Vogoride mi-a trimis o
scrisoare printr-un copil de casă de la Palatul Știrbei, șleampăt
copil și cam peltic, movuliu, jupiterian get-beget. Dragul meu
Vogoride obișnuia să mă pună pe jeratec în felul ăsta. Am
pornit către Băiceni și în drum am schimbat trei trăsuri, un
poștalion și un aeroplan, dincolo de Pașcani. O ninsoare puternică
m-a oprit la Fălticeni dar am reușit să trec, în sfârșit,
vizitiul, un marțian cam tembel, s-a descurcat binișor.
Un
val electromagnetic a deschis un portal și așa, în sfârșit, pe
un soare năpraznic, am ajuns la Istanbul. Locomotiva duduia, du,
dum, du, dum. Vagoanele străluceau, le frecau niște feroviari
venusieni, oacheși, sâsâitori. Niște copii liliachii, sosiți de
pe Lună, țipau de mama focului jucându-se printre tampoane. Câțiva
ieniceri se plimbau țanțoș pe peron, Stalin se certa cu Dali
dintr-o pricină încă neștiută de mine, la fel Elvis cu
Marghiloman, Carol al II-lea cu Macron, Coandă cu Sophia Loren,
Dalida cu Meghan Trainor, Ceaușescu, și el, se certa cu Camus și
cu Donald Trump și cu Havel, Santana îi zicea nu știu ce lui
Adrian Păunescu, Adrian Păunescu îi zicea nu știu ce lui Arghezi.
Unul dintre conductorii trenului, unul blondiu, electromagnetic, își
rupea mâinile de supărare, avea unghii date cu lac, Vogoride
întoarce-ți fața către mine, am zis.
Orient Expres de Ovidiu Bufnilă
Vogoride mi-a trimis o
scrisoare printr-un copil de casă de la Palatul Știrbei, șleampăt
copil și cam peltic, movuliu, jupiterian get-beget. Dragul meu
Vogoride obișnuia să mă pună pe jeratec în felul ăsta. Am
pornit către Băiceni și în drum am schimbat trei trăsuri, un
poștalion și un aeroplan, dincolo de Pașcani. O ninsoare puternică
m-a oprit la Fălticeni dar am reușit să trec, în sfârșit,
vizitiul, un marțian cam tembel, s-a descurcat binișor.
Un
val electromagnetic a deschis un portal și așa, în sfârșit, pe
un soare năpraznic, am ajuns la Istanbul. Locomotiva duduia, du,
dum, du, dum. Vagoanele străluceau, le frecau niște feroviari
venusieni, oacheși, sâsâitori. Niște copii liliachii, sosiți de
pe Lună, țipau de mama focului jucându-se printre tampoane. Câțiva
ieniceri se plimbau țanțoș pe peron, Stalin se certa cu Dali
dintr-o pricină încă neștiută de mine, la fel Elvis cu
Marghiloman, Carol al II-lea cu Macron, Coandă cu Sophia Loren,
Dalida cu Meghan Trainor, Ceaușescu, și el, se certa cu Camus și
cu Donald Trump și cu Havel, Santana îi zicea nu știu ce lui
Adrian Păunescu, Adrian Păunescu îi zicea nu știu ce lui Arghezi.
Unul dintre conductorii trenului, unul blondiu, electromagnetic, își
rupea mâinile de supărare, avea unghii date cu lac, Vogoride
întoarce-ți fața către mine, am zis.
Zic asta și întreaga
suflare tace ca prin farmec, tu ești Vogoride, nu eu, ba tu, zice
Stalin acuzator, gata să ne împuște pe toți, ambasadorul Indiei,
zice, cu calm, acționați cu calm tibetan. Carol al II-lea îmi
zice, Lupeasco, trebuia să mă aștept de la tine la o astfel de
parascovenie. Ce confuzie. Evidentă, sigur foarte evidentă!
