Asymetria - revue roumaine de culture, critique et imagination

Modules

  • Home
  • Arhive
  • AutoTheme
  • AvantGo
  • Avertizari
  • Conținuturi
  • Search
  • Submit_News
  • Surveys
  • Top
  • Topics

  • Who's Online

    Exista in mod curent, 97 gazda(e) si 0 membri online.

    Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici

    Cautare în labirint




    Languages

    Select Interface Language:


    Eseuri: Dan Caragea. Eseu despre eseu / critica de arta
    Scris la Sunday, September 30 @ 13:56:00 CEST de catre asymetria
    Colaboratori Cititor scrie "
    Doua dintre cele patru cicluri pictate pana acum de Romeo Niram au fost intitulate, intr-un mod inca nedeslusit, «eseuri»: Eseu despre luciditate si Eseu despre neluciditate. Sunt intemeiat sa cred ca primul este un imprumut dupa cartea omonima a lui José Saramago, in timp ce ultimul (dar, cronologic, anterior) a fost botezat, prin contrast, retrospectiv. Sa fie vorba de o preluare (omagiala), motivata de fascinatie, de o „coincidenta" apasata de intentii comune sau de o simpla criza de imaginatie? Raspunsul nu este nici singular si nici limpede. Reflectand mai staruitor, am inteles ca eseul este, la Niram , insasi structura creatoare a operei. Si asta pentru ca artistul insista asupra lui atat denominativ cat si procesual ― e „atelierul" imaginarului sau, daca ma pot exprima asa. Culturaliceste vorbind, genul apare mai intai in literele europene, prin publicarea celebrelor Eseuri (1580) ale lui Montaigne, ca modalitate fragmentara, pornind de la unele experiente existentiale si individuale ale autorului.
    Astazi eseul (ca formula literara) pare traversat de un anume disconfort sau suspiciune fata de valorile instituite, ceea ce-i permite scriitorului ca ideile sa tasneasca fara acea slefuire absoluta dictata de genuri mai procustiene. In acest sens, eseul devine un exercitiu de libertate impotriva disciplinarii tensiunilor si contradictiilor ideatice. Este Niram departe de aceasta intelegere?
    Daca am trece la teoria plasticii, am putea afirma ca eseul plastic are aceeasi functie de rezistenta, ca recunoaste caracterul provocator, violent uneori, dar si arbitrarietatea relatiei dintre semne, precum si a relatiei pe care acestea o stabilesc cu spectatorul sau cu propria cunoastere. Astfel, ceea ce un eseist plastic propune lumii nu este ceva nici comod, nici conformist, nici neutru, nici autoreferential. Pe de alta parte, asa cum vedem la Niram , lucrarile surprind formal si stilistic, avand o conceptie autonoma, impura, mediata si care apeleaza la reflectie critica pentru justa lor receptare. Raportat la poezie, eseul plastic preia placerea ei ludica, facand ca realitatea si fantezia sa se ingemaneze; la fel, rigoarea metodica si imaginatia. Metaforele, «imaginile», pulverizeaza de multe ori coerenta semantica, devenind „dizertatie", digresiune, insa conceptele, daca le sesizam, recapata mult din puritatea originara a stiintei sau filosofiei. De aceea, eseu plastic este, in chip esential, interpretare.
    Experienta intelectuala traita de pictor e, fireste, subiectiva, dar mereu impartasita. O propunere deschisa, cordiala, sa spunem, dar polemica in fundamente, si care depinde de spectator pentru a-si produce efectul. Menirea pictorului este aceea de a ne arata insolitul vietii, dimensiunea umana si istorica intr-o forma mobila, caleidoscopica, dar cu o profunda simpatie.


    Eseurile lui Romeo Niram sunt, asadar, cicluri, succesiuni, cu reveniri si „rescrieri", o eterna intoarcere la anumite montaje spatiale emblematice, eutopice, unde eroul sau a pasit intaia data. Intotdeauna artistul isi ia si un martor al „adevarului" si empatiei (Celalalt) pe care «ordinea desfasurata» de pe panze il pune destul de bine in evidenta.
    Erou miturilor lui Niram este intotdeauna Marele Roman (calator sau exilat) pe care artistul il intalneste in peisaje straine si, totusi, familiare. Deocamdata, in cea mai occidentala capitala a Europei. Asa se face ca trei din cunoscutele piete ale Lisabonei se „reintorc", in aceasta expozitie, intr-o viziune noua laolalta cu dostoievskiana locuinta (a pictorului, banuim) formand mare scenariu. Eroul este, de asta data, cine altul decat Mircea Eliade in anii petrecuti in Portugalia ).
    Suntem, evident, la punctul terminus al eseului, al intrigii, la „lovitura de teatru". Niram ne revela, in sfarsit, identitatea eroului in numele caruia a construit cu luciditate, etapa cu etapa, acest indraznet scenariu. O drama in patru tablouri, domestica si stradala.
    Iata cum eliadofania a devenit tema tinta a Jurnalului portughez al lui Romeo Niram.
    Dan Caragea
    Critic de Arta
    "

    Asymetria si Dan Culcer va recomanda





    Enciclopedia României

    Blogul ideologic. Titus Filipaș

    Ioan Roșca
    Contrarevoluția din România. O cercetare

    Antiakvarium. Antologie de texte ideologice vechi și noi

    Constantin Noica: Cultura, performanta, antrenor

    Revista Verso



    Geovisite

    Revista NordLitera

    Arhiva Asymetria, începând cu septembrie 2000, este stocată și accesibilă consultării la adresa Internet Archives-Wayback Machine

    Universitatea din Lausanne. România : Hărți interactive. Geografie, demografie, climatologie, degradări, regiuni istorice. Colaborare helveto-română.
    Etimologii. Resurse lingvistice

    Azi

    Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi.

    Societatea de maine

    Daca nu acum, atunci cînd?
    Daca nu noi, atunci cine?

    S'inscrire a Societatea de maine
    Intrati in Societatea de maine
    Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
    Inscriere : fr.groups.yahoo.com
    Se dedica profesorului Mircea Zaciu

    Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
    Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
    Nicolae Iorga

    Sondaje

    Descrierea situatiei din România

    este exactã
    nu este exactã
    este exageratã
    este falsã
    este exactã dar nu propune soluții
    este exactã dar nu existã solu&#



    Rezultate | Chestionar

    Voturi 21

    Identificare

    Nickname

    Parola

    Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs.




    copyright Dan Culcer 2008
    Contact Administrator — dan.culcer-arobase-gmail.com
    «Cerul deasupra-ti schimbi, nu sufletul, marea-trecand-o.» Horatiu in versiunea lui Eminescu.
    Responsabilitatea autorilor pentru textele publicate este angajata.
    PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
    Page Generation: 0.51 Seconds