Who's Online
Exista in mod curent, 81 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Recenzii: Marina Nicolaev. Mirajele Artei contemporane
Scris la Wednesday, January 07 @ 13:11:48 CET de catre asymetria |
Marina Nicolaev prezinta cartea Christinei Sourgins – „Les mirages de l’Art contemporain” (Mirajele Artei contemporane), aparuta la Editions de La Table Ronde, Paris, 2005, ISBN 978-2-7103-2791-2, 270 p., 20 euro
Les mirages de l'Art contemporain" (Mirajele Artei contemporane) a văzut lumina tiparului la Editura La Table Ronde, Paris în 2005, autoarea acestei cărți fiind Christine Sourgins, critic și istoric de artă.
Am asistat la una din conferințele sale anul trecut, în 2008, organizate în jurul tematicii cărții și ceea ce m-a atras a fost sinceritatea abordării subiectului în dorința de a explica unui public mai mult sau mai puțin avizat resorturile estetice specifice Artei contemporane. Ce este Arta contemporană? Și de ce Christine Sourgins precizează de la bun început că „arta așa-zisă contemporană nu este arta contemporanilor noștri" și ea nu trebuie confundată cu Arta modernă?
După Christine Sourgins, Arta contemporană, „copilul involuntar al lui Marcel Duchamp" (1887-1968) - cel care expune în 1917 la New York un pisoar de porțelan având semnătura unui cunoscut fabricant de obiecte sanitare intitulându-l simbolic „Fântână"-, odată cu începutul anilor 60 tinde să se transforme într-o „catastrofă intelectuală" (Jean Claire) ce vehiculează în esență un nihilism sumbru și distructiv.
Arta contemporană este nu numai o mișcare artistică, afirmă Christine Sourgins, ci un demers mercantil de cele mai multe ori pe banul public, constatând fără menajamente, că un mare număr de „opere de artă" sunt achiziționate astfel. Costul "operelor de artă" devine un secret de stat în plină mondializare. Chiar Biserica este flatată să găzduiască în inima sanctuarelor sale prestigioasa "Artă contemporană"! L'art, une entreprise comme une autre...
„Transgresiunea artei devine arta transgresiunii" într-o lume în care tendința este spre „faire-savoir" decât un „savoir-faire", într-o manipulare absolut conștientă a spectatorului.
Sub semnul estetizat al alienării, de la arta mutantă (Cremaster de Mathew Barney), arta torționară (Body Art) la arta necrofilă (Damien Hirst cu celebrul For the Love of God - replica în platină a unui craniu uman din secolul al XVIII-lea încrustat de 8601 diamante sau anatomistul german Gunther von Hagens cu expozițiile sale terifiante de cadavre umane și animale), Arta contemporană desacralizează conceptul de Artă. Kitsch-ul devine din păcate, de multe ori exponentul valoric al Artei contemporane. Christine Duchamp comentează exemple care au șocat publicul de-a lungul timpului de la celebrul scandal provocat de pisoarul-concept Duchamp, albastrul vid al lui Yves Klein, pătratele lui Toroni, punctele lui Mosset, câmpul de concentrare sub formă de Lego al lui Zbigniew Libera sau camera de gazare cu gaz ilariant expusă de Henrik Plenge Jakobsen ș.a.m.d.
Indiferent care sunt pretextele estetice, politice sau morale ale Artei contemporane, ea atacă în fapt umanitatea, însuși omul, concluzionează Christine Duchamp.
Dar să nu uităm ce este Arta (l'art c'est la vie) și să ne mai amintim de ceea ce scria artiștilor Papa Jean-Paul al II-lea: „Même lorsqu'il scrute les plus obscures profondeurs de l'âme ou les plus bouleversants aspects du mal, l'artiste se fait en quelque sorte la voix de l'attente universelle d'une rédemption."
Marina Nicolaev
http://www.omnigraphies.com/modules/smartsection/item.php?itemid=436 null
|
Associated Topics
|
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|