Elvis întreabă de
Johnny Răducanu, eu zic ceva de Adamo, Adamo mă ia de guler, îmi
zice, musiu, ce-i cu tevatura asta, e o brambureală de nedescris,
valurile electromagnetice vin unele după altele, cine să le
oprească? Generalul Rădescu parcă l-ar sâcâi pe Sadoveanu un
pic, că de ce se dă cu comuniștii, Regele Ferdinand îmi șoptește,
mă roagă, îmi zice, pune-mi o vorbă la Vogoride, zău așa, nu te
codi. Dar și Einstein vrea asta, și Birlic, vine și Putin, e și
Berlusconi, a sosit și Garet cu tot cu vioara lui și vioristul
Nigel. Instanbulul se face mititel în urmă. Parcă e Alba Iulia,
zice Madam Protopopescu, plecată într-o călătorie de bonjurisme
la Paris.
Pe ce te bazezi,
întreabă Finteșteanu luându-l de guler pe Brânzovenescu. Au ei o
pricină, ce să mai vorbim. Ninge tomnatec. Tomnatec? Uită-te la
mine, zice Aurel Vlaicu. Tu ești Gagarin? Ce confuzie. Evidentă,
sigur foarte evidentă! Titulescu caută și el un loc în vagonul cu
numărul 1986. Tocmai acolo, ce să fie oare? Paulo Fresu slobozește
un ton înalt, din trompeta lui măiastră, îl scapă pe fereastra
vagonului cu numărul 1925. 1925? Tocmai atunci?
Cineva a încurcat rău
borcanele. Hercule Poirot mă întreabă de Vogoride. Eu îl întreb
pe conductorul blondiu de Vogoride, un val electromagnetic șterge
clipa asta, momentul ăsta, uite-așa. Einstein zice că în vagonul
cu numărul 1957 e un tip care zice că universul e vălurit și că
Big Bang-ul e o gogoriță, cum așa, zice Angela Merkel, Gorbaciov e
supărat că nu știe care a plecat hai-hui cu valiza lui, undeva
prin vagonul cu numărul 1944. De ce tocmai acolo?
Și nu aici? Acum și
aici, în simultaneitatea vălurită. Vogoride are el niște idei
despre asta.
Vogoride ăsta al tău
știu unde se ascunde Troțky, zice Stalin sfredelindu-mă cu
privirea lui oțelită de avântu-i revoluționar, nu mișcă nimeni
strigă un polițioto, gata, gata să ne arestuiască, nu știu care
a făcut o crimă în Orient Expres, lumea se agită, vagonul cu
numărul 1984 e blocat, se zvonește, Orwell ar de gând să ia niște
ostatici, niște cititori fervenți din Cadrilater. Enrico Fermi
umblă cu un aparat de radio după el, ascultă Europa Liberă. Ce
zice Caraion la Europa Liberă? Cine întreabă, dacă nu e cu
supărare, întreabă Botnăraș, pornit să tragă și el cu
pistolul pe Calea Victoriei. Nu e Calea Victoriei, e Orient Expres,
nu e Alba Iulia, e Instanbul. Un turcit râde cu gura până la
urechi, s-a urcat la Balcic, se duce la război, Primul Război
Mondial cică nu s-a terminat, Kissinger are el ceva de spus în
privința asta, ascultă Reagan, îmi zice, adică eu sunt Reagan,
așa zici? Ce confuzie.
Evidentă, sigur foarte
evidentă! Și câte vagoane are Orient Expres, vrea să știe o
duduie din Olanda, cică ar fi o principesă, acolo, ceva mai
răsărită, niște vikingi urcă la Sofia și coboară la Berlin, și
la București coboară și se îmbată criță, unde, tocmai în
vagonul cu numărul 1965.
Nu cumva în vagonul cu
numărul 1968? Nuuu, în vagonul cu numărul 1968 e un tip, Svoboda
care se tot ceartă cu Depardieu, au și ei o pricină, Depardieu
zice că el ar fi de fapt Cyrano de Berjerac, Svoboda nu-l crede,
dumneata ești agent sovietic, întregul tren o ia razna, trecem
printr-o avalanșă de zăpadă pe Coasta Dalmației, nici în
Făgăraș nu scăpăm de avalanșe, Arsenie Boca ne oprește
enigmatic la barieră, la Giurgiu, are ceva să ne zică, nu ne zice,
un val electromagnetic pornește o cometă peste Europa, se face
seară de vară. Se aude un tulnic.
