Who's Online
Exista in mod curent, 38 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
In epicentru: Magda URSACHE. Cazu' Lazu: "Eu vreau sa fiu un om cumsecade."
Scris la Tuesday, May 11 @ 14:59:24 CEST de catre asymetria |
Ion
Lazu e cu adevărat „om de pîine”, cum îi spune Const. Virgil
Gheorghiu basarabeanului. Onest, cuviincios, echilibrat, cu simțul
măsurii, devotat. Sau, cum se
autocaracterizează el însuși, într-o elegie (sînt mîndră că
mi-a dedicat-o): „un sălbatic rupt din context/ răstălmăcit de
vremile prea tulburi”.
Magda
URSACHE
Magda
URSACHE
Cazu’
Lazu: „Eu vreau să fiu un om
cumsecade”
Încep
cu o mărturisire: după ce am alunecat,
citind cele peste 500 de pagini de memorii Marino, într-un hău de
orgoliu și de răutate, am căutat o lectură reconfortantă și am
găsit-o: Scene din viața literară,
1979-1989, Ideea Europeană, 2007, de unde am decupat notula din
titlu, an optzeci.
Ion
Lazu e cu adevărat „om de pîine”, cum îi spune Const. Virgil
Gheorghiu basarabeanului. Onest, cuviincios, echilibrat, cu simțul
măsurii, devotat. Sau, cum se
autocaracterizează el însuși, într-o elegie (sînt mîndră că
mi-a dedicat-o): „un sălbatic rupt din context/ răstălmăcit de
vremile prea tulburi”.
Preceptul
după care se conduce Lazu, devenit titlu de roman, este Despre
vii numai de bine. Mă sprijin și pe o
însemnare din 5 aprilie '89: „Citesc Daniel Vighi, foarte plăcut
impresionat de talentul său. Poeme în proză de cea mai bună
calitate, impecabile, neașteptate. Cine va fi fiind autorul Vighi? O
foarte bună surpriză după Andru, Mareș și Iovan”.
Vorbele
diaristului sînt cugetate, derapajele de
limbaj – inexistente. Pînă și dezamăgirile le percepe ușor
siderat, dar cu blîndețe, știind că în lumea literară
„trădările și nerecunoștința vin exact din direcțiile unde te
credeai mai asigurat” (notă din 1980). Lepădările nu-i stau în
fire. Și este cel mai potrivit în rolul de PR pentru prietenul
Mircea Ciobanu (pe buzele căruia surprinde „un surîs de
alchimist”), pentru prietenul Dumitru Alexandru, cu compasiune,
pentru prietenul Caius Dragomir, pentru prietenul Ion Murgeanu. Cu
ultimul, partener de dialog literar, a tipărit o carte
pentru doi.
Și
geologul și scriitorul au aceeași profesiune „de om singur”,
arînd la citit,
cum formulează alt poet din neamul blajinilor, Paul Aretzu. Ion Lazu
citește din „tendința de identificare cu ceilalți, de contopire
cu lumea”. Comuniunea cu prietenii este una dintre „fericiri”,
dacă nu omite să însemneze, cu prilejul lansării cărții Blana
de viezure: „Ce-am mai cîntat în
mașină, la ducere!”.
„Însă
la noi, cînd faci o asemenea afirmație despre sine (cumsecade,
n.m., Magda U.) riști să fii luat de nătăfleț, în cel mai bun
caz. Ca să nu mai spun că, în cazul unui scriitor, această
asumare te face ciudat, chiar ridicol. Și scriitor și cumsecade,
cine a mai văzut?” Așa este: „normalul” e ca X să-i dea un
dupac lui Y, pe hîrtie, pe blog ori chiar la propriu; A are pentru B
un glonț pe țeava flintei, înainte de a-i citi cartea.
