Magda URSACHE
O condamnare ratată
Mie cauzele eșecului în
Procesul comunismului îmi apar absolut clare: nu s-a dorit
condamnarea penală a organizatorilor răului, nu s-a dorit adevăr
integral, ci o istorie din nou corectată, de vreme ce s-au neglijat
sau s-au ascuns date esențiale. Ce-a făcut rău Raportul-farsă,
Raportul-eșec? A minimalizat fărădelegile din timpul terorii
dej-paukeriste, „holocaustul roșu” (sintagma lui Florin
Mătrescu), unii factori politici fiind priviți cu simpatie, alții
cu antipatie.
Fără violență!; Fără
condamnări penale; Nu vrem iarăși epurări ca-n '50, s-a cerut
de la vîrf. Nucleul neocomunist al Puterii, în frunte cu
pro-eminența Brucan, s-a opus din răsputeri terapiei sociale a
Punctului 8. Cei care au susținut
utopia rea, instaurată –
hăt-hăt, în 1917 – în Rusia, n-au dorit lustrare.
Purificarea
socială n-a mai venit, dar s-a instalat democratura (vocabula
lui Pierre Hasner, preluată de Monica Lovinescu). Măcar, în
Franța, susținătorilor guvernului de la Vichy li s-a dat verdict
de „indemnitate națională”. Noi l-am scos „pe sticlă” pe
fostul scînteist care ceruse și obținuse condamnări la moarte
pentru Marii Unioniști, ca Iuliu Maniu. Citim, tipărite de
Humanitas, confesiunile generalului de Securitate care a torturat,
dar îl condamnăm din nou pe deținutul politic, pentru că ar fi
cedat sub tortură. Pleșiță a povestit senin, fără umbră de
regret, chiar satisfăcut, cum l-a lovit „pă Guoma”, deci ar fi
făcut oricînd la fel. Iar Goma e cel care ne-a predat lecția
despre rezistență la ideologia roșie, rezistență la compromis,
rezistență la avantajele oferite de Putere, străin total de
arivism. Cine a mai refuzat să-i fie tipărite cărțile pe bani
Soros?
Celor care au organizat răul
absolut, în Infernul Pitești, în Infernu Aiud, în Infernul
Gherla, li s-au căutat justificări, alibiuri morale. A fost vreun
torționar condamnat în 25 de ani? Ion Ficior, comandantul Coloniei
de muncă forțată de la Periprava, al Infernului numit Periprava, a
spus că deținuții „au murit de bătrînețe”. Povestește un
martor supraviețuitor cum erau băgați în carcere, fără
aerisire, cîte 10-20 de oameni; cînd se lumina de ziuă, erau
trimiși la muncă grea. Cădeai de epuizare, te ridicau „cu
paru'”; în contrareplică, un fost gardian, cu pensie grasă spune
ritos: „a fost înainte și atît”.
Mai mult încă, s-a
afirmat, ici-colo, dar hotărît, că exterminarea dușmanilor de
clasă ar fi fost necesară. Și dacă a fost necesară uciderea
dujmanului de clasă socială, atunci și morții la
„evenimentele” din '89-'90 au fost necesari, n’așa? Au murit
firesc, ce mai contează să aflăm cine-a tras în noi,
după 22? Cei schilodiți de gloanțele lui Ceaușescu-Iliescu?
A, au vrut să se elibereze de frică, treaba lor! Generalul Mihai
Chițac reprimase revoluția de la Timișoara; a fost pus ministru de
Interne, ca să spulbere demonstrația anticomunistă de la Km. Zero.
Era în temă. În 13 iunie, la Universitate, același președinte
Iliescu ordona: „Lichidați rebeliunea legionară”. Și au venit
minerii. Ce dacă a murit, degradat din general, ca soldat Chițac?
Misia și-a îndeplinit-o.
În logica ideologiei
totalitare, intră și vechea obsesie a fascismului. Fascismul se
întoarce, conspiră contra „democrației originale”. Fiii
agitpropagandiștilor nu prididesc să condamne „fascismul” lui
Valeriu Gafencu, „sfîntul închisorilor”, cum l-a numit N.
Steinhardt, „fascismul” lui Iustin Pârvu, lui Petre Țuțea, ba
chiar al lui Steinhardt. Ne ceartă cînd rememorăm jertfa
martirilor, etichetîndu-i fasciști îi omorîm a doua oară. Și-l
citez pe Cicerone Ionițoiu: „Se apreciază că pedepsele stabilite
de instanță pentru motive politice însumează circa 25 milioane
de ani de temniță”. A oferit Raportul Tismăneanu cifre cu un
plus de precizie? Dimpotrivă: s-au neglijat cifrele corecte sau s-au
falsificat prin omisiune, de unde se vede clar că lupta contra
„căuzașilor” e mimată.