Din vagonul cu numărul
1920 apar niște avangardiști puși pe fapte mari, Tristan Tzara
zice o poezie fără rimă, Zinoviev se ascunde de el pe o străduță
din Galați, sau din Paris sau din Toronto, e jocul de-a
v-ați-ascunselea, vezi, poeții sunt orgolioși, copilăroși, n-ai
ce să le faci, ei se ascund unii de alții, unii-ntralții, Beniuc
se ascunde de Bacovia, Sorescu se ascunde de Dinescu, Pound se
ascunde de Osho. Osho se ascunde prin Gradina Icoanei, se ascunde,
cred, de Nichita Stănescu. Nichita Stănescu zice el un vers de-al
lui și se ascunde de Rimbaud chiar la el în cămară, călare pe un
cal călare, nu e de glumit. Orient Expres are o sută de vagoane,
toate vălurite electromagnetic. Aha. Duduia principesă s-a lămurit
acum. Madam Protopopescu intră în vorbă cu ea și, arătând spre
mine, zice, vezi, drăguță, dumneaei, adică eu, dumneaei știe
multe secrete, vezi drăguță, e chiar Mata Hari și știe toate
secretele României din toate timpurile. Ce confuzie. Evidentă,
sigur foarte evidentă!
Dar Vogoride? Se
interesează duduia principesă și ea de Vogoride. Ah, Vogoride e un
derbedeu melancolic. Acum cinci minute era prin vagonul cu numărul
2000 dar nu e sigur. În vagonul 2000 e foarte multă apă,
conductorul blondiu tot o cară cu găleată, o cară așa cu găleata
și o aruncă între tampoane și apa se preface în pești roșii
care înoată prin văzduh ciripind vesel. Ciripind vesel? Nu sunt
pești, sunt glaonețe bolșevice, așa să știi Vogoride, păzea,
că-i vai de mama ta! Ce confuzie. Evidentă, sigur foarte evidentă!
Toma Caragiu ne ia pe toți în râs.
Tudor Gheorghe ne
dojenește iar Dan Puric ne spune câte ceva despre ființa de la
fundament. Fundamentul nostru e cam vălurit, ba chiar foarte
vălurit. Tocmai de aia m-a pus pe drumuri Vogoride, spre Băiceni,
să descopăr acolo nisipurile Mării Sarmatice și să văd
sclipirile Mării Thetis. Acolo ar trebuie să fie Marele Secret.
Charles de Gaulle mă trage de mânecă. Spiridoane, ai găsit Marele
Secret, zi-mi degrabă!? Spiridon? Dar eu nu sunt Spiridon. Ce
confuzie. Evidentă, sigur foarte evidentă! Dar Charles de Gaulle nu
e Charles de Gaulle.
E Jupân Dumitrache pe
care istoria vălurită a României îl perpelește uite-așa, tocmai
astăzi, 20 octombrie. La 20 octombrie 1920 începe
greva generală a proletariatului din România,
strigă conductorul blondiu trecând prin vagoane în mare viteză.
Ce să fie? Emil Racoviță întreabă și el. Ce să fie? Istoria se
vălurește electromagnetic, în chip amețitor.
Einstein
stă la un trabuc cu Fidel Castro. Se află amândoi în vagonul cu
numărul 1989.
Acolo
șuieră niște gloanțe, niște proiectile. Apar niște conspiratori
care vin din vagonul 1917 căutându-l și ei pe Troțky, Nicolae
Manolescu îl caută și el pe Vogoride cu gând să-l facă membru
la Uniunea Scriitorilor, adică să fie și el în rând cu lumea.