Scriitorului român îi vine greu să accepte valoare celuilalt: i se
pare că, acceptînd-o, își neagă propria valoare. Mai „natural”
este să-l insulți pe autor, nu ce afirmă el; ori să-l scuipi și
să-i zici că plouă. Vorba lui Teodor Mazilu: „eu i-am dat o
palmă și tot el spune că i-am dat o palmă”. Iar la capacitatea
de a compromite, ridiculiza, jigni, insulta, cred că Adrian Marino
deține, ca memorialist, recordul.
Printre
literați, Ion Lazu se consideră și chiar este Intrusul. îi
percepe cu un soi de sfială, ca de frate mai mic, nu de confrate.
Și-mi amintesc ce mi-a spus odată gracila sa soție: „Ionu vede
altfel pietrele”. Și oamenii, aș
completa.
E
îndrăgostit de Lidia, de trovanți, de
rațele de pe lacul IOR, de agate..., pe care focalizează inspirat.
„Există,
vezi bine, mai multe forme de orgoliu: orgoliul celui care intră
peste redactor și bate cu pumnul în masă; și orgoliul celui care
așteaptă ca manuscrisul să decidă singur”. îl urmez și aici:
discreții, nu gălăgioșii scriu opere importante, solide. Un
exemplu? Așa cum a semnalat Costi Stan, Veneticii
(romanul din 2002, reluat, reeditat în 2009) e mult peste fresca
armeană a lui Varujan Vosganian, declarată cu grăbire cartea
anului 2009. Adevărații arnoteni ai scrisului știu bine care e
cartea de boierie,
de rang, aleasă și care e omagiată conjunctural. Roata
norocului de scriitor e foarte
capricioasă. Nedreptățește de multe ori. Iar politicul creează o
notorietate adesea nemeritată.
Lazu
nu insistă pe astfel de decepții,
dimpotrivă, în imaginea sa, scriitorul este o figură aproape de
idealitate. Din acest crez izvorăște „religiozitatea” cu care
pune plăci memoriale pe casele unde au locuit oameni de condei. Cu
al său aspect de Don Quijote (în luptă cu morile de vînt ale
uitării) pare suspect proprietarilor ori vecinilor. Proprietarii se
tem că placa le va „cauza”, în eventualitatea unei vînzări.
Cum? Clădirea e atît de veche? Dacă o să cadă la cutremur?
Mihail Dragomirescu a locuit într-un imobil care nu vrea să-i
păstreze amintirea; colocatarii lui Radu Albala n-au vrut să aprobe
dreptunghiul de marmoră. Lazu trece prin întîmplări de odisee,
dar nu renunță. Și aici trebuie arătat că acel hidalgo de la
Mancha e un prototip nu numai al filologilor, dar și geologilor,
obsedați deopotrivă de Himeră.
Geologul
de profesie Ion Lazu investighează cum altfel decît ca
un terenist:
forează în straturi de uitare, pentru că nu vrea să uite, să se
uite. Sursum corda,
scriitori! Lazu se luptă aproape eroic pentru plăcile voastre
memoriale. USR a pus – zice-se – 60 de plăci în 60 de ani. Lazu
a reușit mult mai mult: numai în 2007 – o sută. Oricum,
pregătește, cred, o placă în memoria sediului pierdut, din Calea
Victoriei, nr. 115.
„Unii
mă cred geamgiu”, mi-a spus cu ironie
subțire moldovețul de peste Pyretus. Și l-am asemuit în constanță
cu Paul Goma și cu regretatul Andrei Vartic, altă „cruce de
basarabean”.
Listei
în piatră Lazu îi adaugă alta: un Proiect de memorial al
victimelor comunismului, adunînd numele scriitorilor arestați,
încarcerați, anchetați, deportați pe motive politice de regimul
căzut, în fine. Așa ne-am și cunoscut: m-a rugat să parcurg
lista Banu Bădulescu și lista Romulus Rusan, să nu se strecoare,
cumva, vreo greșeală, să nu lipsească vreun nume de erou al
rezistenței la dogmă. Mai exact spus, martir.
