Who's Online
Exista in mod curent, 28 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
In epicentru: Magda Ursache. Trecutul care nu trece
Scris la Saturday, September 17 @ 22:46:03 CEST de catre asymetria |
„Dar
la școală acum elevul învață istoria Franței, a
Germaniei,
a Italiei, iar istoria României e lăsată mai la
coadă,
că noi nu am fost ceva important în Europa, noi
numai
ne-am apărat și nu am subjugat pe nimeni. Va fi
o
perioadă în care vom crede tot ce spune Europa, după
care
ne vom întoarce la istoria noastră și la credința noastră”.
Iustin Pârvu
(După
Adrian Alui Gheorghe,
Semnele vremii noastre. 7 întîlniri cu părintele Iustin Pârvu,
Conta, 2011 )
„Dar
la școală acum elevul învață istoria Franței, a
Germaniei,
a Italiei, iar istoria României e lăsată mai la
coadă,
că noi nu am fost ceva important în Europa, noi
numai
ne-am apărat și nu am subjugat pe nimeni. Va fi
o
perioadă în care vom crede tot ce spune Europa, după
care
ne vom întoarce la istoria noastră și la credința noastră”.
Iustin Pârvu
(După
Adrian Alui Gheorghe,
Semnele vremii noastre. 7 întîlniri cu părintele Iustin Pârvu,
Conta, 2011 )
Poezia
cu „smalț” patriotic și-a dat demult arama pe față, ca și
editorialele nătîngi din ceaușism, devalorizînd prin demagogie
discursul identitar. M-am așteptat ca, postdecembrist, îndemnul
Societății Junimea, Patriotism
în limitele adevărului,
să fie reactualizat. N-a fost așa. Noi continuăm să considerăm
patriotismul firesc
horribile dictu,
calificîndu-l primitiv, caduc, înapoiat, antiglobalizant, în cel
mai bun caz, bizar, iar criteriul etnic – handicapant. Temele
identitare sunt considerate tobe și flașnete, manifestăm dispreț
față de personalități etnoculturale, de la cărturarii Școlii
Ardelene și Eminescu pînă la Iorga și Blaga, Eliade și Noica.
Istoria națională, ca element de coeziune, e dez-eroizată,
martirii Unirii ne lasă indiferenți, ca și Unirea. Și, pentru că
memoria corectă e un pilon (ca și religia, limba, tradiția) al
identității, implicit mîndriei naționale, chiar orgoliului de
neam, susținem un program antimemorie, antireligie, antitradiție și
ne stricăm limba. înfruntările sîngeroase din munți sunt
minimalizate, războiul anticomunist – amendat. Un erou tragic (și
avem destui) luptă pînă la capăt, conștient că n-are șansă să
cîștige. Noi, primii, îi taxăm drept luzeri. „Rușii sunt vii,
Antonescu-i mort”, s-a auzit pe o Antenă. E „crimă împotriva
păcii” ordinul lui Ion Antonescu „Ostași, vă ordon treceți
Prutul” (caricarutizat de cațavenci în „Vă ordon să sugeți
Prutul”) ? Vorbim de Basarabia ocupată, oricît nu place asta
unora și altora. Pentru eliberarea – pe drept – a Basarabiei și
Bucovinei în 33 de zile, au fost (cifrele istoricului Gh. Buzatu),
24. 396 de victime – 5011 morți, restul răniți ori dispăruți ;
la Odesa, în toamna lui 1941, au murit 17 729 de români,
răniți : 63 345 ; dispăruți : 11 471.
Dacă se refuză trecutul istoric batjocorind jertfa lor, cu
siguranță, prezentul e fără eroi. Iar viitorul nu sună mai bine.
Sigur
că spiritul critic față de trombonistica istoricilor ceaușiști
trebuia să funcționeze, dar am ajuns în cealaltă extremă ;
conștiința de neam e un ceas deșteptător pe care am uitat să-l
întoarcem.