Regele Ferdinand cheamă la ordine Poliția și Marina. Marina
lansează la apă un submersibil. Toată suflarea din Orient Expres
stă cu ochii pe submersibilul care e colorat în galben. În nacela
lui, Beatles cântă de mama focului, Yellow Submarine, Yellow
Submarine, Phoenix le ține hangul cu Mica Țiganiadă, în timp ce
Nicu Alifantis cântă și el despre iubire, ce să-i faci, iubirea e
încă la mare preț.
Submarinul
Galben torpilează Titanicul din greșeală, un remorcher albastru,
din Brăila, trage Titanicul până în rada portului Mangalia, în
șantier, hamalii se pun pe descărcat. Asta ne povestește un
astronom amator din Săcele care merge la fratele lui la Viena.
Astronomul se uită cu luneta pe fereastra vagonului. Ce vezi, ce
vezi, vrea să știe Madam Protopopescu.
Vede
viitorul, zice Adrian Păunescu. Cum e viitorul? E așa, cum să vă
zic, mic, mic și negru, zice Adrian Păunescu puțin încurcat.
Cafele, cornulețe calde, Pepsi, zice un chelner trecând în goană
pe culoar. O cafea? Cine întreabă, o ce voce minunată!? Marquez.
Aha, el e, marele scriitor. Marquez zice că a fost în vizită la
Adjud la un unchi de-al lui care trăiește acolo de ani buni și
nebuni. O fi. Dar de ce Uniunea Scriitorilor n-a aflat? Nu s-a dat la
ziar? N-a zis la Antena 1? Nu au scris postacii pe Facebook? Dar dacă
e Vogoride în travesti? Că de ce așa, pe nepusă masă, să intre
Marquez cu mine în vorbă? Și-a pierdut și el valiza prin vagonul
cu numărul 1970 sau prin vagonul cu numărul 1980. Santana râde de
el.
Sting
ar râde și el dar trebuie să cânte în vagonul cu numărul 2012.
Vangelis ar râde și el.
Dar
de ce? Doar și el și-a pierdut valiza, vezi bine. Valiza cu clapele
lui îngerești și cu tot cu cele o mie de discuri de platină. Cine
fuge cu ea, acolo pe peron? E chiar Nicolae Ceaușescu, fuge cu
valiza, Ceaușescu, Iliescu fuga după el, asta-i pricina lor, cele o
mie de discuri de platină ale lui Vangelis! Donald Trump din din
cap dojenitor, Soros pune iar la cale, Bill Gates pune și el iar la
cale, Titulescu pune și el la cale, Marghiloman, aidoma, Coandă
pune și el la cale, Margareta Pâslaru cântă de iubire, Anda
Călugăreau cântă de iubire, Andra cântă de iubire, Aurelian
Temișan cântă de iubire, Holograf cântă de iubire, Sarmalele
Reci cântă de iubire, Mircea Badea cântă de iubire, Vogoride
cântă de iubire. Trenul se animă de iubire. Vogoride, hei,
Vogoride, dar tu n-aveai ureche muzicală, stop, haltă în
Ferentari.
Locomotiva
pufăie, Transilvania se dă cu țara, țara se dă cu Transilvania,
lumea se agită, nu e cometa, e Unirea, magazinul Unirea, ah nu,
chiar Unirea, coniacul Unirea, nu, chiar Unirea.
Ce
confuzie. Evidentă, sigur foarte evidentă! Vagoanele se văluresc,
se amestecă, mecanicul rânjește periculos, un val electromagnetic
îl dă peste cap, Regionala Căi Ferate Colentina îl înlocuiește,
au dat un anunț în Universul Românesc, angajăm mecanic oacheș,
ce chestie, oacheș, auzi la ei, s-au înființat la interviu un
venusian, un portorican, un chinez, un jupiterian. Santana s-ar
angaja mecanic, Stalin și el, Fidel Castro nu s-ar codi. Regionala
Căi Ferate Colentina plătește regește mecanicul plin de curaj
care ar conduce trenul prin valurile electromagnetice direct la
destinație, la Paris, ah la Paris, ce nebunie, Hemingway, Sophia
Loren, El Greco, Aznavour, Brel, Celine, Gertrude Stein, Dalila,
Bardot, ah Brigite Bardot, Sean Connery, Jules Verne, Moulin Rouge,
Francis Scott Key Fitzgerald,
Juliette Greco, Eugen Ionescu, Emil Cioran! Parcă aud
glsul lui Vogoride la al XIV-lea Congres, tocmai el, în vagonul cu
numărul 1989, hei, Vogoride, ce faci tu tocmai acolo, acolo nu sunt
valuri electromagnetice, nu e cosmogonie înaltă, acolo e comunismul
în carne și oase, ce e comunismul, ce e fascismul, ce e
franchismul, dar Napoleon Duarte, dar Saddam, dar Pol Pot?!
