lucru, Mihai Sin, precaut, și-a luat o măsură de prevedere
notând : „Am crezut și cred în
destinul acestui roman, care nu e legat neapărat de destinul meu. Și
mai cred că, într-o bună zi, poate chiar apropiată, adevăratele
motive ale « campaniei » de acum mai bine de un deceniu
vor ieși la iveală, dovedind goliciunea, lipsa de scrupule și
chiar ticăloșia unora care, din’90 încoace, n-au încetat să se
autointituleze lideri de opinie, în fapt aparținând unor false
« ielite » care a răspândit, cred, multă derută,
confuzie și imense cantități de defetism în societatea și în
lumea românească.” (Quo
vadis, Domine ?, vol. I, 2007, Cop. IV).
(Citiți Continuarea)
Nota: DESPRE OPERA LUI MIHAI SIN, AU SCRIS, ÎNTRE ALȚII :
Dana Dumitriu, despre „Așteptând în liniște”, în revista Argeș nr. 5/1973; Laurențiu Ulici, în Prima verba, vol. I, p. 199-202; Dan Culcer, citat mai înainte; Sorin Titel, în Pasiunea, p. 153-155; Dinu Flămând, despre romanul „Bate și ți se va deschide”, în revista Ramuri, nr. 10/1978; Radu Petrescu, despre „Bate și ți se va deschide”, în Viața Românească, nr. 12/ 1978; Mircea Iorgulescu, în "Scriitori tineri contemporani", Editura Eminescu, Buc., 1978, p. 246-248; Constantin Hârlav, despre „Terasa”, în revista Steaua nr. 9/1979; Dan Culcer, în vol. Serii și grupuri, Ed. Cartea Românească, Buc. 1981, p. 240-245; Cornel Moraru, în vol. Semnele realului. Secționări critice convergente, Ed. Eminescu, Buc. 1982, p. 154-159 și 253-260; Valeriu Cristea, în vol. Modestie și orgoliu, p. 206-211; Alex. Ștefănescu, în vol. Prim-plan (35 de profiluri de scriitori români contemporani), Ed. Eminescu, 1987, p. 302-308; Anton Cosma, în vol. Romanul românesc contemporan, I, Ed. Eminescu, Buc. 1988, p. 157-162; Eugen Simion, în vol. Scriitori români de azi, IV, Editura Cartea Rom., Buc., 1989, p. 436-465; Lucian Raicu, Proba realului, în România literară nr.16/1990; Ion Vlad, În universul nuvelei, în Steaua nr.4/1990; Virgil Podoabă, Al treilea timp, în Familia nr. 5/1990; Al. Cistelecan, Proza și conștiința, în Familia nr. 6/1991; Gabriel Dimisianu, Romanul antitotalitar, în România literară nr. 44/1991; Irina Petraș, A fi în mers, în revista Transilvania nr. 6/1992; Romulus Diaconescu, „Schimbarea la față”, în revista Ramuri nr. 4/1993; Tania Radu, Din lumea paralelă, în LAI nr. 4/1994; Alex. Ștefănescu, Quo vadis, Mihai Sin?, în România literară nr. 11/1994, și Un diavol mult prea simpatic, în România literară nr. 12/1994; Ștefan Borbély, Călimara cu otravă, în revista Apostrof, nr. 5-7/1994; Caius Dobrescu, Pro Sin, în România literară, nr. 45-46/1994; Dan C. Mihăilescu, În absența bubulilor, în România literarăL, nr. 45-46/1994; Ioana Pârvulescu, Obsesiile noastre, în România literară nr. 45-46/; Ion Negoițescu, Scriitori contemporani, 1994, p. 383-386; Ion Simuț, Incursiuni în literatura actuală, Oradea, Editura Cogito, 1994, p. 298-301;
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|