Educația
națională nu se face cu demitificări, cu Esca în manualul de
istorie, pe post de Ana Ipătescu, pesemne, și cu Tatulici în loc
de Bălcescu. Istoria s-a tabloidizat, Decebal are buze senzuale. Ca
să fii istoric nonsocialist acreditat GDS, trebuie să-l prezinți
pe Brâncoveanu ca pe un „protoșpăgar”, pe Mihai Viteazul ca pe
un condotier, fecior de curvă pe deasupra, pe Cuza, ca pe un
„ofițeraș muieratic”, negînd spusa lui Iorga : „un om
vrednic de legenda sa”. Hora
lui Cuza e dată de
un folclorist revizuit, care merge pe principiul înlocuitorilor,
drept Hora lui Carol
(I sau II ?). Pentru cei care-l critică pe Cuza nu contează nimic :
nici că „nu știa să se fățărească” (apud Bolintineanu),
nici că a ieșit din cei 7 ani de domnie fără avere, că a știut
să piardă (v. episodul demisiei), că a visat să-și scoată
poporul din barbaria orientală, că n-a vrut să-și recapete tronul
cu armele Franței. îi plăceau jocurile de noroc, o fi fost
muieratic, dar n-a stricat vreo familie. închid paranteza, nu fără
a aminti că din „Travaliul Casei Regale”, cum îi place
„alteței” Duda să spună, s-a născut un șoricel :
prințul Radu. La urma urmelor e în tradiția familiei. N-a făcut-o
Carol II pe Elena Lupescu Prințesa Elena de Hohenzollern ?
Am
citit nu demult un soi de „îndreptar” al lui Yuri Bezmenov,
agent KGB, demonstrînd cum poți să demoralizezi o națiune în
15-20 de ani, cum o aduci în situația jalnică de a nu avea
standarde etice în 4 pași : 1. demoralizare ; 2.
destabilizare ; 3. criză ; 4. normalizare. Așadar, după
destabilizare vine criza, urmează așa-zisa normalizare, cînd
economia, apărarea, relațiile externe sunt la pămînt. Primul
punct al acestui „îndreptar” se tot aplică de două decenii
încoace, de cînd „profesorul” Brucan și-a băgat bippul în
„corpul social” : stupid
people, urmat de
mulți lupi tineri. Tipul cu telecomanda de la „Suplimentul”
iașiot ne completează etnoimaginea în negru ori în gri sceptic :
„Noi, nație și pitică și porno […
]”. Nu mai continui :
trebuie să-ți ceri scuze cititorilor cînd dai un astfel de citat.
Și
cum trendul e „uniformizarea națiunilor”, ne repezim să
demonstrăm că nu există specific românesc, ba îl și punem în
ghilimelele deriziunii. „Specificul românului care e ?”
Oricine are un stereotip, afară de români, susținea un publicist.
Poate că – mai știi ? – suntem primitori, abili, inventivi,
avem minte isteață, bună de exportat. Și de ce n-am vorbi de
toleranța venită din morala creștină, nu numai de „beția la
români”, de „hoția la români”, de „prostia la români” ?!
Dacă n-avem respect față de noi înșine, cum să-l cerem de la
alții ?
„Cît
măgarul e marfă, cît troaca este vas, cît salcia este pom, atîta
și valahul poate fi om”, se poate citi într-o Bălgarskaia
etnologhia, care
reproduce o zicală bulgărească din satul Krușovița. Iar
divertișii, Guignolii francezi, înainte de meciul Franța-România,
țin să traducă vocabula tomberon
prin București,
sfătuindu-și conaționalii să nu intre în relații cu românii ca
să nu ia păduchi. Și vinovații nu suntem noi, că am ieșit în
lume cu cerșetoare „romince”, cu consumatori de lebede, cu
jucători de alba-neagra, cu traficanți de carne vie și de organe ?