Se face liniște. Pufăie
locomotiva. Croncăne un corb, nevermore, zice corbul, vulpea se
zgâiește la cașcavalul lui, la telejurnal am văzut cașcaval,
zice Alexandru Andrieș, cine mi-a umflat cașcavalul, cașcaval,
adică bogăție, Richard Branson ține un curs despre bogație în
vagonul cu numărul 2010, bogăția zice el e o problemă de
percepție, Napoleon Hill apare și el pe acoperișul unui vagon,
coborând val-vârtej dintr-un avion bimotor, zice și el ceva despre
bani, Stalin ciulește urechile, Fidel Castro Ciulește urechile,
Becali ciulește urechile, Videanu ciulește urechile, Udrea ciulește
urechiușele, Vogoride ciulește și el urechile parcă-l văd, ah,
derbedeul! Banii au fost întotdeauna un subiect de discuție foarte
fierbinte pentru noi doi, bitcoin, ha, ha, ha, fie și bitcoin, de ce
nu, să ne destrăbălăm pe facebook, pe twitter, pe youtube, de ce
nu, de ce nu! Lumea e complet virtuală, curat virtuală, zice
Vogoride vălurindu-se de colo, colo atât de rapid, instantaneu,
încât nu reușesc să-l mai văd în tumultul ăsta de personaje,
de evenimente istorice, de locuri comune, de revoluții și războaie,
de crize financiare și iar de războaie, de foarte multe războaie.
Tu ești Nicolae Breban? Ce confuzie. Evidentă, sigur foarte
evidentă!
Tu ești Italo Calvino?
Ce confuzie. Evidentă, sigur foarte evidentă! Tu ești Saul Bellow?
Ce confuzie. Evidentă, sigur foarte evidentă! Tu ești Louis
Borges? Sau poate ești chiar Leonardo Da Vinci! Rembrandt! Picaso!
Monet! Luchian! Iser! Ce confuzie. Evidentă, sigur foarte evidentă!
Tu ești Mihail Sadoveanu? Ce confuzie. Evidentă, sigur foarte
evidentă! Tu ești Nicolae Grigorescu? Ce confuzie. Evidentă, sigur
foarte evidentă! Tu ești Hortensia Protopopescu? Tu ești Sandra
Brown! Ce confuzie. Evidentă, sigur foarte evidentă! Tu ești HG
Wells? Ce confuzie. Evidentă, sigur foarte evidentă! Pe Nicolae
Manolescu îl trec toate căldurile, vai cum îl mai trec toate
căldurile. Tu trebuie să fii atunci Adrian Marino! Sau poate ești
Umberto Eco! Ah, literatura! Ah arta! Vai eu nu sunt eu!
Chiar așa, Vogoride! Ce
confuzie. Evidentă, sigur foarte evidentă! Trenul cade într-o
groapă de potențial, norii s-au comprimat, soarele s-a comprimat,
îmi țiuie urechile, ochii îmi sunt oblici acum, nu mai am urechi,
mâinile mi s-au transformat în înotătoare, ah, ne dăm cu
submarinul, ei da, strigă pe deplin lămurit Nicolae Manolescu, tu
trebuie să fii Căpitanul Nemo, sigur el, e clar, e foarte clar,
ești chiar el! Ce confuzie. Evidentă, sigur foarte evidentă!