Pe faptele criminale trebuia
să pună accent Raportul, pe obligația noastră de a nu-i uita pe
martirii temnițelor comuniste și ai rezistenței din munți. Și-i
tot de datoria noastră să rememorăm jertfa sutelor de scriitori pe
care delictul de opinie, ca acuză comunistă, i-a trimis în
carceră, nu să-i blamăm pe cei presați să colaboreze cu
Securitatea după pușcărie, ca Ion Caraion sau Ștefan Augustin
Doinaș. Mai ales că protagoniștii ideologici ai „omului nou”,
citiți ne-omul, versus omul vechi, „putrefact” după Sorin Toma,
revin să-și apere isprăvile în folosul artei „cu tendință”.
Și ce adevărată poate părea o minciună spusă cu șart! Nu-i
cazul lui Toma, fiul lui Alexandru, care-și fabrică explicații
aberante, pentru a fi absolvit.
Contextul? Priza la valorile
noastre cîte sunt e disprețuită, blamată; ne lăudăm că am
intrat în ONU, Organizația Națiunilor Unite, dar ne ferim a fi
naționali. Un reprezentant ICR, care-și urăște (și nu-i vorba de
iubiura lui Cioran, cum o denumește Luca Pițu) propria
cultură, propria limbă, propria istorie, e prezentat ca filosof
elevat-rafinat, deși poporul român iese destul de emmerdat – îi
cunoașteți vocabula favorită – din eseurile lui. Iar
telecultivații noștri s-au înstrăinat de români, ca fiind în
deficit de toate: de minte și de inimă, de etică și de cultură. Românii au fost (program prestabilit) prezentați ca insensibili,
inconștienți, inculți, toate cu prefixele in și ne
(necivilizați, netrebnici, necinstiți, ba chiar neortodocși).
Spus net, clasa politică nu
mi s-a părut deloc pregătită să răspundă la apelul senatorului
Sorin Ilieșiu privind condamnarea totalitarismului și n-a răspuns.
Deține Parlamentul voci sonore, caractere? Puține, aproape
inexistente. Cei mai verticali mor (ca liberalul Mihai Buracu, martor
torționat al cumplitului „experiment” Pitești) sau
demisionează; cei slabi cedează presiunilor, acceptă datul,
preferă să fie ipocriți sau autiști. Ce putere reală are
Parlamentul, dacă e incapabil de reacție la conceptul
uniformizator, global, la comanda iarăși unică? Și dacă are
această putere, ce vrea el? „Kestii”, cum se scrie pe internet:
salarii înfloritoare, pensii uriașe, deplasări exotice… Mereu
interesele personale pun în umbră interesul public. Doar i-am văzut
cu toții pe politicieni preocupați de afacerlîcuri sau la table,
pe Coasta de Azur, zornăind zaruri (acum, zornăind cătușe), tunși
cu bordură sau unși cu unguente din bani publici. Și ce nume au!
William Brânză, Toni Greblă, Elvis Săftoiu, Cali...cum?, a,
Calimente. Cît despre senatoare ori deputate, blonde sau brune, o,
ele se întrec în... genți de firmă, dînd din coatelor lor
politice, din fundurile lor politice, din nasul lor politic.
Memorialul durerilor erotice pare a le interesa mai mult decît
Memorialul durerii.
Piesa care se joacă pe
scena politică e cea descrisă de mereu actualul Caragiale: „o
cîrcoteală ca vai de capul ei și al nostru, al privitorilor;
tragedia, te face să rîzi; comedia, să plîngi? Dar cum poate
merge așa teatru? Cu decor, cu mult decor, cu strălucit decor și
cu tobă mare. Orbești ochii,asurzești urechile, ca să nu mai
încapă pretenții de înțeles”.
„Decor” plătit la greu
de cetățenii contribuabili.
Nu, clasa politică formată
(corect: deformată) în cei 25 de ani de postsocialism, nu-i defel
pregătită să răspundă la acest apel. Mă refer la corupții și
la hoții instalați de președintele cel sărac și cinstit, la
lătrăi, la trădători, la clovnii în rol de tribuni și de
arhangheli vindecători, la mîncătorii de vită kobe, dar și la
adormiți, apatici, abulici. Blocajul moral e total. Dea Domnul să
mă înșel, să n-am dreptate, dar răul se va menține și asta
pentru că incompetenții (ca să nu le spun ca Jean-François Revel
„idioți utili”) sunt necesari pentru perpetuarea statu-quo-ului
socialist, „cu față umană”, din inerție sau din inepție. Vom
fi iarăși complici ai răului și vom fi acuzați în numele vinei
colective (Kollektiv- schuld) de alți fii de kominterniști, de alți
fii de globalizatori. Ca Petre Roman, care apare pe ecrane ca liberal
după ce i-a „demascat” pe liberali, cu aerul că nici usturoi
n-a mîncat, nici campanie de vindere a industriei la preț de fier
vechi n-a demarat.