Și mă gîndesc la macheta unei sculpturi de C. Popovici,
învingătorul:
fără un picior, fără un braț, dar înălțînd cu cel care i-a
mai rămas un ciot de sabie. Am vrut atunci să-l întreb: Dar
victimele „luptei de clasă” cine le numără, Domnule Lazu? Ca
anglistul Dragoș Protopopescu, autorul unei cărți de excepție,
Fenomenul englez.
S-a sinucis în '46 pentru a nu fi arestat. Nu, nu cred în lașitate
colectivă cîtă vreme s-a murit în temniță, în zarcă, în
lagăr, la Canal. Dar de lașitate colectivă ne facem vinovați dacă
n –au statui cei care au încercat să biruie vremea și
vremurile. Dacă Memorialul durerii
nu se învață la școală, dacă lunga listă a victimelor nu intră
într-un program Pro Memoria. Lazu ne obligă să nu rămînem
indiferenți, să nu fugim de trecut într-un moment cînd
mnemastenia
riscă să devină endemică.
Prozatorul
deține cele trei calități „de bază”: memorie, fantezie,
spirit de observație, fără a mai pune la îndoială combustibilul,
talentul. Binecuvîntat astfel, îi este ușor să monteze scene de
viață literară. Ca să-și facă prospecția, geologul-prozator
împinge ușor ușa Casei Monteoru. Se așază la o masă, ascultă
și vede. E știut, forța inteligenței constă în a-l auzi pe
celălalt, alterul. Prima scenă, primul moment: 1980, numirea lui
Nicolae Dan Fruntelată (în locul lui Nicolae Dragoș) la conducerea
revistei „Luceafărul”. Așadar, nu Grigore Hagiu, nu Ion
Gheorghe, nu Petre Stoica, nu Cezar Ivănescu, ci cel venit de la
„Scînteia” mică. De ce? PCR îl desemna totdeauna pe cel care
răspundea comandamentelor, comenta eficient-propagandistic congrese
și plenare; pe cale de consecință, zelosul activist se lăfăia în
vitrinele librăriilor, lua premiile Academiei, era apreciat, ba
chiar supraapreciat. Și nu: destinul nu ți-l făcea caracterul,
după vorba clasicilor, ci Partidul.
Cei
neceaușizați publicau cu întîrzieri de ani de zile. Amînările
editoriale îți încetinesc ritmul, te descurajează. Ion Lazu a
publicat în presă în 25 de ani, 10-12 grupaje de poeme, a așteptat
8 ani ca să-i iasă un roman și 11 pentru Muzeul
poetului, elegii. Lăudat după primele
două cărți de Europa Liberă, i-au rămas cărțile în sertar
ceva ani. „Clănțăii” erau privilegiați: nu așteptau la porți
editoriale, nu erau „reportați” din plan în plan, se bucurau de
tiraje fabuloase, intrau prin efracție în manualele școlare.
Odată
așezat în sala vegheată cazon de Shapira,
Ion Lazu reține deliberat dialogul cuplului Mara Nicoară-Ion Lilă,
à propos de
proaspătul numit, ascunzînd, ca să salveze aparențele, că e
stingherit – puțin zis – de bîrfă. La greci, Momos era zeul
ironiei, dar și al bîrfei, patronul Teatrului, Născătorul Măștii.
Și măștile se animă. Lilă, sărind obedient să ofere țigări
Oscar; Mara, în palton de vulpi, indicîndu-i pe cine să nu
salute și tocîndu-i pe toți; cînd descinde Mircea Dinescu, este
etichetat rapid „fiu de aprozăriță”. în varianta Lilă,
Mircea Dinescu i-ar fi căutat lui „Răcănel” rîme în bălegar:
„dacă patronul ar fi voit o rîmă de 3 cm, ăsta scotea lupa și
îi dădea la mînă o rîmă de 3 cm”.