Străbatem mările și oceanele universului și motoarele fac dum,
du, dum, du. Nici nu știu dacă mai e vreo stație, pe undeva, poate
la Torino, poate la Viena, poate la Milano, poate la Monte Carlo! În
mod evident, întreg universul este un ocean, ocean este, nu mai
încape îndoială, meduzele, uite, meduzele iau în stăpânire
oceanul, meduzele sunt o altă stare a apei, Victor Babeș mă trage
de mânecă, domnule, nu sunt meduze, sunt niște microbi foarte
mari, atât de mari încât îi poți vedea cu ochiul liber. Suntem
de acum în vagonul cu numărul 1989 și Victor Babeș îmi arată
câțiva microbi foarte mari, uite acolo, printre cadavre, vezi, în
Piața Universității, acela e un microb foarte mare. Coborâm din
Orient Expres și ne uităm cruciș la microbul acela foarte mare
care înfulecă o bucată de realitate, adică înfulecă energia
lumii, a țării, a Unirii, desfăcând legăturile, înțelegi? Păi
încerc să înțeleg dar sună țignalul, șuieră locomotiva și mă
urc din mers, spre Paris, doamnelor și domnilor, spre Paris, Aura
Urziceanu mă trage de mânecă, era pe-aici Duke Ellington, nu l-ai
văzut cumva? L-am văzut pe Țăndărică, am văzut Fanfara Zece
Prăjini, l-am văzut pe Nicu Alifantis, l-am văzut pe Nicu Patoi,
i-am văzut pe băieții de la Roșu și Negru și de la FFN dar pe
Duke Ellington nu l-am văzut, trebuie să fie în vagonul cu numărul
1944.
Buuuum! Explozie. Fum.
Pucioasă. Napalm, napalm, napalm. Elicoptere. Foc și pară. Nu e
vagonul cu numărul 1944, e vagonul cu numărul 1957. E o greșeală,
zice Nixon, Vietnamul e o greșeală. Domnule Nixon dar ce ziceți
despre chestiunea Basarabiei, Nixon răsuflă grăbit, întreabă-l
pe Vogoride, Vogoride s-a întâlnit cu extratereștrii nu eu.
Asta trebuia să fie, e
mâna extratereștrilor. Nu sunt valuri electromagnetice, nu e vis.
Nu e realitatea virtuală. Nu am cască. Nu-s conectat la smartphone.
Nu-s nici android, nu-s nici cyborg, nu-s nici cyberpunk, nici new
wave, nici mainstream, nici fantasy. Nu sunt un string vălurit prin
matematicile înalte, am avut cinci la matematică, vai de capul meu.
Stai că trag, strigă Comisarul Mallory, trag dacă nu ești
conectat, să-mi sară inima din piept, e clar, în mod evident, că
am greșit trenul, asta e tiribombă virtuală în toată regula.
Comisarul Mallory, vine către mine, mo ochește cu revolverul, mai
să tragă, zi-mi unde e derbedeul de Vogoride, el are cheia. Cheia?
Asta nu era pe un afiș electoral? Vogoride e capul răutăților,
m-a închis în trenul ăsta și tot schimbă frecvențele temporale,
trage de manete, bagă cărbuni, toarnă acid citric în venele mele,
asta e, știu acum, sunt un cobai! Aura Urziceanu mă trage de
mânecă, era pe-aici Duke Ellington, nu l-ai văzut cumva? Uită-te
la mine, zice Aurel Vlaicu. Tu ești Gagarin? Ce confuzie. Evidentă,
sigur foarte evidentă! Trenul
se animă de iubire. Vogoride, hei, Vogoride, dar tu n-aveai ureche
muzicală, stop, haltă în Ferentari. Locomotiva pufăie,
Transilvania se dă cu țara, țara se dă cu Transilvania, lumea se
agită, nu e cometa, e Unirea, magazinul Unirea, ah nu, chiar Unirea,
coniacul Unirea, nu, chiar Unirea. Ce confuzie. Evidentă,
sigur foarte evidentă! Ei, bine, îmi stă bine, uită-te la mine!