Actualul context politic nu
e favorabil apelului. Cum să-i fie, cînd opinia publică primește
informații false? Informarea deformată e-n floare, iar cei ne- sau
subinformați iau de bune ce le spun mass-media. În ceaușism, nu ne
puteam informa (dar riscam să avem acces la informații; riscau
scriitorii, riscau editorii, riscau chiar și cenzorii, riscam cu
toții să aflăm adevărul); azi, informația e dirijată, altfel
spus suntem dirijat dezinformați. Dezinformarea a dus la votul pe
orb din 20 mai '90, cînd foștii comuniști au obținut 60%, iar
partidele istorice, la un loc, cam 9 procente. Vă amintiți
calomniile abjecte din ziarul „Azi”? Televiziunea lui Răzvan
Theodorescu deforma deliberat informația. Da, presa a organizat o
amnezie programată privind disidența reală. Ne-am grăbit să-i
acordăm cetățenia generalului Pacepa, eroizat, nu lui Goma,
declarat (culmea!) „fost agent KGB”. Așa s-a ajuns să raporteze
contra comunismului nu disidenții reali, ci „lepădații” de
doctrină, „iluminații” ideologici ca V. Tismăneanu, care numai
credibili nu-s, cînd existau oameni cu adevărat credibili, ca Paul
Goma. Tismăneanu, prob moral și intelectual? Întreb.
Nu, nu e deloc tardivă
condamnarea totalitarismului, de vreme ce se încearcă din nou
modificarea polilor morali, în tradiție
marxist-leninist-stalinistă. Anticomunistofobii au reactivat termeni
ca hiene, șacali, șobolani pentru anticomunistofili, în timp ce
(neo)oportuniștii sar din car în căruță, din brînză în
smîntînă, cum spune etnosoful anonim. Diariști comuniști put
sînge se dau drept disidenți ai Ceaușescului; cum au fost buni
aplaudaci, sunt și buni curățitori de scame de pe umerii lui Ion
Iliescu.
Bunăvoința față de
comunism, pe care o detecta și detesta Mario Vargas Llosa, nu-i de
acceptat, nici de tolerat, dacă nu vrem să intrăm în postmoralia,
deja aflîndu-ne în minima. Minima moralia.
Beneficiile unei
condamnări corecte a atrocităților comunismului? Multe. Și mari,
și mărunte. Cea esențială: de-contaminarea opiniei publice,
continuu dezorientată, dar și împinsă spre neîncredere și
indiferență. Dintre cele două rele (de atitudine), prudența și
indiferența, cea mai mare e… a treia: lipsa dorinței de a te
informa corect.
Nu, nu e tardivă
condamnarea totalitarismului în Parlament, cîtă vreme procesul e
tot în stadiul de raport și încă final, fără
urmări penale; cînd ideologia a fost condamnată de fațadă, cînd
factorii de propagandă au pensii uriașe (unii, indemnizații de
merit), iar marii criminali, ca Drăghici, au murit liniștiți în
paturile lor, cînd torționarul Vișinescu își permite să-i
înjure pe gazetari ca, odinioară, pe „bandiții” din carcere,
cînd activiștii anti-burghezie s-au îmburghezit, cînd securistul
băiat-bun, securistul-patriot nevoie mare, securistul-evlavios
continuă să contamineze opinia publică. Lor li s-a dat din nou
cuvîntul, celorlalți, adevăraților disidenți, li s-a luat din
nou cuvîntul. Un exemplu: la noi, la Ieș’, au ajuns șefi de
catedre la „Cuza” și directori de edituri, informatori dovediți,
ca un anume Nicu Crețu, iar presa e plină – zice-se – de agenți
acoperiți.
Academia, ca instituție
reprezentativă pentru inteligența românească, s-a „bucurat”
de distrugere după așa-zisa Reformă din 1948. Și unde se
ajunsese, dacă activista siderurgistă Suzănica Gîdea era membru
corespondent al înaltului for. Zice gura tîrgului literar că voia
să-l cheme la ea, pentru critică și autocritică, pe Mircea
Eliade, „cu carnet PCR cu tot”.
Un raport semnat de Academia
Română ar putea conține cercetarea intransigentă a trecutului, cu
obiectivitate în tratamentul perioadei-dej-paukeriste și perioadei
ceaușiste, fără omisiuni de informare. Un astfel de Raport n-are
dreptul de a comite erori. Exclude dreptul la eroare. Istoria
noastră a fost și mutilată, și mutilantă, iar „recenții”
publică din nou „istorie corect-corectată”, așa cum trăgea un
semnal de alarmă printre primii Petru Ursache. La încercările de a
reanima ideologia comunistă (iar grădina lui Dumnezeu – Popescu e
mare), se adaugă refuzul informației ca neconfortabilă: „Ne-am
săturat de ororile astea ale istoriei”. Ba nu, cu cît avem mai
multe dovezi pentru a dovedi atrocitatea comunismului, cu atît mai
bine.
Un Raport academic onest, în
respectul adevărului trebuie pus la îndemîna întregii populații.
Ca plantele de leac. Trebuie să ne împotrivim răului cu toată
ființa: și celui care vine din trecut, și celui actual, pentru
că, așa cum a formulat Benedetto Croce: „Istoria e totdeauna
istorie contemporană”.