Asymetria - revue roumaine de culture, critique et imagination

Modules

  • Home
  • Arhive
  • AutoTheme
  • AvantGo
  • Avertizari
  • Conținuturi
  • Search
  • Submit_News
  • Surveys
  • Top
  • Topics

  • Who's Online

    Exista in mod curent, 29 gazda(e) si 0 membri online.

    Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici

    Cautare în labirint




    Languages

    Select Interface Language:


    Note de lectura: Elena Malec. Erotismul in poezia lui Stefan Augustin Doinas
    Scris la Saturday, October 27 @ 14:56:10 CEST de catre asymetria
    Lecturi critice ElenaMalec scrie "
    Erotismul in poezia lui Ștefan Augustin Doinaș
    Poezia de dragoste doinașiană este cel mai adesea scena de dragoste înainte de beția contopirii(Profeție în zodia Fecioarei, Orice sărut, Rit, etc), după actul erotic (Post ludum, În zori, Plecarea în exil, Sabia lui Tristan, Unda) or însăși clipa voluptății (Înot, Sărutul, Cîntec, Hierofantică II, Jurnal de aprilie VI, VII, Rămîi așa, Îmbrățișarea, Salamandra, etc.).
    Este o iubire senzuală, trupească, nu amor celest, ci amor pământesc, căci nu tinde spre zone înalte spirituale, de beatitudine, spre armonie platonică, ci e instinct, dorință de împlinire sexuală în act.


    Pentru Doinaș femeia nu există ca individualitate, nu are identitate. E doar un trup, un trup în senzualitatea tinereții și sănătății sale, un trup de fată. Cele câteva date descriptive prin care o anunță sunt de ordin fizic: sâni, coapsă, șold, umeri, gură. Neavînd chip, ea nu are nici nume și nici existență reală.
    Simțind-o aproape, iubind-o, poetul nu are sentimentul inaccesibilității ei, ci mai curând al irealității. „Ești nu ești” (Înot);

    Tu fără tine erai consumată deplin
    istovită-n demența aventurii pe care-am
    pierdut-o în rai
    (Stanțe).
    Prin ea poetul nu contemplă frumosul, căci această frumusețe e și ea părelnică, iluzorie, ispititoare, vicleană ascunde degradarea deopotrivă morală și materială.

    Și ce ? Frumusețea – mereu descărnare
    Un os nălucind sub culori”
    (Inventar),
    Frumusetea – o stafie-dulce ispitind pe sfinți.
    Privind-o sau gândidu-se la ea poetul are conștiința destrămării corporalității.

    Vei fi precum nisipul pe alei
    in parcul solitar de-odinioară
    sau ca un lac pe care-l infioară
    o lebădă cu asfințitul ei
    (Profeție în Zodia Fecioarei)
    Iubita doinașiană e de fiecare dată fecioara, ea însăși întruchiparea ispitei, a patimei care te pierde, o fecioară care nu e castă decât prin virginitate, nu însă și inocentă, pură în simțiri și dorințe. Ea e „izvor tînjind sub iederă”. Însăși întruparea ei e din păcat. Condiția ei nu poate fi sustrasă destinului.

    Acuma veselește-te și cîntă
    va fi o zi sălbatică și sfîntă
    Dar teme-te, căci ceasul va fi trist.
    Din pragul lui de voluptăți și jale
    vei socoti osînda vieții tale
    ca de la anul nașterii lui Crist.
    Nefiind aspirație spre beatitudine spirituală, spre unitate, acest tip de iubire nu poate fi constructiv, ci distructiv. Eros e Thanatos: „iar clipa voluptății o să-ți fie/ amară sublunară agonie” (Vînătoare),

    Iubesc în tine ceea ce sfărîm
    ruina poate-a unui chip
    Desculț,
    ca-n cada cu struguri,
    ...
    te ador
    și
    te strivesc în picioare”
    (Extaz)
    Simțim aici influența biblică (Cîntarea cîntărilor): fecioria asemuită viței de vie, motiv vechi oriental, egiptean; via e simbolul fecioriei.
    Din mitul platonic este preluată doar litera, nu și spiritul. Iubirea care reîntregește în Forma omului nu e amor celeste, ci respingătoarea unire a „doi amanți”,

    mușcîndu-se nesățios, amar
    asemenea unor reptile pline
    de sînge fără liniște și har.

    Doinaș nu este indiferent la alegerea mitului și a femeii mitologice. Ce trăsături trebuie s-o definească? Natura schimbătoare și irealitatea. Într-adevăr cine ar putea simboliza mai bine aceste însușiri ca Dafne și Euridice? În Apolo îmbrățișînd pe Dafne preschimbată în laur trecerea de la existență la părere subliniază instabilitatea, nestatornicia, caracterul schimbător, o anumită perversitate, o tehnică a seducției prin disimulare.
    Cuplul doinașian, copie a cuplului biblic unit printr-o iubire vinovată, neizbăvitoare, ci urmată de blestemul divin, de disoluție, de neantizare este conștient de un adevăr foarte terestru, de ciceroniana cugetare: post mortem nulla voluptas.