Cobai sadea. Dar dacă nu?
E pur și simplu o
vălurire electromagnetică. Bohr s-a păcălit. Hawking și el s-a
păcălit.
Ce să mai zic de
Gibson?! Atomul e ca o chiftea. Chiftea? Mâncăciosului de Vogoride
i-ar fi pe plac. Nu, atomul nu e ca o chiftea dar electronii sunt
aidoma unor valuri. Și bozonii. Și criptonii. Și bombironii.
Bombironii? Ăștia ce mai sunt că nu-i găsesc printre quarci! O fi
vreun gând de-al meu, sprințar, jucăuș. Dar oare sunt gândurile
mele? Povestea cu unda și corpusculul e doar o poveste. Dacă mă
uit în jur, totul e vălurit. Păi cum să nu fie așa când de mii
de ani, steagurile războinicilor fâlfâie și fâlfâie?! Și
steagurile de la Alba Iulia au influențat evenimentele viitoare.
I-am spus asta lui Vogoride dar el mi-a râs în nas, n-ai înțeles
vălurirea, tu o înțelegi în sens fizic. Ba, în sens virtual,
ripostez eu lui Vogoride. Vogoride e aproape știrb în scena asta. A
primit un pumn în nas de la Stalin care e foarte supărat pe el. Pe
bună dreptate, Vogoride! Dacă știi unde e Troțki, zi-i omule lui
Stalin, oricum nu poți influența istoria. Ba bine că nu, zice
Vogoride. În scena asta are părul portocaliu pentru că tocmai a
participat la revoluția portocalie din Ucraina. Vogoride călătorește
prin timp, are el un schepsis, călătorește și gata. Eu i-am spus
că de la 1 Decembrie 1918 i se trage, că l-a vălurit steagul
țării, uite-așa l-a vălurit.
El nu crede. Îmi
trimite tot felul de depeșe prin comisarii politici din Armata
Roșie. Îmi dă mesaje pe WhatsApp. Îmi trimite poze. Își tot
face selfie cu tot felul de personaje istorice ca să-mi demonstreze
că el, pe bune, se trambalează prin timp. Dar e aici, în Orient
Expres. Știu că e aici. Aici suntem cu toții. Un ciudat fenomen
electromagnetic a aruncat trenul pe coama unui val electromagnetic.
Yuhuuuuu! O să cădem pe o plajă, pe undeva, o să ne rostogolim
așa, printre dunele de nisip. Pe urmă ne mâncăm unii pe alții și
ultimul care rămâne o să fie salvat de un elicopter și o să
scrie un roman bestial și se îmbogățește din drepturile de
autor.
Care o să fie? Stalin?
Marquez? Madonna? Lady Gaga? Joe Limonada? Sau poate Vangelis? Sau
poate Birlic? Sau poate Toma Caragiu? Cine știe? Locomotiva șuieră,
călătorii par să se dezmeticească, curg întrebările din toate
părțile, acum vine partea aia cea mai nasoală, o să vezi, și-așa
s-au încurcat valizele, și-așa nimeni nu stă pe locul pe care l-a
rezervat, e o brambureală de nedescris. În sfârșit, când credeam
că am găsit răspunsul, iata, m-am încurcat și mai rău, văd
acum două luni pe cer! Și soarele e verde. Verde? Întocmai. Verde,
verde. L-or fi pictat impresioniștii așa, din nou, poate
postmoderniștii. Saul Bellow îmi zice ceva despre Teoria Romanului
dar eu dau din umeri, hai că m-am săturat, îl strig pe Balzac,
vino dom’le și lămurește lumea cum e cu romanul ca specie
ficțională. Balzac se uită la mine cruciș.
Deschid fereastra,
căldura verde mă cuprinde în brațele ei. I-aș trage niște pumni
lui Vogoride, numai să pun mâna pe el, praf îl fac, ai să vezi.