„Lăsați-i să plece, s-a spus, scade criminalitatea la noi,
strada e mai sigură”. Nu s-a întîmplat asta, iar brandul de țară
e în suferință din cauza infractorilor. Am devenit chiar
sperietorile continentului dacă în Elveția s-a propus (în 2009 )
un referendum de excludere din Europa, iar „The Sun”anunța
invazie de imigranți la Londra.
„România
e ceva de pomină și inexplicabil. România : fără sens și
fără leac”, scrie negru pe alb Traian Ungureanu, reprezentantul
țării în PE (v. încotro
duce istoria României, Humanitas,
2009), om foarte occi. Și continuă, considerînd felul de a fi
păgubos
al românilor cauzat de kitsch-urile
tradiției, alt
ceas vechi care nu mai trebuie întors. îi stă în gît lui TRU
„latinitatea într-o mare slavă”. Ca și vechilor staliniști
care au devenit cosmopoliți, ca Ileana Vrancea, deranjată de
„exaltarea etnicului”, ca, pe vremuri, la „Lupta de clasă”.
Nici „idolii forului” nu se lasă mai prejos. „Detest
patriotismul”, declara Andrei Șerban la Turcescu în emisiune. „Ce
mă enervează la poporul român este că există”, a fost replica
de neuitat a lui Stelian Tănase, în emisiune la Ion Cristoiu
(martie, 2009). „Mă sîcîie nația asta”, găsește cu cale
Andrei Pleșu să (ne-o) zică. Pentru Patapievici, cît se poate de
european, suntem „roși de spirvechită românească”. Și nu-i
vorba aici de patriotismul disperat cioranian : „Iubesc
România cu o ură grea”. Nici Cantemir ori Miron Costin, nici
Eminescu, nici C. Rădulescu-Motru ori Drăghicescu ori A.C.Popovici
n-au ocolit defectele, slăbiciunile de caracter ale românilor, dar
n-au făcut-o cu statisfacție. Elitiștii se întrec în a încuraja
prejudecățile despre români și firea lor, în a spune că România
e „o țară descurajantă”, dacă nu oripilantă. Și cum să nu
preia alterii imaginea fabricată de noi înșine ? „Țară
stătută”, zic cei care joacă în tabăra proeuropeană, versus
națională, ca și cum nu poți fi și europeist și românist. „A
gîndi european, dar românește” e spusa de repetat și iarăși
de repetat a gazetarului Eminescu.
Vrea
România să fie bolnavul incurabil al UE ? E România vinovată
pentru stagnarea, pentru corupția aleșilor, că există OTV, că
școala nu mai face nimic să încurajeze spiritul de sacrificiu,
onoarea, demnitatea de neam ? Dacă patrie și patriotism sunt
moneda unor partide (și lui Valeriu Tabără i se rupe inimioara de
vatra românească) asta nu înseamnă că trebuie să le scoatem din
cărți, cu atît mai mult cu cît avem partide etnice care votează
etnic. Sau etnicitatea românilor nu contează, dar a slavilor,
ungurilor, țiganilor, da ? Un editorialist mereu neeșalonat,
ca prozatorul și dramaturgul Călin Ciobotari, a fost pe nedrept
acuzat de limbaj rasist, de antițigănism și pus să plătească o
amendă usturătoare. De ce ? Pentru că a scris despre
contribuția „romilor” la degradarea mediului civic. Geaba au
demonstrat lingviștii caracterul periculos al confuziei român / rom
/ rrom ; română / romani. S-a acceptat noua denumire. Cît
despre Grecia, n-a recunoscut Macedonia din cauza omonimiei cu una
dintre regiunile balcanice. Cum
au devenit românii romi
a arătat pe larg și Victor Roncea. E jale să simtă careva vreun
iz anti-minoritar, dar antiromânismul se manifestă ca la el acasă,
iar românii minoritari sunt un fel de fii vitregi ai statului :
o școală cu 5 elevi maghiari funcționează, cu 10-15 elevi români,
se închide. Așa că Mihaela Czobor-Lupp (v. Firea
românilor, Nemira,
2000, p. 146, volum coordonat de Daniel Barbu) poate concluziona
că românii n-au viitor : „este deja distrus înainte ca el
să fi existat”.
