Marina Nicolaev. Marele gravor român Marcel Chirnoaga
Data: Friday, August 22 @ 10:58:26 CEST
Topic: Ochiul ciclopului


Marcel Raymond Chirnoagă este cel mai mare gravor român de la sfârșitul secolului XX, devenind renumit pentru ciclurile de gravuri "Monștrii inevitabili", "Apocalipsa", "Labirintul", "Viciile și virtuțiile creștinești", sau "Cele 10 porunci".



MARCEL CHIRNOAGĂ :
"încerc să reprezint Răul din lume, de lângă noi și asta nu pentru a-l speria pe privitor, ci pentru a-i arăta chipul sub care diavolescul se poate ascunde fără ca noi să-l putem recunoaște"

Când l-am revăzut în ultimele ocazii pe maestrul Chirnoagă la atelierul din Biserica Amzei, printre lucrurile ce mi-au mai ramas întipărite pe retină au fost, ca de obicei, dezinvoltura, cuvintele, tusea în egală măsură, - diminețile inevitabil la lucru - , schițele împrăștiate pe o masă de lemn geluită ordinar. Musafirii neașteptați erau întotdeauna bineveniți chiar dacă Maestrul continua să scrijelească desenul direct pe vernis și metal, de preferință, fierul. Așa ne învățase simplu; pe mine și pe mulți alții, pictori, sculptori, arhitecți (și mă gândesc la Ștefan Câlția, Adrian Popescu, Bogdan Stihi ș.a.) sau pur și simplu, pe cine dorea să se apuce de gravură. Intre prieteni, povestea adesea despre familia sa, despre război, despre o altă Basarabie, a părinților săi, a bunicilor mei, dureroasele lor deportări; sau de unchiul său, generalul Chirnoagă, judecat prin 1944, fapt ce a avut repercusiuni și asupra lui așa cum de-altfel declara într-un interviu cândva «Un frate al tatei, un unchi de-al meu, a devenit criminal de război și a fost judecat pentru înaltă trădare. Tot neamul Chirnogilor a pătimit pentru asta. Am trecut și eu pe la pușcărie, ca Chirnog.» Regret că nu am înregistrat comentariile maestrului, adevărate prelegeri, eseuri despre istorie, politică și artă.