Prozatorului
experimentat nu-i trebuie decît cîteva rînduri să-i aducă în
scenă pe Dan Laurențiu, aruncînd evaziv un „vedem noi”, pe
Grigore Hagiu, „foarte tulbure”, pe Nichita Stănescu, cu o
femeie scînteietoare, cu pălărie neagră-apaș, pe care o prezintă
„penultima mea soție”, pe Petre Stoica, cu o amuletă la gît,
„cărunt deja și cam fonfăit din motive de pahar”. Masa lui
Jebeleanu – epicentrul restaurantului rămîne „cu scaunele
întoarse”. Cînd apare „Castelanul”, un scriitor se oprește
„potrivindu-și căciula în cap, precum pe vremuri clăcașul
român”, sperînd că Jebe îi va rezolva vreo problemă. Și cîți
pălmași/ nevoiași nu-și puneau speranța că-și vor rezolva
problemele la masa Jebe! Numai Ion Gheorghe nu-l salută. în
consternarea generală, Ahoe, „care e pițigăiat de atîta băut
și țipăt”, scandează: „Nouă asta ni-i mîndria/ Jebeleanu,
poezia!” Altă rimă a lui Tudor George: „Jebe care ne trebe”.
Ion
Nicolescu, cu șapca de blană pe cap, țipă
la chelnerița Mița; Adi Cusin intră „încruntat și mustăcios
în genul lui Labiș”; Velea nu arată prea bine: „năuc”,
căutîndu-și căciula presupus furată, dar C. Țoiu e „șeful
sacourilor la scriitori”, „avantajat și de recuzită: o pipă
fotogenică”.
Răcnetele
și disputele jegoase nu contenesc. Scandaliii,
sfadasinii din restaurantul Casa
Monteoru întrețin o atmosferă nesuferită. Se bate cu vorba,
uneori și cu pumnul, se sparg pahare, e fum. Că te și gîndești –
ce caută singur între intelectocănimea
de local (cuvîntul lui Luca Pițu) elegiacul poet (vezi Structura
durerii). Fizionomii, ce altceva? Și
folosește priceput teleobiectivul. îl fixează pe Mihai Ursachi:
„foarte blond, de fapt chiar roșcat și urîțel, însă tocmai
acești oameni sînt fotogenici” ori pe Nichita Stănescu, „în
celebrul lui pulover-sac, din care-i mai ies doar cracii: un fel de
pulover-platoșă împotriva vieții?”
Pe
Ileana M. și pe J. îi surprinde
„zîmbindu-și și arătîndu-și amîndoi dantura; am înțeles că
de fapt cei doi se certau în lege”. Montajul de scene nu-l
ocolește pe Cezar Ivănescu, afirmînd limpede: „Am vocația
sărăciei și teama de a fi șef – două lucruri la care țin”.
Ion
Lazu înaintează astfel pe vreme
închisă, titlul aluziv al întregului
Jurnal, pe care îl consideră „un fel de hol al literaturii”.
Asta pentru că îți „deșerți” acolo impresiile, cum te lepezi
de sacoșe, la intrarea în casă. Materia netrebuincioasă rămîne
afară; minereul prețios îl ia cu sine, în literatură. Dincolo de
ușă încep „chinurile scrisului”? Chinuri? Dar Ion Lazu e sigur
că asta e „unica plăcere a vieții”. Chinurile adevărate sînt
altele: L. Ulici i-a blocat 10 ani Curtea
interioară. La lansarea romanului
Rămășagul
(Cartea Românească, 1982), același Ulici lăuda stilul, fluența,
construcția parabolei, exact ce îi contestase alaltăieri.
Și
poate cea mai mare „fericire” a vieții
de cărțar e cartea abia apărută: „Abia aștept să i-o arăt
Lidiei (e vorba de romanul Rămășagul),
să o văd cum se îmbujorează”.
Mantia
protectoare anti „iepocă”
e manuscrisul. Așa cum cele 6-7 luni pe an, departe de București și
de redacții ori edituri, îi asigură sistemul imunitar. Distanța
e vaccinul la toxinele literare.
Credința
scriitorului Ion Lazu?
„A te
îngropa în manuscrise. Te vor proteja de frigul morții, așa cum
te-au izolat de viață”.
Hîrtia
scrisă poate orice, chiar să învingă timpul.
Magda Ursache
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|