Glumițe
debile (preluate de pe Net, gen „God shave Romania”) despre neam,
etnie românească se fac cu toptanul. Ridici tricolorul aruncat,
ești luat în rîs. Și-mi amintesc de un dialog Brucan-Mîndruța,
de prin 2002, cînd profesorul și discipolul ironizau pe întrecute
„spiritele patriotice”. „Le mai arde, pe căldura asta, de
steagul de pe primăria din Sfîntu Gheorghe ?”, se arăta
Mîndruță pus pe persiflat. Ce dacă se dăduse jos tricolorul
românesc de pe primărie ? Nimic important. Cine se gîndește
la steag pe căldură ? Ca și pe frig de altfel. Nu pleda
cineva pentru schimbarea zilei naționale, pe motiv că nu se poate
sărbători pe frig ? Las' că o serbăm formal și expeditiv.
Primarul dr. Oprescu e gata să asculte imnul cu mîinile înfipte-n
buzunare, cîntărețul Marcel Pavel modifică textul după plac,
prescurtîndu-l, iar istoricul Neagu Djuvara ar prefera ca România
să se numească Valahia. Doar frații noștri de UE, turcii, numeau
Muntenia – Valahia Neagră (Kara-iflac) ; Moldova (Ac- iflac)
era albă.
Ce
atîta caz ? se răstește la „telenație” o socioloagă. în
America se fac și chiloți din steagul cu stele. Și în
completare : „Dacă se scumpește gazul, nu mai putem fi
patrioți”. Asta-mi amintește de versificatorul la comandă
socialistă Har. Țugui, negociind : „Dacă nu mi se repară
liftul, nu mai scriu poezie patriotică”.
Cînd
Csibi Barna îl spînzură – simbolic – pe Avram Iancu în piața
centrală din Sf. Gheorghe, ni se pare „o joacă” și atît. Doar
n-o să cerem respect pentru cei care și-au sacrificat viața pentru
națiune. De proștii care au murit – „pe altarul patriei, ha!”
– se rîde, jertfa lor fiind „batere de cîmpi”. Ne mai arde de
Avram Iancu pe căldura asta ? ar spune Mîndruță
profetologului. Și ce dacă Garda Maghiară, organizație interzisă
în Ungaria, calcă-n bocanci străzile ?
După
Internet, primarul UDMR-ist a îngăduit comerțul cu tricouri
„personalizate”, la zilele orașului : cu harta României
ciuntită și cu harta Ungariei Mari. Mint „găozarii” presei sau
Csibi a purtat astfel de tricou în prezența președintelui ?
Era și caaald ... Pe cîte primării flutură acum steagul
secuiesc ? în 2010 – pe 6 : Ghindari, Sovata, Fîntînele,
Sărățeni, Miercurea Nirajului, Gălești. Ce contează, pe căldura
asta ? Reprezentanță, la Bruxelles, a Ținutului Secuiesc ?
Ce ne pasă de stat în stat pe căldura asta ? Președintele
Consiliului Național Secuiesc susține că secuii sunt un
popor care trăiește
în altă țară și vrea țară. Există un blog intitulat
Székelyföld nem
Románia („Ținutul
secuiesc nu e România”). Harghita și Covasna - pe cale să devină
monoetnice ? N-or deveni pe căldura asta, chit că inscripțiile
„Românii să plece” se înmulțesc.
De
la „simțul național” (din 1850) am ajuns în 2011, la ne-simț
național generalizat. Oare comportamentul ăsta aberant nu-i, vorba
lui Paul Goma, de
căldură mare ?
Magda
Ursache
Trecutul
care nu trece
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|