    Cine-a-nvățat culesul să vie să culeagă;
    cine-a întors clepsidra s-o-ntoarcă iar în zori
    iar cel ce obosește să oboseacă-n slavă
    nisipul scurs ajunge pentru-o pustie-ntrea
    în jarul lui poți arde pe rînd de mii de ori.
    (Tatuaj pe sînul stîng)
    Symposion nu este altceva decât notația elegiacă a primei părți a sentinței morale: edemus et bibamus.
    Care este, așadar cadrul iubirii? De obicei interiorul unei camere (Vînătoare, Tatuaj pe sînul stîng, Post ludum, etc)
    Poezia de dragoste a lui Șt. Aug. Doinaș nu e o pastorală. Mai mult chiar, decorul sau locul scenei de dragoste e indiferent. În Locul privilegiat acel motto din Cummings „Love is a place” subliniază ideea anulării cadrului în însuși actul erotic.
    Aici, aici e
    ziceai – aici e Locul...
    scufundat
    un rîu pierea, pădurile complice
    se dizolvau și ca niște furnici
    clădiri intrau în mușuroaie – toate
    priveliștile se făceau mai mici
    și dispăreau, apoi, decolorate.

    Idee care revine cu o mai mare forță în Amintiri din No Man’s Land,acest tărâm de graniță, tărâm al voluptății e numit de poet
    „Limb în delir – a tuturor această țară”, „limb al zilnic repetatei învieri”, Lăuntrică-i, pulsînd în suflete, această zare”, întindere – prăpastie”, „unde zac amanții stinși într-o urzeală vineție”.
    În iubire poetul își caută salvarea, fuge de propria luciditate ucigătoare, se apără, o ridică peste sine ca scut așa cum mărturisește în Insomnia:

    Sărută-mă. E singura scăpare
    Dar clipa de beție e mai efemeră ca orice. Eros e totuși Thanatos. Această moarte nu e deplină, e doar „radiosul întuneric al iubirii”:
    Extazul întreg fără parte
    mistuiți amîndoi
    urlăm și ne-atingem de moarte
    și cădem înapoi...

    Înapoi la starea de luciditate, la obsesiile care îi dau tîrcoale, pe care le simte prezente în clipa de dragoste, amestecate-n cearșafuri, de după uși:

    Dar clipele ascunse-n dosul ușii
    pîndesc și țipă lung ca pescărușii
    înfometați, cu capul alb în vîrf
    care maschează pofta lor de stîrv.
    (Post ludum)
    Pentru poetul cerebral iluzia iubirii e deziluzie. Neliniștea, decepția, nu pot fi înlăturate, ocolite. Golul nu se poate umple. Nu prin dragoste.

    (Capitol din cartea Poezia lui Ștefan Augustin Doinaș de Elena Malec http://www.emalecdesign.com/)
    "
    Associated Topics

    Distribuitor de afise


    Asymetria si Dan Culcer va recomanda





    Enciclopedia României

    Blogul ideologic. Titus Filipaș

    Ioan Roșca
    Contrarevoluția din România. O cercetare

    Antiakvarium. Antologie de texte ideologice vechi și noi

    Constantin Noica: Cultura, performanta, antrenor

    Revista Verso



    Geovisite

    Revista NordLitera

    Arhiva Asymetria, începând cu septembrie 2000, este stocată și accesibilă consultării la adresa Internet Archives-Wayback Machine

    Universitatea din Lausanne. România : Hărți interactive. Geografie, demografie, climatologie, degradări, regiuni istorice. Colaborare helveto-română.
    Etimologii. Resurse lingvistice

    Azi

    Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi.

    Societatea de maine

    Daca nu acum, atunci cînd?
    Daca nu noi, atunci cine?

    S'inscrire a Societatea de maine
    Intrati in Societatea de maine
    Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
    Inscriere : fr.groups.yahoo.com
    Se dedica profesorului Mircea Zaciu

    Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
    Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
    Nicolae Iorga

    Sondaje

    Descrierea situatiei din România

    este exactã
    nu este exactã
    este exageratã
    este falsã
    este exactã dar nu propune soluții
    este exactã dar nu existã solu&#



    Rezultate | Chestionar

    Voturi 21

    Identificare

    Nickname

    Parola

    Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs.




    copyright Dan Culcer 2008
    Contact Administrator — dan.culcer-arobase-gmail.com
    «Cerul deasupra-ti schimbi, nu sufletul, marea-trecand-o.» Horatiu in versiunea lui Eminescu.
    Responsabilitatea autorilor pentru textele publicate este angajata.
    PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
    Page Generation: 0.33 Seconds