Se zvonește că vagonul cu numărul 2017 are necazuri cu frânele,
așa sunt și vagoanele cu numerele 2010, 1966, 1924, 1988. Trecem de
Torino, carbonarii trag cu flintele în noi, în nori, în niște
pterodactili aduși de la Hollywood pentru niște efecte de pliant
turistic răsuflat, Brad Pitt se ia la harța cu Johnny Deep,
discurile de platină ale lui Vangelis sunt pricina lor. Eu mă duc
după conductorul blondiu, dom’le îi zic, s-a cam dus toată
tevatura, nu mai are haz, el râde, chiar ai crezut? Da, am crezut.
De ce să nu cred? Ar fi banal acum să zic, am dat o grămadă de
bani aiurea pe programul ăsta, nu face atâtea parale. Ce mai
aplicație, zic, conductorul face pe niznaiul, i-aș trage una de să
vadă stele verzi. Stalin mă trage de mânecă, păi cum adică,
Stalin mă trage de mânecă? Păi vezi, nu e o aplicație, e pe
bune. Îi trag un pumn lui Stalin și el chiar urlă de durere. Îi
zic, ăsta-i pentru măcelul de la Odessa. Îi mai trag un pumn
pentru măcelul de la Chișinău. Vine Fidel Castro să lămurească
diferendul și-l pocnesc și pe el, uite-așa, pentru criza
rachetelor din Cuba. Fidel Castro îmi trage și el un pumn, îl
pocnește și pe Stalin, vine Troțky, ia și el un pumn, apare
Reagan și ia și el un pumn, Louis de Funes vine și el, ia un pumn,
dă un pumn, lumea se aprinde în întregul tren. În întregul tren
plouă cu pumni, na, pentru Dresda, na pentru Vietnam, na pentru
Bagdad, na, pentru tripoli, na pentru Dobrogea, na pentru Sofia,
pentru Balcic, pentru Verdun, na și na.
Nu știu dacă a rămas
careva nepocnit, e unul care râde acolo, ceva mai încolo, poc, o ia
și el, poc, dă și el un pumn, e Nichita Stănescu, bravo Nichita,
caftul e în toi, e care pe care, se dau pumni pentru te miri ce,
care pentru premiul Nobel, care pentru Campionatul Mondial de Fotbal,
care pentru Dardanele, care pentru cocaină, care pentru nu știu
care festival, care nu știu pentru ce Elenă, elenii dau cu pumnul
rău de tot, se trag pumni pentru desenele de la Nazca, pentru
Titanic, pentru Katyn, pentru Woodstock, pentru Zidul Berlinului și
pentru Marele Zid Chinezesc, pentru Soare Răsare și pentru Soare
Apune, pumni cu nemiluita, poc și poc. Și acum?! Plutește
întrebarea asta pe buzele tuturor! Aha, se luminează întreaga
suflare, după el, ne bulucim cu toții între șine, coborâm în
valuri, sute, mii, milioane, fuga după el, pune mâna pe el, dă-i
un pumn, l-ai prins, mi-a scăpat, aha, marțafoiul, e dincolo de
locomotivă, vezi ca a luat-o spre peron, în latrină nu-i, poate a
șters-o cu drezina spre Paris, lasă că-l prindem noi, noi cu toții
alergăm, gâfâim, ne îmbrâncim unii pe alții, eu îl pocnesc
primul, eu vreau să-l pocnesc, ba bine că nu, stai la rând,
de-abia aștept să-i trag una, să vezi ce-l pocnesc, alergăm cu
toții de nebuni, sute, mii, milioane, ne călcăm în picioare,
gâfâim, ajung în primele rânduri, îi las pe toți în urmă, vin
cu toții în urma, se rostogolesc fantomatic, lărmuitor, un val
uriaș de forme umane în mișcare, alerg și alerg și, uite, aud
răsuflarea lui întretăiată, hai că pun mâna pe el, uite-așa,
zău că pun mâna pe el și-o să-i trag un pumn de-o să vadă
stele verzi, alerg și alerg, nu scapi, unde fugi, stai că te prind.
Ovidiu BUFNILĂ
P { margin-bottom: 0.21cm; }
|