Așa cum poate se știe sau nu, Marcel Chirnoagă fusese matematician ca profesie, unul dintre studenții străluciți ai lui Dan Barbilian. Absolvise Facultatea de Matematică și Fizică din București în 1952.
Ceea ce era mai greu de acceptat în ultimele decenii pentru câțiva plasticieni, cu veleități, mai mult sau mai puțini anonimi în artă, era lipsa unor studii de arte în portofoliul maestrului. Istoria artei enumeră însă cu generozitate, artiști care nu au avut nevoie de cursuri artistice. Marcel Chirnoagă a fost un mare autodidact și se știe că a început să expună lucrări de artă plastică încă din anul 1953. De altfel, acestea au atras atenția și a fost acceptat imediat ca membru în Uniunea Artiștilor Plastici din România, unde paradoxal, devine președinte fără a fi membru de partid. A avut mentori și prieteni pe regretații Ion State și Vasile Kazar. Participările sale la diverse expoziții saloane naționale și internaționale au avut ecoul binemeritat, obținând distincții importante.
Este mai puțin cunoscut faptul că Marcel Chirnoagă este singurul artist plastic român ale cărui lucrări constituie obiectul unei teze de doctorat în istoria artei prezentată în anul 2000 de Adriane Platon Kirscher la Universitatea din Koln. Această lucrare dezvoltă textul "Apocalipsei", ocupându-se și de comentarea gravurilor celor doi mari artiști - Durer și Chirnoagă.
Gravurile lui Marcel Chirnoagă sunt cotate în toată lumea, fiind recunoscute prin expresionismul narativ de excepție. A ilustrat excelent opere literare, cele mai cunoscute fiind gravurile în aquaforte și aquatinta realizate pentru "Infernul" lui Dante sau "Don Quijote" al lui Cervantes.
Maestrul Chirnoagă a dus tehnica gravurii la perfecțiune, utilizând o presă nemțească de gravură, veche de peste o sută de ani, lucrând după modelul clasic, după tehnica desăvârșită a lui Albrecht Durer. Durer a fost modelul spiritual al Maestrului Chirnoagă. In gravura metalică, a introdus inovații în tratarea plăcii de metal cu sudură și decupaje originale. O parte mai pot fi văzute prin colecții particulare. Există o serie de creații de dimensiuni medii în care intervenția sudurii a produs efecte spectaculoase lucrărilor.
Caii constituiau subiectul lui preferat, îi desena la perfecție, cum rar întâlnești. În majoritatea gravurilor și desenelor, caii sunt impecabil valorați, evidențiați, de o factură expresivă ireal de umană, într-un simț, ritm al proporțiilor nativ incredibil, chiar și în frescele realizate. « Tata cailor » obișnuia maestrul să glumească.
Greu de crezut dar Marcel Chirnoagă avea o compoziție proprie chiar și pentru cerneala de gravură utilizată. Hârtia lui preferată de gravură a fost cea care se găsea într-o perioadă la «Letea» Bacău. Se aproviziona pentru toți: întotdeauna oferea din materiale prietenilor săi. Într-un an, cel mai frumos cadou de-o aniversare primit a fost o cutie de cerneală de gravură olandeză.
Inainte și după povestea bărcii, rămasă antologică (încercase să plece pe mare cu o barcă și un sul de gravuri să le expună la un salon internațional) Marcel Chirnoagă a continuat să lucreze în țară, a reușit din nou să plece în afara granițelor cu predilecție în Italia, unde avea prieteni gravori, la care păstra o serie de plăci și unde mai ales, scotea tiraje și expunea frecvent. Ar fi putut oricând să rămână în altă parte, însă «Acasă» rămânea în sufletul lui cu o anumită sonoritate, poate sentimentală, decupată din toate nostalgiile cumulate de-a lungul vieții sale. Pentru el «acasă» a însemnat mult timp atelierul din Dudeștiul demolat de care unii își mai aduc aminte, și, mai târziu, atelierul din str. Biserica Amzei 9 din București, din ansamblul așezămintelor Brătienilor. «Acasă» pentru Maestru se traducea în egală măsură prin prietenii pe care îi avea în jurul lui.
Fără a fi subiectivă, deși am avut marele privilegiu să lucrez gravură sub îndrumarea sa, afirm cu toată convingerea că Marcel Raymond Chirnoagă este cel mai mare gravor român de la sfârșitul secolului XX, devenind renumit pentru ciclurile de gravuri "Monștrii inevitabili", "Apocalipsa", "Labirintul", "Viciile și virtuțiile creștinești", sau "Cele 10 porunci".
Modest din fire, maestrul Marcel Chirnoagă a realizat de-a lungul vieții mai puțin decât își propusese, asa cum a afirmat adeseori, însă acest puțin se exemplifică prin mii de lucrări de artă - desene, picturi, sculpturi scenografice inedite pe malul mării, sculpturi în lemn, marmură, piatră, litografii, xilogravuri și mai ales, gravuri - pe care le dorea reunite într-un muzeu propriu. Aș vrea să îi văd într-o zi această dorință împlinită.
Deocamdată deschidem filele unui muzeu întocmit prin grija unui mare admirator de-al său, Vasile Petrovici, Muzeul virtual Marcel Chirnoaga, pășind cu nostalgie în umbra Maestrului.
Marina Nicolaev

Muzeul virtual Marcel Chirnoaga



Acest articol este trimis de Asymetria. Revista de cultura, critica si imaginatie
http://www.asymetria.org/

URLul pentru acest articol este:
http://www.asymetria.org//modules.php?name=News&file=article&sid=602