Who's Online
Exista in mod curent, 37 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Polemici: Sergiu Simion. Catre un diagnostic al societatii romanesti
Scris la Tuesday, December 18 @ 17:09:57 CET de catre asymetria |
Catre un diagnostic al societatii romanesti
Psihologul Sergiu Simion, colaborator al Asymetriei, ne propune un comentariu pe marginea unui text de Mircea Cartarescu. Titlul implica supozitia existentei unei boli. O boala necesita un tratament.
Intimplarea face sa fi primit aproape in acelasi timp un alt comentariu semnat Ion Maldarescu, colaborator si el al Asymetriei. Pozitiile autorilor par divergente. Zic par, fiindca de fapt ar putea fi complementare.
Sergiu Simion crede ca domnul Mircea Cartarescu are, printre altele, calitatea rara de a exprima in cuvinte simple adevaruri esentiale si din acest punct de vedere completeaza un loc gol in reflectia sociala de la noi. Intr-un eseu publicat recent in Evenimentul Zilei ( HYPERLINK "http://www.evz.ro/article.php?artid=329067" http://www.evz.ro/article.php?artid=329067) , creioneaza in tuse sigure tot ceea ce toate universitatile romanesti si toate institutele de cercetare pe bani de la buget nu au reusit sa exprime in 17 ani de tranzitie si 50 de ani de comunism.
Am putea avansa împreuna depasind semnalarea si imaginând solutii?
Dan Culcer
Catre un diagnostic al societatii romanesti
Domnul Mircea Cartarescu are, printre altele, calitatea rara de a exprima in cuvinte simple adevaruri esentiale si din acest punct de vedere completeaza un loc gol in reflectia sociala de la noi. Intr-un eseu publicat recent in Evenimentul Zilei ( HYPERLINK "http://www.evz.ro/article.php?artid=329067" http://www.evz.ro/article.php?artid=329067) ,creioneaza in tuse sigure tot ceea ce toate universitatile romanesti si toate institutele de cercetare pe bani de la buget nu au reusit sa exprime in 17 ani de tranzitie si 50 de ani de comunism :
„De sus pana jos, intre academicieni, ca si între oamenii simpli, intalnesti insi care parca n-au avut
parinti sa le explice diferenta dintre bine si rau (s.n.), care parca n-au mers la scoala(s.n.), pentru
care nu exista adevar si dreptate(s.n.), care judecã lucrurile în functie doar de interesele lor de
moment.”
Mai da-i in ma-sa", mi-a raspuns zambind smechereste, „decat sa le cumpere vreun tampit, mai bine le sutesc eu...". ( e vorba despre carti intr-o librarie si despre un “intelectual”-n.n.)
„Mai da-i in ma-sa de occidentali, ca au de unde sa plateasca" ( e vorba mancare furata si despre alt “intelectual”-n.n.)
„ E falimentul nostru moral, e lipsa cinstei si a corectitudinii din obisnuintele noastre de fiecare zi.
Decaderea noastra ca popor, vizibila în sfera politica în interior si-n imaginea noastra mai rea ca oricând
în afara, este produsul absentei franelor morale la un numar coplesitor de români, victime ale unei lipse
cronice de educatie „
In acest context, diagnosticul domnului Cartarescu sintetiteaza geneza crizei morale actuale din societatea romaneasca si pregateste terenul pentru o radiografie lucida a prezentului deoarece cohortele de academicieni, filozofi, sociologi si psihologi fabricate pe banda rulanta inainte si dupa 1989 , nu au reusit pana acum sa ajunga la contiinta publica printr-un discurs care sa-i trezeasca atentia cu adevarat.
Dezbaterile speculative gen „Limbajul popular la L.Wittgenstein” , inflatia de sondaje sociologice ale caror premise si concluzii se bat cap in cap ,birocratizarea si vulgarizarea psihologiei (dupa cum scria cu obida un forumist in Evenimentul Zilei „ psihologii nu au alta treaba decat sa le poarte de grija fitosilor care pozeaza aici in cupluri perfecte ca dupa aia sa isi sparga capetele in public... sa-i scuteasca pe romani de a da sfaturi publice lepadaturilor ... “ ) , discutiile elevate despre …“ sexul la romani/ totul despre sex” ( doamna Liiceanu ,in vara, la B1 TV, domnul politolog Stelian Tanase ,recent, la Realitatea TV) , atingerea unui prag extrem al vulgaritatii prin folosirea unui limbaj obscen intr-un ziar de mare tiraj (http://www.cotidianul.ro/index.php?id=16183&art=39950&diraut=149&cHash=8e8596ac47 ) nu numai ca nu-si ating tinta dar pur si simplu trec pe langa oameni . Si chiar mai rau decat atat , ii indeparteaza de viata sociala ! Oare intamplator ?...
Probabil ca nu. Cert este faptul ca intre oferta disciplinelor sociale si aspiratiile societatii civile exista un dialog al surzilor si o fractura imensa . Spre disperarea societatii, reprezentantii disciplinelor sociale nu vad nici copacii din cauza padurii, nici padurea din cauza copacilor, si in final nici legatura evidenta dintre copaci si padure. Cauza este de o simplitate terifianta. Asa cum nimeni nu poate sari peste umbra lui nici ei nu-si pot depasi propria conditie sociala . Seamana cu spada lui Stefan cel Mare . Nu pot pentru ca nu vor sa vrea sa vada ...
Nu ramane decat speranta ca voci independente si lucide ca cea a domnului Cartarescu mai pot inca semnala deriva societatii romanesti deoarece cei care ar trebui si ar fi trebuit sa o faca actioneaza intr-o logica inversa. In acest punct ma delimitez net de domnul Cartarescu – poporul roman nu decade- si nu este intr-o legatura directa cu deriva societatii romanesti. Aceasta nu este nici prima si probabil nici ultima. La cate societati au fost pana acum obiectul disputei a fost unul singur- poporul roman. Dar, cum ar fi spus un ganditor de-al nostru, ele au disparut si el a ramas.
Sergiu Simion
Articolul poate fi citit si la :
http://www.evz.ro/article.php?artid=329067
http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/COMENTARII/Falimentul%20nostru%20moral%20de%20Mircea%20Cartarescu.htm
|
Associated Topics
|
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|